PML View

cmpr9406_005

a-layerPDT/pml/amw/train-5/cmpr9406_005.a.gz
m-layerPDT/pml/amw/train-5/cmpr9406_005.m.gz
w-layerPDT/pml/amw/train-5/cmpr9406_005.w.gz
treex-layerPDT/treex/amw/train-5/cmpr9406_005.treex.gz

s-1 Američané v Tatře po půl roce

s-2 I přes nepříznivý hospodářský výsledek roku 1993 jsou první změny k lepšímu patrné

s-3 V červnu minulého roku nastoupil do vedení Tatry Kopřivnice tým amerických manažerů v čele s Geraldem Greenwaldem.

s-4 Stalo se to v situaci, kdy dluhy tohoto výrobce nákladních automobilů dosáhly výše 3,75 miliardy korun, pro nedostatek provozního kapitálu se opakovaně přerušovala výroba a objevovaly se i úvahy o bankrotu této firmy s vynikající tradicí.

s-5 Připravili Miroslav Kaňa a Jaroslav Winter

s-6 Profit tenkrát v čísle 18/1993 ještě před oficiálním nástupem Američanů referoval v článku Tatrovácký model: Kapitál český, manažeři zahraniční podrobně o tom, jak vznikl kontrakt se společností GSR, do níž se Američané sdružili.

s-7 Přiblížil také jejich profesionální minulost.

s-8 Zejména Gerald Greenwald získal světovou proslulost během svého působení v nejužším vedení americké automobilky Chrysler, kterou s Lee Iacoccou pomáhal vyvést z hluboké krize.

s-9 Zveřejnili jsme také úkoly, které američtí manažeři pokládají pro nejbližší období za prioritní.

s-10 A protože uplynula doba, po níž lze očekávat první výsledky působení nového tatrováckého vedení, rozhovor s nynějším předsedou představenstva a generálním ředitelem Tatry Kopřivnice Geraldem Greenwaldem (na snímku) jsme začali otázkou vztahující se k prvnímu úkolu:

s-11 * Jak jste byli úspěšní při jednáních s bankami o zastavení plateb běžných úroků a změnu termínů splatnosti existujícího dluhu?

s-12 Podařilo se nám restrukturalizovat bankovní dluh.

s-13 Změnily se podmínky splácení dluhu a také jsme získali nové finanční prostředky.

s-14 * Trvalo to však déle, než jste původně očekávali.

s-15 Ano, dohody byly podepsány a nové peníze přišly na konci srpna, na začátku září.

s-16 Myslím, že to trvalo déle proto, že to byl první případ svého druhu pro naše finanční experty v Tatře a rovněž pro mnoho lidí, s nimiž jsme pracovali v jednotlivých bankách.

s-17 Vyžádalo si to jim vyložit procedury, které se v těchto případech běžně používají.

s-18 * Zatím jste získali nové úvěry pouze od tuzemských bank, nikoliv od zahraničních.

s-19 Je to záměr, anebo zahraniční banky nebyly ochotny je poskytnout?

s-20 Zahraniční banky nebyly dosud zapojeny ze dvou důvodů.

s-21 První spočívá v tom, že nebylo dost času seznámit je s provozem Tatry.

s-22 Druhým důvodem je naše přesvědčení, že výkon podniku, především cash flow se musí zlepšit, a teprve potom bude celá věc zajímavá pro zahraniční banky.

s-23 Výjimkou jsou exportní úvěry.

s-24 Zahraniční banky jsou zde již zainteresovány, mají zájem poskytovat financování.

s-25 Nyní s některými jednáme.

s-26 Připravujeme několikaletý business plán pro Tatru, který bude použit i při těchto jednáních.

s-27 * Jako další úkol jste si stanovili revizi úrovně zaměstnanosti, organizačních zásad a motivačních programů.

s-28 Víme, že počet zaměstnanců se snížil.

s-29 Jak je to s ostatním?

s-30 Když jsme nastoupili, bylo v Tatře více než 11 000 zaměstnanců.

s-31 Do poloviny tohoto roku budeme mít přibližně 8000 zaměstnanců.

s-32 * To je konečný stav?

s-33 Nikdy nic není definitivní.

s-34 My všichni, všech 8000 lidí, jsme závislí na tom, jak úspěšně budeme prodávat nákladní automobily zákazníkům.

s-35 Jestli budeme prodávát více, může se zvýšit i zaměstnanost.

