PML View

wsj1131.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj1131.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj1131.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj1131.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj1131.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj1131.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj1131.cz.treex.gz

s-1 Jen málo lidí si uvědomuje, že federální vláda půjčuje téměř tolik peněz, kolik si sama vypůjčí.

s-2 V letech 1980 1988, kdy schodky federálního rozpočtu činily celkem 1,41 bilionu dolarů, vydala vláda nové přímé půjčky v hodnotě 394 miliard dolarů a dále nové primární záruky půjček v hodnotě 756 miliard dolarů.

s-3 Tato čísla opomíjejí sekundární záruky, pojištění vkladů a aktivity podniků sponzorovaných vládou (zaslouženě obrovský koncern, jak bylo již podrobně uvedeno na této stránce 3. května).

s-4 Počátek federálních úvěrových programů se datuje do období programu Nový úděl a finančně měly být v rovnováze.

s-5 Od 50. let zaznamenaly federální půjčky neobyčejný nárůst v objemu úvěrů, subvenčních sazbách a v pojistných aplikacích, a všeobecně byly podněcovány růstem vlády a konkrétně rozpočtovými triky a ošidným hospodařením.

s-6 Jak ještě uvidíme, řada těchto závazků nefiguruje jako součást federálního schodku.

s-7 Nedávné události však naznačují, že se federální úvěry vymkly kontrole.

s-8 Nesplácení studentských půjček zůstává vysoké, kolem 12 %, a tímto programem otřásla obvinění z podvodů a chybného hospodaření.

s-9 Půjčky Farmářské domovní správy (FmHA) se de facto změnily v programy rozdávání peněz, odhaduje se, že ztráty za příští tři roky přesáhnou 20 miliard dolarů.

s-10 Neplnění závazků v případě záruk půjček poskytovaných Odborem pro záležitosti válečných veteránů (VA) se za posledních osm let zčtyřnásobilo.

s-11 Minulý měsíc oznámil Hlavní účetní úřad (GAO), že neplnění záručních závazků Federálního úřadu pro bytovou výstavbu (FHA) je pětkrát vyšší, než se původně očekávalo, a jmění FHA kleslo na mínus 2,9 miliardy dolarů.

s-12 Zjištění úřadu GAO jsou obzvlášť znepokojivá, jelikož úřad FHA nesplacené závazky ve výši 300 miliard dolarů a původně byl považován za jeden z finančně nejbezpečnějších úvěrových programů.

s-13 Výsledky dalších úvěrových programů subvencujících zemědělství, drobné podnikání, vývozce, obranu, energii, dopravu a další jsou sice méně vidět, ale to neznamená, že jsou v lepším stavu.

s-14 Pokud budou tyto programy pokračovat stejnou cestou jako dosud, jsou potenciální vládní ztráty drtivé: federální vláda 222 miliard dolarů v nesplacených přímých půjčkách a kryje dalších 550 miliard dolarů v primárních zárukách.

s-15 (Sekundární záruky pro sdružení poskytované úřadem FHA - a půjčky poskytované odborem VA, kryté agenturou známou jako Ginnie Mae, v současné době přesahují 330 miliard dolarů.)

s-16 Ačkoli k této nepříznivé situaci přispěly i vnější události, jsou hlavní příčiny současné krize vnitřní a typické pro všechny programy.

s-17 Za účelem snížení rizik a současného udržení legitimních výhod, které tyto programy poskytují, musí úvěrová politika: 1. použít úvěry ke zlepšení chodu kapitálových trhů, nikoli poskytovat subvence.

s-18 Existuje základní rozpor mezi poskytnutím subvence a udržením integrity úvěrového programu.

s-19 Pokud program za cíl poskytnout subvenci, vymáhání dluhu potírá původní záměr.

s-20 Proto mají subvencované půjčky tendenci přecházet v programy rozdávání peněz, přičemž se v průběhu času zvyšuje subvence i neplnění závazků.

s-21 Vláda by k zamezení tohoto problému měla poskytnout úvěr jen tehdy, je-li odhodlána využít všech právních prostředků pro výběr splátek.

s-22 Úvěrové programy mohou být naopak vhodnými nástroji ke zlepšení chodu kapitálových trhů.

s-23 Například právní omezení mezistátního bankovnictví kdysi zabránilo přílivu půjček do zemědělského sektoru.

s-24 Pro nápravu tohoto problému bylo uzákoněno půjčování farmám tak, že byl poskytnut spolehlivý tok zapůjčitelných finančních zdrojů.

s-25 To však v žádném případě neospravedlňuje rozsáhlé vládní subvence a ztráty z takovýchto půjček.

s-26 Úvěrová politika by měla tyto dva soupeřící cíle oddělit a eliminovat aspekty, které subvenci poskytují.

s-27 Například studentské půjčky v současné době usilují o subvencování bakalářského studia a zmírnění problému vzniklého na základě skutečnosti, že budoucí výdělky studenta nejsou přijímány jako záruka.

s-28 Tento program poskytuje vysoce subvencované půjčky jakémukoli studentovi, jehož rodina vydělává méně, než je stanovená částka.

s-29 Vysoký stupeň neplnění závazků, nízká úroková sazba a vládní krytí všech nákladů na úroky v době studia extrémně zvyšuje náklady na tento program.

s-30 Rodiny, které tuto půjčku nepotřebují, mohou vydělat prostě tím, že půjčku uloží do banky a splatí ji po dokončení studia.

s-31 Naopak program studentských půjček, který by výhradně korigoval nedokonalosti kapitálového trhu, by umožnil poskytnutí půjčky každému studentovi, bez ohledu na příjem rodičů, za tržní, či téměř tržní sazby.

