PML View

wsj2041.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj2041.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj2041.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj2041.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj2041.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj2041.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj2041.cz.treex.gz

s-1 Předseda vlády Rádžív Gándhí stanovil na příští měsíc datum všeobecných voleb, přičemž někteří analytici říkají, že by jej i jeho vládnoucí Kongresovou stranu (I) mohly stát kontrolu nad vládou.

s-2 Jiní analytici říkají, že by si indický vůdce mohl udržet kontrolu těsnou většinou nebo být nucen vládnout jako dominantní partner v koalici s jinými stranami.

s-3 Výsledky voleb je v tomto velkém, různorodém a vášnivém národě vždy těžké předpovídat.

s-4 Mnohé závisí na opozici, volném seskupení regionálních a ideologických stran vedených bývalým ministrem Gándhího vlády Vishwanathem Pratapem Singhem.

s-5 Největší jistota spočívá v tom, že volby budou hlasem pro nebo proti Gándhímu a jeho pěti letům u moci - pěti letům plusů i minusů, slibů i zklamání a velkých výkyvů popularity.

s-6 Včera, čtyři dny po neobvyklé parlamentní porážce vládnoucí strany, vyhlásil Gándhí volby do dolní komory parlamentu na 22. a 24. listopad.

s-7 Volby se budou konat v různých státech v jednom z těchto dvou dnů.

s-8 (Pětileté období dolní komory končí v lednu, horní komora parlamentu je jmenovaná).

s-9 Volby budou pro 45letého předsedu vlády a Kongresovou stranu (I), která v různých formách vládla celých 40 let z 42 let nezávislosti Indie, tvrdým testem.

s-10 Po drtivém vítězství v roce 1984 ve volbách uskutečněných po zavraždění své matky, Indíry Gándhíové, zjistil Gándhí, že se jeho popularita začala houpat jako na horské dráze.

s-11 Jeho prvotní sliby, že učiní z Indie moderní stát, uvízly v bahně přebujelé byrokracie.

s-12 Jeho závazek pročistit místní administrativu i indickou politiku včetně jeho vlastní strany zůstal nesplněný.

s-13 Jeho image "pana Čistého" byla pošpiněna korupčním skandálem se zbraněmi, který bude hlavní náplní předvolební kampaně.

s-14 Někteří analytici předpovídají, že zklamání z nesplněných slibů Gándhího o snížení korupce a těžkopádnosti místní vlády ve volbách vyvrcholí.

s-15 "Po celé zemi panuje všeobecný pocit nevole," říká Bhabani Sen Gupta z Centra politického výzkumu v Novém Dillí.

s-16 "Myslím, že lidé budou soudit režim podle řadového policisty, nebo podle zkorumpovaného výběrčího daní.

s-17 Toto by mohl být velký protest proti selhání administrativy."

s-18 I kdyby si Kongresová strana (I) udržela kontrolu nad vládou, mohla by být schopnost Gándhího prosadit důležité iniciativy zbrzděna těsnější většinou.

s-19 Ekonomičtí analytici označují jeho průkopnickou liberalizaci indické ekonomiky za nedokončenou a mnozí doufají ve velkou novou liberalizaci, pokud se navrátí pevně k moci.

s-20 Lok Sabha, neboli dolní komora parlamentu, 542 volených a dvě jmenovaná křesla.

s-21 V roce 1984 získala Kongresová strana (I) 405 křesel, což bylo největší vítězství v historii indické demokracie.

s-22 Drtivé vítězství bylo poháněno panikou, která v době v Indii převládala.

s-23 Indíra Gándhíová byla zavražděna separatistickými Sikhy a mnoho Indů se obávalo, že by se jejich země mohla rozpadnout.

s-24 V předchozích třech všeobecných volbách rozhodly hlasování obdobné národnostní problémy.

s-25 V roce 1971 vyhrála Kongresová strana po vítězství Indie v bangladéšské válce.

s-26 V roce 1977 byla Gándhíová svržena po 19 měsících výjimečného stavu a v roce 1980, když její následníci dovedli svou tříletou vládu ke zmatkům, se do úřadu opět vrátila.

s-27 Většina politických analytiků říká, že pokud se opozice proti Gándhímu sjednotí a navrhne jednoho kandidáta ve většině okrsků, Kongresová strana (I) hodně ztratí.

s-28 Zůstane-li ale opozice rozdrobená, Kongresová strana (I) by mohla vyhrát těsnou většinou nebo vést koaliční vládu.

s-29 Chimanbhai Mehta, poslanec parlamentu a bývalý Gándhíův spojenec, předpovídá, že pokud opozice navrhne jediného kandidáta v 80 % okrsků, získá Kongresová strana (I) pouze čtvrtinu komory, 150 křesel.

s-30 Analytici říkají, že se opozice bude tento týden snažit sjednotit, a její úspěch bude jasný teprve oznámí svůj konečný seznam kandidátů do parlamentu.

s-31 Korupční skandál se zbraněmi pravděpodobně bude jedním z velkých diskusních témat kampaně, ale není jasné, jak na něj pohlíží průměrný indický volič.

s-32 V roce 1986 podepsala Indie kontrakt za 1,4 miliardy dolarů na koupi 400 dělostřeleckých zbraní se společností AB Bofors, jednotkou společnosti Nobel Industries Sweden AB.

s-33 Kontrakt byl dohodnut premiéry obou zemí a předpokládalo se, že nebude zatížen žádnými zprostředkovatelskými poplatky nebo provizí.

s-34 V roce 1987 vyšly najevo důkazy, že byla zaplacena provize.

