PML View
vesm9303_047
a-layer | PDT/pml/amw/train-1/vesm9303_047.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/amw/train-1/vesm9303_047.m.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/amw/train-1/vesm9303_047.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/amw/train-1/vesm9303_047.treex.gz |
---|
s-1
K
Popperově
filozofii
vědy
s-2
JAROSLAV
FEDA
s-3
Věda,
důležitý
produkt
lidské
společnosti,
který
ji
současně
výrazně
ovlivňuje,
se
občas
zamýšlí
i
sama
nad
sebou.
s-4
Příkladem
takových
úvah
je
Popperova
kniha
o
logice
vědeckého
objevu.
s-5
Populárním
se
stal
jeho
zdánlivě
paradoxní
názor,
že
teorie
jsou
vědecké
jen
tehdy,
jsou-li
vyvratitelné
(Vesmír
70
,
65-67,
1991;
Vesmír
71
,
390-391,
1992;
Vesmír
72,
105-108,
1993
aj.).
s-6
Teorie
vědy
je
jedním
z
klíčových
témat
filozofie
20.
století
(programový
spis
tzv.
Vídeňského
kruhu
"Vědecké
pojetí
světa"
z
r.
1929)
a
Karl
R.
Popper
(nar.
28.7.1902
ve
Vídni),
od
r.
1937
profesor
na
londýnské
School
of
Economics,
je
jedním
z
jejích
hlavních
reprezentantů.
s-7
Jestliže
následující
poznámky
vyznívají
občas
poněkud
polemicky
a
jednostranně,
je
vhodné
Popperovu
filozofii,
tzv.
kritický
racionalismus,
zasadit
v
úvodu
do
širších
souvislostí.
s-8
Popperův
myšlenkový
vývoj
lze
sledovat
od
knihy
"Logika
výzkumu"
(1935),
přes
"Otevřenou
společnost
a
její
nepřátele"
(1951),
"Bídu
historismu
(1965)
k
"Objektivnímu
poznání"
(1972).
s-9
Z
kritiky
teorií,
které
postrádají
vyvratitelnost,
a
jsou
tedy
nevědecké,
dospívá
ke
kritice
ideologií
(nelze
je
potvrdit
ani
vyvrátit,
nejsou
tedy
vědecké)
a
k
požadavku
na
otevřenost
společnosti,
vyznačující
se
racionálními
postupy
a
schopností
učit
se
z
chyb.
s-10
Je
patrné,
že
pro
Poppera
se
teorie
vědy
stala
východiskem
k
teorii
efektivní
organizace
lidské
společnosti.
s-11
A
to
je
vskutku
klíčové
téma
20.
století.
s-12
Popper
nepřijímá
obvyklé
tvrzení,
že
teorie
je
vědecká,
je-li
koncipována
jako
empiricky
ověřitelná,
verifikovatelná.
s-13
Odmítá
metodu
indukce,
tj.
generalizaci
jednotlivých
empirických
pozorování,
jako
základní
metodu
konstrukce
vědeckých
teorií.
s-14
Známý
se
stal
jeho
výrok:
"Bez
ohledu
na
to,
kolik
bílých
labutí
jsme
pozorovali
není
oprávněný
názor,
že
všechny
labutě
jsou
bílé".
s-15
Je-li
ovšem
pozorovaná
vlastnost
definiční
vlastností
daného
procesu,
objektu
apod.,
Popperův
argument
zřejmě
neplatí.
s-16
Pak
má
induktivní
poznatek
platnost
absolutní.
s-17
Ve
vědecké
praxi
neexistuje
čistá
indukce.
s-18
Vždy
je
kontaminována
dedukcí.
s-19
Klasickým
hromaděním
indukcí
je
experimentování.
s-20
Každý
experiment
je
spojen
s
jistou,
třeba
vágní
teoretickou
konstrukcí.
s-21
Tak
se
ve
vědě
paralyzují
nedostatky,
které
oba
postupy
mají,
užívají-li
se
izolovaně.
s-22
Stranou
tohoto
racionálního
postupu
ovšem
zůstávají
nechtěné
"experimenty",
jako
byl
Flemingův
objev
penicilinu.
