PML View

cmpr9413_032

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-4/cmpr9413_032.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-4/cmpr9413_032.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-4/cmpr9413_032.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-4/cmpr9413_032.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-4/cmpr9413_032.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-4/cmpr9413_032.treex.gz

s-1 Pozornost, dar, etika

s-2 Je to zvláštní a těžké rozhodování při obchodních jednáních:

s-3 Co je pozornost a co je dar?

s-4 Jaká je mezi nimi hranice?

s-5 Přitom všichni víme, že vhodná pozornost dokáže vytvořit prostředí důvěry a sympatie, takže určité ledy a bari rezervovanosti se rychleji rozplynou.

s-6 V dalších řádcích nebude odkaz na žádný zákon a paragraf a přesto půjde o záležitost nanejvýš aktuální a citlivou - o podnikatelskou etiku.

s-7 Je darem kytka, tužka, kalendář, kravata, dárkové balení vína či sada skleniček?

s-8 Patrně se shodneme, že jde o pozornost.

s-9 Je darem kalkulačka, hodinky, psací souprava, diktafon?

s-10 Zde můžeme váhat, ale ve většině případů dojdeme k závěru, že i tyto předměty mohou být pozorností.

s-11 Je darem auto, poukaz na rodinnou zahraniční rekreaci, počítač, šek s příslušným počtem nul?

s-12 Cit nám napovídá, že v takových případech nejde o pozornost, ale dary, které můžeme chápat jako úplatek nebo určitou formu korupce.

s-13 Čím se řídit, co vzít v úvahu při přijímání i obdarovávání?

s-14 Pokusme se stanovit obecná pravidla, která jsou u renomovaných firem v ekonomicky vyspělých zemích vtěleny do interních kodexů podnikatelského chování.

s-15 * Přijímání darů je všeobecně výslovně zakázané.

s-16 Je to prevence před nedorozuměním obchodních - kooperujících partnerů.

s-17 Výjimkou jsou pozornosti jako kytka, kalendář, diář, ale u pozorností typu dražší hodinky je třeba zvažovat, zda hodnota předmětu nepřesahuje záměr vytvořit ovzduší sympatie a tak ulehčit komunikaci.

s-18 * Bránit je třeba se darům, které mohou ovlivňovat, zavazovat a přímo vyzývat k protislužbě.

s-19 Takové dary vnášejí do jednání prvky nekorektnosti v potenciální i aktuální spolupráci.

s-20 * Dary zaslané poštou je třeba vždy odeslat zpět adresátovi a zároveň přiložit zdvořilý, ale jednoznačně formulovaný dopis.

s-21 * Pamatovat bychom měli na možnost ztráty svého jména i jména firmy.

s-22 Proto je nemyslitelné vyžadovat neoprávněné výhody a protislužby.

s-23 Především zahraniční firmy mají v tomto směru přesné předpisy pro své zaměstnance.

s-24 Ale tytéž firmy se nebudou bránit použít darů k otevření stavidel ve svůj prospěch u našich úředníků, podnikatelů, pracovníků.

s-25 Takže:

s-26 Víte co je to podnikatelská etika?

s-27 K Lánský


dependency treetext view