s-32 Po dobu docházky do školy by náklady na úroky hradil buď student, nebo by byly přičteny k bilanci půjčky.

s-33 Tento program by spolu s hotovostními granty pro potřebné studenty snížil náklady na program a mnohem efektivněji by se zaměřil na budoucí příjemce.

s-34 2. Nabídnout lepší pobídky.

s-35 Vzhledem ke struktuře většiny úvěrových programů je překvapující, že stupeň neplnění závazků není ještě vyšší.

s-36 Sazby bývají 100% zaručené, což pro věřitele není velký důvod, aby zákazníky pečlivě prověřovali.

s-37 Mírné snížení těchto sazeb (řekněme na 75 %) by vypůjčovatelům stále nabízelo výraznou pomoc.

s-38 Rovněž by však podnítilo věřitele k tomu, aby si vybírali úvěruschopnější zákazníky a nastoupili dlouhou cestu ke snižování neplnění závazků.

s-39 Například Správa drobného podnikání měla se svým Programem pro zvýhodněné věřitele při snižování záručních sazeb i míry neplnění závazků značný úspěch.

s-40 Pobídky pro vypůjčovatele jsou obdobně nešikovné.

s-41 Vzhledem k tomu, že vláda hrůzostrašnou historii ve splácení nedobytných pohledávek, je cena za neplnění závazků pro dlužníka obvykle nízká.

s-42 Navíc je často možné získat novou vládní půjčku, aniž by stávající dluhy byly splaceny.

s-43 Jednoduchým pravidlem, jak postupovat, by v tomto případě mohlo být zlepšení vymáhání dluhu (nezacházet se smluvními výběrčími orgány jako v rukavičkách) a odmítnutí nového úvěru osobám v prodlení.

s-44 Taková opatření může být těžké zavést do programu, který za cíl poskytovat subvence, avšak jsou rozumným a účinným prostředkem pro programy, které usilují o vyvážení nedokonalostí trhu.

s-45 3. Zaznamenávat skutečné náklady na úvěrové programy ve federálním rozpočtu.

s-46 Vzhledem k tomu, že rozpočet je měřítkem pohybu finančních prostředků, je nová přímá půjčka ve výši 1 dolaru považována za výdaj 1 dolaru, ačkoli alespoň část půjčky bude splacena.

s-47 Záruky půjčky se do doby, než dlužník přestane splácet, neobjeví vůbec, takže nové záruky deficit nezvyšují, i když pro vládu vytvářejí budoucí finanční závazky.

s-48 Převedením výdaje nebo půjčky na záruku může vláda zajistit stejný tok zdrojů a snížit stávající schodek.

s-49 Nesplacené záruky od roku 1985 stouply podle předpokladů o 130 miliard dolarů, zatímco nesplacené přímé půjčky klesly o 30 miliard dolarů.

s-50 Skutečný rozpočtový výdaj na subvenci úvěru je pro vládu eskontovaná hodnota čistých výdajů.

s-51 Toto číslo by mohlo být odhadnuto za použití postupů, kterými soukromí věřitelé odhadují ztráty, či stanoveno prodejem půjček soukromým vlastníkům (bez federálních záruk).

s-52 Ani jeden postup není dokonalý, ale oba jsou lepší než současný systém, který nesprávně uvádí náklady na nové úvěrové programy v takových sumách, jež se zásadně liší a ročně se pohybují v průměru kolem 20 miliard dolarů, jak uvádí Rozpočtový výbor Kongresu.

s-53 Rozpočet, který by odrážel reálné náklady půjčování, by eliminoval pohnutky, které převádí programy na výdaje nebo půjčování na záruky, a daňové poplatníky by informoval o tom, k čemu je Kongres zavazuje.

s-54 4. Zavést standardní účetní a administrativní praxi.

s-55 Charakteristickým znakem federálního úvěru je tvořivé účetnictví.

s-56 Řada institucí se překulí přes svůj dluh, splatí dlužné půjčky tím, že založí nové půjčky, nebo převede záruky nesplacených půjček na přímé půjčky.

s-57 V každém případě se vyhnou tomu, aby půjčky musely odepsat.

s-58 Některé instituce prostě ponechají nedobytné půjčky v účetnictví; ještě v roce 1987 měla Vývozní a dovozní banka v portfoliu půjčky o nominální hodnotě, které byly poskytnuty Kubě v 50. letech.

s-59 Ještě závažnější je, že správa FmHA převáděla nesplacené půjčky ve výši několika miliard dolarů v nominální hodnotě.

s-60 Do nedávného auditu ze strany úřadu GAO nebyly účetní knihy úřadu FHA po 15 let předmětem celkového externího auditu.

s-61 Správa federálního úvěru by měla jít bok po boku s praxí půjčování soukromým osobám včetně budování rezerv pro ztráty z půjček a pravidelných externích auditů.

s-62 Zavedení takové praxe by umožnilo včas odhalit vznikající finanční krizi, poskytnout lepší informace pro prodej půjček a pro rozhodování o rozpočtu a snížit podvody.

s-63 Půjčování ze strany vlády by nemělo být způsobem, jak zastřít údaje o výdajích, skrýt podvodnou činnost a poskytovat rozsáhlé subvence.

s-64 Výše popsané reformy by měly nabídnout omezenější, avšak průhlednější, bezpečnější a bezpochyby užitečnější roli vlády coby věřitele.

s-65 Bez takovýchto reforem budou úvěrové programy pro daňové poplatníky i nadále vysoce rizikovými projekty ve velkém měřítku.

s-66 Pan Gale je docentem ekonomie na UCLA.


dependency treetext view