PML View

cmpr9410_028

mrp-layerPDT/mrp/tamw/train-8/cmpr9410_028.mrp.gz
a-layerPDT/pml/tamw/train-8/cmpr9410_028.a.gz
m-layerPDT/pml/tamw/train-8/cmpr9410_028.m.gz
t-layerPDT/pml/tamw/train-8/cmpr9410_028.t.gz
w-layerPDT/pml/tamw/train-8/cmpr9410_028.w.gz
treex-layerPDT/treex/tamw/train-8/cmpr9410_028.treex.gz

s-1 záhlaví: Peníze

s-2 Mít rád umění při investování do obrazů nestačí

s-3 Na aukci můžete koupit pod cenou, ale stejně jako u starožitníka vás před padělkem nikdo neochrání

s-4 Vydělal jsem nějaké peníze a protože mám rád umění, chtěl bych si koupit pár hodnotných obrázků.

s-5 Nedávno jsem byl ve starožitnictví a některé věci se mi tam líbily.

s-6 Byly to většinou obrazy z 19. století, moderně moc nefandím.

s-7 Moje znalosti o obrazech jsou však téměř nulové.

s-8 Co bych měl koupit, abych neprodělal, když bych to potřeboval zase prodat?

s-9 Je vůbec vhodná doba na investování do starožitných obrazů?

s-10 Karel Hrabák, Roztoky u Prahy

s-11 Tu nejvhodnější dobu pan Hrabák propásl.

s-12 V osmdesátých letech se daly pořídit krásné věci za, viděno dneškem, ještě krásnější ceny.

s-13 Středně velký obrázek Hugo Ullika stál tehdy kolem 40 tisíc, dnes ho pod sedmdesát těžko pořídíte.

s-14 Dvěstěprocentní zhodnocení za nějakých 5 let - to je trefa do černého.

s-15 Možné je i nemožné

s-16 Podle Naděždy Blažíčkové , která vede oddělení českého malířství 19. století v Národní galerii v Praze, se vysvětlit dnešní relativně malá poptávka po obrazech tím, že sběratelé, mezi kterými je nejvíce lékařů, nemají mnoho peněz.

s-17 Poměrně velká část poptávky odpadla, když k nám ze zahraničí začali jezdit chudší turisté.

s-18 Proti dřívějšku se však zase objevili noví zájemci o umění z řad podnikatelů, bank, spořitelen a realitních kanceláří.

s-19 Zkrátka doby na investování do obrazů bývávaly lepší, ale obliba některého umění a vkus lidí jsou věci nevyzpytatelné.

s-20 Kdo by si třeba v roce 1898 pomyslel, že za pouhých 600 franků neprodané Cézannovo zátiší, které jakýsi znalec pohrdlivě označil slovy "křivé ovoce v kácejících se nádobách", bude za dvě desetiletí ceněno na 300 000 franků.

s-21 Elita je drahá

s-22 Při výběru obrazu bude hrát určitě velkou roli autor.

s-23 Krásná, ale nesignovaná krajinka neznámého malíře bude určitě hůře prodejná než slabý Slavíček.

s-24 Minulé století je bohaté na slavná jména.

s-25 Snad vůbec nejvzácnější jsou obrazy Karla Purkyněho a Jaroslava Čermáka.

s-26 Na trhu se však téměř neobjevují.

s-27 Proto je těžké říci, jaká by měla být cena.

s-28 Neexistuje-li nabídka, není se čeho zachytit.

s-29 Unikát i za statisíce si kupce vždy najde, byť to trvá zpravidla déle.

s-30 Dříve by asi nezaváhala Národní galerie, ale dnes její rozpočet často nestačí.

s-31 Z 1. pol. 19. století, kdy se rodila moderní česká krajinomalba, je dnes zájem hlavně o tyto autory: Otec a syn Mánesové, Navrátil, Piepenhagen, Kosárek, Bubák, Ullík, Havránek.