s-36 Budeme-li prodávat méně, bude nutné přistoupit k dalšímu snižování zaměstnanosti.

s-37 doufám, že se nám podaří zvýšit prodej.

s-38 Ale záruky nemám žádné.

s-39 * Podle jakých kritérií jste propouštěli zaměstnance?

s-40 Vycházeli jsme z cíle mít takový počet zaměstnanců, který potřebujeme k zabezpečení výroby, na niž je zajištěn prodej.

s-41 Snažili jsme se přitom udržet si nejlepší lidi, zachovat speciální technické schopnosti podniku a postupovat vyváženě, aby žádná skupina nebyla znevýhodněna.

s-42 * Zvýšili jste dost podstatně cenu nákladní tatry.

s-43 Měli jste k tomu kromě zvýšení příjmů ještě další důvody?

s-44 Náš cíl při stanovování cen vozů je dávat cenu nižší, než západní konkurence, ale zároveň dosahovat dostatečných ziskových marží.

s-45 Také jsme změnili strukturu naší cenové tvorby, abychom se vyhnuli šedému trhu.

s-46 Chceme mít obchodní vztahy na všech světových trzích a pracovat tam s nezávislými podnikateli, kteří budou působit jako naši distributoři.

s-47 Nemůžeme proto dovolit, aby se nákladní vozidla prodávala na určitém trhu za účelem reexportu na další trh, který bude patřit jinému distributorovi.

s-48 Zjistili jsme například, že mnoho vozů, možná většina, které byly prodány v České republice a na Slovensku, bylo reexportováno.

s-49 Tím, že jsme sjednotili cenovou politiku, vyhnuli jsme se tomuto problému.

s-50 * Bylo jedním z důvodů zvýšení ceny také zlepšení kvality vozidel?

s-51 Výběrově jsme vyhledali určité komponenty na vozidle, které nakupujeme na Západě.

s-52 Stojí to více, ale cílem je zlepšit kvalitu našich výrobků a jejich přitažlivost na Západě.

s-53 Kvůli tomu jsme také zvyšovali cenu, ale bylo to jen ve vybraných případech.

s-54 Jinak chceme spolupracovat především s českými a slovenskými dodavateli, a to tak, abychom jim pomohli zlepšit kvalitu součástí, které dodávají.

s-55 * Když Volkswagen přišel do Škody, provedl rychle řadu opatření, která kvalitu škodovek zlepšila.

s-56 Šlo hlavně o kvalitu dílenského zpracování.

s-57 Jak je to u vás?

s-58 I my jsme měli užitek z práce, kterou Volkswagen v České republice a Slovenské republice vykonal.

s-59 Kupujeme součásti od mnoha stejných dodavatelů.

s-60 Kromě toho jsme začali vlastní programy ke zlepšení kvality v našich provozech a také jsme zahájili práci s našimi subdodavateli.

s-61 Kvalita našeho nákladního vozidla je dobrá, ale není perfektní.

s-62 Nyní jsme začali komplexní program, abychom identifikovali zbývající nedostatky v oblasti kvality a systematicky pracovali na jejich odstranění v našem vlastním provozu.

s-63 * Mezi kritéria kvality patří životnost.

s-64 Za problém tater se považuje to, že životnost jednotlivých částí není ani vyrovnaná, ani optimalizovaná.

s-65 To přetrvává?

s-66 Uvedu osobní zkušenost z jednání se zákazníky z několika západních zemí.

s-67 Říkali, že koupili Tatry vozidla od jiných výrobců a ta jsou kvalitnější.

s-68 Zeptal jsem se, zda je používají ve stejných podmínkách.

s-69 Odpověděli, že ne.

s-70 Protože za západní zaplatili více, používají je na lehčí práce.

s-71 A také o více pečují.

s-72 Řekl jsem, používají vozidla za stejných podmínek, a teprve pak bude možné hovořit o objektivním srovnání.

s-73 Nedomnívám se, že naše vozidla jsou úplně v pořádku a že na nich nechceme nic měnit.

s-74 Pokračujeme na zlepšování kvality.

s-75 Ale nechci souhlasit, že by tatra byla méně kvalitní vůz než jiné západní vozy.

s-76 * Ale jestliže motor vydrží polovinu toho, co jiné části, musí to uživatelům působit potíže.

s-77 I na Západě je běžné, že životnost celého vozidla je vyšší než životnost motoru.

s-78 Ale přesto všechno jsme začali nabízet tatry s motory, které nejsou tatrovácké.

