PML View
ln95044_072
a-layer | PDT/pml/amw/train-5/ln95044_072.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/amw/train-5/ln95044_072.m.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/amw/train-5/ln95044_072.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/amw/train-5/ln95044_072.treex.gz |
---|
s-1
V
Polsku
dosud
nerozhodnuto
s-2
Polská
krize
se
neúnosně
protahuje.
s-3
Prezident
Lech
Wa
odjel
v
noci
ze
soboty
na
neděli
na
týdenní
oficiální
návštěvu
několika
států
Jižní
Ameriky,
aniž
by
se
před
odletem
dokázal
dohodnout
s
designovaným
premiérem
Józefem
Oleksym
o
složení
vlády.
s-4
Prodlužující
se
mezivládí
škodí
nejvíc
současné
vládní
koalici.
s-5
Nahrává
parlamentní
i
mimoparlamentní
opozici,
která
tlačí
na
vypsání
předčasných
voleb,
od
nichž
si
slibuje
posílení
svých
pozic.
s-6
Partie
mezi
prezidentem
a
současnou
vládní
koalicí
není
tedy
ještě
u
konce.
s-7
Někteří
pozorovatelé
nevylučují,
že
první
březnový
týden
přinese
ostrou
konfrontaci
mezi
koalicí
a
prezidentem.
s-8
Minulý
týden
hovořil
předák
koaličního
Svazu
demokratické
levice
(SDL)
Alexandr
Kwa
o
třech
možných
scénářích
vývoje
v
Polsku
v
nejbližších
týdnech.
s-9
Podle
prvního
se
designovanému
premiérovi
opravdu
podaří
sestavit
vládu.
s-10
Druhý
scénář
vychází
z
toho,
že
dvě
strany
současné
vládní
koalice,
tj.
SDL
a
Polská
lidová
strana
(PLS),
se
nedohodnou
na
sestavení
vlády,
že
se
nynější
parlament
sám
dobrovolně
rozpustí
a
budou
vypsány
předčasné
volby.
s-11
Třetí
scénář
předvídá,
že
designovaný
premiér
vládu
sestaví,
parlament
ji
potřebnou
většinou
schválí,
ale
prezident
ji
pod
nejrůznějšími
záminkami
nebude
chtít
uznat
a
jmenovat.
s-12
Parlament
pak
na
podnět
SDL
podnikne
kroky
proti
prezidentovi
a
bude
žádat,
aby
se
ze
svého
chování
odpovídal
před
Nejvyšším
státním
soudem.
s-13
Po
nedělním
sjezdu
Polské
lidové
strany
-
slavila
sto
let
svého
trvání
-
se
jako
nejpravděpodobnější
ukazuje
být
scénář
třetí.
s-14
Lidová
strana
totiž
odmítla
možnost
vypsání
předčasných
voleb,
s
níž
zřejmě
koketoval
i
odstupující
lidovecký
premiér
Waldemar
Pawlak,
a
vyslovila
se
pro
zachování
koalice
s
SDL.
s-15
To
posílilo
pozici
designovaného
premiéra,
který
zřejmě
nebyl
do
té
chvíle
zcela
přesvědčen
o
věrnosti
koaličního
partnera,
a
počínal
si
proto
při
své
misi
značně
opatrně.
s-16
Tak
opatrně,
že
si
už
vysloužil
určitou
kritiku
nejen
ze
strany
koalice,
ale
i
části
opozice
(článek
"Škodlivá
míra
vstřícnosti"
v
Gazetě
Wyborczej
ze
14.
2.),
která
Oleksymu
zejména
vytýkala,
že
dělá
příliš
velké
ústupky
L.
Wa.
s-17
Kritici
měli
na
mysli
zejména
Oleksyho
snahu
předem
se
dohodnout
s
prezidentem
o
obsazení
tří
tzv.
prezidentských
ministerských
resortů
-
národní
obrany,
vnitra,
zahraničních
věcí
-
k
nimž
má
prezident
právo
podle
tzv.
malé
ústavy
se
vyslovit.
s-18
Oleksy
se
zatím
dokázal
s
prezidentem
dohodnout
jen
na
obsazení
vnitra,
v
jehož
čele
by
měl
zůstat
dosavadní
ministr
Milczanowski.
s-19
U
dvou
dalších
resortů
zatím
trvá
každá
strana
na
svém
kandidátovi.
s-20
Konflikt,
k
němuž
pravděpodobně
dojde
v
prvním
březnovém
týdnu,
se
bude
týkat
právě
interpretace
některých
článků
ústavy
o
prezidentových
pravomocích
při
sestavování
vlády.
s-21
Koalice,
která
má
v
parlamentě
většinu,
dá
na
zasedání
parlamentu
příští
týden
podnět
k
tzv.
konstruktivnímu
hlasování
o
důvěře
vládě.
s-22
To
se
od
obyčejného
hlasování
o
důvěře
vládě
liší
tím,
že
se
současně
hlasuje
i
o
novém
premiérovi,
kterého
koalice
navrhne.
s-23
Získá-li
pak
designovaný
premiér
potřebnou
většinu
a
sestaví-li
vládu,
role
prezidenta
je
pak
spíše
symbolická,
neboť
vládu
jen
potvrzuje
a
přijímá
od
ní
přísahu.
s-24
Vztahuje
se
to
i
na
tři
zmíněné
prezidentské
resorty,
neboť
podle
koaliční
interpretace
ústavy
má
prezident
sice
právo
vyjádřit
se
k
navrhovaným
šéfům
zmíněných
resortů,
ale
premiér
není
povinen
se
případným
prezidentovým
negativním
názorem
řídit.
s-25
Prezidentská
kancelář
dosud
prosazovala
odlišný
výklad
příslušných
článků
ústavy.
s-26
Podle
Lecha
Falandysze,
který
byl
do
minulého
pátku
hlavním
prezidentovým
právním
poradcem,
nebude-li
prezident
souhlasit
se
šéfy
tří
prezidentských
resortů,
pak
neschválí
vládu,
i
kdyby
získala
v
parlamentě
potřebnou
většinu.
s-27
Není
jasné,
zda
prezident
bude
obhajovat
tuto
interpretaci
ústavy
i
dnes.
s-28
Lech
Falandysz
podal
demisi,
kterou
oficiálně
zdůvodnil
nesouhlasem
se
stylem
práce
šéfa
prezidentské
kanceláře
Mieczyslawa
Wachowského.
s-29
Někteří
pozorovatelé
vysvětlují
na
první
pohled
překvapivou
Falandyszovu
demisi
jako
přiznání
krachu
jeho
politiky
směřující
k
rozbití
současné
vládní
koalice.
dependency tree
•
text view