PML View
wsj1916.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj1916.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj1916.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj1916.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj1916.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj1916.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj1916.cz.treex.gz |
---|
s-1
Bylo
bývalo
možné
předejít
zřícení
silnice
I-880?
s-2
To
je
otázka,
kterou
si
včera
pokládali
stavební
inženýři
a
kalifornští
dopravní
úředníci,
když
záchranáři
začali
pracovat
na
hrůzostrašném
úkolu
pokusit
se
vyprostit
zpod
betonových
trosek
patrové
dálnice
Nimitz
Freeway
v
Oaklandu,
která
se
zřítila
během
úterního
zemětřesení,
nejméně
250
obětí.
s-3
Tisková
agentura
Associated
Press
uvedla,
že
guvernér
Kalifornie
George
Deukmejian
po
prohlídce
oblasti
včera
večer
požádal
o
prošetření
zřícení
dálnice,
přičemž
neštěstí
přičetl
nevyhovující
konstrukci.
s-4
Dopad
zřícení
tohoto
2,5mílového
úseku
silnice
se
tragicky
měřil
na
zmařené
životy.
s-5
Existují
však
i
jiné
dlouhodobé
následky,
které
vyvolávají
závažné
otázky
ohledně
schopnosti
kalifornské
infrastruktury
odolat
velkému
zemětřesení.
s-6
Mohlo
by
docela
dobře
trvat
dva
roky,
než
bude
hojně
používaná
tepna,
která
pomáhá
spojit
Oakland
a
San
Francisco,
znovu
otevřena
a
náklady
na
vybudování
nového
úseku
dálnice
by
se
mohly
vyšplhat
na
více
než
250
milionů
dolarů,
sdělil
Charles
J.
O'Connell,
náměstek
obvodního
ředitele
Kalifornského
ministerstva
dopravy
v
Los
Angeles,
kterému
se
říká
Caltrans.
s-7
Úřad
Caltrans
v
Sacramentu
uvedl,
že
celková
škoda
na
zřícené
silnici
se
odhaduje
kolem
500
milionů
dolarů.
s-8
Důsledky
tragédie
na
dálnici
se
odrážejí
také
v
Los
Angeles,
jelikož
místní
politici
včera
protestovali
proti
plánům
postavit
do
roku
1994
patra
na
dálnicích
v
Los
Angeles.
s-9
Caltrans
plánuje
přidat
druhé
patro
pro
autobusy
a
autoparky
nad
střední
část
2,5mílového
úseku
dálnice
Harbor
Freewary,
který
se
nachází
přímo
na
jih
od
Los
Angeles,
poblíž
stadionu
Memorial
Coliseum.
s-10
Člen
rady
kraje
Los
Angeles
Kenneth
Hahn
včera
slíbil,
že
bude
proti
zavedení
pater
v
této
oblasti
bojovat.
s-11
Caltrans
se
vzdal
patrových
dálnic
na
počátku
70.
let,
když
zemětřesení
v
okrese
Sylmar
v
roce
1971
zničilo
části
dálnice
právě
na
sever
od
Los
Angeles,
vysvětlil
O'Connell.
s-12
Toto
zemětřesení
mělo
sílu
6,1
stupně
Richterovy
škály,
úterní
bylo
s-13
Tak
proč
se
teď
ještě
uvažuje
o
stavění
pater
na
dálnicích?
s-14
"V
L.
A.
už
nám
na
budování
dálnic
došlo
místo
a
jediné
místo
kam
pokračovat,
je
nahoru,"
tvrdí
O'Connell,
ačkoli
uznává,
že
existuje
mnoho
překážek
včetně
nákladů.
s-15
Ohledně
bezpečnosti
však
tvrdí,
že
dvoupatrové
dálnice
postavené
dnes
ze
silně
vyztuženého
betonu
a
silnějších
sloupů,
které
se
po
zemětřesení
v
okrese
Sylmar
vyžadují,
by
měly
odolat
katastrofálnímu
zemětřesení
o
síle
7,5
až
8
stupňů
Richterovy
škály.
s-16
Důvody
kolapsu
dálnice
Nimitz
Freeway
byly
včera
nejasné.