s-23
Na
místo
indukce
jako
základního
postupu,
jak
budovat
vědecké
teorie
tak,
že
všechna
jednotlivá
tvrzení
jsou
ověřitelná,
staví
Popper
metodu
deduktivního
zkoumání.
s-24
Je-li
podle
metody
indukce
správná
ta
teorie,
která
zobecňuje
zkušenost
(jednotlivá
experimentální
pozorování),
pak
podle
Poppera
vědecká
teorie
musí
umožnit
predikci,
která
se
může
dostat
do
rozporu
s
experimenty
(zkušeností).
s-25
Právě
tato
vlastnost
každé
teorie,
být
testovatelnou
a
vyvratitelnou,
je
definičním
znakem
tzv.
empirických
(přírodních)
věd.
s-26
Jsou
to
tedy
vědy
tvořené
hypotézami
nebo
systémy
teorií
testovatelných
pozorováním
a
experimenty.
s-27
Tím
se
liší
od
metafyzických
systémů
(za
metafyzický
systém
pokládá
Popper
i
princip
kauzality,
protože
není
vyvratitelný
-
pro
každou
událost
lze
najít
příčinné
vysvětlení).
s-28
Verifikace
a
falzifikace
se
tak
v
Popperově
pojetí
stávají
asymetrické:
univerzální
tvrzení
nelze
odvodit
z
mnoha
jednotlivých
tvrzení,
ale
jediným
tvrzením
lze
vyvrátit.
s-29
Je
také
patrné,
že
vyvratitelné
jsou
jen
teorie,
ne
(spolehlivé)
experimenty.
s-30
Ty
tvoří
jakýsi
zlatý
fond
vědy.
s-31
Teorie
se
tak
stávají
provizóriemi,
dočasnými
průvodci
lidí
přes
pohyblivý
písek
jejich
existence.
s-32
Výborně
to
vystihuje
Popper,
když
píše:
"Hrdá
stavba
vědeckých
teorií
jakoby
se
tyčila
nad
bažinou
jako
budova
na
pilotách.
s-33
Piloty
jsou
zaberaněny
shora
dolů
do
bažiny,
ne
však
až
do
nějaké
přirozené
nebo
předem
dané
báze
[pozn.
autora:
odborně
se
takovým
pilotám
říká
plovoucí
piloty,
na
rozdíl
od
pilot
opřených];
s-34
a
nepokoušíme-li
se
zaberanit
naše
piloty
do
hlubších
vrstev,
pak
ne
proto,
že
jsme
dosáhli
pevného
podloží.
s-35
Jednoduše
skončíme,
uspokojuje-li
nás,
že
jsou
dostatečně
pevné,
aby
nesly
stavbu
alespoň
pro
danou
chvíli".
s-36
Každého
asi
napadne:
jak
vzniká
věda,
je-li
metoda
indukce
zavržena?
s-37
Podle
Poppera
neexistuje
logický
postup,
jak
dospět
k
novým
myšlenkám.
s-38
Opírá
se
o
autoritu
Einsteinovu
(neexistuje
logická
cesta,
jak
objasnit
vysoce
univerzální
zákony),
o
pojmy
jako
"tvořivá
intuice"
a
"iracionální
element"
každého
objevu.
s-39
Proč
však
kolem
r.
1830
Rus
Lobačevskij,
Maďar
Bolyai
a
Němec
Gauss
formulovali
téměř
současně
"neeuklidovskou"
geometrii
(Störig,
1991,
str.
462)?
s-40
Proč
Američané
a
Francouzi
téměř
současně
objevili
HIV
(Vesmír
71
,
412,
1992)?
s-41
Robert
K.
Merton
z
Kolumbovské
univerzity
v
New
Yorku
došel
k
závěru,
že
téměř
všechny
závažné
poznatky
se
objevují
více
než
jednou,
samostatně
a
často
i
současně
(Gould,
1988,
str.
