PML View
wsj0761.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0761.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0761.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0761.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0761.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0761.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0761.cz.treex.gz |
---|
s-1
Y.
J.
Parková
a
její
rodina
si
čtyři
roky
odtrhuje
od
úst,
aby
si
tu
mohli
koupit
malý
byt,
avšak
zjistili,
že
čím
víc
se
jejich
úspory
blíží
k
částce
40 000
dolarů,
kterou
původně
potřebovali,
tím
víc
cena
roste.
s-2
Aktuálně
v
tomto
měsíci
se
víc
než
zdvojnásobila.
s-3
33letá
žena
v
domácnosti,
jejíž
manžel
má
coby
odborný
asistent
na
katedře
ekonomie
skromný
plat,
nyní
šetří
víc
než
kdykoli
předtím.
s-4
"Jsem
odhodlaná
do
tří
let
koupit
byt,"
říká.
s-5
"O
ničem
jiném
nepřemýšlím
ani
nemluvím."
s-6
Pro
Parkovi
a
miliony
dalších
mladých
Korejců
se
vytoužený
sen
o
vlastním
bydlení
stal
krutou
iluzí.
s-7
Pro
vládu
je
to
velmi
citlivá
politická
otázka.
s-8
Loni
v
květnu
vydal
vládní
výbor
zprávu
o
rozsahu
a
příčinách
tohoto
problému.
s-9
Za
posledních
15
let,
jak
se
ve
zprávě
uvádí,
se
ceny
za
bydlení
zvýšily
téměř
pětkrát.
s-10
Zpráva
dává
vinu
spekulantům,
kteří
podle
ní
vyhnali
ceny
pozemků
na
devítinásobek.
s-11
Výbor
zjistil,
že
od
roku
1987
ceny
nemovitostí
stouply
téměř
o
50
%
ve
spekulační
panice
živené
ekonomickou
prosperitou,
olympijskými
hrami
v
Soulu
v
roce
1988
i
v
důsledku
toho,
že
vláda
přislíbila
rychlý
rozvoj
jihozápadu
Koreje.
s-12
Výsledkem
je
to,
že
lidé,
kteří
mají
dost
peněz
na
koupi
jakékoli
nemovitosti,
podstatně
navýšili
svůj
majetek.
s-13
A
ti,
kteří
nic
nemají,
mají
pramalé
vyhlídky
na
koupi
bydlení.
s-14
Ve
zprávě
se
uvádí,
že
v
roce
1987
čtvrtina
obyvatel
vlastnila
91
%
z
celkem
71 895
čtverečních
kilometrů
soukromých
pozemků
a
že
10
%
obyvatel
vlastnilo
65
%
pozemků
určených
k
bytové
výstavbě.
s-15
Vládní
Pozemkový
výbor
uvádí,
že
pouze
třetina
korejských
rodin
vlastní
byt
či
dům.
s-16
Nájmy
se
prudce
zvýšily
ruku
v
ruce
s
cenami
domů.
s-17
Bývalý
člen
národního
zákonodárného
shromáždění
Hong
Sa-Duk,
nyní
rozhlasový
komentátor,
uvádí,
že
tento
problém
je
pro
řadu
lidí
nesnesitelný.
s-18
"Obávám
se
protestů
veřejnosti,
nebude-li
tato
situace
napravena,"
dodává.
s-19
Za
poslední
tři
měsíce
se
skutečně
konalo
několik
demonstrací
před
kancelářskou
budovou,
v
níž
sídlí
Pozemkový
výbor
a
Národní
zákonodárné
shromáždění,
a
účastníci
žádali,
aby
vláda
zastavila
spekulace
s
nemovitostmi.
s-20
Administrativa
prezidenta
Roh
Tae
Wooa
sleduje
krizi
v
oblasti
nemovitostí
celý
rok,
přičemž
velkou
pozornost
věnuje
částečnému
přerozdělování
půdy.
s-21
Minulý
týden
vzala
vláda
do
zákonodárného
shromáždění
tři
návrhy
zákona.
s-22
Navrhovaná
legislativa
má
za
cíl
urovnat
některé
nerovnoprávnosti
ve
stávajícím
systému
vlastnictví
půdy.
s-23
Důležité
body
zákona
podle
toho,
jak
je
nyní
formulován,
znějí:
-
Omezení
počtu
nemovitostí,
které
může
vlastnit
jedna
rodina,
na
660
čtverečních
metrů
v
šesti
největších
městech
státu,
ovšem
v
malých
městech
a
na
venkově
je
rozsah
větší.
s-24
Vláda
bude
provinilce
trestat,
nebude
však
zabavovat
majetek.
s-25
-
Daň
mezi
3
%
a
6
%
z
nemovitostí,
které
přesáhnou
strop
stanovený
vládou.
s-26
-
Daně
mezi
15
%
a
50
%
ročně
z
"nadměrných"
zisků
z
opětovného
prodeje
nemovitosti
či
z
prodeje
nevyužitých
pozemků
vládě.
s-27
Vláda
vymezuje
nadměrné
zisky
jako
ty,
které
přesahují
průměr
z
jiných,
podobně
velkých
nemovitostí
v
dané
oblasti.
