PML View

wsj2338.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj2338.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj2338.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj2338.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj2338.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj2338.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj2338.cz.treex.gz

s-1 Společnost General Motors Corp. řadou tahů, které rozzlobily představitele odborů ve Spojených státech a Kanadě, vyslala signály svědčící o tom, že pět severoamerických montážních závodů možná nepřežije polovinu 90. let, protože společnost usiluje o redukci svého nadměrného objemu výroby dopravních prostředků.

s-2 V oznámeních pro zaměstnance zveřejněných minulý týden společnost GM fakticky podepsala ortel smrti nad dvěma montážními závody klasických dodávkových vozů a vyřkla vážné pochybnosti o budoucnosti tří automobilových továren ve Spojených státech.

s-3 Společnost GM je pod silným tlakem uzavřít továrny, které již nejsou ziskové, neboť akcie této gigantické automobilky na trhu ve Spojených státech v posledním desetiletí stále klesaly.

s-4 Společnost, která v současné době svou severoamerickou kapacitu na výrobu dopravních prostředků využívá jen z 80 %, přislíbila, že v roce 1992 výroba poběží na 100 %.

s-5 Přesně před měsícem společnost GM oznámila, že zastaralý montážní závod v Lakewoodu ve státě Georgia se stane osmým uzavřeným montážním zařízením v USA od roku 1987.

s-6 Nyní se zdá, že společnost GM zrychluje krok při konsolidaci svých továren, aby vstoupila do 90. let v co nejlepší formě.

s-7 Jedním důvodem je rostoucí konkurence nových japonských automobilek ve Spojených státech, které chrlí více než milion vozů ročně při nákladech nižších, než jakých může společnost GM dosáhnout.

s-8 Dalším důvodem je to, že představitelé odborového Svazu automobilových dělníků (UAW) dali na srozuměnou, že v nové Velké tripartitní národní dohodě, která bude předmětem jednání příští rok, budou požadovat přísnější ustanovení o propouštění z práce.

s-9 Představitelé společnosti GM chtějí provést svou strategii snižování objemu výroby a pracovní síly dříve, než toto vyjednávání začne.

s-10 Nicméně problémem je to, že kroky společnosti GM přicházejí v době, kdy se vedoucí činitelé svazu UAW pokoušejí umlčet nespokojené členy, kteří obviňují odborový svaz z toho, že je příliš pasivní v reakcích na propouštění společnosti GM.

s-11 Viceprezident svazu UAW Stephen P. Yokich, který se nedávno v tomto odborovém svazu stal vedoucím oddělení pro GM, vydal v pátek navzdory tomuto pozadí prohlášení pranýřující "flagrantní necitlivost" společnosti GM vůči členům odborů.

s-12 Yokich řekl, že rozhodnutí automobilky oznamovat zprávy o nejčerstvějším uzavírání svých továren a přeorientování výroby postiženým závodům po kapkách v jednotlivých prohlášeních svědčí o "nepořádku" a o "neschopnosti nebo neochotě poskytnout souvislé informace".

s-13 Představitelé společnosti GM oznámili koncem minulého týdne dělníkům následující kroky: Výroba klasických dodávkových vozů bude soustředěna do jediného výrobního závodu ve Flintu v Michiganu.

s-14 To znamená, že dva závody - jeden ve Scarborough v Ontariu a druhý v Lordstownu v Ohiu, budou pravděpodobně po roce 1991 uzavřeny.

s-15 Zavírání způsobí, že asi 3 000 kanadských montážních dělníků a asi 2 500 dělníků v Ohiu bude zahálet.

s-16 Robert White, prezident kanadského Odborového svazu automobilových dělníků, využil hrozícího uzavření provozu v Scarborough ke kritice smlouvy o zóně volného obchodu mezi Spojenými státy a Kanadou a jejího průkopníka, předsedy vlády Briana Mulroneye.

s-17 Kanadští automobilový dělníci by však mohli mít prospěch z jednotlivých kroků společnosti GM, které se týkají tří automobilových závodů ve Spojených státech a jednoho v Quebecu.

s-18 Dělníkům v závodech ve Van Nuys v Kalifornii, v Oklahoma City a v Pontiacu v Michiganu bylo oznámeno, že se uvažuje o tom, že jejich závody již nebudou montovat novou řadu silných vozů Pontia Firebird a Chevrolet Camaro.

s-19 Představitelé společnosti a odborového svazu sdělili, že společnost GM se zabývá tím, zda je pro ni možné výhodně montovat nové vozy Firebird a Camaro v závodě ve St. Therese v Quebecu.

s-20 Toto sdělení zanechalo představitele odborů ve Van Nuys a v Oklahoma City v nejistotě ohledně budoucnosti.

s-21 Závod ve Van Nuys, který zaměstnává asi 3 000 dělníků, tak nebude mít produkt, který by mohl montovat po roce 1993.

s-22 Jerry Shrieves, oblastní prezident odborového svazu UAW, řekl, že podnik byl požádán, aby sestavil plány na pokračování v práci jakožto "flexibilní závod", který by za účelem pokrytí poptávky mohl na základě rychlého zadání montovat několik různých typů produktů.

s-23 V závodě v Oklahoma City, který zaměstnává asi 6 000 dělníků montujících osm let stará, středně velká auta s karoserií typu A, řekl Steve Featherston, oblastní viceprezident odborové svazu UAW, že tento závod nemá v zásobě žádný nový produkt a "nikdo z nás neví", kdy výroba aut s karoserií typu A zanikne.

s-24 Řekl, že věří, že společnost GM plány na udržení výroby aut s karoserií typu A do poloviny 90. let.

s-25 V Pontiacu se však zdá, že rozhodnutí ohledně výroby aut typu Camaro a Firebird zničí veškeré naděje svazu UAW na to, že společnost GM znovu otevře zakonzervovaný montážní závod, který naposledy vyráběl dvousedadlový model Pontiac Fiero s plastovou karoserií.

s-26 Závod vozu Fiera byl předtím, než nízký odbyt vozů Fiero donutil minulý rok společnost, aby továrnu uzavřela, považován za model spolupráce mezi odborovým svazem a vedením ve společnosti GM.

s-27 Výsledkem bylo, že představitelé odborového svazu byli poraženi i politicky.

s-28 Nespokojení členové odborového svazu UAW použili závod na vozy Fiero jako symbol selhání spolupráce mezi dělníky a vedením.


dependency treetext view