PML View
wsj0984.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0984.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0984.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0984.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0984.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0984.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0984.cz.treex.gz |
---|
s-1
Jeden
z
nezvláštnějších
příběhů
o
zahradě
od
dob
Edenu
se
již
čtyři
roky
odehrává
v
soukromých
fantaziích
na
pastelkových
náčrtech
umělkyně
Jennifer
Bartlettové.
s-2
A
pokud
by
si
ona
a
veřejně
prospěšná
společnost
Battery
Park
City
Authority
prosadili
svou,
byl
by
její
absurdní
zahradnický
projekt
brzy
uskutečněn
v
komplexu
v
centru
města
coby
skutečné
zahradnické
"umělecké
dílo".
s-3
Jižní
zahrady,
jak
se
nazývá
toto
dílo
Bartlettové,
zaberou
posledního
3,5
akru
volného
místa
v
jihozápadním
cípu
Manhattanu.
s-4
Daňové
poplatníky
by
realizace
mohla
stát
15
milionů
dolarů
a
obyvatele
oblasti
BPC
by
údržba
mohla
stát
1
milion
dolarů
ročně.
s-5
Jižní
zahrady,
které
vytvořila
umělkyně
zakládající
si
na
tom,
že
o
květinách
a
zahradách
nic
neví,
doplatí
podle
nynějšího
plánu
na
příliš
přeplněný
design.
s-6
Bartlettová
si
ve
svých
minulých
dílech,
která
jí
přinesla
mezinárodní
uznání
v
nezahradnickém
uměleckém
světě,
jako
hlavní
téma
často
vybírala
zahrady.
s-7
Toto
metaforické
spojení
možná
přesvědčilo
uměleckou
komisi
BPC
o
tom,
že
má
skutečný
zahradnický
talent.
s-8
(Bartlettová
se
pro
tento
článek
nechtěla
o
své
zahradě
vyjadřovat.)
s-9
Vloni
se
pochlubila
časopisu
HG:
"V
životě
jsem
se
zahradami
nezabývala."
s-10
A
ve
svém
prvním
prohlášení
pro
BPCA,
veřejně
prospěšnou
společnost
státu
New
York,
ukázala,
že
není
žádná
skleníková
květinka:
"Jediná
věc,
kterou
mě
zajímalo
dělat,
byla
velmi
složitá
zahrada,
která
bude
stát
obrovské
množství
peněz
a
bude
velmi
nákladná
na
údržbu."
s-11
Společnost
BPCA
se
nenechala
odradit
a
najala
Bartlettovou
a
dalšího
uznávaného
zahradního
nevzdělance,
architekta
Alexandera
Coopera,
který
prohlásil,
že
nikdy
žádnou
zahradu
neviděl,
natož
aby
ji
navrhoval,
a
který
o
projektu
řekl:
"Nedívám
se
na
to
jako
na
krajinu.
s-12
Dívám
se
na
to
jako
na
budovu."
s-13
Třetí
vedoucí
projektu
Jižních
zahrad
se
zahradami
zkušenosti
má.
s-14
Firma
Bruce
Kelly/David
Varnell
Landscape
Architects
vytvořila
v
Central
Parku
Jahodová
pole
a
Shakespearovu
zahradu.
s-15
Společnost
BPCA
svůj
tým
označila
za
"ohromující"
spolupracovníky.
s-16
I
když
po
čtyřech
letech
je
projekt
Jižních
zahrad
ze
100
%
práce
Jennifer
Bartlettové
bez
cizí
pomoci.
s-17
Neudělala
o
moc
víc,
než
že
recyklovala
své
běžné
motivy
-
stromy,
vodu,
zlomky
krajiny,
elementární
čtvercové
domy,
kruhy,
trojúhelníky,
obdélníky
-
a
napasovala
je
do
mřížky,
jako
by
dělala
jednu
ze
svých
mřížkovaných
dvourozměrných
prací
pro
stěnu
v
galerii.
s-18
V
Jižních
zahradách
však
mřížka
měla
být
3D
síť
plná
zdí
či
živých
plotů,
a
v
ní
skutečné
květiny.