46)...
s-42
Připusťme
existenci
jisté
teorie
a
nezkoumejme
její
původ.
s-43
Aby
se
zjistila
její
věrohodnost,
bude
teorie
podrobena
Popperovu
deduktivnímu
testování,
a
může
nevyhovět.
s-44
Pak
je
nutno
ji
nahradit
teorií
jinou.
s-45
Ta
bude
zajisté
především
dbát
na
to,
aby
opravila
předchozí
teorii
v
tom
singulárním
pozorování,
v
kterém
tato
teorie
neobstála.
s-46
Není
to
však
aplikace
principu
indukce?
s-47
Ve
vědecké
praxi
se
tak
cestou
zpětné
vazby
oba
principy,
indukce
a
dedukce,
vzájemně
kombinují.
s-48
Každá
nová
empirická
(podle
Popperovy
terminologie)
teorie
chce
popsat
nějaké
nové
zkušenosti
v
rámci
jistých
fyzikálních
(matematických)
představ
(to
je
indukce),
a
to
s
jistou
vývojovou
logikou.
s-49
Současně
s
její
formulací
se
nová
teorie
testuje
(a
to
je
dedukce),
např.
pro
limitní
(asymptotické)
podmínky
vně
výchozích
zkušeností,
atd.
s-50
Andronikašvili
názorně
popisuje
takový
proces
vzájemného
ovlivňování
teorie,
která
je
impulsem
pro
experiment,
a
experimentu,
vynucujícího
zlepšení
teorie
při
výzkumu
vlastností
kapalného
hélia.
s-51
Instruktivním
je
Watsonův
popis
objevování
(vždy
jde
o
objevování,
nikdy
o
objev)
dvojité
spirály
DNA,
který
má
příchuť
dokonalé
autenticity.
s-52
To
jsou
pěkné
příklady
toho,
jak
se
dělá
věda.
s-53
Nejdůležitější
pro
novou
myšlenku
je
patrně
odvaha
a
schopnost
vytrhnout
se
z
běžného,
zvykového,
zkušenostního
pohlížení
na
věci
a
procesy
a
podívat
se
na
ně
jinak,
i
za
cenu
lidského,
občanského
nebo
vědeckého
rizika
(jak
blízko
má
toto
"vytržení"
k
velkým
uměleckým
výkonům!)
s-54
Některá
silně
frekventovaná
tvrzení
jsou
netestovatelná,
např.
tvrzení
"bůh
existuje",
a
patří
tedy
podle
Poppera
mezi
tvrzení
metafyzická.
s-55
Tvrdí-li
se,
že
"bůh
řídí
lidské
osudy",
lze
toto
tvrzení
testovat
-
a
tak
z
metafyziky
přejít
do
empirické
vědy
-
specifikuje-li
se
jednoznačně
obsah
slova
"řídí",
např.
tak,
že
"bůh
vede
lidi
k
bohabojnosti"
nebo
že
je
"trestá
za
zlé
skutky".
s-56
Starověcí
myslitelé
tím,
že
tvrdili,
že
bozi
možná
jsou,
možná
nejsou,
ale
v
každém
případě
do
lidského
osudu
nezasahují,
potvrzovali
metafyzický
statut
náboženství.
s-57
Podobně
nelze
testovat
tvrzení,
že
pyramidy
jsou
svědectvím
pozemského
pobytu
mimozemšťanů,
apod.
s-58
To
vše
jsou
tvrzení
metafyzická,
netestovatelná
-
stejně
jako
ideologie
-
a
leží
tedy
mimo
oblast
empirických
věd.
s-59
Vědecké
poznání
však
není
pouhým
hromaděním
informací,
ale
tvoří
z
nich
informační
struktury.
s-60
Pojmy
jako
testovatelnost
a
vyvratitelnost
předpokládají
deterministické
systémy.
s-61
Je
známo,
že
i
v
rámci
empirické
vědy
existují
procesy
a
systémy,
které
se
mohou
za
jistých
podmínek
stát
singulárními,
kdy
bifurkují
nebo
i
kolabují.
s-62
Predikovat
lze
pak
jen
stav,
nikoliv
průběh.
s-63
Pokládat
svět
lidí
za
výlučnou
doménu
empirických
věd
je
stejně
redukcionistické
jako
odmítnout
empirické
vědy
proto,
že
v
něčem
nemohou
nahradit
metafyzické
systémy.