s-35 Opozice vznesla obvinění, že tyto peníze byly použity na podplacení indických vládních úředníků, Gándhího administrativa však toto obvinění popřela.

s-36 Mnohá jeho tvrzení v parlamentu na toto téma však byla později na základě dokumentů prokázána jako nepravdivá.

s-37 Skandál utichal a znovu propukal, ale poslední zjištění jej vynesla opět na titulní stránky, což pomohlo povzbudit opozici, která minulý týden zablokovala přijetí dvou návrhů zákonů na změnu ústavy.

s-38 Bylo to poprvé za 20 let, kdy byly podobné vládní návrhy zákonů zamítnuty.

s-39 V zemi, kde je úplatek nutný k získání telefonní linky, práce a dokonce i k přijetí do školy, se jméno Bofors stalo mocným plamenným pokřikem proti vládě.

s-40 Ilustruje to onen typ nespokojenosti, kterou mnozí Indové cítí ke Gándhímu, jehož si nadšeně zvolili a s nadšením podporovali v jeho prvních dvou letech u moci.

s-41 V jeho volebním období nenastala žádná velkolepá selhání v politice, ekonomice nebo na vojenské frontě, naopak byly zaznamenány některé úspěchy.

s-42 Průměrný Ind však měl k mladistvému vůdci a jeho slibům, že učiní vládu i vládnoucí stranu efektivnějšími a méně zkorumpovanými, obrovskou důvěru.

s-43 Jeho neúspěch v těchto dvou oblastech hluboce a někdy i hořce zklamal mnoho Indů.

s-44 "Kongresová strana (I) se nám nelíbí," říká Sooraji Jath, farmář ze západního státu Gujarat.

s-45 "Vláda Kongresové strany bere farmářům chléb a neposkytuje jim žádnou podporu.

s-46 Když jsou problémy se studnami, osvětlením nebo silnicemi, vláda říká, abychom na to zapomněli."

s-47 Věc, která Gándhímu a Kongresové straně (I) nahrává nejvíce, je špatná reputace opozice.

s-48 I kdyby se kvůli volbám sjednotila, její soudržnost bude nejspíš jen dočasná.

s-49 Když Kongresová strana (I) v roce 1977 po nenáviděném výjimečném stavu vyhlášeném Gándhíovou prohrála volby, k moci se dostala obdobná koalice, a pak se rozpadla.

s-50 Mnozí Indové se obávají, že se tato zkušenost bude opakovat.

s-51 24. března 1986:

s-52 Společnost AB Bofors, jednotka společnosti Nobel Industries Sweden AB, uzavírá kontrakt za 1,4 miliardy dolarů s indickým ministerstvem obrany na dodávku 400 polních houfnic typu s FH-77B ráže 155 mm.

s-53 V roce 1985 si premiér Rádžív Gándhí při rozhovorech se švédským premiérem Olofem Palmem vynutil, že kontrakt nebude mít žádné prostředníky.

s-54 16. dubna 1987:

s-55 Švédský státní rozhlas uvádí, že společnost Bofors vyplatila asi 40 milionů dolarů - téměř 3 % celkové částky kontraktu - jako provizi prostředníkům.

s-56 1. června 1987:

s-57 Švédský Státní revizní úřad ve své zprávě potvrzuje vyplacení kolem 40 miliónů dolarů blíže neurčeným Indům.

s-58 Zpráva uvádí, že vyšetřování vážně bránil nedostatek spolupráce ze strany společnosti Bofors.

s-59 Společnost Bofors tvrdí, že nemůže jména prostředníků prozradit, protože by ohrozila důvěru v utajení informací v tomto odvětví.

s-60 Část zprávy obsahující jména prostředníků zadržují úředníci s odkazem na požadavky bankovního tajemství.

s-61 6. srpna 1987:

s-62 Premiér Gándhí v indickém parlamentu říká: "... ani , ani žádný člen rodiny nedostal v těchto transakcích žádnou odměnu.

s-63 Taková je pravda."

s-64 26. srpna 1987:

s-65 Společnost Bofors přiznává vyplacení 41 miliónu dolarů prostředníkům.

s-66 22. dubna 1988:

s-67 List Hindu publikuje faksimile bankovních dokumentů pro poukázání peněz v zahraniční měně a dopisy mezi společností Bofors a jistými soukromými společnostmi, týkající se prodeje zbraní do Indie.

s-68 26. dubna 1988:

s-69 Parlamentní vyšetřovací výbor jmenovaný Kongresovou stranou (I) dochází k závěru, že v obchodě nefigurovali žádní prostředníci a že nedošlo k žádné platbě indické osobě nebo společnosti.

s-70 18. července 1989:

s-71 Kontrolor a hlavní indický auditor oznamuje vážná pochybení ve vládním technickém a finančním vyhodnocení zakázky společnosti Bofors.

s-72 15. září 1989:

s-73 Bývalý náčelník štábu armády Krishnaswami Sundarji v interview prozrazuje, že v květnu 1987 navrhoval, aby vláda kontrakt se společností Bofors zrušila.

s-74 Podle generála Sundarjiho by to společnost Bofors přinutilo ke zveřejnění jmen prostředníků, kteří od společnosti dostali úplatek.

s-75 Jeho doporučení bylo vládou zamítnuto.

s-76 9. října 1989:

s-77 List Hindu publikuje zadrženou část zprávy švédského Státního revizního úřadu.

s-78 V odhalení je uvedeno, že společnost Bofors zaplatila provizi indickému zástupci zbrojařské společnosti.


dependency treetext view