PML View
cmpr9410_028
mrp-layer | PDT/mrp/tamw/train-8/cmpr9410_028.mrp.gz |
---|
a-layer | PDT/pml/tamw/train-8/cmpr9410_028.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/tamw/train-8/cmpr9410_028.m.gz |
---|
t-layer | PDT/pml/tamw/train-8/cmpr9410_028.t.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/tamw/train-8/cmpr9410_028.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/tamw/train-8/cmpr9410_028.treex.gz |
---|
s-1
záhlaví:
Peníze
s-2
Mít
rád
umění
při
investování
do
obrazů
nestačí
s-3
Na
aukci
můžete
koupit
pod
cenou,
ale
stejně
jako
u
starožitníka
vás
před
padělkem
nikdo
neochrání
s-4
Vydělal
jsem
nějaké
peníze
a
protože
mám
rád
umění,
chtěl
bych
si
koupit
pár
hodnotných
obrázků.
s-5
Nedávno
jsem
byl
ve
starožitnictví
a
některé
věci
se
mi
tam
líbily.
s-6
Byly
to
většinou
obrazy
z
19.
století,
moderně
moc
nefandím.
s-7
Moje
znalosti
o
obrazech
jsou
však
téměř
nulové.
s-8
Co
bych
měl
koupit,
abych
neprodělal,
když
bych
to
potřeboval
zase
prodat?
s-9
Je
vůbec
vhodná
doba
na
investování
do
starožitných
obrazů?
s-10
Karel
Hrabák,
Roztoky
u
Prahy
s-11
Tu
nejvhodnější
dobu
pan
Hrabák
propásl.
s-12
V
osmdesátých
letech
se
daly
pořídit
krásné
věci
za,
viděno
dneškem,
ještě
krásnější
ceny.
s-13
Středně
velký
obrázek
Hugo
Ullika
stál
tehdy
kolem
40
tisíc,
dnes
ho
pod
sedmdesát
těžko
pořídíte.
s-14
Dvěstěprocentní
zhodnocení
za
nějakých
5
let
-
to
je
trefa
do
černého.
s-15
Možné
je
i
nemožné
s-16
Podle
Naděždy
Blažíčkové
,
která
vede
oddělení
českého
malířství
19.
století
v
Národní
galerii
v
Praze,
se
dá
vysvětlit
dnešní
relativně
malá
poptávka
po
obrazech
tím,
že
sběratelé,
mezi
kterými
je
nejvíce
lékařů,
nemají
mnoho
peněz.
s-17
Poměrně
velká
část
poptávky
odpadla,
když
k
nám
ze
zahraničí
začali
jezdit
chudší
turisté.
s-18
Proti
dřívějšku
se
však
zase
objevili
noví
zájemci
o
umění
z
řad
podnikatelů,
bank,
spořitelen
a
realitních
kanceláří.
s-19
Zkrátka
doby
na
investování
do
obrazů
bývávaly
lepší,
ale
obliba
některého
umění
a
vkus
lidí
jsou
věci
nevyzpytatelné.
s-20
Kdo
by
si
třeba
v
roce
1898
pomyslel,
že
za
pouhých
600
franků
neprodané
Cézannovo
zátiší,
které
jakýsi
znalec
pohrdlivě
označil
slovy
"křivé
ovoce
v
kácejících
se
nádobách",
bude
za
dvě
desetiletí
ceněno
na
300 000
franků.
s-21
Elita
je
drahá
s-22
Při
výběru
obrazu
bude
hrát
určitě
velkou
roli
autor.
s-23
Krásná,
ale
nesignovaná
krajinka
neznámého
malíře
bude
určitě
hůře
prodejná
než
slabý
Slavíček.
s-24
Minulé
století
je
bohaté
na
slavná
jména.
s-25
Snad
vůbec
nejvzácnější
jsou
obrazy
Karla
Purkyněho
a
Jaroslava
Čermáka.
s-26
Na
trhu
se
však
téměř
neobjevují.
s-27
Proto
je
těžké
říci,
jaká
by
měla
být
cena.
s-28
Neexistuje-li
nabídka,
není
se
čeho
zachytit.
s-29
Unikát
i
za
statisíce
si
kupce
vždy
najde,
byť
to
trvá
zpravidla
déle.
s-30
Dříve
by
asi
nezaváhala
Národní
galerie,
ale
dnes
její
rozpočet
často
nestačí.
s-31
Z
1.
pol.
