PML View

vesm9301_043

a-layerPDT/pml/amw/train-5/vesm9301_043.a.gz
m-layerPDT/pml/amw/train-5/vesm9301_043.m.gz
w-layerPDT/pml/amw/train-5/vesm9301_043.w.gz
treex-layerPDT/treex/amw/train-5/vesm9301_043.treex.gz

s-1 Štír jako symbol

s-2 ZDENĚK KRATOCHVÍL

s-3 Štír je zvíře podivné, obávané i odpudivé, ale ta odpudivost v sobě cosi magicky přitažlivého, jakýsi jiný řád krásy.

s-4 Z hlediska běžných hodnot je štír nebezpečným rušivým elementem s velkou dávkou záludnosti, s nečekanými projevy.

s-5 Poprvé jsem pořádného živého štíra potkal letos v Efesu, takže mám-li napsat o štírech také něco pěkného, musím se uchýlit k jeho kulturní a archetypální symbolice.

s-6 Symbol je totiž vždy krásný, i když je to často krása otřásající.

s-7 Symbol pozastavuje tok všedních myšlenek a tím otevírá hlubší myšlení, otevírá určitou škálu estetických, poznávacích a etických měřítek.

s-8 Když člověk někam šťourá ( nohou nebo myšlením) nebo něco odvalí, může odkrýt štíra.

s-9 Potmě, když na nevidíme, prý štíři sami vylézají.

s-10 Jinak je ale štír velmi popudlivý vůči svému odkrytí nebo vyšťourání.

s-11 Prý chce být ve skrytu, nechce dávat nahlédnout do svého soukromí a i s jinými štíry se štíří.

s-12 Na své odkrytí často reaguje prudkým projevem své moci.

s-13 Jeho útok může být naší poslední zkušeností na tomto světě, což může platit i o následcích našich myšlenek odkrývajících hlubiny.

s-14 Zrada Jidášova, tajné touhy okultistů, tajné plány, nezařaditelnost do kolektivu.

s-15 Touha uskutečnit vášeň proražením kontrapozice protikladů: sexem, obratem proti všemu obvyklému, útokem myšlenky na její vlastní základy a předpoklady.

s-16 Touha stavět prostřednictvím boření.

s-17 Tesknota po hlubinách, jejichž projev otřásá povrchem.

s-18 Ale tím pádem také: vášeň hluboké intuice a vnitřního prohlédání, plodivá síla hlubin oživující jinak fádní racionalitu intelektu a jednání i povrchnost běžných citů.

s-19 Schopnost regenerovat nejhlubší hodnoty uprostřed vyprahlé pouště, jejíž povrch se zdál být přehledný.

s-20 Touha po nejvyšším a celistvém, která je schopná čerpat i ze zdánlivě úpadkových a okrajových jevů nebo žánrů.

s-21 Schopnost překračovat každé vnější omezení jaksi mimochodem.

s-22 Štír je i jedním ze znamení zodiaku, do kterého Slunce vstupuje ve vrcholném podzimu.

s-23 Znamení zrání a přípravy nového života skrze smrt starého.

s-24 Znamení zatahování do kořenů a nostalgie po starém.

s-25 Štír je znamením Artemidy efeské: přírody a přirozenosti ("přirození"), Velké Matky bohů, sestry zářivého Apollóna, vybízejícího k sebepoznání.

s-26 Plodivá síla nitra dávající všemu vzrůst i zmar.

s-27 Nadbytek, a ne odměřenost ve vzcházení i skrývání.

s-28 Rození božských hodnot ve skrytu.

s-29 Božská hra přírody na schovávanou.

s-30 Vnitřní moc, jejímž bratrem je řád řeči, poznání a jednání, ale která sama tím řádem hýbe: umožňuje jej, otřásá jím, proměňuje jej.

s-31 Artemis kolem krku věnec věčnosti proměn duše a božství a kolem něj náhrdelník z dvanácti znamení zodiaku.

s-32 Uprostřed prsou je znamení štíra, přirozenosti, která živí a ukazuje zjev všeho, ale sama zůstává tajemná.

s-33 Štír je signum Artemidina i Mariina města, Efesu.

s-34 Signum Hérakleitových hlubokých úvah, signum slavných chrámů, ale i stejně slavných nevěstinců města Efesu.

s-35 Štír je signum hluboké filozofie a mystiky, která odvahu vědomě překročit obvyklé předpoklady všedních myšlenek.

s-36 Filozofie a mystiky, která povahu Štíra pozvedá k Orlu (tak tradičně Jan Evangelista, tady v Efesu), neboť by jinak upadala do temných vášní spodních pohnutek plodících zmar.


dependency treetext view