PML View

wsj0956.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj0956.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj0956.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj0956.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj0956.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj0956.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj0956.cz.treex.gz

s-1 V rohu rozsáhlého nového konferenčního centra Nippon Convention Center je umístěna výstava moderní technologie firmy Mazda Motor Corp.

s-2 Hit: "Systém řízení vůně".

s-3 Zmáčknutím tlačítka si řidiči mohou vybrat z vůní levandule, jasmínu, máty nebo parfému, které vhání do prostoru klimatizační systém auta.

s-4 Jemné vanoucí vůně "zlepší jízdní pohodlí", tvrdí se na výstavě a hrdý zaměstnanec říká, že Mazda v úmyslu do jednoho či dvou let přenést celý systém z laboratoře do svých automobilů.

s-5 Vítejte na 28. tokijské motoristické přehlídky.

s-6 Můžete zde nalézt firmu Mitsubishi Motors Corp. vystavující "nákladní vůz pro živé ryby", kamion podobný akváriu na kolech, a firmu Nissan Motor Co. s jejím "bezklíčovým" modelem Boga, jehož dveře se odemknou po rozpoznání otisků prstů majitele.

s-7 Sportovní automobil Escudome firmy Suzuki Motor Co. vyniká výsuvným zadním stanem a zve řidiče "zpátky do přírody".

s-8 Ale tato akce, největší výstava automobilů a kamionů na světě konaná každé dva roky, i svou vážnou tvář, včetně první velké výstavy motorů a systémů odpružení budoucnosti.

s-9 Je to také hlavní vitrína země, jejíž světová dominance v tomto odvětví je stále uznávanější, a v tom je její přitažlivost.

s-10 Dokonce i největší automobilové výstavy v USA jsou hlavně regionálními záležitostmi, ale tokijská přehlídka je mezinárodní.

s-11 Ukázal se tu téměř každý motoristický analytik z New Yorku.

s-12 Lety z Detroitu do Tokia byly tento týden kompletně rezervovány, když se sjížděli představitelé města motorů včetně Donalda E. Petersena, předsedy společnosti Ford Motor Co., a místopředsedy společnosti Chrysler Corp. Geralda Greenwalda, aby nahlédli do budoucnosti.

s-13 Dokonce i Sovětský svaz přijel, poprvé za 24 let, aby předvedl svůj sedan Lada Niva a jeho futuristický tmavě modrý model "Kompakt".

s-14 Zde je pohled z první ruky na to, čím se chlubili japonští hostitelé a co viděli zahraniční návštěvníci.

s-15 Nová technologie

s-16 Nejžhavějšími exponáty byly součástky, které oddělují cestující od hrbolů, děr a ostatních nepříjemností silnice.

s-17 Tyto "systémy aktivního odpružení" elektronicky rozeznávají stav silnice a upravují jízdu automobilu.

s-18 Existující systémy pérování se snaží nárazy pohltit, ale systémy aktivního odpružení působí silou na jejich vyrovnání.

s-19 Firma Nissan v 34stránkovém pojednání skromně přirovnává své "hydraulické aktivní odpružení" ke gepardovi a připodobňuje různé jeho části k srdci, mozku, nervům a tepnám zvířete.

s-20 Firma Toyota Motor Corp. velkolepě předváděla svůj systém na autě, které se rozpůlí a odhalí tak vnitřní uspořádání odpružení.

s-21 Firma Nissan tvrdí, že představí svůj první systém příští měsíc v luxusním sedanu Infiniti Q45, a kupé Celica firmy Toyota půjde do prodeje s odpružovacím zařízením příští jaro.

s-22 Ale řidiči v USA musejí čekat: Japonci si prozatím drží aktivní odpružení pouze pro domácí použití.

s-23 A Velká trojka výrobců automobilů z Detroitu říká, že jejich systémy jsou stále ve vývoji.

s-24 V oddělení motorů vystavovalo několik společností experimentální modely, které by za deset let mohly poskytovat stejný výkon jako motory současné, a přesto zabírat pouze polovinu místa, což umožní zkrátit kapotu.

s-25 V takzvaných dvoutaktních motorech, které mají výrazně zvýšit dojezd, jde při vytváření tahu každý píst nahoru a dolů pouze jednou.

s-26 Naproti tomu v normálních čtyřtaktních motorech se písty musí v každém cyklu přesunout nahoru a dolů dvakrát.