19.
století,
kdy
se
rodila
moderní
česká
krajinomalba,
je
dnes
zájem
hlavně
o
tyto
autory:
Otec
a
syn
Mánesové,
Navrátil,
Piepenhagen,
Kosárek,
Bubák,
Ullík,
Havránek.
s-32
Z
2.
pol.
19.
století
je
velmi
ceněna
tzv.
Generace
Národního
divadla,
do
které
patří
zejména
Brožík,
Hynais,
Aleš,
Schikaneder,
Knüpfer
a
dále
mladí
umělci
90.
let
jako
Marold,
Slavíček,
Radimský,
Švabinský,
Preisler,
Kaván.
s-33
Mařákovi
favorité
s-34
Vznik
moderního
umění
se
spojuje
s
rokem
1907,
kdy
byla
založena
populární
Osma,
a
v
kubistickém
a
fóbistickém
duchu
malují
Filla,
Kubišta,
Špála
a
další.
s-35
Ceny
jejich
obrazů
šplhají
do
statisíců
a
dobře
se
prodávají
v
cizině.
s-36
Po
dílech
uvedených
autorů
bude
nejspíš
vždy
slušná
poptávka.
s-37
Průměrné
olejomalby
většiny
z
nich
stojí
kolem
100
tisíc
korun.
s-38
Oblíbené
a
zpravidla
cenově
dostupnější
jsou
práce
žáků
profesora
Mařáka
-
tzv.
Mařákovců.
s-39
K
nim
patří
z
již
jmenovaných
Slavíček
a
Kaván,
dále
pak
Hudeček,
Lebeda,
Ullmann,
Panuška,
Kalvoda,
Minařík,
Lolek,
Bubeníček,
Březina,
Holub,
Havelka
a
další.
s-40
Snad
kromě
Slavíčka
se
jejich
průměrná
díla
dají
pořídit
do
30
tisíc.
s-41
Hodnota
obrazu
však
nezávisí
jen
na
autorovi.
s-42
Oleje
jednoznačně
v
čele
s-43
Rozhoduje
také
technika
provedení.
s-44
Nejdražší
jsou
olejomalby,
následují
tempery
a
pastely,
až
o
polovinu
levnější
než
olejomalba
může
být
kresba
či
grafika
téhož
autora.
s-45
Stojí-li
ve
starožitnostech
Solidet
ve
Francouzské
ulici
v
Praze
menší
Ullmannův
uhel
9
tisíc,
za
jeho
podobný
olej
tam
zaplatíte
určitě
přes
patnáct.
s-46
Velké
plátno
(asi
1,30
x
80
cm)
tohoto
autora
začátkem
února
prodávali
za
68 000
korun.
s-47
Jen
pravděpodobnější
pravděpodobnost
s-48
Důležitou
charakteristikou
obrazu
je
bezpochyby
signatura
autora.
s-49
Může
podstatně
zvýšit
cenu.
s-50
Svou
váhu
má
též
datování.
s-51
Zejména
u
autorů,
u
nichž
se
speciálně
cení
některé
období
tvorby.
s-52
Znalec
však
většinou
pozná,
kdy
byl
obraz
namalován,
podle
motivu
či
způsobu
malby.
s-53
Raný
Kaván
je
například
cennější
než
pozdní.
s-54
Obraz
výrazně
stoupne
na
ceně,
má-li
majitel
doklad
o
tom,
že
byl
vystaven
na
výstavě,
či
je
publikován
v
knize
či
katalogu.