s-32 Z 2. pol. 19. století je velmi ceněna tzv. Generace Národního divadla, do které patří zejména Brožík, Hynais, Aleš, Schikaneder, Knüpfer a dále mladí umělci 90. let jako Marold, Slavíček, Radimský, Švabinský, Preisler, Kaván.

s-33 Mařákovi favorité

s-34 Vznik moderního umění se spojuje s rokem 1907, kdy byla založena populární Osma, a v kubistickém a fóbistickém duchu malují Filla, Kubišta, Špála a další.

s-35 Ceny jejich obrazů šplhají do statisíců a dobře se prodávají v cizině.

s-36 Po dílech uvedených autorů bude nejspíš vždy slušná poptávka.

s-37 Průměrné olejomalby většiny z nich stojí kolem 100 tisíc korun.

s-38 Oblíbené a zpravidla cenově dostupnější jsou práce žáků profesora Mařáka - tzv. Mařákovců.

s-39 K nim patří z již jmenovaných Slavíček a Kaván, dále pak Hudeček, Lebeda, Ullmann, Panuška, Kalvoda, Minařík, Lolek, Bubeníček, Březina, Holub, Havelka a další.

s-40 Snad kromě Slavíčka se jejich průměrná díla dají pořídit do 30 tisíc.

s-41 Hodnota obrazu však nezávisí jen na autorovi.

s-42 Oleje jednoznačně v čele

s-43 Rozhoduje také technika provedení.

s-44 Nejdražší jsou olejomalby, následují tempery a pastely, o polovinu levnější než olejomalba může být kresba či grafika téhož autora.

s-45 Stojí-li ve starožitnostech Solidet ve Francouzské ulici v Praze menší Ullmannův uhel 9 tisíc, za jeho podobný olej tam zaplatíte určitě přes patnáct.

s-46 Velké plátno (asi 1,30 x 80 cm) tohoto autora začátkem února prodávali za 68 000 korun.

s-47 Jen pravděpodobnější pravděpodobnost

s-48 Důležitou charakteristikou obrazu je bezpochyby signatura autora.

s-49 Může podstatně zvýšit cenu.

s-50 Svou váhu též datování.

s-51 Zejména u autorů, u nichž se speciálně cení některé období tvorby.

s-52 Znalec však většinou pozná, kdy byl obraz namalován, podle motivu či způsobu malby.

s-53 Raný Kaván je například cennější než pozdní.

s-54 Obraz výrazně stoupne na ceně, -li majitel doklad o tom, že byl vystaven na výstavě, či je publikován v knize či katalogu.

s-55 Signatura, datování a doklad o účasti na výstavě totiž napomáhají identifikaci obrazu.

s-56 A to je důležité za situace, kdy je na trhu tolik padělků, že ani soudní znalec vám nedokáže stoprocentně říci, zda je obraz pravý.

s-57 Mezi sběrateli se traduje historka, že na svojí výstavu v Praze přijel František Kaván a prohlásil: Polovinu těchto obrazů jsem nenamaloval .

s-58 Vylepšení s rizikem

s-59 Kupující, který se snaží posoudit cenu, by si měl také položit otázku, v jakém je obraz stavu.

s-60 Existují 4 možnosti.

s-61 Ta nejlepší, která také opravňuje k nejvyšší ceně, je nepoškozené dílo v původním stavu.

s-62 Téměř stejně ceněný je obraz v nepůvodním stavu, s restaurátorskými zásahy, které jsou ovšem kvalitní.

s-63 Menší hodnotu samozřejmě dílo v původním stavu, leč poškozené.

s-64 Vůbec nejhorší možnost nastává, je-li obraz v nepůvodním stavu a špatně zrestaurovaný.

s-65 Je s podivem, co může s průměrným obrazem udělat kvalitní rám.

s-66 Jejich ceny prudce stouply (asi na trojnásobek) a zdobený rám dnes stojí podle velikosti 1000 - 3000 korun.

s-67 Starožitné, nepoškozené rámy mají samozřejmě hodnotu vyšší.

s-68 Existují i případy, kdy je rám cennější než obraz.

