PML View

cmpr9413_020

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-2/cmpr9413_020.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-2/cmpr9413_020.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-2/cmpr9413_020.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-2/cmpr9413_020.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-2/cmpr9413_020.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-2/cmpr9413_020.treex.gz

s-1 Místo bubnování vzít koště

s-2 Náměstek ministra podnikatelům - daňové nedoplatky dosahují miliard

s-3 Návrhy na novelizaci daňových a sociálně pojištovacích zákonů, jež vypracovali představitelé Sdružení podnikatelů ČR, předložili počátkem března zástupci Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů Radě hospodářské a sociální dohody (tripartitě) s požadavkem posoudit je v expertní skupině.

s-4 Ještě před vlastním projednáním celé záležitosti v tripartitě jsme se zeptali prvního náměstka ministra financí ČR Jana Klaka , jaký je jeho názor na předložené návrhy.

s-5 * Domníváte se, že záměry Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů by bylo možné přijmout již k 1. lednu 1995, jak to navrhují?

s-6 I když podnikatele v jejich záměru chápu, musíme si uvědomit, že daně jsou složitou záležitostí.

s-7 V každém případě vláda vlastní dlouhodobou koncepci daňové politiky založenou na snižování daňového břemene.

s-8 Nikterak nepotřebuje postrkovat.

s-9 Ostatně odvody ze zisku v roce 1989 činily 75 procent a v roce 1992 klesly na 55 procent, nyní je to 42 procent.

s-10 Prostě jde o dlouhodobý záměr vycházející z určitých předpokladů .

s-11 * Záměr postupně snižovat daně hlásá jak vláda, tak i podnikatelé.

s-12 Lze najít společnou řeč?

s-13 Výchozím předpokladem poklesu daňových sazeb je vyrovnaný státní rozpočet.

s-14 Nelze tedy snižovat daně tak, aby státní rozpočet byl deficitní.

s-15 Změny musí navíc vycházet z reálných možností.

s-16 Současná daňová soustava funguje o něco více než rok.

s-17 Teprve letos budeme schopni vyhodnotit, jak ve vazbě na rozpočet nové daně působí.

s-18 Jde zejména o zpracování a vyhodnocení přiznání k dani z příjmů, což je mnoho set tisíc dokladů.

s-19 Takže konečný výsledek a závěry budou hotovy spíše na podzim.

s-20 Jsou zde i další rizika.

s-21 Pro daňového poplatníka by soustava i jednotlivé daně měly vykazovat určitou stabilitu.

s-22 Neustálé změny vedou ke zmatku a nejistotě a proto nelze přicházet neustále s novými návrhy.

s-23 Jen když se ukáže, že tyto změny si vynucuje sama praxe, je možné o tom začít hovořit .

s-24 * I když se tím nebude přímo zabývat expertní skupina tripartity, podnikatelé rovněž navrhovali přejít k postupnému "uzavírání nůžek" mezi horní a dolní sazbou daně z přidané hodnoty.

s-25 Co by to znamenalo v praxi?

s-26 Jde o komplikovanou záležitost.

s-27 Základní myšlenka je správná.

s-28 Je ale možné postupovat například tak, že se bude snižovat horní sazba při zachování dolní sazby s tím, že výpadek daňového inkasa budou kompenzovat spotřební daně.

s-29 Při variantě poklesu standardní 23procentní sazby, kompenzované zvýšením sazby dolní, existuje reálné riziko, že pokles sazby by nemusel doprovázet adekvátní pohyb cen výrobků s horní sazbou.

s-30 Sazba jako taková by se mohla legislativně snížit, například na dvacet procent.

s-31 Nakolik se to však projeví v cenách výrobků, je otázka.

s-32 Pokud by ceny neklesly, bylo by zvýšení dolní sazby impulzem k inflaci.

s-33 Proto je nutné bedlivě zvážit, jakou cestou by ke sblížení sazeb mělo docházet.

s-34 I u daně z přidané hodnoty platí, že musíme kvalifikovaně zhodnotit ekonomické dopady jejich změn na obyvatelstvo .

s-35 * Podnikatelé mimo jiné navrhují rozšířit silniční daň z motorových vozidel na všechny účastníky silničního provozu, tedy nejen na ty, kteří využívají svá vozidla pro podnikání.

s-36 To by byla další příjmová položka do rozpočtu, nemyslíte?

s-37 Obávám se, že by tím byl narušen celý systém.

s-38 Zaplacená silniční daň je pro podnikatele výdajovou položkou, o niž se snižuje základ pro daň z příjmu.

s-39 Jakmile bychom do toho zahrnuli všechny občany vlastnící motorová vozidla, pro řadu z nich by to mohlo znamenat tvrdý finanční dopad bez jakékoliv možnosti kompenzace.

s-40 Vás samotného by potěšilo zaplatit za svého favorita kromě pojistky ještě 2400 daň?

s-41 * Mnohé návrhy, které podnikatelé předkládají, tedy nejsou zcela v souladu s vaší koncepcí daňové politiky.

s-42 Bude vláda postupovat podle svých původních záměrů?

s-43 Ano.

s-44 Pro letošní rok byl zpracován plán legislativních prací vlády.

s-45 Ten ukládá možnosti určitých korekcí daňových norem.

s-46 Opakuji, že letos půjde především o analýzu jak nová daňová soustava v ekonomice státu působí.

s-47 Daňové břemeno snižovat budeme, ale jeho pokles vidíme v jiném časovém horizontu než podnikatelé.

s-48 Není to tak líbivé jako razantní návrhy, ale nemůžeme chtít více, než na co máme.

s-49 Řekl jsem, že výchozím předpokladem redukce sazeb je vyrovnaný rozpočet.

s-50 Jeho vyrovnanost do značné míry závisí na tom, jak poctivě si budeme své povinnosti vůči státu plnit.

s-51 Nebylo by často užitečnější místo hlasitého troubení a bubnování napřed důkladně zamést vlastní práh?

s-52 Daňové nedoplatky počítáme v miliardách .

s-53 Jde o názor prvního náměstka ministra financí ČR Jana Klaka.

s-54 Expertní skupina tripartity bude o těchto návrzích Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů jednat.

s-55 K jakému výsledku dojdou?


dependency treetext view