PML View
cmpr9413_020
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-2/cmpr9413_020.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-2/cmpr9413_020.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-2/cmpr9413_020.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-2/cmpr9413_020.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-2/cmpr9413_020.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-2/cmpr9413_020.treex.gz |
---|
s-1
Místo
bubnování
vzít
koště
s-2
Náměstek
ministra
podnikatelům
-
daňové
nedoplatky
dosahují
miliard
s-3
Návrhy
na
novelizaci
daňových
a
sociálně
pojištovacích
zákonů,
jež
vypracovali
představitelé
Sdružení
podnikatelů
ČR,
předložili
počátkem
března
zástupci
Konfederace
zaměstnavatelských
a
podnikatelských
svazů
Radě
hospodářské
a
sociální
dohody
(tripartitě)
s
požadavkem
posoudit
je
v
expertní
skupině.
s-4
Ještě
před
vlastním
projednáním
celé
záležitosti
v
tripartitě
jsme
se
zeptali
prvního
náměstka
ministra
financí
ČR
Jana
Klaka
,
jaký
je
jeho
názor
na
předložené
návrhy.
s-5
*
Domníváte
se,
že
záměry
Konfederace
zaměstnavatelských
a
podnikatelských
svazů
by
bylo
možné
přijmout
již
k
1.
lednu
1995,
jak
to
navrhují?
s-6
I
když
podnikatele
v
jejich
záměru
chápu,
musíme
si
uvědomit,
že
daně
jsou
složitou
záležitostí.
s-7
V
každém
případě
vláda
má
vlastní
dlouhodobou
koncepci
daňové
politiky
založenou
na
snižování
daňového
břemene.
s-8
Nikterak
nepotřebuje
postrkovat.
s-9
Ostatně
odvody
ze
zisku
v
roce
1989
činily
75
procent
a
v
roce
1992
klesly
na
55
procent,
nyní
je
to
42
procent.
s-10
Prostě
jde
o
dlouhodobý
záměr
vycházející
z
určitých
předpokladů
.
s-11
*
Záměr
postupně
snižovat
daně
hlásá
jak
vláda,
tak
i
podnikatelé.
s-12
Lze
najít
společnou
řeč?
s-13
Výchozím
předpokladem
poklesu
daňových
sazeb
je
vyrovnaný
státní
rozpočet.
s-14
Nelze
tedy
snižovat
daně
tak,
aby
státní
rozpočet
byl
deficitní.
s-15
Změny
musí
navíc
vycházet
z
reálných
možností.
s-16
Současná
daňová
soustava
funguje
o
něco
více
než
rok.
s-17
Teprve
letos
budeme
schopni
vyhodnotit,
jak
ve
vazbě
na
rozpočet
nové
daně
působí.
s-18
Jde
zejména
o
zpracování
a
vyhodnocení
přiznání
k
dani
z
příjmů,
což
je
mnoho
set
tisíc
dokladů.
s-19
Takže
konečný
výsledek
a
závěry
budou
hotovy
spíše
na
podzim.
s-20
Jsou
zde
i
další
rizika.
s-21
Pro
daňového
poplatníka
by
soustava
i
jednotlivé
daně
měly
vykazovat
určitou
stabilitu.
s-22
Neustálé
změny
vedou
ke
zmatku
a
nejistotě
a
proto
nelze
přicházet
neustále
s
novými
návrhy.
s-23
Jen
když
se
ukáže,
že
tyto
změny
si
vynucuje
sama
praxe,
je
možné
o
tom
začít
hovořit
.
s-24
*
I
když
se
tím
nebude
přímo
zabývat
expertní
skupina
tripartity,
podnikatelé
rovněž
navrhovali
přejít
k
postupnému
"uzavírání
nůžek"
mezi
horní
a
dolní
sazbou
daně
z
přidané
hodnoty.
s-25
Co
by
to
znamenalo
v
praxi?
s-26
Jde
o
komplikovanou
záležitost.
s-27
Základní
myšlenka
je
správná.
