PML View

wsj2407.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj2407.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj2407.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj2407.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj2407.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj2407.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj2407.cz.treex.gz

s-1 Návrhy na vládou zřizovanou "povinnou státní službu" jako chřipka čas od času vypuknou, oslabí odolnost politického těla, normálním způsobem proběhnou a zdá se, že pak zmizí, jen aby zmutovaly a znovu postihly veřejný život.

s-2 Ovšemže nás přirovnání k nemoci nenapadá proto, abychom hanobili zastánce povinné státní služby.

s-3 Spíše se rodí z frustrace z nezbytných bojů s neustále se měnícími kmeny myšlenky státních zásahů, které byly na začátku 70. let údajně vymýceny společně s neštovicemi.

s-4 Je zpátky mezi námi ve formě návrhu, aby podle "Zákona o povinné státní a společenské službě", návrhu, který letos na podzim vážné šance uspět v Kongresu, byli placeni i vojenští dobrovolníci.

s-5 Proč se virus povinné státní služby stále vrací zpět?

s-6 Možná je to proto, že vojenské zkušenosti i šíření sociálního dobra jsou spojeny s utopickým voláním po starých časech.

s-7 Kdybychom tak jen uměli dostat zkaženou mládež Ameriky alespoň do psychické uniformy, možná bychom je opět dokázali naučit sebeovládání a oživili bychom ducha dávání.

s-8 Před čtvrtstoletím byla povinná státní služba propagována jako způsob léčení zjevných nerovností při odvodech do armády - a podívejme, dělo se tak právě rozšířením odvodní povinnosti.

s-9 Ti z nás, kteří tehdy odolali této myšlence, nyní mají podezření, že povinná státní služba pro všechny mladé lidi je stále skutečným dlouhodobým záměrem mnoha zastánců povinné vojenské služby i přes jejich protesty, že současné plány neobsahují žádné donucení.

s-10 Zdálo se, že volba dobrovolného vstupu armády v sedmdesátých letech navždy pohřbila povinnou státní službu stejně jako odvodní povinnost.

s-11 Ale virus byl udržován při životě na katedrách sociologie, do doby před pár lety, kdy byl znovu vypuštěn.

s-12 Tentokrát se pokusil napadnout dva spojené problémy, jimiž jsou rostoucí náklady na vyšší vzdělání a rostoucí výdaje federální vlády na vzdělávací granty a půjčky.

s-13 Proč neudržovat, a dokonce nerozšířit půjčky a granty, zdůvodňovali zastánci, ale proč zároveň nevyžadovat nějakou formu služby od každého příjemce?

s-14 Povinná vojenská služba by navíc mohla být jen jednou z variant této státní služby.

s-15 Tak bezpochyby doufali, že se nový kmen povinné státní služby ukáže jako infekční a nakazí vlastenecké konzervativce, umírněné zastánce včasného placení a idealistické liberály.

s-16 Rada demokratického vedení (DLC), centristická skupina sponzorující tento plán, byla přesvědčena, že by toto také mohlo straně pomoci získat podporu zvláště mezi studenty vysokých škol a jejich rodiči.

s-17 Bylo připojeno opatření, umožňující zavést dotace na pořízení prvních domů, aby byli nalákáni i ti, kteří se školní docházky nabažili.

s-18 Plán DLC počítal s "dobrovolníky", kteří za nezdaněných 100 dolarů týdně plus zdravotní péče sázejí stromy, vyprazdňují mísy ležícím pacientům, učí děti a pomáhají knihovníkům.

s-19 S nezdaněnou platební poukázkou na 10 000 dolarů na konci každého roku by tito dobrovolníci vydělávali mzdu srovnatelnou s 17 500 dolary ročně.

s-20 Mějme na paměti, že většina "dobrovolníků" by byla nekvalifikovaná 17 18letá mládež, někteří dokonce i bez ukončené střední školy a mnoho z nich by ušetřilo peníze tím, že by bydleli doma.

s-21 V rámci povinné státní služby by se jim vedlo finančně lépe než mnoha daňovým poplatníkům pracujícím ve stejném typu zaměstnání a mnohdy živícím rodiny.

s-22 Překvapivě se však mezi vzdělávacími a menšinovými kruhy, které spoléhají na současný systém vzdělávacích grantů, vyvinul politický odpor, a proto se stoupenci povinné státní služby rozhodli opustit domněle klíčovou zásadu "dávat, abych mohl dostávat".

s-23 Odpor vůči povinné státní službě z Pentagonu, který chce ochránit svůj vlastní proces rekrutování, také vedl k tomu, že vojenská služba byla jako možnost volby opuštěna.

s-24 Je jasné, že pro povinnou státní službu musí být ukuchtěno nové odůvodnění.

