PML View
wsj2308.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj2308.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj2308.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj2308.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj2308.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj2308.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj2308.cz.treex.gz |
---|
s-1
Dozvuky
stávky
55 000
členů
Odborového
svazu
mechaniků
proti
firmě
Boeing
Co.
zasáhly
v
pátek
i
letecké
přepravce,
neboť
letecká
společnost
America
West
Airlines
oznámila,
že
její
nová
linka
z
Houstonu
bude
odložena
kvůli
zpoždění
v
dodávce
letadla
od
tohoto
výrobce
tryskových
letadel
ze
Seattlu.
s-2
Peter
Otradovec,
viceprezident
pro
plánování
tohoto
arizonského
přepravce
ve
Phoenixu,
v
interview
uvedl,
že
zastavení
práce
v
Boeingu,
které
nyní
vstoupilo
do
13.
dne,
"způsobilo
nějaké
zmatky
v
našich
plánech"
a
že
více
než
500
pasažérů,
kteří
si
již
u
společnosti
America
West
rezervovali
let
z
Houstonu,
bude
nyní
přeloženo
k
jiným
leteckým
společnostem.
s-3
Pan
Otradovec
řekl,
že
firma
Boeing
společnosti
America
West
oznámila,
že
757,
kterou
měli
dostat
tento
čtvrtek,
bude
dodána
nejdříve
7.
listopadu
-
tedy
den
poté,
co
měly
aerolinie
v
plánu
zahájit
linku
v
Houstonu
se
čtyřmi
lety
denně,
zahrnujícími
tři
nonstop
lety
do
Phoenixu
a
jeden
do
Las
Vegas.
s-4
Teď
se
dá
očekávat,
že
tyto
trasy
začnou
fungovat
až
v
lednu.
s-5
Firma
Boeing
s
největší
pravděpodobností
pošle
do
konce
roku
společnosti
America
West
také
další
dvoumotorové
letadlo
757
a
též
jednu
737.
s-6
Tato
letadla
dorazí
také
téměř
jistě
opožděně.
s-7
V
této
chvíli
nejsou
žádné
jiné
lety
společnosti
America
West
-
včetně
jejích
nových
linek
v
San
Antoniu
ve
státě
Texas,
v
Newarku
ve
státě
New
Jersey
a
v
Palmdale
v
Kalifornii
-
postiženy
zpožděním
dodávky
od
firmy
Boeing.
s-8
Přesto
však
společnost
ve
své
reakci
zdůrazňuje
dominový
efekt,
který
může
mít
na
ostatní
části
ekonomiky
takový
velký
výrobce,
jako
je
Boeing.
s-9
Tento
fakt
také
určitě
pomáhá
mechanikům
vyvíjet
zvýšený
tlak
na
firmu.
s-10
"Já
si
prostě
si
nemyslím,
že
to
firma
opravdu
může
ustát,
nebo
že
by
chtěla
prodloužení
stávky,"
řekl
včera
v
interview
Tom
Baker,
prezident
mechaniků
Obvodu
751.
s-11
"Nemyslím
si,
že
by
se
to
zákazníkům
příliš
líbilo."
s-12
America
West
je
menší
letecká
společnost,
a
tudíž
je
opožděnou
dodávkou
jednoho
letadla
postižena
mnohem
více,
než
by
byli
mnozí
její
konkurenti.
s-13
"Soudím,
že
letecké
společnosti
American
a
United
to
mají
asi
docela
těžké,
když
chtějí
spočítat
všechna
letadla
ve
svých
flotilách,
takže
by
jedno
snad
ani
nepostrádaly,"
řekl
Otradovec.
s-14
A
opravdu,
nezdálo
se,
že
by
páteční
namátková
prověrka
ukázala,
že
by
stávka
měla
nějaký
dopad
na
ostatní
letecké
operace.
s-15
Společnost
Southwest
Airlines
má
dostat
koncem
tohoto
měsíce
Boeing
737-300
a
očekává,
že
letadlo
dostane
včas.
s-16
"Letadlo
je
téměř
dokončeno
a
představitelé
Boeingu
nám
řekli,
že
žádný
problém
nenastane,"
řekl
mluvčí
společnosti
Southwest.
s-17
Mluvčí
společnosti
AMR
Corp.
