PML View
wsj2412.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj2412.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj2412.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj2412.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj2412.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj2412.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj2412.cz.treex.gz |
---|
s-1
Debata
o
povinné
civilní
službě
opět
začala.
s-2
Po
desetiletí,
kdy
více
než
50
míst
založilo
své
vlastní
služby
nebo
složky
zaměřené
na
úspory
a
množství
školních
systémů
udělaly
ze
sociální
činnosti
předpoklad
pro
absolvování
střední
školy,
se
těžiště
přesunulo
do
Washingtonu.
s-3
Letos
na
jaře
bylo
v
Kongresu
podáno
alespoň
10
návrhů
zákona
doporučující
ten
či
ten
program
civilní
služby.
s-4
Jeden
z
nich,
spolupodporovaný
senátorem
Samem
Nunnem
(demokrat,
Georgia)
a
poslancem
Davem
McCurdym
(demokrat,
Oklahoma),
by
omezil
federální
příspěvky
na
studium
pouze
pro
studenty,
kteří
sloužili.
s-5
Souhrnný
návrh,
předložený
senátorem
Edwardem
Kennedym
(demokrat,
Massachussetts)
a
obsahující
některá
rozvolněná
ustanovení
od
Nunna
a
McCurdyho
spolu
s
návrhy
dalších
demokratických
senátorů
Caliborne
Pella,
Barbary
Mikulski
a
Christophera
Dodda,
již
prošel
senátním
pracovním
výborem.
s-6
Mohl
by
tedy
Senátem
projít.
s-7
Prezident
Bush
nastínil
vlastní
plán
"Youth
Entering
Service"
-
YES,
i
když
detaily
dosud
nebyly
upřesněny.
s-8
Co
si
o
tom
jeden
má
myslet?
s-9
Některé
odpovědi
jsou
řízeny
doktrínou
a
zvláštním
zájmem.
s-10
Lidé,
kteří
by
chtěli,
aby
mladí
"splatili
svůj
dluh
společnosti"
upřednostňují
návrhy
týkající
se
civilní
služby
-
a
to
především
té
povinné.
s-11
Stejně
tak
i
ti,
kteří
hledají
"znovuoživenou
koncepci
občanství",
koncepci,
která
ukládá
přesné
povinnosti
stejně
jako
propůjčuje
práva.
s-12
Pak
jsou
zde
instinktivní
oponenti.
s-13
Pro
bojovníky
za
občanskou
svobodu
je
povinná
civilní
služba
sprostá
a
dobrovolné
systémy
jsou
nelegitimním
užitím
daní.
s-14
Stoupenci
trhu
zkoumají
hodnotu,
kterou
by
práce
v
civilní
službě
přinesla:
s-15
Argumentují,
že
pokud
by
za
to
trh
nezaplatil,
nemůže
se
to
vyplatit.
s-16
Levičáci
jsou
také
reflexivně
proti;
vidí
civilní
službu
jako
zástěrku
pro
brannou
povinnost,
obávají
se
reglementace
anebo
chtějí
rozšířená
práva
a
ne
povinnosti.
s-17
Ale
co
ti
z
nás,
jejichž
pohled
není
předurčen
frázemi
nebo
ideologií?
s-18
Co
si
máme
myslet
o
civilní
službě?
s-19
Začněme
rozpoznáním
hlavního
zdroje
nedorozumění
-
"civilní
služba"
nemá
obecně
uznávaný
jednoznačný
význam.
s-20
Má
být
služba
dobrovolná
nebo
povinná?
s-21
Krátká
nebo
dlouhá?
s-22
Na
částečný
nebo
plný
úvazek?
s-23
Placená
nebo
neplacená?
s-24
Mají
účastníci
bydlet
doma
a
pracovat
v
blízkém
okolí
anebo
bydlet
v
kasárnách
a
pracovat
na
veřejných
místech?
s-25
Jaký
druh
práce
mají
dělat?
s-26
Co
znamená
"civilní"?
s-27
Má
být
program
řízen
federální
vládou,
státní
vládou
nebo
soukromými
dobrovolnými
organizacemi?
s-28
A
kdo
má
sloužit?
s-29
Pouze
muži,
tak
jako
v
armádě,
anebo
obě
pohlaví?
s-30
Mladí,
nebo
libovolného
věku?
s-31
Lidé
ze
střední
třídy,
chudí,
anebo
opravdová
směs?
s-32
Mnoho
nebo
málo?
s-33
Toto
nejsou
jednoduché
otázky,
ale
název
"civilní
služba"
na
žádnou
z
nich
neodpovídá.
s-34
Takže
jak
bychom
měli
o
civilní
službě
přemýšlet?
s-35
Na
úvod
uvádíme
pět
návrhů:
1.
Uvažujte
o
podstatě,
nikoli
jménu.
s-36
Pomiňte
"civilní
službu"
jako
abstraktní
pojem,
zabývejte
se
konkrétními
návrhy.
s-37
Budou
se
lišit
v
podstatných
věcech.
s-38
2.
"Služba"
má
být
služba.
s-39
Obvykle
se
uznává,
že
služba
si
žádá
oběti.
s-40
To
zahrnuje
přijetí
rizik,
vzdání
se
příjmů,
nebo
odsunutí
kariéry.
s-41
To
tedy
znamená,
že
návrhy
jako
například
Nunna
a
McCurdyho,
jejichž
přínos
účastníkům
je
zhruba
17 500
dolarů
ročně,
nepřicházejí
v
úvahu.
s-42
Je
zde
rozumné
vysvětlení
pro
takové
návrhy:
federální
podpora
středoškolským
studentům
"a
GI
Bill
without
the
GI";
shodně
chápané
tak,
že
tyto
výhody
by
měly
být
zasloužené
a
ne
darované.
s-43
Avšak
příjmy
převyšují
o
20
%
průměrný
příjem
mladých
středoškolských
absolventů
v
plném
úvazku.
s-44
Proč
to
nazývat
službou?
s-45
3.
