PML View
vesm9211_042
a-layer | PDT/pml/amw/train-2/vesm9211_042.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/amw/train-2/vesm9211_042.m.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/amw/train-2/vesm9211_042.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/amw/train-2/vesm9211_042.treex.gz |
---|
s-1
O
VĚDĚ
SVĚTOVÉ
A
KOMUNÁLNÍ
s-2
Dlouho
se
již
vedou
diskuse
o
tom,
jak
hodnotit
tzv.
základní
výzkum
a
jak
stanovit
kritéria
pro
přidělování
grantů.
s-3
Rád
bych
přispěl
jednou
myšlenkou
-
a
protože
mne
osobně
tento
problém
v
současnosti
tolik
nepálí,
doufám,
že
bude
prosta
obvyklé
zaujatosti.
s-4
Při
hodnocení
vědy
se
uplatňuje
několik
problémů.
s-5
Tím
hlavním
a
základním
je
ovšem
nedostatek
peněz,
kterým
jako
celek
trpěla,
trpí,
a
podle
všeho
ještě
dlouho
trpět
bude.
s-6
Má
totiž
tu
smůlu
-
a
to
je
druhý
problém
-
že
její
výsledky
lze
jen
zřídka
okamžitě
ocenit
v
hmotných
kategoriích,
doložit
hmatatelným
výrobkem
či
jiným
viditelným
způsobem,
nebo
alespoň
zařadit
do
kolonky
"splněno"
a
založit
v
úhledných
deskách.
s-7
Je
to
ostatně
i
pohodlnější:
badatele
minulých
epoch
můžeme
totiž
oslavovat
veřejně
(patří
to
jaksi
ke
kultuře
a
ukazuje
to
na
naši
vzdělanost
a
schopnost
uznávat
i
druhé),
aniž
by
přitom
hrozilo
nebezpečí,
že
nebožtík
natáhne
ruku
a
bude
žádat
svou
odměnu.
s-8
No
a
třetím
základním
problémem
je
známý
efekt
smečky
hladových
psů,
pro
které
máme
jen
jednu
kost.
s-9
Řešení
se
ovšem
zdá
být
navýsost
jednoduché.
s-10
Vezme
se
seznam
nejvýznamnějších
světových
časopisů,
v
něm
se
spočítá
četnost
výskytu
jmen
adeptů
na
přidělení
grantu
(nebo
na
vyplacení
prémií),
popřípadě
doplněná
o
četnost
citací
-
a
rázem
máme
jasný
a
neoddiskutovatelný
žebříček
zásluh.
s-11
I
neodborník
se
přece
může
podívat
do
životopisu
navrhovatele
a
do
jeho
seznamu
publikací,
aby
pak
objektivně
rozhodl
o
tom,
zda
dotyčný
je
nebo
není
schopen
provádět
základní
výzkum
na
potřebné
úrovni.
s-12
Tak
to
alespoň
kategoricky
navrhuje
RNDr.
Vladimír
Vilím,
CSc.
(Vesmír
č.7/1992,
str.
407),
se
kterým
si
dovolím
polemizovat,
aniž
bych
ovšem
pochyboval
o
tom,
že
i
v
naší
zemi
je
několik
jedinců,
kteří
takovému
kritériu
vyhovují.
s-13
Je
to
ale
skutečně
tak
jednoduché?
s-14
Zapomeňme
na
chvíli
na
to,
že
i
výběr
"nejvýznamnějších
světových
časopisů"
může
být
subjektivní,
protože
některé,
které
třeba
teprve
nedávno
vznikly
jako
odraz
potřeby
rozvoje
progresívního
oboru,
ještě
nejsou
v
povědomí.
s-15
Přitom
právě
v
nově
vznikajícím
odvětví
vědy
se
lze
nadít
oněch
tolik
žádaných
"výsledků
světové
úrovně"
mnohem
spíše,
než
v
oborech
tradičních.
s-16
Odežeňme
i
kacířskou
myšlenku,
že
i
v
oněch
vynikajících
časopisech
jsou
občas
publikovány
články,
jejichž
obsah
recenzent
přece
jen
přecenil,
a
ty,
ve
kterých
autoři
buď
příliš
nedočkavě
prezentují
své
originální
objevy,
nebo
pro
které
dokonce
provedli
předem
určitou
selekci
či
-
řekněme
-
kosmetickou
úpravu
svých
dat.