s-28
Je
ale
možné
postupovat
například
tak,
že
se
bude
snižovat
horní
sazba
při
zachování
dolní
sazby
s
tím,
že
výpadek
daňového
inkasa
budou
kompenzovat
spotřební
daně.
s-29
Při
variantě
poklesu
standardní
23procentní
sazby,
kompenzované
zvýšením
sazby
dolní,
existuje
reálné
riziko,
že
pokles
sazby
by
nemusel
doprovázet
adekvátní
pohyb
cen
výrobků
s
horní
sazbou.
s-30
Sazba
jako
taková
by
se
mohla
legislativně
snížit,
například
na
dvacet
procent.
s-31
Nakolik
se
to
však
projeví
v
cenách
výrobků,
je
otázka.
s-32
Pokud
by
ceny
neklesly,
bylo
by
zvýšení
dolní
sazby
impulzem
k
inflaci.
s-33
Proto
je
nutné
bedlivě
zvážit,
jakou
cestou
by
ke
sblížení
sazeb
mělo
docházet.
s-34
I
u
daně
z
přidané
hodnoty
platí,
že
musíme
kvalifikovaně
zhodnotit
ekonomické
dopady
jejich
změn
na
obyvatelstvo
.
s-35
*
Podnikatelé
mimo
jiné
navrhují
rozšířit
silniční
daň
z
motorových
vozidel
na
všechny
účastníky
silničního
provozu,
tedy
nejen
na
ty,
kteří
využívají
svá
vozidla
pro
podnikání.
s-36
To
by
byla
další
příjmová
položka
do
rozpočtu,
nemyslíte?
s-37
Obávám
se,
že
by
tím
byl
narušen
celý
systém.
s-38
Zaplacená
silniční
daň
je
pro
podnikatele
výdajovou
položkou,
o
niž
se
snižuje
základ
pro
daň
z
příjmu.
s-39
Jakmile
bychom
do
toho
zahrnuli
všechny
občany
vlastnící
motorová
vozidla,
pro
řadu
z
nich
by
to
mohlo
znamenat
tvrdý
finanční
dopad
bez
jakékoliv
možnosti
kompenzace.
s-40
Vás
samotného
by
potěšilo
zaplatit
za
svého
favorita
kromě
pojistky
ještě
2400
Kč
daň?
s-41
*
Mnohé
návrhy,
které
podnikatelé
předkládají,
tedy
nejsou
zcela
v
souladu
s
vaší
koncepcí
daňové
politiky.
s-42
Bude
vláda
postupovat
podle
svých
původních
záměrů?
s-43
Ano.
s-44
Pro
letošní
rok
byl
zpracován
plán
legislativních
prací
vlády.
s-45
Ten
ukládá
možnosti
určitých
korekcí
daňových
norem.
s-46
Opakuji,
že
letos
půjde
především
o
analýzu
jak
nová
daňová
soustava
v
ekonomice
státu
působí.
s-47
Daňové
břemeno
snižovat
budeme,
ale
jeho
pokles
vidíme
v
jiném
časovém
horizontu
než
podnikatelé.
s-48
Není
to
tak
líbivé
jako
razantní
návrhy,
ale
nemůžeme
chtít
více,
než
na
co
máme.
s-49
Řekl
jsem,
že
výchozím
předpokladem
redukce
sazeb
je
vyrovnaný
rozpočet.
s-50
Jeho
vyrovnanost
do
značné
míry
závisí
na
tom,
jak
poctivě
si
budeme
své
povinnosti
vůči
státu
plnit.
s-51
Nebylo
by
často
užitečnější
místo
hlasitého
troubení
a
bubnování
napřed
důkladně
zamést
vlastní
práh?
s-52
Daňové
nedoplatky
počítáme
v
miliardách
.
s-53
Jde
o
názor
prvního
náměstka
ministra
financí
ČR
Jana
Klaka.
s-54
Expertní
skupina
tripartity
bude
o
těchto
návrzích
Konfederace
zaměstnavatelských
a
podnikatelských
svazů
jednat.
s-55
K
jakému
výsledku
dojdou?
dependency tree
•
text view