PML View
wsj1131.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj1131.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj1131.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj1131.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj1131.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj1131.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj1131.cz.treex.gz |
---|
s-1
Jen
málo
lidí
si
uvědomuje,
že
federální
vláda
půjčuje
téměř
tolik
peněz,
kolik
si
sama
vypůjčí.
s-2
V
letech
1980
až
1988,
kdy
schodky
federálního
rozpočtu
činily
celkem
1,41
bilionu
dolarů,
vydala
vláda
nové
přímé
půjčky
v
hodnotě
394
miliard
dolarů
a
dále
nové
primární
záruky
půjček
v
hodnotě
756
miliard
dolarů.
s-3
Tato
čísla
opomíjejí
sekundární
záruky,
pojištění
vkladů
a
aktivity
podniků
sponzorovaných
vládou
(zaslouženě
obrovský
koncern,
jak
bylo
již
podrobně
uvedeno
na
této
stránce
3.
května).
s-4
Počátek
federálních
úvěrových
programů
se
datuje
už
do
období
programu
Nový
úděl
a
finančně
měly
být
v
rovnováze.
s-5
Od
50.
let
zaznamenaly
federální
půjčky
neobyčejný
nárůst
v
objemu
úvěrů,
subvenčních
sazbách
a
v
pojistných
aplikacích,
a
všeobecně
byly
podněcovány
růstem
vlády
a
konkrétně
rozpočtovými
triky
a
ošidným
hospodařením.
s-6
Jak
ještě
uvidíme,
řada
těchto
závazků
nefiguruje
jako
součást
federálního
schodku.
s-7
Nedávné
události
však
naznačují,
že
se
federální
úvěry
vymkly
kontrole.
s-8
Nesplácení
studentských
půjček
zůstává
vysoké,
kolem
12
%,
a
tímto
programem
otřásla
obvinění
z
podvodů
a
chybného
hospodaření.
s-9
Půjčky
Farmářské
domovní
správy
(FmHA)
se
de
facto
změnily
v
programy
rozdávání
peněz,
odhaduje
se,
že
ztráty
za
příští
tři
roky
přesáhnou
20
miliard
dolarů.
s-10
Neplnění
závazků
v
případě
záruk
půjček
poskytovaných
Odborem
pro
záležitosti
válečných
veteránů
(VA)
se
za
posledních
osm
let
zčtyřnásobilo.
s-11
Minulý
měsíc
oznámil
Hlavní
účetní
úřad
(GAO),
že
neplnění
záručních
závazků
Federálního
úřadu
pro
bytovou
výstavbu
(FHA)
je
pětkrát
vyšší,
než
se
původně
očekávalo,
a
jmění
FHA
kleslo
na
mínus
2,9
miliardy
dolarů.
s-12
Zjištění
úřadu
GAO
jsou
obzvlášť
znepokojivá,
jelikož
úřad
FHA
má
nesplacené
závazky
ve
výši
300
miliard
dolarů
a
původně
byl
považován
za
jeden
z
finančně
nejbezpečnějších
úvěrových
programů.
s-13
Výsledky
dalších
úvěrových
programů
subvencujících
zemědělství,
drobné
podnikání,
vývozce,
obranu,
energii,
dopravu
a
další
jsou
sice
méně
vidět,
ale
to
neznamená,
že
jsou
v
lepším
stavu.
s-14
Pokud
budou
tyto
programy
pokračovat
stejnou
cestou
jako
dosud,
jsou
potenciální
vládní
ztráty
drtivé:
federální
vláda
má
222
miliard
dolarů
v
nesplacených
přímých
půjčkách
a
kryje
dalších
550
miliard
dolarů
v
primárních
zárukách.
s-15
(Sekundární
záruky
pro
sdružení
poskytované
úřadem
FHA
-
a
půjčky
poskytované
odborem
VA,
kryté
agenturou
známou
jako
Ginnie
Mae,
v
současné
době
přesahují
330
miliard
dolarů.)
s-16
Ačkoli
k
této
nepříznivé
situaci
přispěly
i
vnější
události,
jsou
hlavní
příčiny
současné
krize
vnitřní
a
typické
pro
všechny
programy.
s-17
Za
účelem
snížení
rizik
a
současného
udržení
legitimních
výhod,
které
tyto
programy
poskytují,
musí
úvěrová
politika:
1.
použít
úvěry
ke
zlepšení
chodu
kapitálových
trhů,
nikoli
poskytovat
subvence.
s-18
Existuje
základní
rozpor
mezi
poskytnutím
subvence
a
udržením
integrity
úvěrového
programu.
s-19
Pokud
má
program
za
cíl
poskytnout
subvenci,
vymáhání
dluhu
potírá
původní
záměr.
