PML View

wsj0629.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj0629.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj0629.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj0629.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj0629.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj0629.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj0629.cz.treex.gz

s-1 V burzovních okruzích v Bombaji je módním slovem slovo "mega".

s-2 Nejméně 40 společností přichází na kapitálový trh s emisemi v hodnotě 6 miliard dolarů, což je hodnota, která byla v Indii vždy považována za nemožnou.

s-3 "Pokud mluví o megaemisích, mluví skutečně o extrémních hodnotách," říká S. A. Dave, předseda indické Rady pro regulaci prodeje cenných papírů.

s-4 "Kapitálový trh kvete."

s-5 Ale megaemise vyvolávají megaotázky ohledně rychle se vyvíjejícího indického kapitálového trhu.

s-6 Jednou z nich je, zda je dost peněz na financování nových emisí, aniž by pokleslo obchodování na burze.

s-7 Investoři na poměrně neregulovaných indických burzách kromě toho často nevědí, co je čeká, když podpoří nějakou emisi.

s-8 Zveřejněné podnikatelské záměry společností v Indii nikdy neřeknou potenciálnímu investorovi mnoho.

s-9 Některé z těchto velkých částek ale získávají i malé firmy.

s-10 Jakmile investoři získají peníze, obvykle nemají žádnou představu o tom, jak je utratit.

s-11 Někteří analytikové si myslí, že tyto megaemise by mohly v takovém neregulovaném prostředí vést k megakrachům.

s-12 "Počet krachů bude v megaprojektech mnohem vyšší než počet úspěchů," říká G. S. Patel, bývalý předseda obrovského, vládou spravovaného investičního fondu Unit Trust of India.

s-13 "Budou mít megaproblémy."

s-14 Indické burzy byly od doby, kdy začal premiér Rajiv Gándhí liberalizovat průmysl, na pětiletém maximu s nějakými poklesy a opravami.

s-15 Ale poslední burzovní rozkvět v roce 1986 se zdá ve srovnání s dnešním ruchem na trhu malý.

s-16 Těchto 6 miliard dolarů, které se snaží získat v roce končícím 31. března zhruba 40 společností, stojí proti pouhým 2,7 miliardy dolarů, které byly na kapitálovém trhu získány v minulém fiskálním roce.

s-17 Ve fiskálním roce 1984, než se dostal Gándhí k moci, činily emise celkem jen 810 milionů dolarů.

s-18 Největší emise letošního roku, konvertibilní dluhopisy strojírenské společnosti Larsen & Toubro Ltd. v hodnotě 570 milionů dolarů, je největší v indické historii.

s-19 A není to jediná velká emise: čtyři největší emise dají dohromady 1,3 miliardy dolarů.

s-20 Konvertibilní dluhopisy - obligace, které lze později převést na kmenové akcie - jsou letos nejoblíbenějším instrumentem, ačkoli mnoho společností prodává i nekonvertibilní dluhopisy či kmenové akcie.

s-21 Tyto megaemise jsou podporovány dvěma faktory, ekonomickým a politickým.

s-22 V minulosti socialistická politika státu přísně omezovala velikost nových oceláren, petrochemických továren, automobilek a dalších průmyslových podniků, aby zachovala zdroje a omezila zisky, které mohou obchodníci vydělat.

s-23 V důsledku toho fungoval průmysl v malých, drahých, vysoce neefektivních průmyslových jednotkách.

s-24 Když se dostal k moci Gándhí, zavedl nové předpisy pro podnikatele.

s-25 Řekl, že průmysl by měl stavět továrny stejně velké jako v zahraničí a využívat úspor ze zvýšené výroby.

s-26 Řekl, že pokud bude výroba pro tuzemský trh příliš velká, měly by společnosti vyvážet.

s-27 Indické podnikatele doposud zatížené nadměrnou regulací bylo nutné přemlouvat, ale začali myslet ve velkém.

s-28 Některé z projektů sponzorovaných těmito novými emisemi jsou prvními plody Gándhího politiky a vyžadují vyšší kapitál než malé průmyslové jednotky postavené v minulosti.

s-29 Průmyslová revoluce způsobila velký nárůst kapitálového trhu, který je daleko levnějším zdrojem peněz než banky řízené vládou, kde jsou pro primární vypůjčovatele úrokové sazby okolo 16 %.

s-30 Druhý faktor podněcující megaemise je politický.

s-31 Gándhí vyhlásil na listopad všeobecné volby a mnoho podnikatelů se bojí, že on a jeho strana Indický národní kongres prohrají.

s-32 Některé společnosti navyšují své peníze v předtuše vlády, která nebude tak předpověditelná jako ta Gándhího, a možná bude i více omezující.