s-55
Signatura,
datování
a
doklad
o
účasti
na
výstavě
totiž
napomáhají
identifikaci
obrazu.
s-56
A
to
je
důležité
za
situace,
kdy
je
na
trhu
tolik
padělků,
že
ani
soudní
znalec
vám
nedokáže
stoprocentně
říci,
zda
je
obraz
pravý.
s-57
Mezi
sběrateli
se
traduje
historka,
že
na
svojí
výstavu
v
Praze
přijel
František
Kaván
a
prohlásil:
Polovinu
těchto
obrazů
jsem
nenamaloval
.
s-58
Vylepšení
s
rizikem
s-59
Kupující,
který
se
snaží
posoudit
cenu,
by
si
měl
také
položit
otázku,
v
jakém
je
obraz
stavu.
s-60
Existují
4
možnosti.
s-61
Ta
nejlepší,
která
také
opravňuje
k
nejvyšší
ceně,
je
nepoškozené
dílo
v
původním
stavu.
s-62
Téměř
stejně
ceněný
je
obraz
v
nepůvodním
stavu,
s
restaurátorskými
zásahy,
které
jsou
ovšem
kvalitní.
s-63
Menší
hodnotu
má
samozřejmě
dílo
v
původním
stavu,
leč
poškozené.
s-64
Vůbec
nejhorší
možnost
nastává,
je-li
obraz
v
nepůvodním
stavu
a
špatně
zrestaurovaný.
s-65
Je
s
podivem,
co
může
s
průměrným
obrazem
udělat
kvalitní
rám.
s-66
Jejich
ceny
prudce
stouply
(asi
na
trojnásobek)
a
zdobený
rám
dnes
stojí
podle
velikosti
1000
-
3000
korun.
s-67
Starožitné,
nepoškozené
rámy
mají
samozřejmě
hodnotu
vyšší.
s-68
Existují
i
případy,
kdy
je
rám
cennější
než
obraz.
s-69
Navzdory
tomu,
jak
jsou
rámy
drahé,
vyplatí
se
pořídit
obrazu
pěkný
rám.
s-70
A
je
lépe
poradit
se,
než
nevhodně
skloubíte
krásný
rám
a
krásný
obraz,
leč
každý
v
jiném
stylu.
s-71
Obezřetnost
na
místě
s-72
Pana
Hrabáka
bude
určitě
zajímat
věc,
která
podstatně
ovlivňuje
cenu
obrazu,
ač
nemá
s
jeho
hodnotou
nic
společného
-
totiž
místo
prodeje.
s-73
Obrázek
můžete
koupit
v
galerii,
starožitnictví,
v
aukci
či
na
inzerát.
s-74
Můj
známý
si
svou
sbírku
Mařákovců
vybudoval
téměř
výlučně
pomocí
inzerátů.
s-75
Situace
se
od
však
té
doby
změnila.
s-76
Jednak
je
mezi
lidmi
již
méně
skutečně
dobrých
věcí
na
prodej,
jednak
není
radno
pouštět
si
do
bytu
zájemce
o
koupi
obrazu
nebo
uvést
v
inzerátu
adresu.
s-77
A
je
snad
zbytečné
dodávat,
jak
to
skončí,
pokud
obrázkům
nerozumíte
alespoň
tolik
co
prodávající,
respektive
kupující.
s-78
Sázka
na
štěstí
s-79
Podle
dražebního
řádu
činí
na
aukcích
vyvolávací
cena
dvě
třetiny
požadované
ceny.
s-80
Někdy
se
stane,
že
nepřijde
nikdo,
kdo
by
měl
zájem
zrovna
o
Ullmanna
a
vám
se
ho
podaří
koupit
za
vyvolávací
cenu.
s-81
Na
akci
starožitností
společnosti
Antikva
Nova
Praga,
která
se
konala
16.
března
1991,
byl
Ullmannův
olej
(49
x
56
cm)
prodán
za
vyvolávací
cenu
13 000
korun.
s-82
Dnes
by
se
dal
prodat
patrně
nejméně
za
dvacet
tisíc.
