PML View
wsj2064.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj2064.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj2064.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj2064.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj2064.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj2064.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj2064.cz.treex.gz |
---|
s-1
Konzervativci
musí
na
podzim
učinit
důležité
rozhodnutí.
s-2
Na
posledním
setkání
Světové
banky
a
Mezinárodního
měnového
fondu
oznámila
Bushova
vláda
svůj
záměr
rozhodnout
do
konce
roku
o
zvýšení
přírůstku
do
kapitálové
základny
MMF.
s-3
Ačkoli
americký
podíl
na
zvýšení
pravděpodobně
nedosáhne
12
miliard
dolarů
či
více,
jak
se
předpokládá
v
žádosti
MMF
o
zdvojnásobení
90miliardového
kapitálu,
vláda
pravděpodobně
odsouhlasí
přírůstek
ve
výši
několika
miliard.
s-4
To
by
bylo
v
souladu
s
její
pevnou
podporou
Bradyho
plánu
a
intervencí
ohledně
směnného
kurzu
zemí
G-7
a
s
finančním
závazkem
vůči
Mexiku,
Polsku
a
dalším
zemím.
s-5
MMF
požaduje
zvýšení
z
několika
důvodů.
s-6
Jeho
role
v
ekonomice
rozvojových
zemí
od
sedmdesátých
let
stále
roste.
s-7
Podle
Bradyho
plánu,
který
slibuje
větší
částky
vyplácené
schváleným
zemím
včas,
se
výše
a
rychlost
výdajů
bude
nadále
zvyšovat.
s-8
Nejméně
tři
další
faktory
přiměly
MMF
k
tomu,
aby
na
zvýšení
kapitálu
trval.
s-9
Tvrdí,
že
zaprvé
jeho
kapitál
musí
být
navýšen,
aby
si
udržel
svou
velikost
v
porovnání
se
světovými
finančními
trhy,
za
což
pociťuje
jistou
odpovědnost.
s-10
Zadruhé,
poslední
nárůst
kapitálu
Světové
banky
o
75
miliard
-
z
toho
14
miliard
dolarů
poskytly
USA
-
způsobil,
že
MMF
se
již
necítí
mezi
mezinárodními
finančními
institucemi
jako
hráč
prvních
houslí.
s-11
Zatřetí,
MMF
by
rád
vyhověl
žádosti
Japonska
o
zvýšení
podílu
na
vlastnictví
(to
v
současné
době
činí
4,5
%).
s-12
Japonsko
se
zasazuje
o
to,
aby
MMF
hrál
větší
roli
v
otázce
zadluženosti
rozvojových
zemí,
a
je
důležitým
finančním
zdrojem
pro
programy
MMF
v
rozvojových
zemích.
s-13
Zatímco
mezinárodní
politika
může
požadovat
navýšení
kapitálu,
existují
jasné
ekonomické
skutečnosti
hovořící
proti.
s-14
Odpůrci
zvyšování
argumentují
tím,
že
MMF
praktikuje
centrální
plánování,
a
tím
podporuje
neefektivní
vlády.
s-15
Zpochybňují,
zda
MMF
má
v
rozvojových
zemích
vůbec
nějakou
roli
vzhledem
k
jeho
původnímu
pověření
pomáhat
průmyslovým
zemím
v
případě
náhlých
problémů
s
platební
bilancí.
s-16
Odpůrci
poukazují
na
to,
že
již
existuje
více
jiných
dostupných
finančních
zdrojů
než
jen
chvályhodné
reformní
úsilí.
s-17
Obávají
se,
že
nové
financování
rozvojových
zemí
ze
strany
MMF
jednoduše
skončí
náhradou
dluhu
MMF
za
restrukturalizovatelný
dluh
obchodní
banky,
což
je
celkem
špatný
obchod.
s-18
Věří,
že
mikroekonomika,
která
se
soustředí
na
problémy
trhů,
investičního
klimatu
a
na
způsoby
řízení,
je
na
rozdíl
od
keynesiánského
zaměření
MMF
na
obchodní
deficit,
čtvrtletní
cíle
a
vládní
dluh
klíčem
k
ekonomickému
růstu
rozvojových
zemí.