s-79 -li zákazník zájem, může si teď koupit tatru s motorem Deutz z Německa.

s-80 Kromě toho jsme ukončili práce umožňující použít další západní motor a v této praxi budeme pokračovat.

s-81 * Je zájem o takto modifikované tatry?

s-82 Je především v Německu.

s-83 A právě kontaktujeme zákazníky v jiných zemích, abychom zjistili, zda bude zájem o aplikaci s dalším motorem.

s-84 Kromě toho se snažíme o něco opačného.

s-85 Navrhujeme Kamazu, aby zvážil možnost dodávek některého jejich vozidla s motorem Tatra.

s-86 * Dalším z vašich prioritních úkolů bylo dát v Tatře do pořádku cash flow.

s-87 Podle našich informací se to podařilo.

s-88 Jak?

s-89 Šlo o vyškolení našich lidí.

s-90 V minulosti Tatra kupovala víc zásob, než potřebovala ke svému provozu.

s-91 Teď si lidé uvědomili, že čím nižší zásoby, tím lepší je cash flow i kvalita vozidla.

s-92 Stali jsme se mnohem průraznější při vymáhání našich pohledávek.

s-93 Sjednali jsme lepší platební podmínky s našimi dodavateli.

s-94 Možná úplně nejdůležitější pro zlepšení cash flow bylo zavedení nových pravidel pro přijímání objednávek.

s-95 Do výroby nevezmeme objednávku, nejsme-li si jisti, že bude zaplacena.

s-96 * Když jste přišli do Tatry, prakticky neexistovala žádná její tržní strategie.

s-97 Teď máte jasno?

s-98 Ano.

s-99 Budeme prodávat oprávněným distributorům.

s-100 S nimi uzavřeme jasný kontrakt, v němž budou uvedeny naše i jejich povinnosti.

s-101 Jinou důležitou částí naší marketingové strategie je zlepšit naši pozici na tradičních trzích.

s-102 Souběžně budeme rozvíjet distribuci na nových trzích, abychom po několika letech měli vyváženou distribuční síť.

s-103 V minulých dvou měsících jsme podepsali dohody s distributory v Kolumbii, Chile, Bolívii, Belgii a v šesti dalších zemích jednáme.

s-104 Připravujeme také první distribuční dohodu na Aljašce a během krátké doby zahájíme jednání s obchodní skupinou v Mexiku.

s-105 * Tatra výrobní kapacitu kolem 15 000 automobilů ročně.

s-106 Ukazuje se však, že tak velké množství trh zřejmě není schopen absorbovat.

s-107 Nejdříve jsme učinili určité kroky ke snížení výrobních nákladů, abychom mohli být zdravá společnost při nižších prodejích.

s-108 Jestliže budeme moci vyrábět a prodávat zhruba 600 vozidel za měsíc, budeme zdravá společnost.

s-109 Ale máme produkční schopnost vyrábět možná 1500 aut měsíčně, ne-li více.

s-110 Kdybychom je mohli prodat, tak bychom je dokázali vyrobit.

s-111 Takže se snažíme rozšířit prodej do více zemí, rozšířit nabídku výrobků pro různá použití a uvidíme.

s-112 * Přesto - jaký je prodejní potenciál Tatry?

s-113 Těch 15 000 aut ročně to zřejmě nebude.

s-114 myslím, že za tři roky i těch patnáct tisíc bude možných.

s-115 Tatra se totiž může stát dominantním výrobkem pro použití v zemích, kde nejsou silnice.

s-116 Ekonomika těchto zemí se začíná zlepšovat.

s-117 Začínáme s přípravou prodeje našeho vozidla také ve Spojených státech amerických.

s-118 * Říkal jste, že Tatra bude zdravá při prodeji zhruba 6OO vozidel měsíčně.

s-119 Teď však prodáváte kolem 300 měsíčně.

s-120 Ano, ale nejsme zdraví.

s-121 * Zůstaneme-li u tohoto přirovnání, jste blíže uzdravení, nebo smrti?

s-122 Vloni, když jsem sem poprvé přijel, jsem slyšel, že máme dostatek objednávek na výrobu 600 vozidel měsíčně.

s-123 Když jsme však začali trvat na tom, abychom přijímali objednávky pouze od zákazníků, kteří jsou schopni zaplatit, počet objednávek se začal snižovat.

s-124 Jednou z našich potřeb je seznámit s našimi výrobky zákazníky, kteří mají peníze.