s-28
-
Doba
odkladu
plateb
od
dvou
do
pěti
let
předtím,
než
vstoupí
v
platnost
postihy
v
plném
rozsahu.
s-29
Administrativa
uvádí,
že
tato
opatření
zastaví
přebujelé
spekulace
s
nemovitostmi,
uvolní
více
půdy
pro
ambiciózní
vládní
program
na
bytovou
výstavbu,
v
jehož
rámci
se
mají
do
roku
1992
postavit
dva
miliony
bytů,
a
také
se
asi
zvýší
popularita
prezidenta
Roha.
s-30
Zákonodárci
opozice
a
další
lidé
volající
po
pomoci
jihokorejským
nájemcům
však
tvrdí,
že
navrhované
změny
nejdou
dostatečně
daleko
na
to,
aby
si
bydlení
mohli
koupit
i
obyčejní
lidé.
s-31
Někteří
požadují
snížení
limitu
na
velikost
domu,
jiní
trvají
na
podstatně
vyšších
daních
za
velké
domy
a
pozemky.
s-32
Koalice
občanů
za
ekonomickou
spravedlnost,
skupina
hájící
zájmy
veřejnosti,
která
vede
snahy
o
radikální
reformu,
vyžaduje
omezení
ohledně
vlastnění
půdy,
vysoké
daně
z
kapitálových
zisků
a
radikální
přepracování
systému
oceňování
hodnoty,
z
něhož
vycházejí
daně
z
nemovitostí.
s-33
Avšak
jiní,
například
majitelé
rozsáhlých
pozemků,
stavební
podnikatelé
v
oboru
nemovitostí
a
obchodníci,
uvádějí,
že
návrhy
vlády
nejsou
únosné.
s-34
Kritici
pod
vedením
Federace
korejských
průmyslových
odvětví
naléhají
na
vládu,
aby
zmírnila
navrhovaná
omezení
a
tresty.
s-35
Zástupci
vlády,
naléhající
na
reformu
trhu
s
nemovitostmi,
ignorují
tvrzení
obchodníků
a
dráždí
je
jejich
nátlak.
s-36
"Při
tom,
co
děláme,
nedochází
k
žádnému
porušování
kapitalistického
principu
soukromého
vlastnictví,"
říká
Lee
Kyu
Hwang,
ředitel
vládního
Pozemkového
výboru,
který
vytvořil
návrhy
zákona.
s-37
Dodává
však,
že
ústava
opravňuje
vládu
k
tomu,
aby
vzala
do
svých
rukou
určitou
kontrolu
s
cílem
omezit
nedostatek
půdy.
s-38
Půda
určená
k
bytové
výstavbě
čítá
přibližně
46,2
čtverečního
metru
na
osobu,
což
je
o
18
%
méně
než
na
Tchaj-wanu
a
jen
o
polovinu
méně
než
v
Japonsku.
s-39
Lee
Kyu
Hwang
odhaduje,
že
v
Jižní
Koreji
působí
asi
10 000
spekulantů
s
nemovitostmi.
s-40
Hlavním
viníkem,
uvádí,
jsou
velké
společnosti
a
obchodní
skupiny,
které
skupují
obrovské
množství
půdy
"nikoli
pro
potřeby
společnosti,
ale
pro
rozprodej
s
vysokým
ziskem".
s-41
Jeden
výzkumný
ústav
vypočítal,
že
až
67
%
půdy
vlastněné
nějakou
společností
patří
403
společnostem,
přičemž
jen
1,5
%
je
určeno
pro
jejich
provoz.
s-42
Vládní
Úřad
pro
dohled
nad
bankami
tento
měsíc
sdělil
národnímu
zákonodárnému
shromáždění,
že
v
prvním
pololetí
roku
1989
koupilo
30
největších
obchodních
skupin
nemovitosti
v
hodnotě
1,5
miliardy
dolarů.
s-43
Ministerstvo
financí
proto
navrhlo
řadu
opatření,
která
by
omezila
investice
společností
do
nemovitostí
ještě
přísněji
než
omezení
zaměřená
na
jednotlivce.
s-44
Na
základě
těchto
opatření
by
finanční
instituce
nesměly
vlastnit
víc
nemovitostí,
než
kolik
jich
potřebují
pro
svůj
provoz.
s-45
Banky,
investiční
a
úvěrové
společnosti
by
měly
povoleno
vlastnit
půdu
rovnající
se
50
%
jejich
kapitálu,
přičemž
nyní
je
tento
poměr
75
%.
s-46
Maximální
možné
vlastnictví
nemovitostí
u
pojišťovacích
společností
by
bylo
omezeno
na
10
%
celkové
hodnoty
aktiv,
což
by
bylo
snížení
oproti
současným
15
%.
s-47
Ale
paní
Parková
tvrdí,
že
i
kdyby
se
díky
této
politice
podařilo
zpomalit
nebo
zastavit
spekulace,
ceny
za
byty
by
stejně
asi
nešly
dolů.
s-48
Přinejlepším,
říká
si,
porostou
pomaleji
-
snad
pomaleji
než
příjem
její
rodiny.
dependency tree
•
text view