s-19
Poukazují
na
vlády
mnoha
rozvojových
zemí,
které
v
rámci
následných
programů
MMF
vystupňovaly
inflaci,
daně
a
seberegulaci
až
k
zoufalým
koncům.
s-20
O
zvýšení
kapitálu
MMF
tradičně
rozhoduje
vláda
s
následným
schválením
Kongresu.
s-21
Poslední
schvalování
amerického
Kongresu
v
roce
1983
bylo
politickým
bojem,
který
přinesl
6
miliard
dolarů
do
programu
bytové
výstavby,
aby
byl
zajištěn
odpovídající
počet
hlasů.
s-22
Politika
schvalování
Kongresu
se
v
roce
1990
pravděpodobně
bude
podobat
politice
předchozích
schvalování.
s-23
Liberálové
zřejmě
podpoří
stabilizující
kvazi-vládní
roli
MMF
za
dvou
podmínek:
vláda
poskytne
záruky,
že
podpora
liberálních
demokratů
nebude
v
kongresových
kampaních
za
znovuzvolení
použita
proti
nim
a
že
se
legislativa
zaměří
-
pomocí
dolarů
-
na
sociální
a
ekologické
oblasti.
s-24
Konzervativní
republikáni
si
budou
moci
vybrat,
zda
ve
volebním
roce
podpoří
oblíbeného
prezidenta
své
strany,
nebo
budou
proti
němu
bojovat.
s-25
Pokud
se
USA
rozhodnout
zamítnout
navýšení
kapitálu
MMF
či
ho
omezí
na
25
%,
zásadně
by
to
změnilo
mezinárodní
hospodářskou
politiku
a
nemohlo
by
to
být
bráno
na
lehkou
váhu.
s-26
Komentátoři
se
obávají
důsledků,
které
to
bude
mít
na
proces
koordinace
zemí
G-7
a
na
stabilitu
světových
finančních
trhů.
s-27
Jelikož
obchodní
banky
a
vlády
rozvojových
zemí
věří,
že
získají
část
jakéhokoli
navýšeného
kapitálu,
snížením
mise
MMF
by
se
obě
strany
cítily
být
ošizeny.
s-28
Navíc
by
americké
odmítnutí
navýšit
kapitál
(a
převést
větší
podíl
na
Japonsko)
poskytlo
Japonsku
důvod
odmítnout
budoucí
výzvy
ke
sdílení
ekonomické
zátěže.
s-29
Na
druhou
stranu
by
rozhodnutí
zvýšit
kapitál
MMF
posílilo
centrální
ekonomickou
roli
multilaterálních
institucí
v
rozvojových
zemích.
s-30
Spolu
s
navýšením
by
se
ještě
více
energie
a
talentů
rozvojových
zemí
odklonilo
z
cesty
vytváření
ziskových
ekonomických
systémů
na
cestu
zřizování
ministerstev
ekonomického
plánování,
která
vytvářejí
ekonomické
plány
schvalované
MMF.
s-31
Navýšení
by
mohlo
ještě
více
zpomalit
ekonomický
rozvoj,
protože
země
odkládají
otevírání
svých
trhů
v
očekávání
větší
multilaterální
podpory.
s-32
Konzervativci
by
měli
zaujmout
stanovisko
ještě
před
koncem
vládního
roku.
s-33
Tato
témata
jsou
příliš
závažná
na
to,
aby
byla
ponechána
na
ministerstvech
financí
a
rozpočtu,
které
se
spíše
přou
o
velikost
navýšení
kapitálu
než
o
jeho
účel.
s-34
Jestliže
konzervativci
nepodpoří
navýšení
kapitálu
MMF,
je
jejich
povinností
nahlas
vystoupit
a
přednést
alternativní
řešení.
s-35
Malpass
řídí
republikánskou
sekci
Společného
ekonomického
výboru
Kongresu.
dependency tree
•
text view