s-83
Nutno
však
dodat,
že
i
na
aukcích
se
vyskytují
falzifikáty.
s-84
Prodávající
na
aukci
nese
zase
jiné
riziko.
s-85
Často
se
stane,
že
se
obraz
nevydraží,
případně
vydraží
za
cenu
nižší,
než
na
jakou
si
prodejce
myslí.
s-86
Na
9.
aukci
Antikvy
Novy
Praga
z
1991
roku
se
nevydražilo
19
obrazů
z
47.
s-87
Provize
Antikvy
Novy
je
15
%
a
platí
ji
prodávající
z
vydražené
ceny.
s-88
Nejbližší
aukci,
které
by
se
náš
čtenář
mohl
zúčastnit,
pořádá
Antikva
Nova
19.
března
v
hotelu
Atrium
od
13
hodin.
s-89
Za
vstup
se
platí
50
korun
a
katalog
stojí
rovněž
50.
s-90
Několik
dní
před
aukcí
je
možné
si
obrázky
zařazené
do
dražby
prohlédnout
na
bezplatné
výstavě
v
Atriu.
s-91
Další
akce
v
její
režii
je
až
v
červnu.
s-92
Při
nákupu
na
aukci
je
třeba
počítat
s
tím,
že
se
platí
hotově,
maximálně
do
druhého
dne,
ale
v
tom
případě
je
nutné
dát
zálohu
20 000
korun.
s-93
V
Domě
kultury
na
Smíchově
chystá
Aukční
síň
s.p.
aukci
starožitností
na
14.
května.
s-94
Vstupné
bude
20
korun,
50
korun
zaplatíte
za
katalog.
s-95
Obrazy
je
možné
vidět
14
dní
před
aukcí.
s-96
V
centru
žádná
láce
s-97
V
galeriích
a
starožitnostech
lze
uspět
různě.
s-98
Záleží
na
tom,
zda
chcete
koupit
či
prodat
a
jak
rychle.
s-99
Někde
jsou
vyhlášeni
vysokými
cenami,
například
v
prodejní
galerii
Palas
v
Náprstkově
ulici
v
Praze
či
ve
Vadamu
Na
Příkopech,
levněji
pořídíte
třeba
v
starožitnostech
Solidet
na
Vinohradech
a
nižší
ceny
mívají
také
mimopražští
obchodníci.
s-100
Navštívili
jsme
dvě
pražská
starožitnictví
s
různou
podnikatelskou
filozofií.
s-101
Majitel
Vadama
Na
Příkopech
je
plátcem
daně
z
přidané
hodnoty,
protože
jeho
roční
obrat
je
vyšší
než
3
mil.
korun.
s-102
Sídlí
na
strategickém
místě,
na
jedné
z
vůbec
nejexponovanějších
ulic
v
České
republice.
s-103
Zaměřil
se
na
drahé
věci.
s-104
Prodává
s
obchodní
marží
20
%.
s-105
Typický
les
Antonína
Hudečka
(asi
40
x
50),
olejomalbu,
jste
tu
mohli
začátkem
února
koupit
za
34 600
korun.
s-106
O
něco
menší
obrázek
téhož
autora
(asi
40
x
30),
rovněž
lesní
motiv,
stál
ve
stejné
době
se
starožitnictví
Solidet
na
Vinohradech
12 000
korun.
s-107
Zjednodušeně
lze
říci,
že
ceny
průměrných
obrazů
Mařákovců
se
ve
Vadamu
pohybují
mezi
30
a
40
tisíci
zatímco
v
Solidetu
mezi
deseti
a
dvaceti
tisíci.
s-108
Na
ruku
za
míň
s-109
Něco
jiného
je
prodej.
s-110
Vyšší
ceny
naopak
lákají.
s-111
Kdyby
náš
čtenář
chtěl
ve
Vadamu
obraz
prodat,
má
2
možnosti.
