PML View
wsj0818.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0818.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0818.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0818.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0818.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0818.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0818.cz.treex.gz |
---|
s-1
Velká
trojka
amerických
automobilek
vykázala
za
třetí
čtvrtletí
ztráty
ve
svých
klíčových
automobilových
podnicích
v
Severní
Americe
a
očekávání
trvale
slabého
prodeje
vozidel
a
cenových
válek
vrhá
stín
na
čtvrté
čtvrtletí.
s-2
Nejvýraznější
známky
obtíží
Velké
trojky
přišly
od
společnosti
Ford
Motor
Co.,
která
uvedla,
že
ve
svém
automobilovém
podniku
v
USA
utrpěla
ztrátu
poprvé
od
roku
1982.
s-3
Společnost
Ford
předpovídá,
že
čistý
příjem
za
čtvrté
čtvrtletí
spadne
pod
loňskou
úroveň,
a
to
částečně
kvůli
pravděpodobnému
výdaji
500
milionů
dolarů
na
prodej
jejích
ocelářských
provozů.
s-4
Neradostné
výsledky
automobilek
byly
vyváženy
silnými
výdělky
z
některých
neautomobilových
provozů.
s-5
Přesto
součet
zisku
společností
Ford,
Chrysler
Corp.
a
General
Motors
Corp.
klesl
bez
započtení
jednorázového
zisku
společnosti
Chrysler
ve
výši
309
milionů
dolarů
z
prodeje
akcií
společnosti
Mitsubishi
Motors
o
44
%
z
loňské
1,83
miliardy
na
1,02
miliardy
dolarů.
s-6
Všechny
tři
společnosti
oznámily
ztrátu
ze
severoamerických
automobilových
podniků
naposledy
v
krizovém
roce
1982.
s-7
Včerejší
oznámení
pomohla
na
akciovém
trhu
zažehnout
polední
vlnu
programového
prodávání.
s-8
Kmenové
akcie
společnosti
GM
uzavřely
na
44,375
dolaru
na
akcii,
což
je
snížení
o
50
centů,
společnost
Ford
spadla
o
37,5
centu,
aby
zakončila
na
47,50
dolaru,
a
společnost
Chrysler
klesla
o
37,5
centu
na
22,25
dolaru,
to
vše
při
kompozitním
obchodování
na
Newyorské
burze
cenných
papírů.
s-9
Ponuré
vyhlídky
v
Detroitu
odráží
pesimismus
trhu.
s-10
Zatímco
japonské
automobilky
získaly
podíl
na
trhu,
Velká
trojka
vedená
společností
GM
snížila
výrobu
v
Severní
Americe
a
spustila
intenzivní
kampaň
maloobchodních
slev.
s-11
Podle
představitelů
průmyslu
vyvrcholila
cenová
válka
ve
třetím
čtvrtletí,
kdy
se
tovární
slevy
Velké
trojky
vyšplhaly
přes
1 000
dolarů
za
vůz.
s-12
"Nejsilnější
pobídky"
měla
pravděpodobně
společnost
GM,
řekl
Robert
S.
Miller,
finanční
ředitel
společnosti
Chrysler.
s-13
"Všichni
jsme
dělali,
co
jsme
museli,
abychom
je
neztratili
z
dohledu."
s-14
Avšak
toto
nákladné
úsilí
japonské
zisky
podílů
na
trhu
příliš
nezpomalilo
a
prodej
domácích
automobilů
od
30.
září,
kdy
Velká
trojka
mnoho
svých
programů
ukončila,
klesl
o
19
%.
s-15
Společnosti
GM,
Ford
a
Chrysler
již
snížily
výrobní
plány
pro
USA
na
čtvrté
čtvrtletí
odhadem
o
15
%
oproti
úrovním
z
roku
1988.
s-16
Pokud
se
prodej
nezotaví,
budou
škrty
ještě
hlubší
a
znovu
se
objeví
pobídky.
s-17
Výdělky
společnosti
Ford,
která
se
dlouho
vychloubala,
jak
dokáže
odolat
poklesu,
dostaly
co
proto.
s-18
Tato
automobilka
č.