s-19
V
dopise
společnosti
BPCA
to
firma
kelly/varnell
nazvala
"svévolným
a
amatérským".
s-20
V
červenci
byli
tito
zahradní
architekti
ze
zahrady
vypovězeni.
s-21
Celou
tu
dobu
byla
Bartlettová
svým
úkolem
pilně
zaměstnána,
přičemž
si
poklidně
pracovala
na
svém.
s-22
Jak
řekla
v
roce
1987
na
přednášce
na
fakultě
designu
Harvardské
univerzity:
"Navrhla
jsem
zahradu,
aniž
bych
věděla,
jaký
je
rozdíl
mezi
rododendronem
a
tulipánem."
s-23
Navíc
prohlásila,
že
co
se
týče
návrhu
otevřených
prostor,
"se
zahradní
architekti
posledních
20
let
ubírali
špatným
směrem".
s-24
A
své
posluchače
dále
ohromila
tím,
že
odhalila
svůj
tajný
způsob
navrhování
zahrad:
Pověřit
nějakého
přítele,
aby
utratil
"pět
až
šest
tisíc
dolarů...
za
knihy,
které
já
nakonec
rozřežu".
s-25
Potom
už
je
nákres
snadný.
s-26
"Vždy
jsem
se
velmi
spoléhala
na
mřížku
a
zjistila,
že
nikdy
nezklame."
s-27
Bartlettová
řekla
svému
publiku,
že
absolutně
nevěří
v
kompromisy
ani
v
ústupky
klientovi,
"protože
nevěří,
že
lidé
mohou
dělat
věci
polovičatě".
s-28
(Toto
nebyl
u
Jižních
zahrad
problém,
protože
klient
už
dávno
ustoupil
každému
rozmaru
Bartlettové.)
s-29
Vloni
na
výstavě
BPC
mohla
veřejnost
vidět
návrh
výtvoru
Bartlettové
na
stolním
modelu.
s-30
Popisky
byly
krkolomné:
"Mezi
těmito
ochrannými
zdmi
je
mikrokosmos
tisíce
let
navrhování
zahrad...
růžová
zahrada,
bylinková
zahrada,
klikatá
zahrada,
květinová
pole,
jablečný
sad...
uspořádané
v
mozaice
z
čtverců
velkých
50
na
50
stop
tak,
aby
tvořily
'pokojíčky'...
tu
a
tam
jsou
jednoduché
architektonické
tvary,
vrtošivý
vodotrysk,
arogantně
tvarované
dřeviny
nebo
tartanový
pléd,
a
kolem
židle
všeho
druhu....
s-31
A
v
jádru
toho
všeho
je
láska
ke
květinám."
s-32
Milovníci
květin,
kteří
maketu
zkoumali,
byli
zneklidněni.
s-33
Dívali
se
na
zmenšeninu
a
viděli
strašnou
pošetilost.
s-34
Malé
pokojíčky
Bartlettové
nechaly
jen
málo
místa
pro
květiny
a
lidi.
s-35
Ve
společnosti
Kelly/Varnell
odhadli
návštěvní
kapacitu
Jižních
zahrad
na
čtyři
lidi
na
pokojík,
neboli
celkově
asi
100
lidí.
s-36
Tato
sekaná
z
chaotických
čtverečků
byla
inspirována
vlastním
bytem
umělkyně:
"Moje
podkroví
mělo
50
na
100
stop,
takže
50
stop
na
50
stop
se
mi
zdálo
jako
dobrý
zahradní
pokojík."
s-37
V
mřížce
bylo
neuspořádaně
namačkáno
24
těchto
komůrek
s
rostlinami.
s-38
Jednu
přeměnila
v
zábavní
pokojík
z
tvarovaných
dřevin,
naplněný
rostlinami
naaranžovanými
do
tvaru
zahradního
lehátka,
televize,
klavíru
a
židlí.
s-39
V
jiném
si
zas
vyžádala
sestřih
v
kuželovitém
tvaru
raket
MX
-
z
nichž
každý
stál
10 000
dolarů
-
do
výše
až
20
stop.
