PML View
cmpr9416_020
a-layer | PDT/pml/amw/train-7/cmpr9416_020.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/amw/train-7/cmpr9416_020.m.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/amw/train-7/cmpr9416_020.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/amw/train-7/cmpr9416_020.treex.gz |
---|
s-1
Živnostenský
zákon
před
novelizací
s-2
Cílem
změn
je
další
liberalizace
podmínek
pro
podnikání
v
České
republice
s-3
Během
více
než
dvouleté
aplikace
zákona
číslo
455/1991
Sb.,
o
živnostenském
podnikání
se
ukázalo,
že
řada
jeho
ustanovení
se
už
přežila
a
neodpovídá
potřebám
života.
s-4
Proto
již
loni
na
podzim
bylo
rozhodnuto,
že
tato
nesmírně
důležitá
právní
norma
bude
novelizována.
s-5
Návrh
novely
živnostenského
zákona,
jehož
základní
koncepce
byla
schválena
poradou
ministrů
vlády
České
republiky,
se
zaměřuje
především
na:
-
sjednocení
všeobecných
i
zvláštních
podmínek
provozování
živnosti,
-
definování
průmyslového
způsobu
provozování
živnosti,
-
liberalizaci
prokazování
odborné
způsobilosti,
-
zpřesnění
institutu
odpovědného
zástupce,
vymezení
jeho
odpovědnosti
a
vztahů
k
podnikateli,
-
zpřesnění
ustanovení,
týkajících
se
provozoven
a
provozování
živnosti
mimo
provozovny,
-
stanovení
spolupráce
jednotlivých
orgánů
státní
správy
v
oblasti
živnostenského
podnikání,
-
definování
živnostenské
kontroly
a
-
uvedení
jednotlivých
ustanovení
a
příloh
zákona
do
souladu
se
zvláštními
předpisy
a
s
požadavky
praxe.
s-6
Přísnější
metr
na
cizince
s-7
Pokud
jde
o
jednotlivé
tématické
okruhy
navrhované
úpravy,
je
možné
upozornit
především
na
další
sjednocení
všeobecných
i
zvláštních
podmínek
provozování
živnosti
pro
všechny
druhy
podnikatelských
subjektů,
to
jest
pro
fyzické
i
právnické,
tuzemské
i
zahraniční
osoby.
s-8
Návrh
chápe
jako
tuzemské
osoby
ty,
které
mají
trvalý
pobyt
na
území
republiky.
s-9
Ostatní
osoby,
které
tuto
podmínku
nesplňují,
jsou
při
živnostenském
podnikání
považovány
za
cizozemce
a
zákonem
předepsanou
způsobilost
k
podnikání
dokládají
dokumenty
ze
země
původu.
s-10
Odstraňuje
se
tak
současné
zvýhodnění
cizích
podnikatelů,
zejména
při
dokládání
bezúhonnosti,
která
je
jedním
ze
základních
předpokladů
podnikání.
s-11
Cizinci
přitom
nejsou
prakticky
v
žádném
směru
omezováni,
protože
jejich
jedinou
povinností
je
zápis
do
obchodního
rejstříku
a
jmenování
odpovědného
zástupce
s
trvalým
pobytem
na
území
republiky.
s-12
Nejsou
vyžadovány
žádné
kauce,
podmínky
zaměstnávání
našich
občanů,
předkládání
podnikatelského
záměru,
kapitálové
vstupy
ani
nic
podobného.
s-13
Zákonná
úprava
je
tak
vůči
podnikání
cizinců
podstatně
liberálnější,
než
obdobné
zákony
v
převážné
většině
evropských
zemí.
s-14
Podmínky
podnikání
fyzických
i
právnických
osob
sjednocuje
i
požadavek
bezúhonnosti
statutárního
zástupce
právnických
osob,
odstraňující
jejich
současné
zvýhodnění
v
tomto
směru.
s-15
V
obou
případech
jde
o
důslednější
aplikaci
požadavků
zákona
na
všechny
podnikající
subjekty
a
tedy
sjednocení
podmínek
podnikání.
s-16
Ku
prospěchu
velkých
firem
s-17
Dalším
význačným
rysem
navrhované
úpravy
je
zavedení
institutu
průmyslového
způsobu
provozování
živnosti.
s-18
Jde
o
nové
řešení,
respektující
specifické
odlišnosti
provozování
živnosti
řemeslným
a
průmyslovým
způsobem
a
umožňující
vydávání
živnostenských
listů
na
finální
produkt
s
tím,
že
řádné
provádění
jednotlivých
výrobních
operací,
postupů
a
činností,
respektive
odbornou
způsobilost
k
nim
zabezpečuje
podnikatel.
s-19
Podstatně
se
tak
zjednodušuje
vydávání
živnostenských
oprávnění
a
zákon
se
přibližuje
chápání
specifik
těchto
činností
v
průmyslově
rozvinutých
zemích.
s-20
Změny
v
dalších
institutech
s-21
Liberalizačním
opatřením
je
i
navrhovaná
úprava
prokazování
odborné
způsobilosti.
s-22
Předpokládá
se
uznávání
předepsaného
vzdělání
nejen
v
oboru,
ale
i
v
příbuzném
oboru
a
zákon
se
tak
přizpůsobuje
potřebám
praxe.