s-27 Dvoutaktní motory vystavované společnostmi Toyota a Fuji Heavy Industries, výrobcem aut Subaru, přitáhly velký zájem představitelů amerického automobilového průmyslu, kteří se o vývoj dvoutaktních motorů překotně snaží.

s-28 Konvenčnější pětiválcový motor předvádí společnost Honda Motor Co. v novém modelu Accord Inspire, který prodělal svůj debut právě v tomto měsíci - pouze v Japonsku.

s-29 Honda tvrdí, že pětiválcový motor je kompromisem mezi úsporným čtyřválcem a silou V-6.

s-30 Povídá se, že je určen pro nový model v luxusní řadě Acura v USA, ale představitelé společnosti Honda to nechtěli komentovat.

s-31 Divná auta, legrační jména

s-32 Je tu spousta bizarnosti, ale není vždy jasné, zda je záměrná.

s-33 Symbolem přehlídky je žena jedoucí na hlemýždi, což není obvyklá metafora pro rychlost a hbitost.

s-34 Ale sponzoři mají vysvětlení: "Prostřednictvím charakteru spojeného s hlemýžděm," říkají, "se hledají důležité hodnoty jako soulad s přírodou a snažení směřující do budoucnosti."

s-35 Japonští výrobci automobilů jsou proslulí vymýšlením žertovných názvů, ale letos tato činnost asi dosáhla nového vrcholu - či dna.

s-36 Honda malý motocykl nazvaný Opice a o něco většího bratrance, Gorilu.

s-37 Mitsubishi futuristickou dodávku nazvanou Paví očko.

s-38 Mazda kamion Bongo a pod svým firemním štítkem Autozam "mikrododávku" nazvanou Skrumáž.

s-39 Její miniauto Carol připomínající brouka je "navrženo s měkkostí, jemností a s vřelým srdcem".

s-40 Ale dvorním šaškem se zdá být výrobce nejmenších japonských aut, Daihatsu Motor Co.

s-41 Jedním z jeho futuristických konceptů je bublinovitá Teniska, ve které sedí pouze jedna osoba vpředu a dozadu se vejde malé dítě a taška s nákupem.

s-42 Daihatsu také Chlapíka 90, Pavouka Lízu a Hijet Dumbo.

s-43 Vtipkují však nejen Japonci.

s-44 Regie Nationale des Usines Renault, francouzský výrobce automobilů, koncept auta nazývaného Megane.

s-45 Jméno vyvolávat konotaci ženské velikosti, ale v japonštině znamená "brýle".

s-46 Zahraniční vystavovatelé

s-47 Zahraniční výrobci automobilů berou tokijskou motoristickou přehlídku vážněji než kdykoli jindy.

s-48 Společnost AB Volvo vyzývá kolemjdoucí návštěvníky, aby si zahráli "na testovací figurínu" a naskočili do auta, které simuluje srážku, aby si vyzkoušeli, jak funguje upínací zařízení bezpečnostního pásu.

s-49 Jihokorejská společnost Hyundai Motor Co. vystavuje svoje exponáty v Tokiu poprvé.

s-50 General Motors Corp. sponzoruje svou první nezávislou expozici za 10 let, jejíž součástí je i hranatý vůz Buick kombi s bočním obložením s texturou dřeva.

s-51 Firmy Ford a Chrysler mají také své expozice, i když ty se tísní v oddělené místnosti v ne tak populárním oddělení automobilových dílů.

s-52 "Musíme se oprostit od detroitské mentality a stát se součástí mentality celosvětové," prohlašuje Charles M. Jordan, viceprezident společnosti GM, když vysvětluje svou cestu na tokijskou přehlídku.

s-53 Ani tím však není tradiční americká domýšlivost dramaticky ohrožena.

s-54 Zástupci společnosti Ford se například halasně vychloubali svým zcela prvním vítězstvím v závodě Tokyo Grand Prix.

s-55 Pravda, firma Ford byla v neděli prohlášena za vítěze, ale poté, co byl řidič vozu Honda, který vjel do cílové pásky jako první, diskvalifikován, jelikož narazil do jiného auta a na okamžik se dostal mimo vymezený prostor.

s-56 Jordan z firmy GM mezitím neustále kritizuje japonský styl.

s-57 "Pro Japonce je obtížné," říká, "vnést do auta nějaký pocit, dostat do auta vášeň, dostat do auta emoce.


dependency treetext view