PML View
cmpr9416_003
a-layer | PDT/pml/amw/etest/cmpr9416_003.a.gz |
---|
m-layer | PDT/pml/amw/etest/cmpr9416_003.m.gz |
---|
w-layer | PDT/pml/amw/etest/cmpr9416_003.w.gz |
---|
treex-layer | PDT/treex/amw/etest/cmpr9416_003.treex.gz |
---|
s-1
Carina
se
rodí
na
britských
ostrovech
s-2
Profit
byl
ve
výrobním
závodě
automobilky
Toyota
*
s-3
Za
zlepšovací
návrhy
se
neplatí
s-4
Automobilka
Toyota
razí
zásadu,
že
výroba
musí
být
co
nejblíže
k
zákazníkovi.
s-5
V
Evropě
prodává
více
než
400 000
vozů
ročně.
s-6
Proto
se
rozhodla
zahájit
zde
také
výrobu.
s-7
Plánuje
pokrýt
asi
polovinu
požadavků
evropského
trhu
místní
produkcí.
s-8
Za
sídlo
hlavního
závodu
si
zvolila
Británii.
s-9
------------
s-10
Igor
Pírek
s-11
-----------
s-12
Toyota
začala
v
Británii
s
výrobou
osobních
vozů
Carina
až
po
náročném
výběru
místa
koncem
roku
1992.
s-13
Její
závod
v
Burnastonu
v
hrabství
Derbyshire
připomíná
vzhledem
spíše
nemocnici.
s-14
Areál
firmy
je
umístěn
do
původní
zeleně
a
další
tisíce
stromů
a
keřů
bylo
vysazeno
během
výstavby
závodu.
s-15
Výběr
místa
s-16
Při
výběru
místa
posuzuje
Toyota
v
první
řadě
kapacitu
domácího
trhu.
s-17
V
Británii
se
ročně
prodají
skoro
dva
miliony
vozů,
z
toho
skoro
60 000
od
Toyoty.
s-18
Dalším
kritériem
je
místní
tradice
ve
výrobě
automobilů,
příslušenství
a
náhradních
dílů.
s-19
Je
důležitá
proto,
že
od
samého
počátku
výroby
v
Británii
automobilka
počítala
s
tím,
že
60
%
dílů
bude
britského
a
evropského
původu.
s-20
V
dalším
období
se
má
zvýšit
tento
podíl
až
na
80
%.
s-21
Pouze
5
%
dílů
se
dnes
dodává
přímo
z
Japonska,
zbytek
je
z
jiných
závodů
Toyoty.
s-22
Nezanedbatelné
jsou
rovněž
mzdové
náklady
v
té
které
zemi.
s-23
Britští
pracovníci
automobilky
Toyota
si
ročně
vydělají
kolem
13 000
liber
hrubého,
což
je
přibližně
o
50
%
méně
než
berou
dělníci
v
německých
automobilkách,
kde
jsou
nejvyšší
mzdy
v
tomto
oboru
na
světě.
s-24
Přitom
úroveň
pracovní
síly
v
Británii
zcela
vyhovuje
potřebám
výroby.
s-25
Potvrdila
to
skutečnost,
že
hned
při
zahájení
výroby
byly
kvalitativní
parametry
automobilů
minimálně
na
úrovni
japonských
závodů.
s-26
Důležitá
je
rovněž
výhodná
poloha
továrny
pro
200
domácích
i
zahraničních
subdodavatelů,
protože
Toyota
drží
zásoby
pouze
na
8
hodin
výroby.
s-27
Může
si
to
dovolit
proto,
že
má
v
každé
chvíli
přesný
přehled
o
stavu
zásob.
s-28
Velké
díly
jsou
označovány
jednotlivě
a
u
malých
součástek
celé
bedny
zvláštním
štítkem,
který
umožňuje
sledovat
pohyb
a
spotřebu
dílů
ve
výrobě.
s-29
Z
centrálního
dispečinku
podle
toho
upřesňují
objednávky
u
dodavatelů,
jejichž
svoz
zajišťuje
jedna
spediční
firma
v
Británii
a
jedna
v
západní
Evropě.
s-30
Výcvik
předcházel
výstavbě
s-31
Z
Burnastonu
vyjíždějí
osobní
vozy
Carina
E.
s-32
Výběr
a
výcvik
těch,
kdo
je
vyrábí,
začal
více
než
18
měsíců
před
zahájením
produkce.
s-33
Přihlásilo
se
nám
na
30 000
uchazečů,
ze
kterých
jsme
přijali
necelé
dva
tisíce
,
uvedl
Alan
Jones
výrobní
ředitel
Toyota
Burnaston
(na
snímku)
.