s-17
Většina
stavebních
inženýrů
však
zkázu
přisoudila
nedostatečné
výztuži
sloupů,
které
podpíraly
patra,
a
skutečnosti,
že
země
pod
dálnicí
je
především
zavážka
a
při
větším
zemětřesení
může
být
nestabilní
nebo
"tekutá".
s-18
Tato
dvoupatrová
vozovka,
navržená
v
polovině
40.
let
a
dokončená
roku
1957,
byla
podepřená
sloupy,
které
očividně
postrádaly
jakoukoli
ocelovou
výztuž,
která
se
dnes
v
silnicích
používá.
s-19
Leo
Parker,
stavební
inženýr
z
Los
Angeles,
řekl,
že
i
když
sloupy
měly
pro
zpevnění
svisle
uložené
dlouhé
kovové
tyče,
očividně
postrádaly
dostatečné
množství
kovových
"smyček",
které
procházejí
sloupem
vodorovně.
s-20
Dnes
Caltrans
používá
alternativu
konstrukce,
kterou
Parker
popisuje,
se
spirálovitými
ocelovými
tyčemi
uvnitř.
s-21
V
případě
dálnice
Nimitz
Freeway
však
nedostatek
takových
podpěr
způsobil,
že
se
jádro
sloupů
rozdrolilo
a
prohnulo
pod
tíhou
druhého
patra,
přičemž
rozdrtilo
řidiče,
kteří
byli
o
necelých
15
stop
níže
natěsnaní
jeden
za
druhým
v
dopravní
špičce.
s-22
Představitelé
zmíněného
státního
úřadu
neměli
žádné
okamžité
vysvětlení,
proč
výztuž
nevydržela.
s-23
Caltrans
tuto
silnici
vyztužil
v
roce
1977
jakožto
část
55milionového
celostátního
projektu,
přičemž
k
připevnění
pater
dálnice
k
sloupům
a
prevenci
toho,
aby
se
při
zemětřesení
stavba
nenaklonila,
použil
ocelová
lana.
s-24
Mluvčí
úřadu
Caltrans
Jim
Drago
v
Sacramentu
odmítl
uvést
strojírenskou
firmu,
která
výztuž
vyrobila.
s-25
Odpovědnost
za
zřícení
mostu
a
silnice
bude
záviset
na
tom,
zda
vláda
věnovala
výstavbě
a
udržování
těchto
staveb
"přiměřenou
péči",
tvrdí
John
Messina,
prvník
z
Tacomy
ve
Washingtonu
zabývající
se
újmou
na
zdraví,
který
se
specializuje
na
případy
návrhů
a
udržování
silnic.
s-26
Odpovědná
by
mohla
být
také
firma,
která
byla
objednaná
na
zesílení
konstrukce.
s-27
Následky
zemětřesení
jistě
vyvolávají
otázky,
zda
byla
poskytnuta
přiměřená
péče,
tvrdí
Messina.
s-28
Vezmeme-li
v
úvahu
seismickou
historii
oblasti
zátoky,
"zdá
se
mi,
že
zemětřesení
o
síle
6,9
je
předvídatelná
událost".
s-29
Drago
z
úřadu
Caltrans
práci
úřadu
na
dálnici
Nimitz
Freeway
obhajoval.
s-30
"Práce
byla
provedena
řádně,"
řekl.
s-31
"V
podstatě
jsme
měli
silné
zemětřesení
dlouhého
trvání
a
to
ta
stavba
prostě
nemohla
ustát."
s-32
Caltrans
letos
paradoxně
začal
pracovat
na
druhé
etapě
seismického
zesílení
dálnic
ve
státě,
přičemž
tentokrát
balí
sloupy
dálnic
do
"ocelových
plášťů",
aby
je
vyztužil.
s-33
Nejvyšší
prioritu
však
měly
pouze
mosty
podepřené
jednou
řadou
sloupů
a
dálnice
Nimitz
Freeway,
podepřená
dvěma
řadami,
byla
vynechána,
vysvětlil
Drago.
s-34
"Důvodem
je,
že
technologie
je
taková,
že
stavby
s
více
sloupy
nejsme
schopni
zmodernizovat,"
uvedl.
s-35
Do
tohoto
článku
přispěli
Charles
McCoy
ze
San
Franciska
a
John
R.
Emshwiller
z
Los
Angeles.
dependency tree
•
text view