PML View

wsj0819.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj0819.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj0819.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj0819.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj0819.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj0819.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj0819.cz.treex.gz

s-1 Ve zdejším divadle Alley Theater se hrají dvě verze dramatu "Něco za něco".

s-2 Jedna je působivým, výstižným vylíčením Shakespearovy hry, ve druhé režisér Gregory Boyd aplikoval dnešní punk rockovou dekadenci na starou Vídeň.

s-3 "Něco za něco" je jednou ze Shakespearových "problematických" her, která se tak označuje proto, že nepasuje hezky do nějaké kategorie, například tragédie, komedie nebo historie.

s-4 Její mnohoznačnost a nesnadná směs vážného pohledu a komična je bezpochyby jedním z důvodů, proč je právě teď mezi režiséry velice oblíbená.

s-5 V minulé sezóně Mark Lamos, ředitel divadla Hartford Stage, zinscenoval hru v Lincoln Center a v současné době se s Boydovou inscenací překrývají další dvě - jedna právě skončila v divadle Old Globe v San Diegu a další běží v Seattle Repertory Theatre.

s-6 Ve hře si vídeňský vévoda zoufá nad prostopášností svých poddaných a předá vládu nad městem puritánskému Angelovi, o kterém doufá, že věci napraví.

s-7 Když se Angelo dozví, že snoubenka mladíka Claudia otěhotněla ještě dříve, než si ji tento mladík stihl vzít, okamžitě odsoudí Claudia k smrti.

s-8 Když se však Claudiova sestra Isabella, novicka v klášteře, jde za Angelem přimluvit za svého bratra, tvrdý vládce se do okamžitě zamiluje a projeví se jako největší pokrytec, když ji požádá, aby vyměnila svou počestnost za život svého bratra.

s-9 Mezitím se na scéně v převlečení za mnicha objeví vévoda, který dal původní plán do pohybu, a zaplete se do série takových intrik, že se všichni obávají nejhoršího, dokud vévoda na poslední chvíli nezařídí pro všechny zúčastněné milost.

s-10 Pro produkci v Alley sestavil jevištní výtvarník Peter David Gould strohou, avšak extrémně účinnou scénu, jíž dominuje pravoúhlé pódium z bíle natřených desek, které vystupuje do hlediště.

s-11 Když to děj vyžaduje, přijede na plošinu na kovových kolech vězeňská cela, která se skládá z velké drátěné klece.

s-12 V hlavních scénách hry Boyd demonstruje, že výborně rozumí shakespearovské dynamice.

s-13 Když Isabella (Ellen Laurenová) stojí tváří v tvář svému bratrovi Claudiovi (Matt Loney) v jeho cele a vysvětluje, jakou cenu zaplatit za jeho svobodu, když Isabella a přestrojený vévoda (Philip Kerr) kují pikle proti Angelovi a když ho Mariana (Annalee Jefferiesová), žena, které Angelo uškodil, konfrontuje s jeho minulými zločiny, oživují herci vrcholné okamžiky dramatu mohutnou energií a důvtipem.

s-14 V takových chvílích dává Boyd jasně najevo, že dovede být špičkovým vykladačem Shakespeara.

s-15 Když se však rozhodne být moderní, či přesněji, když se rozhodne být tendenční, výsledky jsou mnohem méně uspokojivé.

s-16 Boyd je z režisérské školy, která věří, že aby byl Shakespeare přístupný současnému publiku, je třeba nacházet moderní paralely nebo metafory.

s-17 To je opodstatněný přístup, avšak klade velkou zátěž na režiséra, který musí prokázat mimořádnou představivost a vkus.

s-18 Ve své verzi "Něco za něco" Boyd "modernizoval" vídeňské pasáky a prostitutky, nad nimiž Angelo získat kontrolu tím, že je změní na transvestity, punk rockery a heavymetalové týpky, přičemž se zde hodně zdůrazňuje kůže, řetězy a kostýmy inspirované pornografií.

s-19 Všechny změny scény i ty v klášteře, doprovází hlasitá rocková hudba.

s-20 Když je Claudio zatčen, přivedou ho na scénu nahého, jen s okovy na zápěstích a kotnících.

s-21 Když oportunista Lucio (Jack Stehlin) navštíví klášter, aby informoval Isabellu o údělu jejího bratra, nejenže Lucio plácne matku představenou přes zadnici, ale dokonce si s sebou přivede smyslnou společnici (Jill Powellová), která není v Shakespearově scénáři, aby se necudně vlnila.

s-22 Mezitím se pasák Pompey (Glen Allen Pruett), oděný v černé kůži a s výrazným poklopcem, oddává tolika obscénním gestům a pohybům pánví, že by dokázal vypustit kosmickou sondu.

s-23 Problém zde není v koncepci, ale v nedostatečné rozlišovací schopnosti.

s-24 V jedné chvíli je např. vložení soupisky elegantních moderních zločinců, od Jima Bakkera a Leony Helmsley po Zsa Zsa Gabora, pobídkou k lacinému smíchu, který není hoden umělce Boydových schopností.

s-25 Navzdory excesům je však na vysvědčení tohoto díla mnohem více plusů než mínusů.

s-26 Navíc představuje pro divadlo Alley Theater důležitý krok.

s-27 "Něco za něco" je prvním Boydovým režisérským úkolem v křesle nového uměleckého ředitele divadla.

s-28 Nahrazuje Pat Brownovou, které dala rada divadla Alley výpověď před 18 měsíci.

s-29 Její propuštění rozzlobilo mnoho lidí v oblastním vedení divadla a vedla Petera Zeislera, vedoucího Skupiny pro divadelní komunikaci k tomu, aby do časopisu American Theatre napsal komentář odsuzující radu.

s-30 Tento zpětný protest však nemohl změnit nic na tom, že režim Pat Brownové byl značně nevýrazný a bez fantazie.

s-31 Nyní se divadlo Alley pohnulo kupředu na umělecké i finanční frontě.

s-32 Nejenže Boyd dává divadlu nový smysl pro dobrodružství a vzrušení na jevišti, ale i účetní bilance je nejlepší, kterou divadlo za 10 let mělo.

s-33 Oproti deficitu 1,4 milionu dolarů za sezónu 1987-88 skončil rok 1988-89 s přebytkem 200 000 dolarů a s 500 000 dolarů v hotovostních rezervách.

s-34 Nesporně hodně pomohly "Ocelové magnólie", trhák minulé sezóny, ale přispělo k tomu rovněž snižování nákladů a další opatření, na kterých rada trvala.

s-35 Jen čas ukáže, zda Boyd dokáže vrátit divadlu Alley pověst, kterou si získalo, když byla jeho zakladatelka Nina Vanceová na vrcholu sil.

s-36 Ale jasné je, že to zkusí.


dependency treetext view