PML View
wsj1284.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj1284.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj1284.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj1284.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj1284.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj1284.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj1284.cz.treex.gz |
---|
s-1
V
polském
rychlém
přechodu
od
socialismu
k
nedefinované
alternativě
se
ekologické
problémy
staly
popudem
k
širšímu
směřování
k
restrukturalizaci
ekonomiky,
odstranění
těžkopádné
byrokracie
a
demokratizaci
místní
politiky.
s-2
Počáteční
kroky
byly
učiněny
na
prvním
polském
mezinárodním
ekologickém
kongresu,
kterého
jsem
se
minulý
měsíc
zúčastnil.
s-3
Kongres,
který
se
konal
v
dolním
Slezsku,
byl
spolusponzorován
Ministerstvem
životního
prostředí,
Fondem
bratří
Rockefellerových
a
Polským
ekologickým
klubem
a
účastnilo
se
jej
50
Poláků
z
vlády
a
průmyslu
a
také
Maďaři,
Češi,
Rusové,
Japonci
a
Američané.
s-4
Kongres
byl
nazván
"Ekonomické
mechanismy
na
ochranu
životního
prostředí",
což
je
významný
odklon
od
zvyků
Východního
bloku,
který
uznává
jen
jeden
ekonomický
mechanismus
pro
řízení
průmyslu
-
centrální
plánování.
s-5
Co
je
ještě
pozoruhodnější,
kongres
se
soustředil
na
obchod
s
emisemi
a
podobné
tržní
přístupy
vedoucí
k
řešení
znečištění,
navzdory
tomu,
že
v
Polsku
chybí
funkční
trh.
s-6
Proč
účastníci
z
Východního
bloku
jednohlasně
podpořili
tržně
zaměřené
přístupy
vedoucí
k
řešení
znečištění?
s-7
Odpověď
leží
jak
ve
zhoršeném
životním
prostředí
v
těchto
zemích,
tak
v
tom,
jak
jsou
chápány
příčiny
tohoto
zhoršení.
s-8
Podobně
jako
v
dalších
zemích
Východního
bloku
má
i
Polsko
zákony
na
ochranu
životního
prostředí,
u
nichž
se
více
cení
porušování
než
dodržování.
s-9
Podle
podrobné
zprávy
Zbigniewa
Bochniarze
z
Institutu
Huberta
Humphreyho
na
Minnesotské
univerzitě
je
27
oblastí,
které
zahrnují
třetinu
polské
populace,
kvůli
mnohonásobnému
porušování
norem
považováno
za
"ekologicky
nebezpečné".
s-10
Normy
jsou
trvale
překračovány
na
60
%
stanic
pro
monitorování
oxidu
dusíku
a
na
80
%
stanic
pro
emise
prachu
a
sazí.
s-11
Čtyři
pětiny
polské
půdy
je
vysoce
okyselených;
o
70
%
lesů
na
jihu
země
se
předpokládá,
že
uhynou
do
konce
století.
s-12
Mezi
lety
1965
a
1985
se
podíl
polské
vody
vhodné
pro
lidskou
spotřebu
snížil
z
33
%
na
6
%
veškeré
povrchové
vody,
zatímco
podíl
vody
nevhodné
ani
pro
průmysl
se
téměř
zdvojnásobil.
s-13
Polsko
produkuje
asi
20krát
více
sazí
a
pětkrát
více
oxidu
siřičitého
a
pevného
odpadu
na
jednotku
hrubého
národního
produktu
než
Západní
Evropa.
s-14
Úmrtnost
mužů
nad
35
let
je
asi
o
50
%
vyšší
než
v
Západním
Německu
a
v
nebezpečných
oblastech
o
50
%
vyšší,
než
je
celostátní
průměr.
s-15
Od
roku
1978
předstihlo
průměrné
roční
tempo
růstu
většiny
látek
znečišťujících
prostředí
růst
HDP.
s-16
Podle
účastníků
kongresu
tyto
důsledky
přímo
pramení
z
a)
marxistické
devalvace
přírodních
zdrojů,
které
nejsou
produkovány
prací,
b)
neschopnosti
plánované
ekonomiky
regulovat
znečištění,
když
jsou
podniky
vlastněny
státem
a
pokuty
placeny
vládou
a
c)
pokračujícího
stalinistického
důrazu
na
těžký
průmysl
pro
rozvoj
ekonomiky,
což
produkuje
mnohem
intenzivnější
a
méně
úspornou
spotřebu
energie
a
přírodních
zdrojů,
než
je
tomu
na
Západě.
s-17
Účastníci
opakovaně
uváděli,
že
zlepšení
prostředí
nemůže
být
zajištěno
bez
skutečného
vlastnictví,
ryzí
konkurence
založené
na
tržních
faktorech
a
hrozby
prohlášení
konkurzu,
jestliže
firma
učiní
špatné
rozhodnutí.
s-18
Řešení,
které
formálně
navrhli,
zahrnovalo
daně
z
olova
a
síry,
stimulaci
konzervace
a
recyklace,
opětovné
zalesnění
navážek,
převoditelné
povolenky
k
emisím,
ekologickou
banku
na
financování
úvěrů
na
snižování
znečištění
a
výměnu
dluhu
za
ekologické
iniciativy.