s-20
Proto
mají
subvencované
půjčky
tendenci
přecházet
v
programy
rozdávání
peněz,
přičemž
se
v
průběhu
času
zvyšuje
subvence
i
neplnění
závazků.
s-21
Vláda
by
k
zamezení
tohoto
problému
měla
poskytnout
úvěr
jen
tehdy,
je-li
odhodlána
využít
všech
právních
prostředků
pro
výběr
splátek.
s-22
Úvěrové
programy
mohou
být
naopak
vhodnými
nástroji
ke
zlepšení
chodu
kapitálových
trhů.
s-23
Například
právní
omezení
mezistátního
bankovnictví
kdysi
zabránilo
přílivu
půjček
do
zemědělského
sektoru.
s-24
Pro
nápravu
tohoto
problému
bylo
uzákoněno
půjčování
farmám
tak,
že
byl
poskytnut
spolehlivý
tok
zapůjčitelných
finančních
zdrojů.
s-25
To
však
v
žádném
případě
neospravedlňuje
rozsáhlé
vládní
subvence
a
ztráty
z
takovýchto
půjček.
s-26
Úvěrová
politika
by
měla
tyto
dva
soupeřící
cíle
oddělit
a
eliminovat
aspekty,
které
subvenci
poskytují.
s-27
Například
studentské
půjčky
v
současné
době
usilují
o
subvencování
bakalářského
studia
a
zmírnění
problému
vzniklého
na
základě
skutečnosti,
že
budoucí
výdělky
studenta
nejsou
přijímány
jako
záruka.
s-28
Tento
program
poskytuje
vysoce
subvencované
půjčky
jakémukoli
studentovi,
jehož
rodina
vydělává
méně,
než
je
stanovená
částka.
s-29
Vysoký
stupeň
neplnění
závazků,
nízká
úroková
sazba
a
vládní
krytí
všech
nákladů
na
úroky
v
době
studia
extrémně
zvyšuje
náklady
na
tento
program.
s-30
Rodiny,
které
tuto
půjčku
nepotřebují,
mohou
vydělat
prostě
tím,
že
půjčku
uloží
do
banky
a
splatí
ji
po
dokončení
studia.
s-31
Naopak
program
studentských
půjček,
který
by
výhradně
korigoval
nedokonalosti
kapitálového
trhu,
by
umožnil
poskytnutí
půjčky
každému
studentovi,
bez
ohledu
na
příjem
rodičů,
za
tržní,
či
téměř
tržní
sazby.
s-32
Po
dobu
docházky
do
školy
by
náklady
na
úroky
hradil
buď
student,
nebo
by
byly
přičteny
k
bilanci
půjčky.
s-33
Tento
program
by
spolu
s
hotovostními
granty
pro
potřebné
studenty
snížil
náklady
na
program
a
mnohem
efektivněji
by
se
zaměřil
na
budoucí
příjemce.
s-34
2.
Nabídnout
lepší
pobídky.
s-35
Vzhledem
ke
struktuře
většiny
úvěrových
programů
je
překvapující,
že
stupeň
neplnění
závazků
není
ještě
vyšší.
s-36
Sazby
bývají
100%
zaručené,
což
pro
věřitele
není
velký
důvod,
aby
zákazníky
pečlivě
prověřovali.
s-37
Mírné
snížení
těchto
sazeb
(řekněme
na
75
%)
by
vypůjčovatelům
stále
nabízelo
výraznou
pomoc.
s-38
Rovněž
by
však
podnítilo
věřitele
k
tomu,
aby
si
vybírali
úvěruschopnější
zákazníky
a
nastoupili
dlouhou
cestu
ke
snižování
neplnění
závazků.
s-39
Například
Správa
drobného
podnikání
měla
se
svým
Programem
pro
zvýhodněné
věřitele
při
snižování
záručních
sazeb
i
míry
neplnění
závazků
značný
úspěch.
s-40
Pobídky
pro
vypůjčovatele
jsou
obdobně
nešikovné.
s-41
Vzhledem
k
tomu,
že
vláda
má
hrůzostrašnou
historii
ve
splácení
nedobytných
pohledávek,
je
cena
za
neplnění
závazků
pro
dlužníka
obvykle
nízká.
s-42
Navíc
je
často
možné
získat
novou
vládní
půjčku,
aniž
by
stávající
dluhy
byly
splaceny.
s-43
Jednoduchým
pravidlem,
jak
postupovat,
by
v
tomto
případě
mohlo
být
zlepšení
vymáhání
dluhu
(nezacházet
se
smluvními
výběrčími
orgány
jako
v
rukavičkách)
a
odmítnutí
nového
úvěru
osobám
v
prodlení.
s-44
Taková
opatření
může
být
těžké
zavést
do
programu,
který
má
za
cíl
poskytovat
subvence,
avšak
jsou
rozumným
a
účinným
prostředkem
pro
programy,
které
usilují
o
vyvážení
nedokonalostí
trhu.
s-45
3.