2
označila
za
viníka
44%
poklesu
čistého
zisku
na
477,1
milionu
dolarů,
neboli
1,03
dolaru
na
akcii,
při
příjmu
20,24
miliardy
dolarů
náklady
na
pobídky
a
sníženou
výrobu
-
což
obojí
vzniklo
následkem
výrazně
slabšího
amerického
trhu.
s-19
Téměř
celý
pokles
pocházel
z
amerických
automobilových
provozů
společnosti
Ford.
s-20
Tento
výrobce
automobilů
z
Dearbornu
v
Michiganu
utrpěl
na
montáži
a
prodeji
automobilů
v
USA
ztrátu
37
milionů
dolarů,
což
je
v
tomto
směru
zhoršení
o
378
milionů
dolarů
oproti
stejnému
čtvrtletí
roku
1988.
s-21
Společnosti
Ford
se
podařilo
vykázat
za
toto
čtvrtletí
zisk
zejména
díky
výdělkům
ze
zahraničních
automobilových
provozů
a
finančních
služeb.
s-22
Před
rokem
společnost
Ford
oznámila
rekordní
čistý
zisk
856,3
milionu
dolarů,
neboli
1,78
dolaru
na
akcii,
při
příjmu
20,38
miliardy
dolarů.
s-23
Za
posledních
devět
měsíců
vydělala
společnost
Ford
3,52
miliardy
dolarů,
neboli
7,51
dolaru
na
akcii,
ve
srovnání
s
4,14
miliardy
dolarů,
neboli
8,53
dolaru
na
akcii.
s-24
Ztráta
amerického
automobilového
průmyslu
byla
pro
společnost,
která
až
do
druhého
čtvrtletí
roku
1989
ve
12
po
sobě
jdoucích
čtvrtletích
vykazovala
rostoucí
výdělky,
prudkým
zvratem.
s-25
Finanční
viceprezident
David
N.
McCammon
však
trval
na
tom,
že
snižování
nákladů
a
malá
výrobní
kapacita
zapříčiní,
že
výsledky
"budou
při
tomto
poklesu
lepší
než
při
předchozích
poklesech",
kdy
měla
společnost
Ford
čisté
ztráty.
s-26
McCammon
přesto
řekl,
že
společnost
Ford
očekává
oslabování
americké
ekonomiky
do
konce
roku
1990,
což
bude
mít
za
důsledek
nižší
prodej
i
výrobu.
s-27
Uvedl,
že
kvůli
tomu
zisk
za
čtvrté
čtvrtletí
klesne
pod
výsledky
z
roku
1988,
ačkoli
pád
nebude
tak
prudký,
jako
byl
44%
pokles
ve
třetím
čtvrtletí.
s-28
Část
tohoto
poklesu
pochází
z
předpokládaných
výdajů
ve
výši
až
500
milionů
dolarů
na
navrhovaný
prodej
jednotky
Rouge
Steel.
s-29
Ve
čtvrtém
čtvrtletí
roku
1988
měla
společnost
Ford
čistý
zisk
ve
výši
1,16
miliardy
dolarů,
neboli
2,42
dolaru
na
akcii.
s-30
Provozní
zisk
společnosti
Chrysler
spadl
na
pouhých
22
milionů
dolarů,
neboli
10
centů
na
akcii,
což
je
nejnižší
celkový
čtvrtletní
zisk
této
společnosti
za
sedm
let.
s-31
Její
příjem
ve
výši
309
milionů
dolarů,
neboli
1,32
dolaru
na
akcii,
z
prodeje
75
milionů
akcií
společnosti
Mitsubishi
způsobil,
že
čistý
zisk
stoupl
na
331
milionů
dolarů,
neboli
1,42
dolaru
na
akcii.
s-32
Obrat
zůstal
na
7,88
miliardy
dolarů.
s-33
Tyto
výsledky
obsahují
také
rekordní
čtvrtletní
výdělky
společnosti
Chrysler
Financial
Corp.
ve
výši
76
milionů
dolarů.
s-34
Před
rokem
měla
společnost
Chrysler
čistý
zisk
ve
výši
113
milionů
dolarů,
neboli
50
centů
na
akcii.
s-35
Miller
uvedl,
že
náklady
na
propagaci
způsobily
"mírnou"
ztrátu
v
severoamerickém
podniku
společnosti
s
osobními
a
nákladními
automobily
ve
městě
Highland
Park
v
Michiganu.
s-36
Prohlásil,
že
tato
ztráta
se
"tolik
nelišila"
od
37milionové
ztráty
společnosti
Ford
z
automobilových
provozů
v
USA,
ale
odmítl
být
konkrétní.
