PML View

cmpr9413_048

mrp-layerPDT/mrp/tamw/etest/cmpr9413_048.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/etest/cmpr9413_048.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/etest/cmpr9413_048.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/etest/cmpr9413_048.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/etest/cmpr9413_048.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/etest/cmpr9413_048.treex.gz

s-1 Vesnice jiná měřítka

s-2 Dvouměsíční zkušennost mladého podnikatele*

s-3 Domácí zboží přednost

s-4 Otevřít obchod se zdá být jednoduché.

s-5 Jenže ten, kdo dobře prodával ve městě, nemusí mít úspěch na vesnici.

s-6 Každý trh svá specifika.

s-7 Zboží, které ve městě "letí", je na vesnici často neprodejným ležákem, a naopak.

s-8 Bohuslav Zajkr

s-9 V prodejně potravin v obci Karlík nedaleko Prahy se vystřídalo několik podnikatelů.

s-10 se zdálo, že vše běží jako na drátkách, nakonec se vždy krám zavřel.

s-11 Posledního majitele obchodu, Martinena Zemana , jsme se zeptali na jeho zkušenosti.

s-12 Je neděle odpoledne, obchod otevřeno.

s-13 Během našeho asi hodinového rozhovoru přišli tři zákazníci.

s-14 V sobotu je obvykle asi dvojnásobně větší obrat než ve všední dny.

s-15 Neděle se rovná všedním dnům, ale návštěvnost obchodu to zvedá.

s-16 Když někdo příjde v neděli, naučí se chodit i ve všední den.

s-17 Pondělky a úterky jsou slabé, středa a čtvrtek se rovnají průměru a v pátek je asi o patnáct procent větší obrat, sděluje nám své dvouměsíční poznatky Martin Zeman.

s-18 Otevírací dobu přizpůsobuje zákazníkům.

s-19 Oficiálně otevřeno od 7 do 19 hodin, ale nezřídka se stane, že můžete nakoupít ještě v půl osmé .

s-20 * Vyplatí se vám mít otevřeno v neděli?

s-21 Svítí tu dvě sady zářivek, topí se stejně, jako kdyby bylo zavřeno, i mrazáky by běžely stejně.

s-22 Jde tedy jen o můj čas a moji práci.

s-23 * Pracoval jste v Praze, teď podnikáte na vesnici.

s-24 Je v tom nějaký rozdíl?

s-25 V Praze patří k velmi prodejným věcem Dobrá voda, chipsy západní výroby, lepší konzervy a podobně.

s-26 Tady jsou naprostým ležákem.

s-27 Žije tu víc starších lidí a ti dávají přednost zaběhlému zboží.

s-28 Pražský zákazník je zvídavější.

s-29 Vidí nové zboží, tak ho zkusí.

s-30 V Praze se například prodává naše a cizí kava v poměru jedna ku jedné, na vesnici si zahraniční koupí jen každý pátý.

s-31 Při zahájení jsem nepočítal s cibulí, kořenovou zeleninou nebo jablky.

s-32 Předpokládal jsem, že to každý ze své zahrady.

s-33 Cibule se však prodává nečekaně dobře, stejně jako vejce.

s-34 * Předpokládám, že je větší zájem o levnější zboží.

s-35 Jak se dostáváte na nižší ceny?

s-36 Zákazníci si ceny kontrolují, aby nenakoupili třeba o dvacetník dražší zboží než v obchodě ve vedlejší obci.

s-37 Musím tedy ceny sledovat.

s-38 Když přivezu nové zboží, zaskočím do sousedních Dobřichovic a snažím se jít, je-li to možné, o desetník, dvacetník dolů.

s-39 Nejde to ale vždycky.

s-40 Nevýhodou je, že tady mohu uplatnit jen menší marži než v Praze.

s-41 * Jistě tu hrají roli i ceny, za které zboží nakupujete.

s-42 Pro zboží jezdím sám dvanáctsettrojkou.

s-43 Sazbu účtuji podle ujetých kilometrů.

s-44 Snažím se projet co nejméně, proto jezdím na žižkovské nákladové nádraží, kde je hned několik velkoobchodů a tím i poměrně nízké ceny.

s-45 V jednom místě tam nakoupím vše od zeleniny po mléčné výrobky a drogerii.

s-46 A další rozdíl mezi Prahou a obcí.

s-47 V Praze je často výhodnější dát si zboží zavážet.

s-48 Pro nás by zaváželi také, ale každá dodávka by musela mít hodnotu za deset patnáct tisíc korun.

s-49 Nemám tak velký obrat, nemohu objednat tolik zboží najednou.

s-50 Zásobuji se tedy sám.

s-51 * Vyplatí se vám prodávat na vesnici?

s-52 Měsíc a půl je otevřeno a přibylo asi deset procent zákazníků.

s-53 Zlatých deset procent, ale mohlo by to být víc.

s-54 V létě předpokládám alespoň dvojnásobné zvýšení obratu.

s-55 Pokud k tomu nedojde, byl by to špatný obchod, nevyplácel by se mi.

s-56 Na léto mám předběžnou smlouvu s firmou Jeka, která zprostředkovává turistický ruch mezi Belgií a ČR.

s-57 Pro své turistické zařízení loni nakoupila během tří měsíců zboží za sedm set tisíc korun.

s-58 Letos Jeka předpokládá padesátiprocentní nárůst obratu.

s-59 Kontakt: Smíšené zboží, Martin Zeman, Karlík 700, PSČ 252 29.


dependency treetext view