PML View
wsj2106.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj2106.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj2106.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj2106.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj2106.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj2106.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj2106.cz.treex.gz |
---|
s-1
Na
koncertě
Philipa
Glasse
si
ihned
povšimnete
následujících
věcí.
s-2
Přitahuje
lidi
s
legračními
účesy
(nebo
bez
účesů
-
dívka
přede
mnou
s
kadeřemi
jako
hřebíky
seděla
vedle
mladíka,
který
si
ty
svoje
zase
oholil).
s-3
Všichni,
kdo
tvoří
místní
čtvrť
Levý
břeh,
přicházejí
v
hojném
počtu
černě
oděni
zároveň
s
houfem
mladých
zbohatlíků,
kteří
chtějí
být
na
špici.
s-4
Lidé
na
Glassových
koncertech
mají
sklon
se
opít
na
mol.
s-5
A
jsou-li
přesto
na
konci
večera
při
vědomí,
všimnete
si
ještě
něčeho
jiného:
obecenstvo,
které
nejprve
bylo
hudbou
pohlceno
a
zhypnotizováno,
uvolní
své
nastřádané
pocity
v
kolektivní
vděčnosti.
s-6
Glass
se
v
současné
době,
uprostřed
čtyřtýdenního
turné
po
20
městech,
které
absolvuje
jako
sólový
pianista,
vzdal
svých
syntetizérů,
aparatury
a
spolupracovníků
ve
prospěch
varianty
absolvovat
turné
sám.
s-7
Zasedne
ke
klavíru
a
hraje.
s-8
A
hraje.
s-9
Buď
se
to
lidem,
líbí
nebo
ne.
s-10
Typickému
Glassovu
obecenstvu,
které
se
pravděpodobně
bude
skládat
spíše
ze
studentů
hudby
než
z
jejich
učitelů,
se
to
líbí.
s-11
Dílo
však
zní
jako
kulisa
pro
vesmírné
lodě.
s-12
Philip
Glass
je
císařem
a
jeho
hudba,
novými
šaty
avantgardy.
s-13
Je
snadné
pochopit
jeho
úspěch.
s-14
Glass
tiše
uvádí
a
vysvětluje
své
skladby
a
vypadá
a
zní
přitom
spíše
jako
rozcuchaný
básník
popisující
své
dílo
než
jako
klasický
pianista,
který
hraje
svůj
recitál.
s-15
Klavírní
skladby,
které
byly
označeny
rozličnými
nálepkami
jako
minimalistické,
orientální,
opakující
se,
cyklické,
monofonní
a
hypnotické,
jsou
zarytě
tonální
(a
proto
nepůsobí
výhružně),
konstantně
rytmické
(a
proto
uspávající)
a
neustále
harmonické,
ale
nemelodické
(a
proto
jak
hezké,
tak
nekonvenční).
s-16
Je
to
hudba
pro
lidi,
kteří
chtějí
slyšet
něco
odlišného,
ale
nechtějí
se
s
tím
nijak
zvlášť
zatěžovat.
s-17
Pro
současnou
generaci
je
to
nenáročný
poslech.
s-18
Glass
převrátil
známý
modernistický
výrok
"méně
je
více".
s-19
U
něj
je
více
vždy
méně.
s-20
Hudba,
která
zdaleka
není
minimalistická,
nás
s
neutuchající
vytrvalostí
trýzní
zdánlivými
novotami,
které
jsou
neuměle
skryty
pod
maskou
prostoty
4/4
taktu,
v
paralelních
oktávách
a
harmonických
schématech
gospelů
či
ragtimů.
s-21
Ale
tato
hudba
má
svůj
půvab
a
Glass
vystavěl
svůj
sólový
program
na
přechodu
od
jednoduchého
k
poměrně
složitému.
s-22
"Úvod"
(1981)
z
alba
Glassworks
uvede
posluchače
do
glassovské
techniky:
Glass
nezabíhá
příliš
daleko
od
středu
klaviatury
a
pracuje
ve
dvou
oktávách
obklopujících
základní
C,
a
jeho
prsty
jen
zřídka
opouštějí
klávesy.
s-23
Existuje
zde
rozeznatelný
hudební
styl,
ale
ne
nějaký
zvláštní
styl
přednesu.
s-24
Hudba
není
nijak
zvlášť
klavírní;
vskutku
je
těžké
představit
si,
že
by
byla
přednesena
špatně.
s-25
Umělec
se
nestřetává
s
žádnými
bravurami,
žádnými
arpeggiy
ani
žádnými
delikátními
problémy
s
prstokladem.
s-26
Můžeme
si
myslet,
že
slyšíme
vnitřní
hlasy,
ale
zdá
se,
že
všechny
říkají
totéž.
s-27
Glass
se
pouští
do
svého
recitálu
skladbou
"Planetární
zprávy",
což
je
hudba
určená
k
doprovodu
četby
ze
sbírky
básní
Allana
Ginsberga
"Wichita
Vortex
Sutra".
