PML View

wsj0818.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj0818.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj0818.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj0818.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj0818.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj0818.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj0818.cz.treex.gz

s-1 Velká trojka amerických automobilek vykázala za třetí čtvrtletí ztráty ve svých klíčových automobilových podnicích v Severní Americe a očekávání trvale slabého prodeje vozidel a cenových válek vrhá stín na čtvrté čtvrtletí.

s-2 Nejvýraznější známky obtíží Velké trojky přišly od společnosti Ford Motor Co., která uvedla, že ve svém automobilovém podniku v USA utrpěla ztrátu poprvé od roku 1982.

s-3 Společnost Ford předpovídá, že čistý příjem za čtvrté čtvrtletí spadne pod loňskou úroveň, a to částečně kvůli pravděpodobnému výdaji 500 milionů dolarů na prodej jejích ocelářských provozů.

s-4 Neradostné výsledky automobilek byly vyváženy silnými výdělky z některých neautomobilových provozů.

s-5 Přesto součet zisku společností Ford, Chrysler Corp. a General Motors Corp. klesl bez započtení jednorázového zisku společnosti Chrysler ve výši 309 milionů dolarů z prodeje akcií společnosti Mitsubishi Motors o 44 % z loňské 1,83 miliardy na 1,02 miliardy dolarů.

s-6 Všechny tři společnosti oznámily ztrátu ze severoamerických automobilových podniků naposledy v krizovém roce 1982.

s-7 Včerejší oznámení pomohla na akciovém trhu zažehnout polední vlnu programového prodávání.

s-8 Kmenové akcie společnosti GM uzavřely na 44,375 dolaru na akcii, což je snížení o 50 centů, společnost Ford spadla o 37,5 centu, aby zakončila na 47,50 dolaru, a společnost Chrysler klesla o 37,5 centu na 22,25 dolaru, to vše při kompozitním obchodování na Newyorské burze cenných papírů.

s-9 Ponuré vyhlídky v Detroitu odráží pesimismus trhu.

s-10 Zatímco japonské automobilky získaly podíl na trhu, Velká trojka vedená společností GM snížila výrobu v Severní Americe a spustila intenzivní kampaň maloobchodních slev.

s-11 Podle představitelů průmyslu vyvrcholila cenová válka ve třetím čtvrtletí, kdy se tovární slevy Velké trojky vyšplhaly přes 1 000 dolarů za vůz.

s-12 "Nejsilnější pobídky" měla pravděpodobně společnost GM, řekl Robert S. Miller, finanční ředitel společnosti Chrysler.

s-13 "Všichni jsme dělali, co jsme museli, abychom je neztratili z dohledu."

s-14 Avšak toto nákladné úsilí japonské zisky podílů na trhu příliš nezpomalilo a prodej domácích automobilů od 30. září, kdy Velká trojka mnoho svých programů ukončila, klesl o 19 %.

s-15 Společnosti GM, Ford a Chrysler již snížily výrobní plány pro USA na čtvrté čtvrtletí odhadem o 15 % oproti úrovním z roku 1988.

s-16 Pokud se prodej nezotaví, budou škrty ještě hlubší a znovu se objeví pobídky.

s-17 Výdělky společnosti Ford, která se dlouho vychloubala, jak dokáže odolat poklesu, dostaly co proto.

s-18 Tato automobilka č. 2 označila za viníka 44% poklesu čistého zisku na 477,1 milionu dolarů, neboli 1,03 dolaru na akcii, při příjmu 20,24 miliardy dolarů náklady na pobídky a sníženou výrobu - což obojí vzniklo následkem výrazně slabšího amerického trhu.

s-19 Téměř celý pokles pocházel z amerických automobilových provozů společnosti Ford.

s-20 Tento výrobce automobilů z Dearbornu v Michiganu utrpěl na montáži a prodeji automobilů v USA ztrátu 37 milionů dolarů, což je v tomto směru zhoršení o 378 milionů dolarů oproti stejnému čtvrtletí roku 1988.

s-21 Společnosti Ford se podařilo vykázat za toto čtvrtletí zisk zejména díky výdělkům ze zahraničních automobilových provozů a finančních služeb.

s-22 Před rokem společnost Ford oznámila rekordní čistý zisk 856,3 milionu dolarů, neboli 1,78 dolaru na akcii, při příjmu 20,38 miliardy dolarů.

s-23 Za posledních devět měsíců vydělala společnost Ford 3,52 miliardy dolarů, neboli 7,51 dolaru na akcii, ve srovnání s 4,14 miliardy dolarů, neboli 8,53 dolaru na akcii.

s-24 Ztráta amerického automobilového průmyslu byla pro společnost, která do druhého čtvrtletí roku 1989 ve 12 po sobě jdoucích čtvrtletích vykazovala rostoucí výdělky, prudkým zvratem.

s-25 Finanční viceprezident David N. McCammon však trval na tom, že snižování nákladů a malá výrobní kapacita zapříčiní, že výsledky "budou při tomto poklesu lepší než při předchozích poklesech", kdy měla společnost Ford čisté ztráty.

s-26 McCammon přesto řekl, že společnost Ford očekává oslabování americké ekonomiky do konce roku 1990, což bude mít za důsledek nižší prodej i výrobu.