s-40
Další
zase
nacpala
osmi
"svislými
živými
ploty",
aby
předvedla,
jak
má
vypadat
geometrie
stříhání
dřevin
v
pravém
úhlu.
s-41
V
bylinkovém
salonu
předepsala
dekor
ve
stylu
"zahrady
z
kostkovaných
pupenů".
s-42
Přikázala,
aby
kostky
v
předsíni
tvořily
různé
květiny,
a
přinutila
krajinné
architekty,
aby
prostudovali
knihu
o
tartanových
tkaninách.
s-43
Do
jednoho
zahradního
pokojíku
vsadila
43
stop
velkou
skleněnou
krychli,
aby
se
pochlubila
kostkovanou
dlážděnou
podlahou,
"modravé
umyvadlo",
"obrovské
akvárium
s
kaprem"
a
"ptačí
klec
s
papoušky
kakadu".
s-44
Vedle
umístila
menší
skleněný
dům
s
kostkovanou
podlahou,
kde,
jak
navrhla,
by
se
mohla
uprostřed
zimy
vystavovat
jahodová
plocha.
s-45
V
jiném
oddělení,
zvaném
Lipový
háj,
se
mělo
mačkat
62
lip
ve
vražedných
vzdálenostech
10
či
16
stop.
s-46
(Lípy
potřebují
asi
36
stop.)
s-47
O
jedné
věci
v
návrhu
Bartlettové
se
nedalo
pochybovat:
Vyžádá
si
veškeré
schopnosti
celého
praporu
odborníků
na
tvarování
keřů,
pěstitelů
růží,
sadařů
a
dendrologů.
s-48
Bartlettová
lehkovážně
navrhla
povolat
"na
údržbu
polokvalifikované
pracovníky
ze
zahradního
klubu".
s-49
Mimoto
trvala
na
tak
úzkých
stezkách
(pět
až
osm
stop)
a
tak
hranatých
rozích
živého
plotu,
že
běžné
vybavení
na
údržbu
-
káry
a
pojízdné
plošiny
-
zde
neprojedou.
s-50
Pak,
aby
z
těchto
zahrádek
byly
zcela
doslovně
pokojíky,
splácala
Bartlettová
zdi
bez
oken
(cihly,
mříže,
živý
plot),
vysoké
osm
až
10
stop,
čímž
uvrhla
své
interiéry
do
celodenního
chmurného
stínu.
s-51
Těžko
pochopit,
jak
by
mohlo
v
Jižních
zahradách
dojít
k
fotosyntéze,
aniž
by
bylo
nutné
stěny
pokrýt
množstvím
žárovek
Gro-Lite
jako
při
vánoční
výzdobě.
s-52
A
nakonec,
jako
výsměch
přání
firmy
BPCA,
aby
navázala
na
oblíbenou
dvě
míle
dlouhou
říční
Promenádu
ceněnou
pro
svůj
široký
výhled
na
newyorský
přístav,
sochu
Svobody
a
ostrov
Ellis,
Bartlettová
vztyčila
ještě
jednu
stěnu,
tentokrát
betonovou,
tentokrát
vysokou
10,5
stopy.
s-53
Natáhla
ji
podél
nábřežní
promenády
Jižních
zahrad,
čímž
skryla
úžasné
přírodní
vodní
prvky
města,
přístav
i
řeku.
s-54
(V
zahradě,
hned
vedle
řeky
Hudson,
si
poručila
vodopád,
pramínek,
jezírka
a
další
drahé
jednoduché
vodní
stavby.)
s-55
Když
byl
model
ještě
vystaven,
Manhattanská
obecní
rada
1
schválila
usnesení
proti
Jižním
zahradám.
s-56
Rada
parků
napsala
společnosti
BPCA,
že
tento
"příliš
'soukromý'...
exkluzivní"
komplex
a
drahá
"uzavřená
zahrada...
patří
téměř
kamkoli,
jen
ne
na
nábřeží".
s-57
Lynden
B.
