PML View

wsj1504.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj1504.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj1504.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj1504.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj1504.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj1504.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj1504.cz.treex.gz

s-1 Bob Stone se potil nad dopisem, v němž ho ředitel podmínečně se zkušební dobou propouští za porušení kázně.

s-2 Stone tušil, že tento trest není spravedlivý a domníval se, že se ho ředitel chce zbavit z osobních důvodů.

s-3 Poté, co ve snaze změnit rozhodnutí ředitele neuspěl, vydal se k "firemnímu soudu" na slyšení.

s-4 Ve stanovený čas pan Stone vešel do jednací místnosti v budově nedaleko svého pracoviště.

s-5 Tři členové soudu se mu představili a předseda poroty ho pobídl: "Řekněte nám, co se stalo.

s-6 V průběhu vašeho líčení vám buďto budeme klást otázky ihned, a nebo naopak počkáme, skončíte."

s-7 V místnosti nebyli přítomni žádní právníci ani záznamová zařízení.

s-8 Jediní další lidé byli dva personalisté, z nichž jeden byl s případem pana Stonea detailně seznámen a mohl tak případně doplnit některá fakta, která by soud mohl potřebovat k získání přesného vyobrazení situace.

s-9 Pan Stone nad šálkem kávy převyprávěl svůj příběh.

s-10 Hovořil asi dvacet minut.

s-11 Když skončil, členové soudu mu položili řadu otázek, předseda pak navrhl vyslechnout si stanovisko ředitele a promluvit se svědky.

s-12 Předseda slíbil panu Stoneovi, že rozhodnutí bude učiněno do dvou týdnů.

s-13 Bob Stone je vymyšlené jméno, avšak popisovaná situace je skutečná.

s-14 Stala se ve společnosti Northrop Corp. v Los Angeles.

s-15 Tamní soud se nazývá Manažerská odvolací komise či pouze MAC a obvykle řeší několik desítek případů ročně.

s-16 Změňte si v tomto příkladu nějaká jména a zjistíte, že stejný příběh se dnes může odehrávat ve společnosti Federal Express v Memphisu, v divizích Obranných a podmořských systémů společnosti Honeywell v Minneapolis, v energetické společnosti General Electric v Columbii ve státě Maryland či v řadě dalších společností.

s-17 Tyto společnosti jsou průkopníky nového významného trendu firemního světa: vzestupu toho, co nazývám řádný firemní proces.

s-18 Ačkoli se řádný firemní proces dnes aplikuje jen v několika společnostech - patrně ve 40 60, jde o jeden z nejrychleji se rozvíjejících průmyslových trendů.

s-19 V nadcházejícím desetiletí jej patrně přijme většina společností orientovaných na zaměstnance.

s-20 Řádný firemní proces se managementu zamlouvá z mnoha důvodů.

s-21 Snižuje počet soudních pří iniciovaných nespokojenými zaměstnanci a bývalými zaměstnanci, což znamená nižší náklady na vedení soudních sporů a zlepšení vztahů s veřejností.

s-22 Pomáhá držet ze hry odbory.

s-23 Zvyšuje loajalitu zaměstnanců vůči společnosti, což ovlivňuje výkonnost a umožňuje kontrolu kvality.

s-24 Co musí vaše vedení udělat, aby mohlo zavést řádný firemní proces?

s-25 Zde jsou čtyři klíčové kroky:

s-26 1. Zajistěte silnou pozici personálního oddělení.

s-27 Musí být schopno vyřídit většinu stížností, které nemohou být vyřešeny v kancelářích ředitelů a jejich podřízených, jinak budou podnikový soud či jiní rozhodci případy zahlceny.

s-28 Ve společnosti Polaroid vyřídí Komise pro plánování personální politiky asi jen 20 případů ročně, dalších několik set stížností je vyřízeno v počáteční fázi.

s-29 Ve společnosti TWA vyřizuje Systémová komise pro narovnání 50 75 případů ročně, což je jen zlomek stížností předaných personalistům.

s-30 Ve společnosti Citicorp se Komise pro posuzování personálních otázek díky schopnosti personalistů řešit stížnosti zabývá přibližně 12 případy.

s-31 V typickém roce navštíví personalisty se stížností na nespravedlivé zacházení 20 % zaměstnanců.

s-32 Ve velké společnosti to znamená několik set stížností, které musejí personalisté vyřizovat.

s-33 2. Je třeba formálním i neformálním způsobem vyškolit všechny manažery ve společnosti, aby získali správný postoj k řádnému procesu při řešení stížností.

s-34 Ujistěte se, že ovládají personální politiku společnosti od začátku do konce, neboť právě ona je tím "zákonem", kterým se řídí firemní soudy a rozhodci.

s-35 Vyškolte je ve vyřizování stížností, aby byli schopni řešit problémy okamžitě.

s-36 Pokud jsou ředitelé a personalisté v jednání neúspěšní a zaměstnanci předloží své stížnosti soudu či rozhodci dané společnosti, naučte ředitele přijímat tyto zvraty jako neodmyslitelnou součást podnikatelského života, které se ve správně nastaveném systému tohoto procesu běžně vyskytují.

s-37 V 15 společnostech, které jsem zkoumal, se postoupení stížnosti soudům a rozhodcům vyskytovalo v rozmezí 20 40 %.

s-38 3. Rozhodněte se, zda zvolíte porotu o několika členech či jediného rozhodce.

s-39 Porota o několika členech uvedená v příkladu Boba Stonea požívá výhod, jako je vysoká důvěryhodnost, a pro jednotlivé porotce představuje možnost vzájemné podpory.

s-40 Výhody systému jednoho rozhodce - tj. vyšetřovatele, který nejprve shromažďuje fakta a poté je posuzuje - spočívají v rychlosti a pružnosti a v maximálním soukromí.

s-41 Systém jednoho rozhodce využívá společnost International Business Machines a Americká banka.

s-42 4. Zviditelněte svůj systém řádného procesu.

s-43 Systém nebude pro nikoho užitečný, pokud o něm zaměstnanci nebudou vědět.

s-44 Většina vedení firem s propagací tohoto systému váhá kvůli obavám, že by jeho dostupnost mohla povzbuzovat mrzouty a chronické kverulanty v podávání stížností.

s-45 Na druhou stranu přinejmenším zajišťují, aby tyto systémy byly uvedeny v příručkách pro zaměstnance a zmiňovány personalisty.

s-46 Společnost Smith-Kline Beecham jde ještě dál a čas od času uvádí svůj postup uplatňování stížností na firemním uzavřeném televizním okruhu.

s-47 Jedním z nejlepších způsobů, jak váš systém zviditelnit, je jeho podpora ze strany nejvyššího vedení.

s-48 Ve společnosti IBM je Systém otevřených dveří někdy předmětem písemných sdělení ze strany výkonného ředitele.

s-49 V tomto směru jde společnost Federal Express ještě dál než kterákoli jiná společnost, kterou znám, výkonný ředitel Frederick Smith a provozní ředitel James Barksdale tam téměř každé úterý zasedají v Odvolací komisi pro řešení stížností.

s-50 Pan Ewing je poradce působící ve Winchesteru ve státě Massachussets a autorem publikace "Spravedlnost v práci: Řešení stížností na pracovišti bez odborů" vydané nakladatelstvím Harvard Business School Press v roce 1989.


dependency treetext view