s-125 Dost brzy musíme buď uspět, získat více zákazníků, anebo snížit náklady tak, abychom byli zdraví při výrobě méně než 600 aut měsíčně.

s-126 Doufám, že se nám podaří zvýšit prodej.

s-127 * Když jste přišli do Tatry, mnozí připouštěli možnost bankrotu Tatry.

s-128 Na jak dlouho je toto nebezpečí podle vás zažehnáno?

s-129 Nikdy jsem se nechtěl účastnit diskusí o bankrotu.

s-130 Bankrot není dobrá alternativa pro zákazníky, pro zaměstnance ani pro banky.

s-131 * Jak probíhá vývoj nového modelu nákladní tatry?

s-132 Jsem velice potěšen schopnostmi našich techniků.

s-133 Mile překvapilo, když jsem zjistil, jak daleko jsou vývojové práce.

s-134 Ale nejdříve musíme posílit prodej a marketing.

s-135 * Počítá se s nějakou zásadnější koncepční změnou?

s-136 Připravujeme nová vozidla na rok 1996.

s-137 Zaujal jsem stanovisko, že prioritou číslo jedna je udržet se v těch tržních kategoriích, kde jsme.

s-138 Tatra by měla zůstat typem vozidla, jakým je.

s-139 Velmi výkonným vozem pro provoz mimo silnice.

s-140 Zde není možný žádný kompromis.

s-141 A vedle toho by měla hledat možnosti, jak rozšířit uplatnění i pro jiné podmínky.

s-142 * A co osobní auta?

s-143 jste si vyjasnili jejich další budoucnost?

s-144 Dosud ne, k tomu by mělo dojít během několika měsíců.

s-145 Potřebujeme mít automobil, který lze prodávat ve větších počtech, aby se jeho výroba vyplatila.

s-146 To by vyžadovalo mimo jiné velké investice.

s-147 * Z vaší odpovědi spíš vyplývá, že výroba osobních automobilů v Kopřivnici, respektive v Příboře nemá velkou perspektivu.

s-148 To netvrdím.

s-149 Můžeme zatím uskutečnit modernizaci, najít druhý výrobek a časem při zlepšení cash flow uvažovat o zavedení výroby.

s-150 Je opravdu předčasné dělat nějaké závěry.

s-151 * V čem je vaše situace v Tatře stejná a v čem se liší od situace, v níž jste se nacházel před lety u Chryslera?

s-152 Potíže obou společností byly podobné.

s-153 Přesto si myslím, že ve dvou věcech se dost lišily.

s-154 Největším problémem Chrysleru bylo, že mu scházel přiměřený nový výrobek.

s-155 Některé byly rozpracovány, ale k výrobě nebyl připraven žádný.

s-156 Naproti tomu Tatra velmi dobrý výrobek.

s-157 Druhý rozdíl spočíval v tom, že společnost Chrysler byla podstatně větší než Tatra.

s-158 Je snazší učit nové techniky managementu ke zlepšení operací v Tatře, protože tam je méně lidí a méně těchto operací.

s-159 * V čem se po více než půl roku působení v Tatře splnila vaše očekávání a v čem ne?

s-160 Splnila se v tom, že výrobek je přinejmenším tak dobrý, jak jsem očekával.

s-161 Naproti tomu věděl jsem, že marketingové a prodejní schopnosti Tatry jsou problematické.

s-162 Ale ukázalo se, že je to ještě horší, že právě zde je největší slabina firmy.

s-163 Velmi rychle proto usilujeme o zlepšení.

s-164 * Nedávno proběhla světovým tiskem informace o tom, že odbory v United Airlines prosazují, abyste se stal generálním ředitelem této jedné z největších leteckých společností.

s-165 Taková nabídka se těžko odmítá.

s-166 Pokud ji přijmete, jak dostojíte svým závazkům v Tatře?

s-167 O této záležitosti jsem nehovořil s žádnými sdělovacími prostředky, v žádné zemi, včetně USA.

s-168 * Tak to udělejte nyní.

s-169 V každém případě splním všechny závazky k Tatře.

s-170 Je však třeba dodat, že k dnešnímu dni nemám ještě podepsánu žádnou smlouvu.

s-171 * Co zamýšlí vaše společnost udělat s 15 procenty akcií Tatry, které obdržíte v případě, že smlouva o dvouletém působení v Kopřivnici bude splněna?

s-172 Pohlížíme na jako na dlouhodobou investici.


dependency treetext view