s-19
Jejich
základní
doporučení
však
znělo
oddělit
průmysl
od
státu,
a
učinit
jej
tak
plně
zodpovědným
za
regulaci
znečištění.
s-20
Revoluce
dokáže
více
než
kongresové
deklarace.
s-21
Skepse
byla
dostatečně
zachycena
ve
vtipu,
který
Poláci
říkali
na
kongresu:
"Určitě
se
blíží
konec
světa.
s-22
Rusové
hovoří
o
míru.
s-23
Palestinci
hovoří
o
volbách.
s-24
A
Poláci
se
pustili
do
obchodování."
s-25
Dopady
takového
posunu
k
tržním
principům
jsou
jasně
zcela
mimo
fakt,
že
Polsko
již
pracuje
na
celostátních
trzích
s
emisemi
pro
snížení
hutního
znečištění
nebo
že
Sověti
plánují
příští
rok
přijít
v
některých
republikách
s
obchodovatelnými
povolenkami
na
znečištění.
s-26
Tyto
dopady
zahrnují:
-
Privatizaci.
s-27
Tváří
v
tvář
zahraničnímu
dluhu
ve
výši
40
miliard
dolarů
a
raketové
inflaci
musí
Polsko
privatizovat
průmysl
a
zlikvidovat
subvence,
aby
stabilizovalo
svou
měnu
a
dosáhlo
na
mezinárodní
pomoc.
s-28
Tržně
postavená
regulace
znečištění
může
spotřebovat
jistý
kapitál,
který
by
jinak
sloužil
k
nákupu
státních
průmyslových
podniků.
s-29
Mohla
by
ale
také
zrychlit
"ztržnění"
upevněním
odpovědnosti
průmyslu,
rozbitím
státních
monopolů,
zapojením
manažerů
do
řešení
a
zaručením
toho,
že
modernizace
bude
nezvratná
i
přes
neúspěch
řešení
dopadů
na
životní
prostředí.
s-30
-
Nejlevnější
řešení.
s-31
Jak
účastníci
kongresu
poznamenali,
nedostatečný
kapitál
znamená,
že
cena
za
regulaci
musí
být
minimalizována
prostřednictvím
široké
nabídky
řešení
vyhovujících
jednotlivým
firmám.
s-32
To
znamená
jednoduchá,
jasná
pravidla,
která
zabezpečí
první
velké
redukční
balíky
a
odloží
komplexnější
problémy,
jako
například
rizikové
faktory.
s-33
Znamená
to
také
použít
limity
znečištění
založené
na
množství,
jako
jsou
převoditelné
povolenky,
spíše
než
cenově
zaměřená
omezení,
jako
například
poplatky
za
odpadní
vodu.
s-34
To
proto,
že
manažeři
školení
na
dosažení
kvót
budou
reagovat
spíše
na
množstevní
než
na
cenové
signály.
s-35
-
Tvůrčí
financování.
s-36
I
ta
nejlevnější
ekologická
řešení
budou
vyžadovat
miliardy
dolarů.
s-37
Nové
typy
financování
musí
zpřístupnit
kapitál,
aniž
by
byly
vyčerpány
polské
devizové
rezervy.
s-38
-
Demokratizace.
s-39
Údaje
o
znečištění
ve
Východním
bloku
byly
typickým
státním
tajemstvím.
s-40
I
když
jsou
polské
údaje
volně
dostupné
od
roku
1980,
není
náhoda,
že
účastníci
prosazovali
volný
tok
informací.
s-41
Jakmile
informace
proudí,
následuje
účast
veřejnosti
a
je
těžké
zavádět
znovu
represe.
s-42
-
Všeobjímající
vzájemnost.
s-43
Jeden
účastník
unáhleně
prohlásil,
že
Amerika
má
volný
trh
se
zbožím,
ale
plánované
hospodářství
na
ochranu
životního
prostředí,
zatímco
Polsko
představuje
opak.
s-44
Jeho
myšlenka:
pro
USA
bude
stále
těžší
lpět
na
postupech
typu
nařízení-regulace,
když
i
Východní
blok
pochoduje
v
jiném
rytmu.
s-45
Aktuálně
připomíná
Polsko
Pittsburk
19.
století
více
než
moderní
průmyslovou
společnost
-
se
zastaralou
výrobou,
neadekvátním
řízením
životního
prostředí
a
nízkým
ekologickým
povědomím.
s-46
Pokračující
tlaky
na
zavedení
ekonomiky
volného
trhu
však
naznačují,
že
vize
kongresu
nebyly
zcela
fantaskní.
s-47
Tento
článek
upravil
Levin,
bývalý
ředitel
pro
regulační
reformu
EPA
(Agentura
na
ochranu
životního
prostředí),
ze
svého
listopadového
sloupku
pro
časopis
Společnosti
pro
čistotu
ovzduší
a
nakládání
s
odpady.
dependency tree
•
text view