s-64
Systematicky,
ale
s
větší
frekvencí
v
současnosti,
se
zveřejňují
nevědecká
tvrzení,
která
se
tváří
jako
testovatelná,
jejichž
testování
však
buď
nebývá
objektivní
(pokusy
prý
vyžadují
víru
zúčastněných
a
často
se
prý
nedaří
ze
subjektivních
důvodů
atp.)
nebo
se
záměrně
odmítá
a
maří,
aby
se
(mimo
jiné)
zakryly
podvrhy.
s-65
Testovatelnost
se
předstírá,
ale
neprokazuje.
s-66
Tato
tvrzení
jsou
tedy
metafyzická,
ve
svůj
prospěch
však
hledí
využít
prestiže
empirické
vědy
tím,
že
se
mimikrují
jako
vědecká,
jako
se
v
průmyslu
zneužívá
prestižní
ochranné
známky.
s-67
Názorným
příkladem
takové
manipulace
je
tzv.
vědecký
komunismus.
s-68
Převleky
metafyziky
a
ideologie
za
vědu
ovšem
nejsou
možné
bez
skálopevné
víry,
kterou
jsou
v
lidech
schopni
probudit
různí
ti
obchodníci
s
deštěm.
s-69
Na
potřebě
iluzí
u
mnoha
lidí,
na
jejich
touze
po
tom
být
přesvědčován,
že
všechno
je
jiné
a
lepší,
než
se
to
jeví
nepředpojatému
rozumu,
ostatně
parazituje
velký
byznys
a
politika.
s-70
Sám
Popper
flirtuje
s
metafyzikou,
když
tvrdí:
"Vědecký
objev
je
nemožný
bez
víry
v
myšlenky
čistě
spekulativní
povahy...
víry,
která
je
zcela
nepodložená
z
hlediska
vědy,
a
je
proto,
do
jisté
míry,
"metafyzická".
s-71
Studium
spojovacích
můstků
mezi
vědou
a
takovou
metafyzikou
by
jistě
zasluhovalo
větší
pozornost.
s-72
Předchozí
příklady
se
zdají
svědčit
o
tom,
že
je-li
vědecká
oblast
přesycena
informacemi,
stačí
malý
popud,
aby
v
ní
vykrystalizoval
nový
objev.
s-73
K
takovému
přesycení
může
docházet
zcela
zákonitě.
s-74
V
každém
oboru
jsou
"módní"
témata,
která
přitahují
pozornost
každé
na
svou
pověst
dbalé
univerzity.
s-75
A
tak
v
pozadí
objevu
se
zdá
probleskovat
racionálno,
i
když
je
lze
obestřít
mystifikacemi.
s-76
Představy
o
vzniku
nových
myšlenek
asi
nejsou
silnou
stránkou
Popperových
úvah.
s-77
Z
nich
snad
pramení
jeho
nedoceňování
zpětné
vazby
mezi
teorií
a
experimentem
(zkušeností,
pozorováním).
s-78
A
z
jeho
afinity
k
formálním
vědám.
s-79
Věda
je
příliš
živý
a
složitý
organismus
na
to,
aby
se
její
části
daly
posuzovat
mrtvé,
bez
vzájemné
interakce.
s-80
Zjednodušené
spekulativní
úvahy
nebývají
pro
hodnocení
vědeckých
systémů
plodné.
s-81
Teorie
vědy
ukazuje,
jak
zdánlivě
odtažitý
subjekt
může
být
překvapivě
aktuální
pro
lidskou
společnost
na
konci
20.
století.
s-82
LITERATURA
s-83
Andronikašvili
E.
L.:
Vzpomínky
na
kapalné
hélium.
s-84
Mladá
fronta,
400
str.,
1983.
s-85
Gould
S.
J.:
Pandin
palec.
s-86
Mladá
fronta,
352
str.,
1989.
s-87
Popper
K.
R.:
The
logic
of
scientific
discovery.
s-88
Hutchinson,
Londýn,
480
str.
s-89
(anglický
překlad
německého
originálu
Logik
der
Forschung,
Vídeň,
1935),
1959.
s-90
Störig
H.
J.:
Malé
dějiny
filozofie.
s-91
Zvon,
512
str.,
1991.
dependency tree
•
text view