PML View
wsj1405.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj1405.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj1405.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj1405.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj1405.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj1405.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj1405.cz.treex.gz |
---|
s-1
S
tím,
jak
se
na
nepodařeném
pokusu
o
převrat
v
Panamě
usazuje
prach,
bude
Bushova
vláda
přemýšlet
nad
mnoha
přetrvávajícími
otázkami,
z
nichž
jedna
je
tato:
Má
Rada
národní
bezpečnosti
(NSC)
dost
zaměstnanců
a
má
dostatečný
vliv
na
to,
aby
mohla
vykonávat
svoji
úlohu
koordinace
zahraniční
politiky?
s-2
Poradce
prezidenta
Bushe
pro
národní
bezpečnost,
generálporučík
Brent
Scowcroft,
nastoupil
do
úřadu
při
lednovém
plánu
na
snížení
počtu
zaměstnanců
NSC
a
zvýšení
jejich
disciplinovanosti
oproti
tomu,
jací
byli
během
Reaganovy
vlády.
s-3
Generál
Scowcroft
byl
členem
komise
Tower
Commission,
která
vyšetřovala
aféru
Írán-Kontra.
s-4
Byl
si
až
příliš
vědom
toho,
jak
se
obrovský,
špatně
řízený
počet
zaměstnanců
NSC
vymknul
kontrole
a
málem
zničil
druhé
funkční
období
prezidenta
Reagana.
s-5
Generál
Scrowcroft
se
proto
řídil
jak
formou,
kterou
sledoval
jakožto
poradce
prezidenta
Forda
pro
národní
bezpečnost,
tak
doporučeními
komise
Tower
Commission,
snížil
počet
zaměstnanců
NSC
a
snažil
se
zajistit,
aby
vykonávala
zadané
úkoly
-
konkrétně
shromažďování
názorů
Ministerstva
zahraničních
věcí,
Pentagonu
a
zpravodajského
oddělení,
poskytování
poctivého
zprostředkovatelství
při
filtrování
informací
pro
prezidenta
a
pak
zajišťování,
že
prezidentova
rozhodnutí
budou
vykonána.
s-6
Komise
Tower
Commission
konkrétně
uvedla,
že
zaměstnanců
NSC
by
mělo
být
"málo"
a
varovala,
aby
se
nenechávalo
"energetické,
iniciativní
lidi",
jako
například
generálplukovníka
Olivera
Northa,
zasahovat
samostatně
místo
toho,
aby
se
běžná
politická
exekutiva
přenechala
Ministerstvu
zahraničních
věcí,
Pentagonu
a
Ústřední
zpravodajské
službě.
s-7
Příhoda
v
Panamě
však
vyvolala
otázky,
zda
jsou
zaměstnanci
NSC
dostatečně
početní,
rozmanití
a
mají-li
sílu
koordinovat
americkou
politiku
v
náročných
záležitostech.
s-8
Během
pokusu
o
převrat
a
jeho
dohry
byli
zaměstnanci
NSC
"velmi
přetíženi",
uvedl
jeden
hlavní
představitel
vlády.
s-9
"Je
to
velmi
malé
pracoviště."
s-10
Generál
Scowcroft
momentálně
nemá
v
plánu
zvýšit
počet
zaměstnanců,
ale
tuto
možnost
zvažuje,
dodává
představitel.
s-11
Zaměstnanci
NSC
"nemají
sílu,
která
je
podle
mne
zapotřebí
k
efektivnímu
procesu
propojování
úřadů",
říká
Frank
Gaffney,
bývalý
spolupracovník
Pentagonu,
který
nyní
řídí
Centrum
pro
bezpečnostní
politiku,
konzervativní
expertní
komisi
ve
Washingtonu.
s-12
"Problém
s
touto
vládou
je
podle
mého
názoru
v
tom,
že
roli
NSC
záměrně
velmi
zredukovala,
a
to
jak
z
materiálního,
tak
procedurálního
hlediska."
s-13
Samotná
Rada
národní
bezpečnosti
byla
založena
roku
1947
proto,
že
politici
vycítili
ve
stále
složitějším
světě
potřebu
formálního
systému
spadajícího
pod
Bílý
dům,
aby
zajistili
hladkou
komunikaci
mezi
prezidentem
a
Ministerstvem
zahraničních
věcí,
Pentagonem
a
zpravodajskými
službami.
s-14
Podle
zákona
má
v
Radě
zasedat
prezident,
viceprezident
a
ministři
zahraničních
věcí
a
obrany.
s-15
V
praxi
jsou
neoficiálními
členy
také
ředitel
Ústřední
zpravodajské
služby
a
předseda
Sboru
náčelníků
štábů.
s-16
Rozhodnutí
o
počtu,
struktuře
a
roli
zaměstnanců
NSC
však
bylo
ponecháno
na
každém
prezidentovi
a
jeho
poradci
pro
národní
bezpečnost.
s-17
Tento
úkol
je
jedním
z
přetrvávajících
problémů
Washingtonu.
s-18
Představitelé
vlády
říkají,
že
v
Bushově
Bílém
domě
klesl
počet
odborných
referentů
NSC
ze
zhruba
70
v
roce
1987
asi
na
50.
s-19
Představitelé
vlády
trvají
na
tom,
že
počet
zaměstnanců
NSC
nepředstavoval
během
panamské
krize
problém.
s-20
Jedním
z
jasných
problémů
během
pokusu
o
převrat
však
bylo
to,
že
odešel
Everett
Briggs,
nejzkušenější
referent
NSC
v
záležitostech
Latinské
Ameriky.
s-21
Prostě
rezignoval,
alespoň
částečně
kvůli
sporu
s
náměstkem
ministra
zahraničních
věcí
Bernardem
Aronsonem
ohledně
politiky
vlády
ve
věci
Panamy
a
podpory
rebelů
hnutí
Kontra
v
Nikaragui.
s-22
Briggsova
nepřítomnost
podtrhla
možné
nedostatky
současných
zaměstnanců
NSC.
s-23
Generál
Scowcroft
i
jeho
zástupce
Robert
Gates
jsou
experti
na
americko-sovětské
otázky.
s-24
Generál
Scowcroft
je
dobře
obeznámen
zejména
s
kontrolou
zbrojení
a
Gates
strávil
léta
studiem
sovětské
politiky
a
společnosti.
s-25
Oba
se
stali
důvěrníky
prezidenta
Bushe.
s-26
Ale
ani
jeden
nemá
rozsáhlé
znalosti
o
Latinské
Americe,
Středním
východě
ani
Asii.
s-27
V
těchto
oblastech
je
tedy
role
zaměstnanců
NSC
pod
jejich
vedením
důležitější.
s-28
Generál
Scowcroft
stejně
jako
všichni
ostatní
ví,
že
největší
nebezpečí,
kterému
čelí,
je
to,
že
referenti
NSC
pracující
v
relativní
anonymitě
převezmou
tvorbu
koncepce
a
operační
úkoly,
které
je
nejlépe
přenechat
větším
a
zkušenějším
úřadům
Ministerstva
zahraničních
věcí
a
Pentagonu.
s-29
Ale
stejně
jako
to
dělal
každý
předcházející
poradce
NSC,
i
generál
Scowcroft
teď
bude
muset
zvážit,
v
jakém
okamžiku
bude
počet
zaměstnanců
NSC
již
příliš
nízký
a
omezený.
dependency tree
•
text view