PML View
wsj0771.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0771.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0771.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0771.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0771.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0771.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0771.cz.treex.gz |
---|
s-1
Na
zdi
v
kanceláři
senátního
Zpravodajského
výboru
visí
citace
předsedy
Davida
Borena:
"Neříkej
hop,
dokud
nepřeskočíš."
s-2
Kdysi
tuto
větu
ve
smyslu
neustupovat
od
zásahu
proti
Manuelu
Noriegovi
použil
při
jednání
za
zavřenými
dveřmi
ohledně
Panamy.
s-3
Jak
se
tedy
stalo,
že
tak
dobrý
senátor
nakonec
schválil
taktiku,
podle
níž
by
měly
Spojené
státy
varovat
Manuela
Noriegu
před
jakýmkoli
komplotem
plánovaným
proti
němu?
s-4
"Souhlasím
s
tím,
že
je
to
absurdní,"
říká
David
Boren
a
slovem
absurdní
je
skutečně
nyní
jedině
možno
popsat
to,
jak
se
USA
rozhodly
podniknout
-
nebo
spíš
nepodniknout
-
tajnou
akci.
s-5
George
Bush
tuto
taktiku
oznámil
minulý
týden
tím,
že
ji
přečetl
republikánským
senátorům,
čímž
patrně
chtěl
přesunout
vinu
za
fiasko
v
Panamě
na
Kongres.
s-6
Jenže
širší
pravda
je
mnohem
složitější
a
šokující.
s-7
Taktika
byla
definována
minulý
říjen
v
korespondenci
mezi
senátním
Zpravodajským
výborem,
CIA
a
Národní
radou
pro
bezpečnost.
s-8
Právníci
obou
stran
měli
plné
ruce,
aby
se
dohodli,
co
vše
Spojené
státy
nemohou
udělat,
aby
potlačily
brutalitu
v
Panamě.
s-9
Prostě
se
nechali
unést
vysvětlováním
toho,
jaký
je
skutečný
význam
vládních
nařízení
zakazujících
úkladné
vraždy.
s-10
Sám
Boren
pochopil
skrytý
význam
varování
nepřítele,
až
když
mu
to
minulý
týden
George
Bush
v
Bílém
domě
soukromě
vysvětlil.
s-11
Ironií
je,
že
právě
Boren
měl
tuto
šlamastyku
řídit.
s-12
Jako
bývalý
oklahomský
guvernér
je
v
zahraniční
politice
uvážlivým
obráncem
prezidentské
moci.
s-13
Je
to
vzácný
demokratický
jestřáb.
s-14
Je
senátorem
podobně
jako
Arthur
Vandenberg,
republikánský
senátor
z
Michiganu,
který
ve
čtyřicátých
letech
usiloval
o
prosazení
zahraniční
politiky
sjednocující
názory
opozičních
stran.
s-15
"Moji
hrdinové
jsou
Vandenberg
a
Rayburn,"
říká
David
Boren
a
poukazuje
také
na
Sama
Rayburna,
demokratického
mluvčího
sněmovny,
který
spolupracoval
s
prezidentem
Eisenhowerem.
s-16
"Budovali
důvěryhodnost
této
země.
s-17
Rád
bych
to
zažil
znovu."
s-18
Kdyby
byl
rok
1949,
Boren
by
možná
i
uspěl.
s-19
Jenže
v
roce
1989
má
většina
senátorů
jiné
názory.
s-20
Loni
v
červenci
jeho
výbor
odmítl
plán
Reaganovy
administrativy
podpořit
puč
v
Panamě.
s-21
Ohijský
demokrat
Howard
Metzenbaum
odmítl
podpořit
jakýkoli
plán,
v
němž
by
mohl
být
kdokoli
zraněn,
což
je
báječný
postoj
k
zacházení
s
velkou
mocí.
s-22
Maineský
republikán
William
Cohen
řekl,
že
plán
by
mohl
porušit
zákaz
úkladných
vražd.
s-23
Administrativa
od
něj
tedy
upustila.
s-24
V
říjnu,
kdy
výbor
odmítl
mnohem
skromnější
tajný
návrh,
dokonce
i
administrativa
souhlasila
s
tím,
že
něco
málo
by
se
udělat
mělo.
s-25
Boren
si
nemyslí,
že
to
všechno
minulý
měsíc
vedlo
k
neúspěchu
puče,
avšak
přece
jen
připouští,
že
Kongres
se
dopustil
chyb.