Millerová,
ona
významná
návrhářka
veřejných
zahrad,
která
renovovala
park
Conservatory
Garden
v
Central
Parku,
si
vzpomíná
na
svoji
reakci
na
model
Jižních
zahrad
z
pohledu
veřejné
zahrady,
kterou
navrhovala
pro
Bryant
Park
na
42.
ulici:
"Bryant
Park,
jak
byl
navržen
v
roce
1933,
jako
veřejné
místo
neuspěl,
protože
se
v
něm
lidé
cítili
jako
v
pasti.
s-58
Když
se
při
obnově
Bryant
Parku
odstranily
živé
ploty
a
některé
zdi,
je
otevřenější.
s-59
Zdá
se
mi,
že
projekt
společnosti
BPCA
směřuje
k
tomu,
aby
se
Jižní
zahrady
staly
pro
lidi
a
rostliny
zahradnickou
věznicí."
s-60
Do
věci
se
vložili
tři
městští
zahradničtí
odborníci
společně
s
organizací
Cornell
Cooperative
Extension
dopisem
adresovaným
společnosti
BPCA,
který
začínal:
"Máme
pocit,
že
tato
zahrada
je
ze
zahradnického
hlediska
zkázou."
s-61
Potom
se
zmínili
o
nepochybné
"sporné
bezpečnosti...
spletité
zahrady
nekonečných
skrýší.
s-62
8
stop
vysoké
živé
ploty,
které
stíní
výhledům
dovnitř
i
ven
z
malých
'pokojíků'
zajišťují...,
že
tato
zahrada
bude
potenciální
živnou
půdou
pro
kriminalitu."
s-63
(Bartlettová
na
Harvardské
univerzitě
prohlásila:
"Nastanou
problémy
s
bezpečností...
s-64
Otázkami
bezpečnosti
se
zabývat
nebudu!")
s-65
Navzdory
katastrofálnímu
hodnocení
ze
strany
erudovaných
zahradnických
odborníků
Bartlettové
návrh
Jižních
zahrad
nějak
pokračuje,
podle
všeho
lhostejně
k
rozumu,
a
brzdí
jej
jen
byrokratická
letargie
a
logistické
komplikace.
s-66
Prezident
a
generální
ředitel
společnosti
BPCA
David
Emil
doufá,
že
vyjedná
vlnolam,
který
by
mohl
"být
vizuálně
podstatně
propustnější".
s-67
A
trvá
na
tom,
že
když
přidá
ještě
jednoho
krajinného
architekta,
Nicholase
Quennella,
vpraví
do
zahradnické
reality
i
tyto
a
další
úpravy,
přičemž
si
zachová
"umělecké
vidění"
vlastní
"opravdu
velkému
umělci".
s-68
Když
se
v
tomto
směru
nic
neučinilo
čtyři
roky,
není
jisté,
zda
se
teď
najednou
reálná
spolupráce
s
Bartlettovou
zdaří.
s-69
(Quennell
uvedl,
že
se
navzdory
všemu
hodlá
s
mřížkou
vyrovnat.)
s-70
Avšak
guvernér
Mario
Cuomo
nebo
předseda
rady
společnosti
BPCA
Fabian
Palomino
mají
stále
čas
tomuto
"Kostkovanému
oblouku"
z
keřů
zabránit.
s-71
Tito
státníci
by
si
mohli
nechat
poradit
od
Williama
Robinsona,
autora
knihy
"The
English
Flower
Garden
(Anglické
květinové
zahrady)"
-
zahradnické
bible
už
od
roku
1883
-,
který,
jak
se
zdá,
na
Jennifer
Bartlettovou
myslel,
když
napsal:
"Kvůli
okrasnému
umělci,
který
v
zahradě
aplikoval
své
'návrhy',
naši
zahradníci
bohužel
trpí
už
léta...
s-72
Právě
toto
přejímání
absurdních
'pupenů'
a
vzorů
ze
starých
knih
pro
jakoukoli
plochu,
kde
se
má
zbudovat
květinová
zahrada,
vede
ke
špatnému
a
povrchnímu
designu
-
špatný
v
plánu
a
beznadějný
pro
život
rostlin.
dependency tree
•
text view