s-23
Další
z
uvedených
opatření,
týkající
se
institutu
odpovědného
zástupce,
zpřesňuje
jeho
vztahy
k
podnikateli,
na
druhé
straně
pak
předpokládá,
že
u
právnických
osob
bude
tuto
funkci
přednostně
vykonávat
některý
z
členů
statutárního
orgánu.
s-24
Odstraní
se
tak
hlavní
problémy,
spojené
s
tím,
že
se
institut
odpovědného
zástupce
stává
pouze
formálností
nutnou
pro
získání
živnostenského
oprávnění.
s-25
Obdobně
se
zpřesňují
i
ustanovení
zákona,
týkající
se
provozoven
s
koncesovanou
živností.
s-26
Napříště
by
podnikatelům
měly
do
značné
míry
odpadnout
starosti
s
vyřizováním
složité
agenty
při
zahajování
provozu
v
nich.
s-27
Nejdůležitější
změna
s-28
Rád
bych
ještě
upozornil
na
navrhované
úpravy
v
seznamu
jednotlivých
druhů
živností
a
příslušných
odborných
způsobilostí,
jež
dnes
představují
často
bezdůvodně
značné
překážky
v
rozvoji
podnikatelských
aktivit.
s-29
Základem
řešení
je
další
liberalizace
podmínek
podnikání,
projevující
se
zejména
v
podstatném
omezení
počtu
vázaných
a
koncesovaných
živností.
s-30
Mezi
koncesovanými
živnostmi
zůstávají
v
postatě
pouze
živnosti,
jejichž
provozování
je
vázáno
na
povolení
nebo
oprávnění
příslušného
orgánu
státní
správy,
vydávané
podle
zvláštního
zákonného
předpisu.
s-31
Mezi
živnostmi
vázanými
pak
jde
o
živnosti,
u
nichž
hlavním
kriteriem
pro
zařazení
do
příslušné
přílohy
živnostenského
zákona
je
požadavek
zvláštní
odborné
způsobilosti,
stanovené
právním
předpisem,
nebo
riziko
veřejného
ohrožení
při
nesprávném
provozování
živnosti.
s-32
Podstatně
se
tak
liberalizuje
možnost
vstupu
do
podnikání.
s-33
Princip
rovnosti
s-34
Návrh
dále
prohlubuje
liberální
koncepci
dnešního
živnostenského
zákona
s
tím,
že
důsledně
aplikuje
princip
rovnosti
všech
podnikatelských
subjektů
před
zákonem.
s-35
Dále
rozvíjí
základní
předpoklad,
že
podnikatelské
aktivity
nemají
být
omezovány,
pokud
jde
o
vstup
do
podnikání.
s-36
Komplexní
vyřešení
problematiky
živnostenského
podnikání
však
závisí
i
na
vyřešení
řady
dalších,
souvisejících
problémů.
s-37
Jde
zejména
o
vyřešení
problematiky
profesních
komor,
respektive
živnostenských
společenstev
a
jejich
funkce
při
živnostenském
podnikání
a
jejich
součinnosti
s
příslušnými
orgány
státní
správy.
s-38
Tyto
otázky
se
do
současné
doby
nepodařilo
uspokojivě
vyřešit
jak
pro
různé
názory
na
povinné
či
nepovinné
členství,
tak
pokud
jde
o
rozhodovací
pravomoci
komor
a
společenstev.
s-39
Je
to
dáno
existencí
řady
vzájemně
si
konkurujících
společenstev
v
jednotlivých
oborech,
roztříštěností
a
často
i
protichůdností
jejich
činnosti.
s-40
Dalším
problémem,
který
je
nutné
v
nejbližší
budoucnosti
vyřešit,
je
činnost
soustavy
živnostenských
úřadů,
ať
jde
o
jejich
odbornost,
tak
o
příslušné
kompetence.
s-41
Současné
nevyhovující
rozdělení
kompetencí
mezi
okresní
a
pověřené
obecní
úřady,
tedy
mezi
státní
správu
a
samosprávu
představuje
možná
větší
překážku
rozvoje
živnostenského
podnikání
než
nedostatky
stávajícího
živnostenského
zákona.
s-42
Závěrem
zbývá
už
jen
říci,
že
návrh
novely
živnostenského
zákona
bude
v
dubnu
předložen
vládě
ČR,
na
podzim
by
se
k
ní
měl
vyslovit
Parlament
ČR.
s-43
Pokud
vše
půjde
podle
předpokladů,
zákonné
změny
v
pravidlech
živnostenského
podnikání
by
měly
s
největší
pravděpodobností
vstoupit
v
platnost
v
lednu
příštího
roku.
s-44
Petr
Kroupa,
ředitel
živnostenského
odboru
Ministerstva
hospodářství
ČR
s-45
Text
do
rámečku:
s-46
Nová
pravidla
živnostenského
podnikání
začnou
platit
zřejmě
od
ledna
s-47
text
ke
kresbě
s-48
LEGISLATIVA,
ŽIVNOSTENSKÝ
ZÁKON
NEVYJÍMAJE,
ZAHNALA
PODNIKATELE
NA
STROM:
Dovolí
mu
novela
tohoto
zákona
slézt
a
pustit
se
už
naplno
do
podnikání?
dependency tree
•
text view