řekl,
že
Boeing
ujistil
American
Airlines,
že
dodá
757
včas
koncem
tohoto
měsíce.
s-18
Společnost
American
se
připravuje
na
převzetí
další
757
počátkem
prosince
a
dalších
dvaceti
v
příštím
roce
a
neočekává
žádné
změny
v
časovém
harmonogramu.
s-19
Mluvčí
Boeingu
v
Seattlu
vysvětlil,
že
firma
je
ve
stálém
kontaktu
se
všemi
svými
zákazníky,
ale
že
je
nemožné
předvídat,
jaká
další
narušení
by
mohla
stávka
vyvolat.
s-20
Mezitím
se
kontroloři
a
nestávkující
zaměstnanci
snaží
dokončit
asi
40
letadel
-
většinou
jde
o
velká
dopravní
trysková
letadla
747
a
767
ve
firemní
továrně
Everett
ve
Washingtonu
-
které
byly
téměř
před
dokončením
ještě,
než
začala
stávka.
s-21
Od
pátku
byly
již
čtyři
z
nich
dodány
a
páté
letadlo
747-400
údajně
odletělo
během
víkendu
ke
společnosti
Air
China.
s-22
Žádné
datum
pro
návrat
k
jednacímu
stolu
nebylo
dosud
stanoveno.
s-23
"Chceme
mít
jistotu,
že
vědí,
co
chtějí,
než
přijdou
zpátky,"
řekl
Doug
Hammond,
spolkový
prostředník,
který
je
v
kontaktu
s
oběma
stranami
od
začátku
stávky.
s-24
Investiční
skupina
například
očekává
rychlé
řešení.
s-25
Ačkoliv
cena
akcií
Boeingu
dostala
spolu
s
ostatním
trhem
v
pátek
na
frak,
fakticky
během
posledních
dvou
týdnů
na
základě
nových
objednávek
zase
stoupla.
s-26
"Trh
zaujal
dvě
stanoviska:
že
zaměstnanecká
situace
se
zakrátko
urovná
a
že
dlouhodobý
výhled
vypadá
pro
Boeing
růžově,"
řekl
Howard
Rubel,
analytik
firmy
Cyrus
J.
Lawrence
Inc.
s-27
V
kombinovaném
obchodování
na
Newyorské
burze
spadly
v
pátek
akcie
Boeingu
o
4
dolary,
aby
uzavřely
na
57,375
dolarech.
s-28
Pan
Baker
však
řekl,
že
si
myslí,
že
nejdříve
by
k
dohodě
mohlo
dojít
koncem
tohoto
měsíce,
a
naznačil,
že
firma
a
odbory
možná
obnoví
jednání
počátkem
tohoto
týdne.
s-29
Ale
i
tak,
řekl,
je
možné,
že
by
stávka
mohla
trvat
podstatně
déle.
s-30
"Neočekával
bych
žádné
bezprostřední
vyřešení
čehokoli."
s-31
Minulý
týden
zaslal
předseda
firmy
Boeing
Frank
Shrontz
stávkujícím
dělníkům
dopis,
ve
kterém
konstatuje:
"pokud
vím,
představuje
nabídka
Boeingu
v
moderní
historii
celkově
nejlepší
tříletý
kontrakt
ze
všech
velkých
amerických
průmyslových
firem."
s-32
Ale
pan
Baker
označil
dopis
-
a
nabídku
firmy
na
10%
zvýšení
mezd
během
platnosti
dohody
a
prémie
-
za
"velmi
slabé."
s-33
Dodal,
že
firma
špatně
odhadla
odhodlání
odborů
a
zaměstnance,
kteří
jsou
znechuceni
tím,
že
jsou
nuceni
pracovat
mnoho
hodin
přesčas.
s-34
Vývoj
událostí
jinde:
-
Rozhovory
byly
přerušeny
mezi
Zástupci
mechaniků
ze
společnosti
Lockheed
Corp.
a
leteckou
firmou
z
města
Calabasas
v
Kalifornii.
s-35
Odbory
však
stále
ještě
studují
již
skončený
kontrakt.
s-36
Na
příští
neděli
měly
naplánované
hlasování
o
stávce,
ale
to
bylo
odsunuto
na
neurčito.
s-37
-
Svaz
United
Auto
Workers
Local
1069,
který
zastupuje
3 000
pracovníků
Boeingu
v
továrně
na
helikoptéry
v
Delaware
ve
státě
Pennsylvania,
oznámil,
že
odsouhlasil
prodlužování
kontraktu
den
po
dni,
s
10denní
výpovědní
lhůtou,
ale
zatím
stále
pokračuje
ve
vyjednávání.
s-38
Dohoda
vypršela
včera.
s-39
-
A
firma
Boeing
v
pátek
oznámila,
že
obdržela
objednávku
od
společnosti
Martinair
Holland
na
čtyři
modely
širokých
tryskových
dopravních
letadel
767-300
v
celkové
hodnotě
kolem
326
milionů
dolarů.
s-40
Tato
letadla,
dálkové
verze
dvoumotorových
letadel
na
střední
vzdálenosti,
budou
dodána
s
motory
Pratt
&
Whitney
typu
PW4060.
s-41
Společnost
Pratt
&
Whitney
je
jednotkou
společnosti
United
Technologies
Inc.
s-42
Společnost
Martinair
Holland
sídlí
v
Amsterdamu.
s-43
Mluvčí
Boeingu
řekla,
že
datum
dodání
těchto
letadel
je
stále
předmětem
diskusí
"z
celé
řady
důvodů,
ale
nikoliv
kvůli
stávce."
s-44
Na
tomto
článku
se
podílela
Bridget
O'Brian.
dependency tree
•
text view