s-37
Miller
uvedl,
že
společnost
Chrysler
ve
svých
pobídkových
programech
utratila
ve
třetím
čtvrtletí
průměrně
1 000
dolarů
na
vozidlo
ve
srovnání
s
pouhými
450
dolary
na
vůz
v
loňském
roce
-
v
té
době
rekordní
hodnotou.
s-38
Řekl,
že
společnost
Chrysler
"si
už
není
jistá"
svými
předpověďmi
obratu
z
osobních
a
nákladních
automobilů
na
modelový
rok
1990
ve
výši
14,2
milionu
dolarů.
s-39
Uvedl,
že
zákazníci
jsou
zklamáni
vyššími
cenami
aut
z
roku
1990
obzvláště,
když
vidí
pobídkami
snížené
ceny
modelů
z
roku
1989.
s-40
Čistý
zisk
za
devět
měsíců
činil
1,02
miliardy
dolarů,
neboli
4,38
dolaru
na
akcii,
což
zahrnuje
i
příjem
z
prodeje
akcií
společnosti
Mitsubishi,
ve
srovnání
s
617
miliony
dolarů,
neboli
2,77
dolaru
na
akcii,
po
započtení
výdajů
na
uzavření
továren
ve
výši
93
milionů
dolarů,
neboli
42
centů
na
akcii
ve
stejném
období
roku
1988.
s-41
Obrat
vzrostl
o
8,4
%
z
25,78
na
27,95
miliardy
dolarů.
s-42
Velké
ztráty
severoamerických
automobilových
provozů
poslaly
čistý
zisk
společnosti
GM
prudce
dolů
z
rekordních
859,2
na
516,9
milionu
dolarů.
s-43
Společnost
GM
sídlící
v
Detroitu
samostatné
čtvrtletní
výdělky
pro
severoamerické
automobilové
provozy
nezveřejňuje.
s-44
Analytici
však
odhadli,
že
společnost
GM
měla
v
domácích
automobilových
provozech
ztrátu
ve
výši
až
300
milionů
dolarů.
s-45
Mluvčí
společnosti
GM
uvedl,
že
do
příjmu
zasáhl
8,5%
pokles
obratu
z
osobních
a
nákladních
automobilů
v
severoamerických
provozech
a
slevy
pro
obchodníky
a
zákazníky
převýšily
příjmy
z
růstů
cen
modelů
vozů
pro
rok
1990
dodaných
v
tomto
období.
s-46
Výsledky
společnosti
GM
ale
také
ilustrují
rostoucí
rozmanitost
jejích
provozů.
s-47
V
jedné
analýze
připsala
společnost
GM
polovinu
čisté
ztráty
svým
dvěma
velkým
technologickým
jednotkám,
společnostem
Electronic
Data
Systems
a
GM
Hughes
Electronics.
s-48
Mezitím
společnost
GM
uvedla,
že
její
zahraniční
automobilové
provozy
jsou
na
cestě
k
překonání
rekordního
celoročního
loňského
čistého
zisku
ve
výši
2,7
miliardy
dolarů.
s-49
S
výjimkou
její
finanční
pobočky
pomohly
diverzifikované
provozy
společnosti
GM
navýšit
k
30.
září
hotovostní
rezervy
na
5,5
miliardy
dolarů,
což
je
oproti
loňskému
roku
nárůst
o
22
%.
s-50
Tato
rezerva
by
mohla
přijít
vhod,
pokud
by
společnost
GM
musela
ve
čtvrtém
čtvrtletí
snížit
výrobu
v
severoamerických
provozech
více,
než
o
již
plánovaných
9,5
%.
s-51
Mluvčí
potvrdil,
že
za
těchto
okolností
nebude
pro
společnost
GM
snadné
překonat
rekordní
čistý
zisk
za
čtvrté
čtvrtletí
roku
1988,
který
činil
1,4
miliardy
dolarů.
s-52
To
znamená,
že
společnost
pravděpodobně
nepřekoná
loňský
celoroční
zisk
ve
výši
4,9
miliardy
dolarů,
ačkoli
čistý
zisk
za
prvních
devět
měsíců
stoupl
o
1,9
%
na
3,52
miliardy
dolarů
při
příjmu
ve
výši
95,57
miliardy
dolarů.
s-53
V
prvních
devíti
měsících
roku
1988
vydělala
společnost
3,46
miliardy
dolarů
při
příjmu
ve
výši
91,21
miliardy
dolarů.
dependency tree
•
text view