s-69 Navzdory tomu, jak jsou rámy drahé, vyplatí se pořídit obrazu pěkný rám.

s-70 A je lépe poradit se, než nevhodně skloubíte krásný rám a krásný obraz, leč každý v jiném stylu.

s-71 Obezřetnost na místě

s-72 Pana Hrabáka bude určitě zajímat věc, která podstatně ovlivňuje cenu obrazu, nemá s jeho hodnotou nic společného - totiž místo prodeje.

s-73 Obrázek můžete koupit v galerii, starožitnictví, v aukci či na inzerát.

s-74 Můj známý si svou sbírku Mařákovců vybudoval téměř výlučně pomocí inzerátů.

s-75 Situace se od však doby změnila.

s-76 Jednak je mezi lidmi již méně skutečně dobrých věcí na prodej, jednak není radno pouštět si do bytu zájemce o koupi obrazu nebo uvést v inzerátu adresu.

s-77 A je snad zbytečné dodávat, jak to skončí, pokud obrázkům nerozumíte alespoň tolik co prodávající, respektive kupující.

s-78 Sázka na štěstí

s-79 Podle dražebního řádu činí na aukcích vyvolávací cena dvě třetiny požadované ceny.

s-80 Někdy se stane, že nepřijde nikdo, kdo by měl zájem zrovna o Ullmanna a vám se ho podaří koupit za vyvolávací cenu.

s-81 Na akci starožitností společnosti Antikva Nova Praga, která se konala 16. března 1991, byl Ullmannův olej (49 x 56 cm) prodán za vyvolávací cenu 13 000 korun.

s-82 Dnes by se dal prodat patrně nejméně za dvacet tisíc.

s-83 Nutno však dodat, že i na aukcích se vyskytují falzifikáty.

s-84 Prodávající na aukci nese zase jiné riziko.

s-85 Často se stane, že se obraz nevydraží, případně vydraží za cenu nižší, než na jakou si prodejce myslí.

s-86 Na 9. aukci Antikvy Novy Praga z 1991 roku se nevydražilo 19 obrazů z 47.

s-87 Provize Antikvy Novy je 15 % a platí ji prodávající z vydražené ceny.

s-88 Nejbližší aukci, které by se náš čtenář mohl zúčastnit, pořádá Antikva Nova 19. března v hotelu Atrium od 13 hodin.

s-89 Za vstup se platí 50 korun a katalog stojí rovněž 50.

s-90 Několik dní před aukcí je možné si obrázky zařazené do dražby prohlédnout na bezplatné výstavě v Atriu.

s-91 Další akce v její režii je v červnu.

s-92 Při nákupu na aukci je třeba počítat s tím, že se platí hotově, maximálně do druhého dne, ale v tom případě je nutné dát zálohu 20 000 korun.

s-93 V Domě kultury na Smíchově chystá Aukční síň s.p. aukci starožitností na 14. května.

s-94 Vstupné bude 20 korun, 50 korun zaplatíte za katalog.

s-95 Obrazy je možné vidět 14 dní před aukcí.

s-96 V centru žádná láce

s-97 V galeriích a starožitnostech lze uspět různě.

s-98 Záleží na tom, zda chcete koupit či prodat a jak rychle.

s-99 Někde jsou vyhlášeni vysokými cenami, například v prodejní galerii Palas v Náprstkově ulici v Praze či ve Vadamu Na Příkopech, levněji pořídíte třeba v starožitnostech Solidet na Vinohradech a nižší ceny mívají také mimopražští obchodníci.

s-100 Navštívili jsme dvě pražská starožitnictví s různou podnikatelskou filozofií.

s-101 Majitel Vadama Na Příkopech je plátcem daně z přidané hodnoty, protože jeho roční obrat je vyšší než 3 mil. korun.

s-102 Sídlí na strategickém místě, na jedné z vůbec nejexponovanějších ulic v České republice.

s-103 Zaměřil se na drahé věci.

s-104 Prodává s obchodní marží 20 %.