Zaznamenávat
skutečné
náklady
na
úvěrové
programy
ve
federálním
rozpočtu.
s-46
Vzhledem
k
tomu,
že
rozpočet
je
měřítkem
pohybu
finančních
prostředků,
je
nová
přímá
půjčka
ve
výši
1
dolaru
považována
za
výdaj
1
dolaru,
ačkoli
alespoň
část
půjčky
bude
splacena.
s-47
Záruky
půjčky
se
do
doby,
než
dlužník
přestane
splácet,
neobjeví
vůbec,
takže
nové
záruky
deficit
nezvyšují,
i
když
pro
vládu
vytvářejí
budoucí
finanční
závazky.
s-48
Převedením
výdaje
nebo
půjčky
na
záruku
může
vláda
zajistit
stejný
tok
zdrojů
a
snížit
stávající
schodek.
s-49
Nesplacené
záruky
od
roku
1985
stouply
podle
předpokladů
o
130
miliard
dolarů,
zatímco
nesplacené
přímé
půjčky
klesly
o
30
miliard
dolarů.
s-50
Skutečný
rozpočtový
výdaj
na
subvenci
úvěru
je
pro
vládu
eskontovaná
hodnota
čistých
výdajů.
s-51
Toto
číslo
by
mohlo
být
odhadnuto
za
použití
postupů,
kterými
soukromí
věřitelé
odhadují
ztráty,
či
stanoveno
prodejem
půjček
soukromým
vlastníkům
(bez
federálních
záruk).
s-52
Ani
jeden
postup
není
dokonalý,
ale
oba
jsou
lepší
než
současný
systém,
který
nesprávně
uvádí
náklady
na
nové
úvěrové
programy
v
takových
sumách,
jež
se
zásadně
liší
a
ročně
se
pohybují
v
průměru
kolem
20
miliard
dolarů,
jak
uvádí
Rozpočtový
výbor
Kongresu.
s-53
Rozpočet,
který
by
odrážel
reálné
náklady
půjčování,
by
eliminoval
pohnutky,
které
převádí
programy
na
výdaje
nebo
půjčování
na
záruky,
a
daňové
poplatníky
by
informoval
o
tom,
k
čemu
je
Kongres
zavazuje.
s-54
4.
Zavést
standardní
účetní
a
administrativní
praxi.
s-55
Charakteristickým
znakem
federálního
úvěru
je
tvořivé
účetnictví.
s-56
Řada
institucí
se
překulí
přes
svůj
dluh,
splatí
dlužné
půjčky
tím,
že
založí
nové
půjčky,
nebo
převede
záruky
nesplacených
půjček
na
přímé
půjčky.
s-57
V
každém
případě
se
vyhnou
tomu,
aby
půjčky
musely
odepsat.
s-58
Některé
instituce
prostě
ponechají
nedobytné
půjčky
v
účetnictví;
ještě
v
roce
1987
měla
Vývozní
a
dovozní
banka
v
portfoliu
půjčky
o
nominální
hodnotě,
které
byly
poskytnuty
Kubě
v
50.
letech.
s-59
Ještě
závažnější
je,
že
správa
FmHA
převáděla
nesplacené
půjčky
ve
výši
několika
miliard
dolarů
v
nominální
hodnotě.
s-60
Do
nedávného
auditu
ze
strany
úřadu
GAO
nebyly
účetní
knihy
úřadu
FHA
po
15
let
předmětem
celkového
externího
auditu.
s-61
Správa
federálního
úvěru
by
měla
jít
bok
po
boku
s
praxí
půjčování
soukromým
osobám
včetně
budování
rezerv
pro
ztráty
z
půjček
a
pravidelných
externích
auditů.
s-62
Zavedení
takové
praxe
by
umožnilo
včas
odhalit
vznikající
finanční
krizi,
poskytnout
lepší
informace
pro
prodej
půjček
a
pro
rozhodování
o
rozpočtu
a
snížit
podvody.
s-63
Půjčování
ze
strany
vlády
by
nemělo
být
způsobem,
jak
zastřít
údaje
o
výdajích,
skrýt
podvodnou
činnost
a
poskytovat
rozsáhlé
subvence.
s-64
Výše
popsané
reformy
by
měly
nabídnout
omezenější,
avšak
průhlednější,
bezpečnější
a
bezpochyby
užitečnější
roli
vlády
coby
věřitele.
s-65
Bez
takovýchto
reforem
budou
úvěrové
programy
pro
daňové
poplatníky
i
nadále
vysoce
rizikovými
projekty
ve
velkém
měřítku.
s-66
Pan
Gale
je
docentem
ekonomie
na
UCLA.
dependency tree
•
text view