s-17
A
to
i
přesto,
že
každý
ví,
že
i
když
se
omyl
nebo
nekvalita
snadno
odhalí
v
následující
diskusi,
nikdo
už
nevyškrtne
příslušný
článek
ze
seznamu
publikací
a
tím
méně
onu
spoustu
citací
z
citačního
indexu.
s-18
Na
co
bychom
ale
zapomínat
neměli,
to
je
onen
prazvláštní
systém,
uplatňovaný
ještě
nedávno
v
naší
společnosti,
kdy
o
možnosti
publikovat
-
a
někdy
i
vůbec
bádat
na
půdě
příslušně
vybavené
instituce
-
rovněž
rozhodovali
neodborníci
na
základě
životopisu.
s-19
A
to
již
vůbec
nepřipomínám,
že
nejvíce
publikací
mívají
leckdy
lidé,
u
kterých
je
taková
aktivita
-
vzhledem
k
množství
jejich
dalších
funkcí
-
až
příliš
obdivuhodná
(viz
např.
Vesmír
71
,
514,
1992/9).
s-20
Možná,
ale
spíše
určitě,
také
nelze
postupovat
ve
všech
oborech
podle
schematu,
navrženého
Dr.
Vilímem.
s-21
Botanik,
který
popisoval
neobvyklá
společenstva
rostlin
na
unikátních
lokalitách
a
doplňoval
své
články
vysoce
kvalitní
teoretickou
diskusí
jistě
neměl
takové
problémy
s
publikací
v
nejrenomovanějších
časopisech
svého
oboru,
jako
jeho
kolega,
který
pracoval
s
konkrétními
daty
o
našem
životním
prostředí,
nemluvě
o
badatelích,
zkoumajících
nedávné
dějiny.
s-22
A
chemik,
který
ke
svému
výzkumu
potřeboval
kromě
vlastní
invence
"jen"
kvalitní
laboratorní
aparaturu
a
materiál,
měl
objektivně
vyšší
naději
dosáhnout
světově
uznávaných
výsledků,
než
fyzik,
který
si
svůj
nápad
nemohl
v
praxi
ověřit
nejen
u
nás,
ale
dokonce
třeba
ani
v
Sovětském
Svazu.
s-23
Pokud
jde
o
pojem
komunální
věda,
lze
do
ní
jistě
zahrnout
všechny
ty
zoufalé
snahy,
které
osobně
dobře
znám,
alespoň
utíkat
za
světovým
vlakem.
s-24
Znám
takové
vědce
(na
své
parketě,
jíž
je
fyzika),
kteří
nedokázali
nic
víc
a
nic
méně,
než
udržet
svůj
obor
v
naší
zemi
v
nezvětšujícím
se
odstupu,
vyjádřitelném
snad
časovým
úsekem
deseti
let,
za
světovou
úrovní.
s-25
A
to
za
podmínek
reálné
blokády
jak
vnější,
projevující
se
formou
embarga
na
moderní
technologii
a
výpočetní
techniku,
tak
vnitřní,
spočívající
v
nedostatku
odborné
literatury,
chabé
možnosti
cestovat
a
vůbec
se
stýkat
se
zahraničními
kolegy,
o
administrativních
potížích
ve
všem,
od
nákupu
"nezajímavých"
množství
zboží
přes
PZO,
až
po
vybavení
dílny
nářadím,
už
ani
nemluvě.
s-26
Kolegové,
kteří
se
za
takových
podmínek
rozhodli
pro
emigraci,
se
vesměs
výtečně
uplatnili
ve
světových
vědeckých
institucích
právě
pro
svou
přizpůsobivost,
vynuceně
hlubokou
znalost
používané
techniky
a
schopnost
poradit
si
za
nepředvídaných
okolností.
s-27
Ti,
kteří
je
to
naučili,
ale
z
nejrůznějších
důvodů
zůstali,
dnes
nemají
čím
"objektivně"
dokázat
svůj
vědecký
potenciál
a
hrozí
jim
brzké
vytěsnění
mladými
dravými
následovníky,
kterým
prošlapali
cestu,
a
případně
odsouzení
do
opovrhované
role
dělníků
(komunální)
vědy.
s-28
Pokud
ovšem
-
jak
radí
Dr.
