PML View

wsj1916.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj1916.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj1916.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj1916.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj1916.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj1916.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj1916.cz.treex.gz

s-1 Bylo bývalo možné předejít zřícení silnice I-880?

s-2 To je otázka, kterou si včera pokládali stavební inženýři a kalifornští dopravní úředníci, když záchranáři začali pracovat na hrůzostrašném úkolu pokusit se vyprostit zpod betonových trosek patrové dálnice Nimitz Freeway v Oaklandu, která se zřítila během úterního zemětřesení, nejméně 250 obětí.

s-3 Tisková agentura Associated Press uvedla, že guvernér Kalifornie George Deukmejian po prohlídce oblasti včera večer požádal o prošetření zřícení dálnice, přičemž neštěstí přičetl nevyhovující konstrukci.

s-4 Dopad zřícení tohoto 2,5mílového úseku silnice se tragicky měřil na zmařené životy.

s-5 Existují však i jiné dlouhodobé následky, které vyvolávají závažné otázky ohledně schopnosti kalifornské infrastruktury odolat velkému zemětřesení.

s-6 Mohlo by docela dobře trvat dva roky, než bude hojně používaná tepna, která pomáhá spojit Oakland a San Francisco, znovu otevřena a náklady na vybudování nového úseku dálnice by se mohly vyšplhat na více než 250 milionů dolarů, sdělil Charles J. O'Connell, náměstek obvodního ředitele Kalifornského ministerstva dopravy v Los Angeles, kterému se říká Caltrans.

s-7 Úřad Caltrans v Sacramentu uvedl, že celková škoda na zřícené silnici se odhaduje kolem 500 milionů dolarů.

s-8 Důsledky tragédie na dálnici se odrážejí také v Los Angeles, jelikož místní politici včera protestovali proti plánům postavit do roku 1994 patra na dálnicích v Los Angeles.

s-9 Caltrans plánuje přidat druhé patro pro autobusy a autoparky nad střední část 2,5mílového úseku dálnice Harbor Freewary, který se nachází přímo na jih od Los Angeles, poblíž stadionu Memorial Coliseum.

s-10 Člen rady kraje Los Angeles Kenneth Hahn včera slíbil, že bude proti zavedení pater v této oblasti bojovat.

s-11 Caltrans se vzdal patrových dálnic na počátku 70. let, když zemětřesení v okrese Sylmar v roce 1971 zničilo části dálnice právě na sever od Los Angeles, vysvětlil O'Connell.

s-12 Toto zemětřesení mělo sílu 6,1 stupně Richterovy škály, úterní bylo

s-13 Tak proč se teď ještě uvažuje o stavění pater na dálnicích?

s-14 "V L. A. nám na budování dálnic došlo místo a jediné místo kam pokračovat, je nahoru," tvrdí O'Connell, ačkoli uznává, že existuje mnoho překážek včetně nákladů.

s-15 Ohledně bezpečnosti však tvrdí, že dvoupatrové dálnice postavené dnes ze silně vyztuženého betonu a silnějších sloupů, které se po zemětřesení v okrese Sylmar vyžadují, by měly odolat katastrofálnímu zemětřesení o síle 7,5 8 stupňů Richterovy škály.

s-16 Důvody kolapsu dálnice Nimitz Freeway byly včera nejasné.

s-17 Většina stavebních inženýrů však zkázu přisoudila nedostatečné výztuži sloupů, které podpíraly patra, a skutečnosti, že země pod dálnicí je především zavážka a při větším zemětřesení může být nestabilní nebo "tekutá".

s-18 Tato dvoupatrová vozovka, navržená v polovině 40. let a dokončená roku 1957, byla podepřená sloupy, které očividně postrádaly jakoukoli ocelovou výztuž, která se dnes v silnicích používá.

s-19 Leo Parker, stavební inženýr z Los Angeles, řekl, že i když sloupy měly pro zpevnění svisle uložené dlouhé kovové tyče, očividně postrádaly dostatečné množství kovových "smyček", které procházejí sloupem vodorovně.

s-20 Dnes Caltrans používá alternativu konstrukce, kterou Parker popisuje, se spirálovitými ocelovými tyčemi uvnitř.

s-21 V případě dálnice Nimitz Freeway však nedostatek takových podpěr způsobil, že se jádro sloupů rozdrolilo a prohnulo pod tíhou druhého patra, přičemž rozdrtilo řidiče, kteří byli o necelých 15 stop níže natěsnaní jeden za druhým v dopravní špičce.

s-22 Představitelé zmíněného státního úřadu neměli žádné okamžité vysvětlení, proč výztuž nevydržela.

s-23 Caltrans tuto silnici vyztužil v roce 1977 jakožto část 55milionového celostátního projektu, přičemž k připevnění pater dálnice k sloupům a prevenci toho, aby se při zemětřesení stavba nenaklonila, použil ocelová lana.

s-24 Mluvčí úřadu Caltrans Jim Drago v Sacramentu odmítl uvést strojírenskou firmu, která výztuž vyrobila.

s-25 Odpovědnost za zřícení mostu a silnice bude záviset na tom, zda vláda věnovala výstavbě a udržování těchto staveb "přiměřenou péči", tvrdí John Messina, prvník z Tacomy ve Washingtonu zabývající se újmou na zdraví, který se specializuje na případy návrhů a udržování silnic.

s-26 Odpovědná by mohla být také firma, která byla objednaná na zesílení konstrukce.

s-27 Následky zemětřesení jistě vyvolávají otázky, zda byla poskytnuta přiměřená péče, tvrdí Messina.

s-28 Vezmeme-li v úvahu seismickou historii oblasti zátoky, "zdá se mi, že zemětřesení o síle 6,9 je předvídatelná událost".

s-29 Drago z úřadu Caltrans práci úřadu na dálnici Nimitz Freeway obhajoval.

s-30 "Práce byla provedena řádně," řekl.

s-31 "V podstatě jsme měli silné zemětřesení dlouhého trvání a to ta stavba prostě nemohla ustát."

s-32 Caltrans letos paradoxně začal pracovat na druhé etapě seismického zesílení dálnic ve státě, přičemž tentokrát balí sloupy dálnic do "ocelových plášťů", aby je vyztužil.

s-33 Nejvyšší prioritu však měly pouze mosty podepřené jednou řadou sloupů a dálnice Nimitz Freeway, podepřená dvěma řadami, byla vynechána, vysvětlil Drago.

s-34 "Důvodem je, že technologie je taková, že stavby s více sloupy nejsme schopni zmodernizovat," uvedl.

s-35 Do tohoto článku přispěli Charles McCoy ze San Franciska a John R. Emshwiller z Los Angeles.


dependency treetext view