s-28
Jeho
ruce
jsou
nyní
na
klaviatuře
posazeny
dále
od
sebe.
s-29
Dominantní
septakordy
vám
dávají
pocit,
jako
by
se
chystal
přejít
do
(velmi
pomalé)
improvizační
figury.
s-30
Akordy
se
mění,
jsou
však
málo
propracované,
ačkoliv
se
jeho
prsty
začínají
toulat
po
větším
počtu
kláves.
s-31
Kontrasty
se
vrší
předvídatelným
způsobem:
nejdřív
je
hudba
hlasitá,
pak
se
ztiší,
pak
(si
uvědomíte,
že)
opět
zesiluje.
s-32
"Koleno
číslo
čtyři",
mezihra
z
alba
"Einstein
na
pláži",
je
sice
jako
toccata,
ovšem
moc
se
nepohnula
od
prazákladu
partu
levé
ruky
"Tří
slepých
myší".
s-33
Když
se
Glass
rozhodne,
že
bude
hrát
opravdu
zajímavě,
překříží
ruce
a
zahraje
pravou
rukou
souznějící
basovou
notu.
s-34
Předvádí
to
alespoň
ve
třech
svých
sólových
skladbách.
s-35
Mohli
bychom
to
nazvat
leitmotivem
nebo
virtuózním
počinem.
s-36
Ve
skladbě
"Bláznivý
shon",
která
vznikla
ze
závazku
napsat
skladbu
neurčité
délky
(Glass
šarmantně
a
výmluvně
přiznává,
že
to
"pro
mě
nebyl
problém"),
se
část
A
několikrát
prostřídá
s
částí
B
a
poté
skladba
bez
jakéhokoli
uzavření
končí.
s-37
Typické
Glassovo
dílo
je
nejen
s
otevřeným
koncem,
je
také
často
mnohoznačné,
pokud
jde
o
kontext(y).
s-38
"Bláznivý
shon"
vešel
v
život
jako
doprovod
prvního
Dalajlámova
veřejného
projevu
ve
Spojených
státech,
když
jej
Glass
hrál
na
varhany
v
newyorské
katedrále
sv.
Jana
Božského.
s-39
Později
byl
proveden
na
stanici
Radio
Bremen
v
Německu
a
pak
si
jej
vybrala
Lucinda
Childs
pro
jeden
ze
svých
tanečních
kusů.
s-40
Vtip
je
v
tom,
že
jakákoli
skladba
může
být
použita
jako
hudební
doprovod
k
prakticky
čemukoli.
s-41
Večer
skončil
Glassovou
"Metamorfózou",
která
je
dalším
mnohoznačným
dílem.
s-42
Části
1,
2
a
5
pocházejí
ze
soundtracku
k
uznávanému
filmu
Errola
Morrise
"Tenká
modrá
čára"
a
zbývající
dvě
části
z
příležitostné
hudby
k
dvěma
různým
jevištním
stejnojmenným
zpracováním
téhož
Kafkova
příběhu.
s-43
Je-li
hudba
takto
použita
jako
doprovod,
je
také
odpovídajícím
způsobem
tajuplná,
jako
třeba
když
hudební
fráze
sestávající
ze
dvou
not,
sestupné
malé
tercie,
doprovází
zdánlivě
nekonečný
sled
zpráv,
rozhovorů
a
výpovědí
svědků
v
Morrisově
filmu.
s-44
V
sólovém
podání
však
hudba
postrádá
možnost
souznění,
které
jí
poskytuje
kontext
z
jiného
média.
s-45
Obdivovatelé
Philipa
Glasse
mohou
souhlasit
s
dojmem
kritika
Richarda
Kostelanetze,
že
album
"Hudba
v
dvanácti
částech"
z
roku
1974
je
stejně
encyklopedické
a
významné
jako
"Dobře
temperovaný
klavír."
s-46
Ale
toto
přirovnání,
přestože
jasně
naráží
na
to,
že
oba
skladatelé
rozvíjejí
variace
na
určitá
témata,
přehlíží
hluboce
klaustrofobickou
povahu
Glassovy
hudby.
s-47
Jeho
údajně
strohý
minimalismus
překrývá
slohovou
nabubřelost,
která
člověka
vede
k
tomu,
aby
prahnul
po
strohosti
Stravinského
neoklasicismu,
po
v
pravém
slova
smyslu
radikálním
minimalismu
Bergově
a
Webernově
a
po
tom,
co
se
ve
zpětném
pohledu
dokonce
v
Mahlerovi
jeví
jako
stručnost.
s-48
Pan
Spiegelman
je
profesorem
angličtiny
na
Jižní
metodistické
univerzitě
a
vydavatelem
Jihozápadních
rozhledů.
dependency tree
•
text view