s-112
Buď
ho
prodá
přímo
starožitnictví,
nebo
dá
obrázek
do
tzv.
komise
a
starožitnictví
pak
pouze
zprostředkovává
prodej
a
strhává
si
zmíněnou
20%
marži
a
23%
DPH
z
prodejní
ceny.
s-113
Prodejce
si
v
tomto
případě
sám
stanoví
prodejní
cenu.
s-114
Neprodá-li
se
za
tuto
cenu
obraz
do
3
měsíců,
starožitnictví
může
snížit
cenu
až
na
70
%
ceny
původní.
s-115
Nesouhlasí-li
zákazník
s
touto
cenou,
vezme
si
zboží
zpět
a
zaplatí
manipulační
poplatek
2
%
z
původní
ceny
zboží.
s-116
Dlouho
se
neohřejí
s-117
Starožitnictví
Solidet
na
Vinohradech
je
mladé
a
jeho
majitelé
bojují
s
náklady
tím,
že
se
snaží
o
co
nejrychlejší
pohyb
předmětů.
s-118
Průměrný
Mařákovec
se
tam
ohřeje
asi
14
dní.
s-119
A
není
divu.
s-120
Ceny
jsou
často
o
třetinu
nižší
než
ve
Vadamu.
s-121
I
zde
existuje
přímý
nákup
od
občanů
a
komisní
prodej.
s-122
Z
obrázků,
které
visí
na
zdech,
jich
je
v
komisi
asi
30
%,
zbytek
vlastní
Solidet
a
prodává
za
ceny
asi
o
10
-
20
%
vyšší,
než
byly
ceny
nákupní.
s-123
Daň
z
přidané
hodnoty
majitel
neplatí.
s-124
Obchodní
marže
při
komisním
prodeji
je
10
%.
s-125
Zhruba
desetina
věcí
se
v
komisi
neprodá
a
vrací
se
majiteli,
který
neplatí
žádný
manipulační
či
skladovací
poplatek.
s-126
Kupuje-li
starožitnictví
obrázek,
dostane
majitel
peníze
hned
na
ruku,
ale
je
to
méně,
než
za
kolik
by
šel
obraz
do
komise.
s-127
Je
to
vlastně
odměna
za
riziko,
že
obrázek,
který
starožitník
koupil
nebude
prodejný.
s-128
Nebývají
kunsthistoriky
s-129
Bude-li
cena
obrázku
úměrná
kritériím,
o
kterých
jsme
hovořili,
můžete
udělat
dobrý
obchod.
s-130
Ale
můžete
také
splakat
nad
výdělkem,
ukáže-li
se,
že
jde
o
falzifikát.
s-131
A
nenechte
se
zmýlit,
bude-li
kdosi
mávat
papírem
od
soudního
znalce.
s-132
Posudek
znalce
je
vyjádřením
názoru
člověka
více
či
méně
znalého,
nemluvě
o
tom,
že
každý
člověk
má
svou
cenu.
s-133
Zdaleka
ne
všichni
soudní
znalci
jsou
kunsthistorici
a
v
České
republice
zatím
není
obvyklé,
aby
obchodníci
se
starožitnostmi
spolupracovali
s
kunsthistoriky,
tak
jak
je
to
na
západě
běžné.
s-134
Náš
čtenář
by
si
měl
nalézt
nestranného
znalce
a
nespokojit
se
s
posudkem,
který
si
dal
vypracovat
prodejce.
s-135
Seznamy
soudních
znalců
jsou
k
mání
na
každém
obvodním
soudu.
s-136
KRAJINKY
LETÍ:
s-137
Lehce
drahé
pokoukání,
jde-li
o
olej
Juliuse
Mařáka,
zase
však
nemusíte
mít
těžkou
hlavu,
že
vaše
úspory
žere
inflace.
s-138
DÍVKA
SE
DŽBÁNEM:
s-139
Tak
ji
viděl
a
kolem
roku
1850
na
plátně
zachytil
český
krajinář
Antonín
Waldhauser.
dependency tree
•
text view