Vilím
-
nepřesvědčí
někoho,
kdo
už
dobré
jméno
má,
aby
se
za
jejich
projekt
zaručil
a
stal
se
jeho
navrhovatelem.
s-29
Jinými
slovy
-
hodnocení
vědecké
úrovně
na
základě
publikací
je
podle
mého
názoru
zaměřeno
spíše
do
minulosti
(leckdy
rozporné),
než
do
budoucnosti,
o
kterou
u
grantů
jde.
s-30
Nelze
pochybovat,
že
časem
se
situace
uklidní
a
vymlouvat
se
na
dřívější
podmínky
již
možné
nebude.
s-31
Pokud
jde
o
publikační
svobodu
a
možnost
cestování,
nelze
si
dnes
na
nic
stěžovat.
s-32
Tak
ještě
mít
ta
jasná
pravidla,
víc
peněz
na
rozdělování
do
základního
výzkumu
(aby
si
nemusel
přivydělávat
jiným
způsobem
a
aby
z
něho
mladí
absolventi
škol
neutíkali
dělat
rutinní,
ale
zato
patřičně
ohodnocenou,
práci
do
soukromých
firem)
a
nějaké
respektova
grémium
pro
jejich
rozdělování!
s-33
Dokud
se
k
něčemu
takovému
nedopracujeme,
nemůžeme
u
nás
podle
mého
názoru
mechanicky
aplikovat
zahraniční
zkušenosti
se
systémem
financování
vědy.
s-34
Základem
všeho
je
dostatek
prostředků
na
vědu.
s-35
Tomu
musí
napomoci
stát,
ať
již
přímo
rozpočtově,
nebo
masívní
podporou
sponzorů
a
nadací
formou
daňových
úlev,
publicity
(a
tedy
reklamy)
a
také
podporou
vědeckopopulárních
časopisů,
knih
a
vysílaných
pořadů,
zkrátka
propagací
vědy
na
úrovni
umění
nebo
sportu,
protože
o
potřebě
podpory
těchto
oborů
-
na
rozdíl
od
vědy
-
veřejnost
většinou
nepochybuje.
s-36
A
hned
v
závěsu
pak
je
zde
potřeba
mechanismu
rozdělování
těchto
peněz.
s-37
Asi
by
se
tak
mělo
dít
po
vědeckých
odvětvích,
protože
ta
jsou
navzájem
nesrovnatelná
a
jen
těžko
mohou
na
základě
vlastní
zkušenosti
posoudit
potřeby
těch
ostatních.
s-38
V
každém
z
nich
by
měli
rozhodovat
vědci,
a
sice
vědci
z
praxe
(a
to
v
co
největším
počtu
a
veřejně)
a
nikoliv
úředníci.
s-39
Tím
by
měla
být
zaručena
větší
objektivita
hodnocení,
a
to
i
nyní,
v
přechodném
období,
kdy
se
stejné
podmínky
pro
všechny
teprve
rodí.
s-40
A
bylo
by
možná
vhodné
upustit
od
stejně
bombastických
jako
vágních
známkování
typu
"světová
úroveň
výzkumu",
případně
nižšího
(?)
stupně
"evropská
úroveň",
které
už
nadělaly
tolik
zlé
krve.
s-41
Tolik
k
polemice
s
Dr.
Vilímem,
s
jehož
ostatními,
"namátkou
uvedenými
dalšími
poznámkami
k
výběrovému
řízení
(udělování
grantů)"
ochotně
souhlasím.
s-42
Souhlasím
i
s
jeho
závěrem,
že
navrhované
položení
důrazu
na
publikační
aktivitu
není
samospasitelnou
metodou
a
že
by
se
tato
aktivita
měla
stát
"podmínkou
nutnou,
nikoli
postačující".
s-43
Chtěl
jsem
však
obrátit
pozornost
právě
k
této
tezi,
které
věnoval
několik
závěrečných
řádků,
od
opačného
tvrzení,
rozvedeného
v
celé
první
polovině
jeho
příspěvku.
s-44
Ing.
Václav
Potoček,
CSc.
dependency tree
•
text view