s-105 Typický les Antonína Hudečka (asi 40 x 50), olejomalbu, jste tu mohli začátkem února koupit za 34 600 korun.

s-106 O něco menší obrázek téhož autora (asi 40 x 30), rovněž lesní motiv, stál ve stejné době se starožitnictví Solidet na Vinohradech 12 000 korun.

s-107 Zjednodušeně lze říci, že ceny průměrných obrazů Mařákovců se ve Vadamu pohybují mezi 30 a 40 tisíci zatímco v Solidetu mezi deseti a dvaceti tisíci.

s-108 Na ruku za míň

s-109 Něco jiného je prodej.

s-110 Vyšší ceny naopak lákají.

s-111 Kdyby náš čtenář chtěl ve Vadamu obraz prodat, 2 možnosti.

s-112 Buď ho prodá přímo starožitnictví, nebo obrázek do tzv. komise a starožitnictví pak pouze zprostředkovává prodej a strhává si zmíněnou 20% marži a 23% DPH z prodejní ceny.

s-113 Prodejce si v tomto případě sám stanoví prodejní cenu.

s-114 Neprodá-li se za tuto cenu obraz do 3 měsíců, starožitnictví může snížit cenu na 70 % ceny původní.

s-115 Nesouhlasí-li zákazník s touto cenou, vezme si zboží zpět a zaplatí manipulační poplatek 2 % z původní ceny zboží.

s-116 Dlouho se neohřejí

s-117 Starožitnictví Solidet na Vinohradech je mladé a jeho majitelé bojují s náklady tím, že se snaží o co nejrychlejší pohyb předmětů.

s-118 Průměrný Mařákovec se tam ohřeje asi 14 dní.

s-119 A není divu.

s-120 Ceny jsou často o třetinu nižší než ve Vadamu.

s-121 I zde existuje přímý nákup od občanů a komisní prodej.

s-122 Z obrázků, které visí na zdech, jich je v komisi asi 30 %, zbytek vlastní Solidet a prodává za ceny asi o 10 - 20 % vyšší, než byly ceny nákupní.

s-123 Daň z přidané hodnoty majitel neplatí.

s-124 Obchodní marže při komisním prodeji je 10 %.

s-125 Zhruba desetina věcí se v komisi neprodá a vrací se majiteli, který neplatí žádný manipulační či skladovací poplatek.

s-126 Kupuje-li starožitnictví obrázek, dostane majitel peníze hned na ruku, ale je to méně, než za kolik by šel obraz do komise.

s-127 Je to vlastně odměna za riziko, že obrázek, který starožitník koupil nebude prodejný.

s-128 Nebývají kunsthistoriky

s-129 Bude-li cena obrázku úměrná kritériím, o kterých jsme hovořili, můžete udělat dobrý obchod.

s-130 Ale můžete také splakat nad výdělkem, ukáže-li se, že jde o falzifikát.

s-131 A nenechte se zmýlit, bude-li kdosi mávat papírem od soudního znalce.

s-132 Posudek znalce je vyjádřením názoru člověka více či méně znalého, nemluvě o tom, že každý člověk svou cenu.

s-133 Zdaleka ne všichni soudní znalci jsou kunsthistorici a v České republice zatím není obvyklé, aby obchodníci se starožitnostmi spolupracovali s kunsthistoriky, tak jak je to na západě běžné.

s-134 Náš čtenář by si měl nalézt nestranného znalce a nespokojit se s posudkem, který si dal vypracovat prodejce.

s-135 Seznamy soudních znalců jsou k mání na každém obvodním soudu.

s-136 KRAJINKY LETÍ:

s-137 Lehce drahé pokoukání, jde-li o olej Juliuse Mařáka, zase však nemusíte mít těžkou hlavu, že vaše úspory žere inflace.

s-138 DÍVKA SE DŽBÁNEM:

s-139 Tak ji viděl a kolem roku 1850 na plátně zachytil český krajinář Antonín Waldhauser.


dependency treetext view