s-25 Na jaké lepší místo se obrátit než na Pracovní výbor senátora Edwarda Kennedyho, tato velká kamna vládní rozpínavosti, kde se vzadu na hořáku udržuje mnoho odstavených hrnců s kaší do doby, než budou moci být přesunuty dopředu a představeny jako kuchařská novinka?

s-26 V tomto případě nový recept na povinnou státní službu požadoval, aby do jednoho kotlíku bylo hozeno mnoho různých druhů legislativních zbytků: modelový projekt na pomoc vzdělávání (zvláště uspokojující pro DLC a senátora Sama Nunna), podobný modelový program na výchovu mládeže (podle senátora Chrise Dodda), konkurenční dotační program pro jednotlivé státy, který podnítit dobrovolnické projekty pro mládež a seniory (Kennedyho specialita), pracovně-studijní program společenských služeb pro studenty (příjemný mimo jiné jazýčku senátora Daleho Bumperse) a též hltavě polykaný dobrovolnický program VISTA a programy Dobrovolníci pro důchodce, Náhradní prarodiče a Společník seniora.

s-27 Před vytištěním jídelníčku může Sněmovna přidat více přísad a také změnit původní cenu, nyní ohlášenou na nějakých 330 milionů dolarů.

s-28 Všeobecně se , že "příliš mnoho kuchařů zkazí polévku", ale tato moudrost nutně nemusí odrážet názor kuchařů, zvláště když jsou to senátoři.

s-29 Tento "souhrnný" návrh zákona vycházející z Kongresu může být nezdravá šlichta, ale různorodí šéfkuchaři jsou šťastní a restaurace toto jídlo velmi tvrdě vnucuje.

s-30 Ve vzduchu je zápach povýšenosti.

s-31 Je dobrovolnický sektor natolik slabý, že potřebuje takovou nevyžádanou pomoc?

s-32 Naopak, je stejně zdatný jako vždycky.

s-33 Podle průzkumu veřejného mínění společnosti Gallup přispívají američtí dospělí průměrnou dvouhodinovou službou týdně, zatímco finanční příspěvky na dobročinnost se v 80. letech zvýšily o 30 % (upravených o inflaci).

s-34 Dokonce i když vláda vidí různé "neuspokojené potřeby", není povinná státní služba způsobem, jak je uspokojit.

s-35 Pokud chceme podporovat studenty, můžeme přijmout myšlenku použitou v jiných zemích a nabídnout více stipendií založených na něčem, co se nazývá "stipendium" spíše než na vládní myšlence "služby".

s-36 Nebo můžeme poskytnout daňový úvěr pro pracující studenty.

s-37 Co nepotřebujeme, je začínat válku, a pak ji ospravedlňovat vytvořením Zákona o péči pro vojenské vysloužilce.

s-38 Ve stejné míře, v jaké nám chybí pracovní síla na nekvalifikovaných místech v nemocnicích, bychom například mohli zvýšit platy, uplatňovat technologie šetřící práci nebo povolit více legálního přistěhovalectví spíše než přeplácet absolventy středních škol jako krátkodobé pracovníky, a vyvolávat tak nevoli mezi stálými pracovníky, placenými méně za stejnou práci.

s-39 Bude povinná státní služba ve své současné vysoce zpolitizované a oportunistické formě dostatečně líbivá, aby byla přijata?

s-40 Ne nutně.

s-41 Průzkumy veřejného mínění ukazují širokou, obecnou podporu nějakého neurčitého konceptu služby, ale právě diskutovanému návrhu zákona chybí jakákoli vášnivá veřejná podpora.

s-42 Nicméně demokraté v Senátu připravují seznam podporujících "asociací", "společností" a "rad", z nichž některé mohou doufat, že obdrží placené "dobrovolníky".

s-43 Dosud se zdá, že prezident není ochoten nahradit čímkoli ze souhrnného návrhu svůj vlastní volně postavený návrh založit nadaci "Body světla" s 25 miliony dolarů, aby informovala občany všeho stáří a nabádala je k opravdovému dobrovolnictví.

s-44 Avšak dokonce i tento obdivuhodný plán by se mohl stát napadnutelným, pokud se Bílý dům poddá tlaku kongresových demokratů, aby rozšířil záběr prezidentovy iniciativy nebo aby zahrnul tuto nezávislou nadaci do "zprostředkovávání" federálních fondů pro dobrovolnické projekty.

s-45 Pro takové ústupky není žádný důvod.

s-46 Souhrnný návrh může být poražen, virus zvládnut a skutečná služba ochráněna.

s-47 Ovšemže povinná státní služba, tato utopická myšlenka, ani pak nezmizí, ale miliony mladých v podkolenkách provádějících práce s "občanským obsahem" budou mobilizovány již jen v představivosti svých prapředků.

s-48 Pan Chapman je vědeckým pracovníkem na Hudsonově institutu v Indianapolisu.

s-49 Tento článek je upraven z poznámek z konference Hooverova institutu o povinné státní službě, které se zúčastnil také pan Szanton.


dependency treetext view