PML View
cmpr9413_034
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-6/cmpr9413_034.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-6/cmpr9413_034.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-6/cmpr9413_034.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-6/cmpr9413_034.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-6/cmpr9413_034.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-6/cmpr9413_034.treex.gz |
---|
s-1
Proč
nejsou
nové
předpisy
s-2
Zemědělci,
potravináři
i
hygienici
jsou
v
nezáviděníhodné
situaci.
s-3
Čas
od
času
totiž
potřebují
zjistit,
jaké
jsou
platné
limity
té
které
cizorodé
látky
v
těch
kterých
potravinách
-
a
prakticky
nemají
možnost.
s-4
Stále
totiž
platí
zastaralá
směrnice
č.
50/1978
ve
znění
několika
pozdějších
předpisů,
která
je
odvozena
ze
zákona
o
zdraví
lidu
z
roku
1966.
s-5
A
tato
směrnice
se
všemi
novelami
naposledy
vyšla
v
roce
1992
a
od
té
doby
koluje
v
xeroxových
kopiích.
s-6
Uvedené
limity
byly
vytvořeny
pro
podmínky
uzavřené
ekonomiky.
s-7
Současná
mezinárodní
výměna
zboží
však
při
schvalování
zdravotní
nezávadnosti
některých
nových
potravin
způsobuje
velké
problémy.
s-8
Jsou
v
nich
často
látky,
které
se
v
dříve
dostupných
potravinách
nevyskytovaly,
nebo
jejich
povolené
hodnoty
jsou
zbytečně
nízké.
s-9
Pro
povolení
prodeje
takových
potravin
se
musí
vždy
vést
samostatné
řízení,
což
zatěžuje
prodejce
i
zdravotníky.
s-10
Ke
zpracování
nových
limitů
dalo
ministerstvo
zdravotnictví
popud
již
v
roce
1992.
s-11
Jejich
návrh
měl
být
harmonizován
s
obdobným
předpisem
platným
v
západní
Evropě,
který
se
však
postupem
času
velmi
mění.
s-12
Aby
totiž
nedošlo
k
ohrožení
zdraví
občanů,
provádějí
jednotlivé
státy
ES
měření
průměrné
konzumace
cizorodých
látek
na
základě
spotřebního
koše
potravin.
s-13
To
jim
umožňuje
následně
měnit
hodnoty
přípustného
množství
cizorodých
látek
v
potravinách.
s-14
Protože
je
však
spotřební
koš
potravin
v
jednotlivých
zemích
různý,
nebude
zřejmě
nikdy
možné
zavést
stejné
limity
pro
všechny
státy
bez
výjimek.
s-15
Dále
se
ukázalo,
že
hodnoty
limitů
pro
jednotlivé
státy
ES
jsou
volnější
než
hodnoty
platné
pro
ČR.
s-16
Ve
státech
ES
je
navíc
právem
spotřebitele,
aby
měl
na
výrobku
napsáno,
z
čeho
je
složen.
s-17
To
mu
umožňuje
vyhnout
se
konzumaci
výrobků,
které
obsahují
velké
množství
cizorodých
látek.
s-18
Tato
práva
občanů
(a
povinnosti
výrobců)
však
zřejmě
musí
stanovit
zákon.
s-19
V
našem
případě
by
se
mělo
jednat
o
zákon
o
zdraví
lidu,
který
se
však
nedá
očekávat
dříve
než
za
dva
roky.
s-20
Pokud
by
se
podařilo
nové
limity
připravit
dříve,
budou
vydány
zřejmě
jen
jako
další
novela
směrnice
starého
zákona.
s-21
A
tak
se
zdá,
že
zpracovatelé
s
novými
limity
nespěchají.
s-22
Přitom
po
nových
limitech
je
hlad.
s-23
Dokazují
to
téměř
čtyři
tisíce
závazných
objednávek,
které
již
od
roku
1992
leží
v
informačním
středisku
pro
životní
prostředí
REK.
s-24
Tehdy
poprvé
totiž
zařadilo
tuto
publikaci
do
svého
edičního
plánu,
protože
se
díky
příslibu
hlavního
hygienika
ČR
Jaroslava
Kříže
domnívalo,
že
ještě
ten
rok
spatří
světlo
světa...
s-25
Výsledek:
Nové
limity
ještě
nejsou
a
staré
se
už
nevyplatí
vydat.
s-26
Jan
Bobek
s-27
ad
foto:
s-28
NEZNÁ
LIMITY
CIZORODÝCH
LÁTEK
V
POTRAVINÁCH:
dependency tree
•
text view