Povzbuzování
je
dobré,
nucení
nikoliv.
s-46
Nucená
služba
je
protiústavní.
s-47
Je
také
nerozumná
a
nevynutitelná.
s-48
(Kdo
by
každoročně
zavíral
do
vězení
několik
set
tisíc
odpíračů?)
s-49
Pomocí
daňové
politiky
a
dalšími
způsoby
federální
vláda
povzbuzuje
mnoho
druhů
chování.
s-50
Měla
by
také
podporovat
služby
-
pokud
možno
pro
všechny
třídy
a
věk.
s-51
Její
podpora
by
měla
posílit
a
nikoli
podsekat
silnou
tradici
dobrovolnictví
ve
Spojených
státech,
měla
by
budovat
na
již
existujících
programech
služby
a
měla
by
ocenit
místní
názory
na
to,
jaká
pomoc
je
nejpotřebnější.
s-52
4.
Dobré
programy
jsou
drahé.
s-53
Nadšenci
předpokládají,
že
civilní
služba
by
provedla
důležitou
práci
lacině:
boj
proti
lesním
požárům,
pomoc
zotavovaným,
doučování
studentů,
pomoc
v
denních
centrech.
s-54
Je
potřeba
udělat
významnou
práci
a
již
existující
služby
a
složky
zaměřené
na
úspory
ukázaly,
že
i
mladí,
kteří
začínají
s
malými
zkušenostmi
jsou
schopni
mnoho
z
takové
práce
udělat
dobře
-
ale
ne
levně.
s-55
Dobré
programy
služeb
potřebují
nábor,
sledování,
školení
a
dozor
-
a
to
vše
ve
vysoké
kvalitě.
s-56
Pro
účastníky
vyžadují
plat.
s-57
Programy
s
prací
na
plný
úvazek
také
vyžadují
ubytování
a
celodenní
dozor;
jsou
obzvláště
drahé
-
na
jednoho
účastníka
víz
než
náklady
na
roční
studium
na
univerzitě
ve
Stanfordu
nebo
Yale.
s-58
Programy
bez
ubytování
jsou
levnější,
dobré
však
přijdou
opět
na
zhruba
10 000
dolarů
ročně.
s-59
Stojí
za
tu
cenu?
s-60
Hodnocení
říkají,
že
především
ty
dobré
za
to
stojí
-
obzvláště
vezme-li
se
v
úvahu
vliv
na
účastníky.
s-61
Avšak
propočty
jsou
problematické.
s-62
5.
Obzvláštní
zájem
vyžaduje
mládež
z
nejchudších
vrstev.
s-63
Jsou
tedy
takové
výdaje
užitečné?
s-64
Ano,
pokud
jsou
cílené.
s-65
Lidé
libovolného
věku
a
třídy
by
měli
být
podporováni,
aby
sloužili,
avšak
mládež
i
dospělí
střední
třídy
mají
mnoho
příležitostí
ke
službě
s
malými
náklady
veřejných
peněz.
s-66
Mohou
být
dobrovolníky
v
tisících
nevýdělečných
institucích,
nebo
se
účastnit
programů
služeb
požadovaných
střední
školou
či
podporovaných
vysokými
školami
nebo
zaměstnavateli.
s-67
Mladí
z
nejchudších
vrstev
takové
možnosti
nemají.
s-68
Nehlásí
se
na
střední
ani
vysoké
školy.
s-69
Není
pravděpodobné,
že
seženou
zaměstnání.
s-70
Vyrostli
v
bezprecedentně
krutých
podmínkách,
v
rozpadajících
se
rodinných
strukturách,
obklopeni
samodestrukčním
chováním
a
neradostnými
perspektivami.
s-71
Avšak
mnozí
z
nich
mohou
být
celkem
důkladně
přeorientováni
díky
produktivním
a
výchovným
službám.
s-72
Mnozí
z
nich
disciplínu
nebudou
akceptovat;
další
odpadnou
z
jiných
důvodů.
s-73
Avšak
někteří
z
těch,
co
nemají
jiné
vyhlídky,
se
změní.
s-74
Naučí
se
řemeslo,
dělají
něco
ve
spolupráci
s
jinými,
cítí
se
užiteční,
nejsou
již
závislí,
naopak
jiní
závisí
na
nich.
s-75
I
když
je
levnější
postavit
hřiště,
vymalovat
byty
nebo
nechat
udělat
park
placenými
profesionály,
vliv
na
mládež,
která
tyto
práce
udělá,
propočty
změní.
s-76
Striktně
řečen,
taková
mládež
nedělá
službu.
s-77
Nevzdávají
se
příjmů,
neodkládají
kariéru,
nepodstupují
riziko.
s-78
Sami
o
sobě
si
ale
myslí,
že
slouží,
a
začínají
respektovat
sebe
sama
(i
jiné),
začínají
řídit
svůj
život
a
myslet
na
budoucnost.
s-79
To
je
služba
vlasti.
s-80
Toho
by
se
federální
pomoc
měla
snažit
dosáhnout
co
nejusilovněji.
s-81
Pan
Szanton,
Carterův
vedoucí
pro
administrativní
rozpočet,
řídí
ve
Washingtonu
vlastní
firmu
pro
strategické
plánování.
s-82
Je
spoluautorem
knihy
"Civilní
služba:
Co
to
znamená?"
s-83
(Lexington
Books,
1986).
dependency tree
•
text view