PML View

cmpr9416_003

a-layerPDT/pml/amw/etest/cmpr9416_003.a.gz
m-layerPDT/pml/amw/etest/cmpr9416_003.m.gz
w-layerPDT/pml/amw/etest/cmpr9416_003.w.gz
treex-layerPDT/treex/amw/etest/cmpr9416_003.treex.gz

s-1 Carina se rodí na britských ostrovech

s-2 Profit byl ve výrobním závodě automobilky Toyota *

s-3 Za zlepšovací návrhy se neplatí

s-4 Automobilka Toyota razí zásadu, že výroba musí být co nejblíže k zákazníkovi.

s-5 V Evropě prodává více než 400 000 vozů ročně.

s-6 Proto se rozhodla zahájit zde také výrobu.

s-7 Plánuje pokrýt asi polovinu požadavků evropského trhu místní produkcí.

s-8 Za sídlo hlavního závodu si zvolila Británii.

s-9 ------------

s-10 Igor Pírek

s-11 -----------

s-12 Toyota začala v Británii s výrobou osobních vozů Carina po náročném výběru místa koncem roku 1992.

s-13 Její závod v Burnastonu v hrabství Derbyshire připomíná vzhledem spíše nemocnici.

s-14 Areál firmy je umístěn do původní zeleně a další tisíce stromů a keřů bylo vysazeno během výstavby závodu.

s-15 Výběr místa

s-16 Při výběru místa posuzuje Toyota v první řadě kapacitu domácího trhu.

s-17 V Británii se ročně prodají skoro dva miliony vozů, z toho skoro 60 000 od Toyoty.

s-18 Dalším kritériem je místní tradice ve výrobě automobilů, příslušenství a náhradních dílů.

s-19 Je důležitá proto, že od samého počátku výroby v Británii automobilka počítala s tím, že 60 % dílů bude britského a evropského původu.

s-20 V dalším období se zvýšit tento podíl na 80 %.

s-21 Pouze 5 % dílů se dnes dodává přímo z Japonska, zbytek je z jiných závodů Toyoty.

s-22 Nezanedbatelné jsou rovněž mzdové náklady v které zemi.

s-23 Britští pracovníci automobilky Toyota si ročně vydělají kolem 13 000 liber hrubého, což je přibližně o 50 % méně než berou dělníci v německých automobilkách, kde jsou nejvyšší mzdy v tomto oboru na světě.

s-24 Přitom úroveň pracovní síly v Británii zcela vyhovuje potřebám výroby.

s-25 Potvrdila to skutečnost, že hned při zahájení výroby byly kvalitativní parametry automobilů minimálně na úrovni japonských závodů.

s-26 Důležitá je rovněž výhodná poloha továrny pro 200 domácích i zahraničních subdodavatelů, protože Toyota drží zásoby pouze na 8 hodin výroby.

s-27 Může si to dovolit proto, že v každé chvíli přesný přehled o stavu zásob.

s-28 Velké díly jsou označovány jednotlivě a u malých součástek celé bedny zvláštním štítkem, který umožňuje sledovat pohyb a spotřebu dílů ve výrobě.

s-29 Z centrálního dispečinku podle toho upřesňují objednávky u dodavatelů, jejichž svoz zajišťuje jedna spediční firma v Británii a jedna v západní Evropě.

s-30 Výcvik předcházel výstavbě

s-31 Z Burnastonu vyjíždějí osobní vozy Carina E.

s-32 Výběr a výcvik těch, kdo je vyrábí, začal více než 18 měsíců před zahájením produkce.

s-33 Přihlásilo se nám na 30 000 uchazečů, ze kterých jsme přijali necelé dva tisíce , uvedl Alan Jones výrobní ředitel Toyota Burnaston (na snímku) .

s-34 Kvalitu jejich práce hodnotí "létající skupina" z japonské centrály, která pravidelně objíždí všechny závody Toyoty ve světě.

s-35 Základní výrobní skupinu britského závodu tvoří pět dělníků a jeden vedoucí.

s-36 Den začíná krátkou schůzkou, při které vedoucí skupiny informuje o denním úkolu.

s-37 Na výměnu názorů na řešení problémů na pracovišti, zlepšovací návrhy a novinky ve firmě je určeno pět minut dopolední přestávky.

s-38 Všeobecné vzdělání si mohou pracovníci zvyšovat pouze mimo pracovní dobu.

s-39 Firma jim proplatí náklady spojené se studiem v případě složení závěrečné zkoušky.

s-40 Motivací je perspektiva

s-41 V závodě v Burnastonu prakticky neznají fluktuaci.

s-42 Nedá se však říci, že jsou pracovníci motivováni finančně.

s-43 Mzdy jsou na úrovni jiných strojírenských oborů.

s-44 Zaměstnanci si mohou navíc koupit jedenkrát ročně nový vůz s 18% slevou, což je běžné u řady dalších automobilek.

s-45 Hlavním motivačním argumentem je soustavný rozvoj firmy, který se opírá o růst výroby a prodeje.

s-46 Zatímco loni bylo vyrobeno 37 000 vozů, letos to bude nejméně dvojnásobek.

s-47 V delší perspektivě se počítá s produkcí 200 000 automobilů, což si vynutí zvýšit počet zaměstnanců.

s-48 Nynější zaměstnanci tím mají větší šance na další pracovní růst.

s-49 Ve firmě je pravidlem, že vedoucí základních výrobních skupin se mohou ucházet o uvolněné místo vyššího vedoucího, který řídí pět základních skupin.

s-50 Zájemci o postup jsou nejdříve seznámeni s pracovními povinnostmi.

s-51 Všem je nabídnut zvláštní doškolovací kurz.

s-52 Poté výběrová komise rozhodne o novém jmenování.

s-53 Ti, kteří v závěrečné fázi neuspěli, mají prioritní právo účasti v příštím konkurzu.

s-54 Ke stabilizaci pracovníků v podniku výrazně přispívají i dobrá pohoda na pracovišti.

s-55 Projevuje se to například v snaze vylepšovat výrobní postupy tak, aby co nejlépe vyhovovaly konkrétní pracovní skupině.

s-56 Na každém pracovišti je mimo jiné možné zastavit linku ve chvíli, kdy pracovník nějaký pracovní problém, například nestačí dokončit operaci v požadované kvalitě.

s-57 Situaci mu okamžitě pomáhá řešit přímý nadřízený.

s-58 Ze zastavení linky se nikdy neobviňuje dělník.

s-59 Chyba se hledá ve výrobním postupu, nebo nástrojích.

s-60 Jednoduché problémy se řeší okamžitě, složitějším se věnují pracovníci ve zlepšovatelském hnutí.

s-61 Toyota razí filozofii, že se nápady a jejich realizace neodměňují, protože jsou výsledkem kolektivní práce a slouží ke zlepšení pracovních podmínek všech pracovníků skupiny.

s-62 Podle zkušeností managamentu tím odpadá řada problémů, například dohadování o tom, kdo je otcem původního nápadu.

s-63 text k foto: PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ V BURNASTONU:

s-64 Všichni zaměstnanci jsou v jednotném oblečení a na pracovišti vládne vzorný pořádek.


dependency treetext view