s-34
Kvalitu
jejich
práce
hodnotí
"létající
skupina"
z
japonské
centrály,
která
pravidelně
objíždí
všechny
závody
Toyoty
ve
světě.
s-35
Základní
výrobní
skupinu
britského
závodu
tvoří
pět
dělníků
a
jeden
vedoucí.
s-36
Den
začíná
krátkou
schůzkou,
při
které
vedoucí
skupiny
informuje
o
denním
úkolu.
s-37
Na
výměnu
názorů
na
řešení
problémů
na
pracovišti,
zlepšovací
návrhy
a
novinky
ve
firmě
je
určeno
pět
minut
dopolední
přestávky.
s-38
Všeobecné
vzdělání
si
mohou
pracovníci
zvyšovat
pouze
mimo
pracovní
dobu.
s-39
Firma
jim
proplatí
náklady
spojené
se
studiem
až
v
případě
složení
závěrečné
zkoušky.
s-40
Motivací
je
perspektiva
s-41
V
závodě
v
Burnastonu
prakticky
neznají
fluktuaci.
s-42
Nedá
se
však
říci,
že
jsou
pracovníci
motivováni
finančně.
s-43
Mzdy
jsou
na
úrovni
jiných
strojírenských
oborů.
s-44
Zaměstnanci
si
mohou
navíc
koupit
jedenkrát
ročně
nový
vůz
s
18%
slevou,
což
je
běžné
u
řady
dalších
automobilek.
s-45
Hlavním
motivačním
argumentem
je
soustavný
rozvoj
firmy,
který
se
opírá
o
růst
výroby
a
prodeje.
s-46
Zatímco
loni
bylo
vyrobeno
37 000
vozů,
letos
to
bude
nejméně
dvojnásobek.
s-47
V
delší
perspektivě
se
počítá
s
produkcí
200 000
automobilů,
což
si
vynutí
zvýšit
počet
zaměstnanců.
s-48
Nynější
zaměstnanci
tím
mají
větší
šance
na
další
pracovní
růst.
s-49
Ve
firmě
je
pravidlem,
že
vedoucí
základních
výrobních
skupin
se
mohou
ucházet
o
uvolněné
místo
vyššího
vedoucího,
který
řídí
pět
základních
skupin.
s-50
Zájemci
o
postup
jsou
nejdříve
seznámeni
s
pracovními
povinnostmi.
s-51
Všem
je
nabídnut
zvláštní
doškolovací
kurz.
s-52
Poté
výběrová
komise
rozhodne
o
novém
jmenování.
s-53
Ti,
kteří
v
závěrečné
fázi
neuspěli,
mají
prioritní
právo
účasti
v
příštím
konkurzu.
s-54
Ke
stabilizaci
pracovníků
v
podniku
výrazně
přispívají
i
dobrá
pohoda
na
pracovišti.
s-55
Projevuje
se
to
například
v
snaze
vylepšovat
výrobní
postupy
tak,
aby
co
nejlépe
vyhovovaly
konkrétní
pracovní
skupině.
s-56
Na
každém
pracovišti
je
mimo
jiné
možné
zastavit
linku
ve
chvíli,
kdy
má
pracovník
nějaký
pracovní
problém,
například
nestačí
dokončit
operaci
v
požadované
kvalitě.
s-57
Situaci
mu
okamžitě
pomáhá
řešit
přímý
nadřízený.
s-58
Ze
zastavení
linky
se
nikdy
neobviňuje
dělník.
s-59
Chyba
se
hledá
ve
výrobním
postupu,
nebo
nástrojích.
s-60
Jednoduché
problémy
se
řeší
okamžitě,
složitějším
se
věnují
pracovníci
ve
zlepšovatelském
hnutí.
s-61
Toyota
razí
filozofii,
že
se
nápady
a
jejich
realizace
neodměňují,
protože
jsou
výsledkem
kolektivní
práce
a
slouží
ke
zlepšení
pracovních
podmínek
všech
pracovníků
skupiny.
s-62
Podle
zkušeností
managamentu
tím
odpadá
řada
problémů,
například
dohadování
o
tom,
kdo
je
otcem
původního
nápadu.
s-63
text
k
foto:
PRACOVNÍ
PROSTŘEDÍ
V
BURNASTONU:
s-64
Všichni
zaměstnanci
jsou
v
jednotném
oblečení
a
na
pracovišti
vládne
vzorný
pořádek.
dependency tree
•
text view