s-27 Uvedl, že kvůli tomu zisk za čtvrté čtvrtletí klesne pod výsledky z roku 1988, ačkoli pád nebude tak prudký, jako byl 44% pokles ve třetím čtvrtletí.

s-28 Část tohoto poklesu pochází z předpokládaných výdajů ve výši 500 milionů dolarů na navrhovaný prodej jednotky Rouge Steel.

s-29 Ve čtvrtém čtvrtletí roku 1988 měla společnost Ford čistý zisk ve výši 1,16 miliardy dolarů, neboli 2,42 dolaru na akcii.

s-30 Provozní zisk společnosti Chrysler spadl na pouhých 22 milionů dolarů, neboli 10 centů na akcii, což je nejnižší celkový čtvrtletní zisk této společnosti za sedm let.

s-31 Její příjem ve výši 309 milionů dolarů, neboli 1,32 dolaru na akcii, z prodeje 75 milionů akcií společnosti Mitsubishi způsobil, že čistý zisk stoupl na 331 milionů dolarů, neboli 1,42 dolaru na akcii.

s-32 Obrat zůstal na 7,88 miliardy dolarů.

s-33 Tyto výsledky obsahují také rekordní čtvrtletní výdělky společnosti Chrysler Financial Corp. ve výši 76 milionů dolarů.

s-34 Před rokem měla společnost Chrysler čistý zisk ve výši 113 milionů dolarů, neboli 50 centů na akcii.

s-35 Miller uvedl, že náklady na propagaci způsobily "mírnou" ztrátu v severoamerickém podniku společnosti s osobními a nákladními automobily ve městě Highland Park v Michiganu.

s-36 Prohlásil, že tato ztráta se "tolik nelišila" od 37milionové ztráty společnosti Ford z automobilových provozů v USA, ale odmítl být konkrétní.

s-37 Miller uvedl, že společnost Chrysler ve svých pobídkových programech utratila ve třetím čtvrtletí průměrně 1 000 dolarů na vozidlo ve srovnání s pouhými 450 dolary na vůz v loňském roce - v době rekordní hodnotou.

s-38 Řekl, že společnost Chrysler "si není jistá" svými předpověďmi obratu z osobních a nákladních automobilů na modelový rok 1990 ve výši 14,2 milionu dolarů.

s-39 Uvedl, že zákazníci jsou zklamáni vyššími cenami aut z roku 1990 obzvláště, když vidí pobídkami snížené ceny modelů z roku 1989.

s-40 Čistý zisk za devět měsíců činil 1,02 miliardy dolarů, neboli 4,38 dolaru na akcii, což zahrnuje i příjem z prodeje akcií společnosti Mitsubishi, ve srovnání s 617 miliony dolarů, neboli 2,77 dolaru na akcii, po započtení výdajů na uzavření továren ve výši 93 milionů dolarů, neboli 42 centů na akcii ve stejném období roku 1988.

s-41 Obrat vzrostl o 8,4 % z 25,78 na 27,95 miliardy dolarů.

s-42 Velké ztráty severoamerických automobilových provozů poslaly čistý zisk společnosti GM prudce dolů z rekordních 859,2 na 516,9 milionu dolarů.

s-43 Společnost GM sídlící v Detroitu samostatné čtvrtletní výdělky pro severoamerické automobilové provozy nezveřejňuje.

s-44 Analytici však odhadli, že společnost GM měla v domácích automobilových provozech ztrátu ve výši 300 milionů dolarů.

s-45 Mluvčí společnosti GM uvedl, že do příjmu zasáhl 8,5% pokles obratu z osobních a nákladních automobilů v severoamerických provozech a slevy pro obchodníky a zákazníky převýšily příjmy z růstů cen modelů vozů pro rok 1990 dodaných v tomto období.

s-46 Výsledky společnosti GM ale také ilustrují rostoucí rozmanitost jejích provozů.

s-47 V jedné analýze připsala společnost GM polovinu čisté ztráty svým dvěma velkým technologickým jednotkám, společnostem Electronic Data Systems a GM Hughes Electronics.

s-48 Mezitím společnost GM uvedla, že její zahraniční automobilové provozy jsou na cestě k překonání rekordního celoročního loňského čistého zisku ve výši 2,7 miliardy dolarů.

s-49 S výjimkou její finanční pobočky pomohly diverzifikované provozy společnosti GM navýšit k 30. září hotovostní rezervy na 5,5 miliardy dolarů, což je oproti loňskému roku nárůst o 22 %.

s-50 Tato rezerva by mohla přijít vhod, pokud by společnost GM musela ve čtvrtém čtvrtletí snížit výrobu v severoamerických provozech více, než o již plánovaných 9,5 %.

s-51 Mluvčí potvrdil, že za těchto okolností nebude pro společnost GM snadné překonat rekordní čistý zisk za čtvrté čtvrtletí roku 1988, který činil 1,4 miliardy dolarů.

s-52 To znamená, že společnost pravděpodobně nepřekoná loňský celoroční zisk ve výši 4,9 miliardy dolarů, ačkoli čistý zisk za prvních devět měsíců stoupl o 1,9 % na 3,52 miliardy dolarů při příjmu ve výši 95,57 miliardy dolarů.

s-53 V prvních devíti měsících roku 1988 vydělala společnost 3,46 miliardy dolarů při příjmu ve výši 91,21 miliardy dolarů.


dependency treetext view