s-26
"V
dozvucích
Vietnamu,
v
dozvucích
protiíránských
akcí
chápu,
že
si
někdo
může
myslet,
že
plánují-li
puč,
musí
si
s
sebou
přivést
právníky,"
uvádí.
s-27
Ale
dokonce
i
Boren
hájí
přehmat
Kongresu.
s-28
V
článku
v
Harvard
International
Review
uvádí,
že
jeho
výbor
souhlasí
s
tajnými
operacemi
jen
v
případě
"shody
názorů".
s-29
A
co
tato
shoda
názorů
znamená?
s-30
"Neznamená
jednohlasnost,"
trvá
si
na
svém,
ačkoli
naznačuje,
že
se
jedná
o
většinu
z
obou
opozičních
stran.
s-31
"Klíčová
je
udržitelnost
americké
zahraniční
politiky,"
říká
na
vysvětlenou.
s-32
"Proč
byla
politika
omezování
vlivu
tak
úspěšná?
s-33
Protože
měla
podporu
obou
stran."
s-34
Boren
zaměňuje
shodu
názorů
ohledně
všeobecných
témat
a
vzájemnou
dohodu
na
konkrétních
opatřeních.
s-35
Elliott
Abrams,
veterán
debat
zpravodajského
výboru,
pochybuje
o
tom,
zda
by
se
konaly
útoky
na
Grenadu
nebo
Libyi,
kdyby
bylo
požadováno
docílení
"shody
názorů".
s-36
Vandenberg
a
Rayburn
byli
natolik
moudří,
že
nechali
konkrétní
opatření
na
prezidentech;
moderní
senátoři
včetně
Borena
jsou
méně
skromní.
s-37
Výsledkem
je,
že
senátní
výbor
má
při
každé
tajné
akci
jakési
právo
veta.
s-38
"Neřekl
bych,
že
je
to
přímo
právo
veta,"
namítá
Boren.
s-39
Ale
copak
by
se
prezident,
který
by
jednal
navzdory
námitkám
senátu,
nepouštěl
do
vážných
politických
rizik?
s-40
"Ano,
pouštěl,"
souhlasí
předseda.
s-41
"To
je
ale
něco,
co
by
prezident
měl
vědět
ještě
předtím,
než
bude
pokračovat
dál."
s-42
Boren
dokonce
dokázal
objevit
v
této
situaci
i
dobré
stránky.
s-43
Uvažuje
tak,
že
mu
tato
epizoda
pomůže
"objasnit
všechny
nejasnosti"
mezi
výborem
a
administrativou.
s-44
Ukáže
na
dopis
na
svém
pracovním
stole,
druhý
během
týdne
od
prezidenta
Bushe,
v
němž
se
uvádí,
že
"nejsou
výrazně
proti".
s-45
Obecněji
řečeno
Boren
doufá,
že
Panama
připraví
Washingtonu
šok,
díky
němuž
se
zbaví
strachu
z
použití
vojenské
síly.
s-46
"Možná
nás
to
vytrhne
z
postvietnamského
syndromu,
že
nejsme
nikdy
připraveni
použít
sílu,"
uvádí.
s-47
Možná
-
kdyby
všichni
senátoři
sdíleli
Borenovy
zásady.
s-48
Jenže
je
stejně
tak
možné
tvrdit,
že
i
kdyby
Boren
uvízl
až
po
ramena
v
této
šlamastyce,
problém
přesahuje
právní
interpretaci.
s-49
Třeba
je
problémem
politický
systém,
který
nechce
jednat
bez
"výměny
dopisů"
a
trvá
na
tom,
aby
zahraniční
politiku
řídil
výbor,
který
se
chová
k
prezidentovi
prostě
jako
k
dalšímu
kamarádovi
u
stolu.
s-50
Odpověď
Metzenbaumse
a
Cohense
zní,
že
tyto
dozorčí
výbory
nemůžeme
zrušit,
jelikož
jsme
zažili
příliš
mnoho
zneužití
výkonné
moci.
s-51
Jenže
Panama
je
dokladem
toho,
že
jejich
náhražka
je
systém
plodící
absurdní
zmatek.
s-52
Nyní
stojí
v
čele
národní
bezpečnosti
právníci.
s-53
V
Panamě
byly
zájmy
Spojených
států
naštěstí
ohroženy
jen
málo,
zabiti
byli
pouze
cizinci,
které
potkala
ta
smůla,
že
důvěřovali
americké
vůli.
s-54
Američané
by
ale
příště
nemuseli
mít
tolik
štěstí.
dependency tree
•
text view