s-33 V Bombaji se také šíří četné zvěsti o tom, že část peněz přijatých v dnešním přívalu emisí bude před volbami použita jako příspěvky na kampaň.

s-34 Nikdo se k ničemu nepřizná, ale indičtí průmyslníci již dříve tajně dotovali kampaně.

s-35 Dosud jsou megaemise u investorů hitem.

s-36 Počátkem tohoto roku byla nabídka konvertibilních dluhopisů společnosti Tata Iron & Steel Co. v hodnotě 355 milionů dolarů nadobjednaná.

s-37 Námořní stavební společnost Essar Gujarat Ltd. měla podobný úspěch s emisí o něco málo menší.

s-38 Společnost Larsen & Toubro začala počátkem tohoto měsíce přijímat žádosti na svou obrovskou emisi; bankéři a analytikové očekávají, že bude nadobjednaná.

s-39 Ještě přijít velká emise petrochemické a agrochemické společnosti Bindal Agro Chem Ltd. a (indického) výrobce polovodičů, společnosti Usha Rectifier Corp.

s-40 A i když mnoho investorů prodává část svého portfolia, aby mohli nakoupit nové cenné papíry, drží se ceny na 16 indických burzách dosud vysoko.

s-41 "Nemyslím, že to na sekundárním trhu vyvolá nějaké zmatky," uvádí Patel, "jen klesající trend."

s-42 M. J. Pherwani, předseda fondu Unit Trust of India, říká: "Trhy míří k růstu, který jsme dříve neviděli ani o něm neslyšeli."

s-43 Ale s růstem přicházejí i růstové problémy, což je nyní na indickém kapitálovém trhu jasnější než kdykoli v minulosti.

s-44 V minulosti řídila trhy nepřímo vláda pevnou rukou sevřenou nad samotným průmyslem.

s-45 Různá ministerstva rozhodovala, které výrobky a v jakém množství mohou podnikatelé vyrábět, a vládou vlastněné banky řídily financování projektů a sledovaly, zda společnosti plní slíbené plány.

s-46 Vláda byla s touto dalekosahající, rafinovanou formou řízení odzkoušenou na konkrétních případech, bez jasných pravidel či pokynů, spokojená.

s-47 Ale nyní, když od investorů přicházejí velké peníze, vládní laxnost ohledně regulace a požadavků na zveřejňování informací nebezpečnější aspekty.

s-48 Po vzoru Komise pro regulaci prodeje cenných papírů v USA vznikla na počátku letošního roku indická Rada pro regulaci prodeje cenných papírů, v Novém Dillí však netlačili na legislativu natolik, aby zajistili její funkčnost.

s-49 Dave, její předseda, jedná bodře a trpělivě, ale hovoří-li o nutnosti pustit se do práce, nebere si servírky.

s-50 " je to mega, nebo není, myslíme, že požadavky na podnikatelské záměry by se měly podstatně vylepšit," říká.

s-51 "Zveřejňování informací je v Indii velice špatné."

s-52 Říká, že odpovědi na hlavní otázky - "Potřebujete opravdu tolik peněz, abyste financovali tyto investice? Řekli jste investorům, co se ve vašem sektoru děje? Co vaše dosavadní úspěchy a neúspěchy?" - se od společností, které přicházejí na burzu, nevyžadují.

s-53 Místo toho se většina investorů musí spolehnout na indický tisk, který se ovšem spokojí s klepy.

s-54 Příkladem toho je největší nabídka ze všech, emise dluhopisů firmy Larsen & Toubro v hodnotě 570 milionů dolarů.

s-55 Tuto strojírenskou společnost koupila při převzetí na počátku letošního roku gigantická textilní společnost Reliance.

s-56 Ačkoli společnost Larsen & Toubro 38 let nezískala žádné peníze z veřejných zdrojů, její noví vlastníci často vytvářejí na místních trzích finančnín zdroje.

s-57 (Reliance založila v roce 1988 petrochemickou společnost v hodnotě 357 milionů dolarů, což byla v době největší veřejná emise v historii Indie.)

s-58 Média emisi společnosti Larsen & Toubro zpochybňovala s důrazem na to, že přesahuje roční obrat společnosti a celkovou tržní hodnotu podniku.

s-59 Ještě drsnější je případ polovodičové společnosti Usha Rectifier, která měla v roce 1988 obrat ve výši 28 milionů dolarů a půjčuje si 270 milionů dolarů na výstavbu továrny na železo.

s-60 Když firma získá peníze, není vždy jisté, k čemu je použije.

s-61 Společnost Larsen & Toubro například uvádí, že si půjčuje 570 milionů dolarů, které použije jako dodavatelský úvěr na významná pracovní místa ve strojírenství.

s-62 Na rozdíl od jiných společností nezdůraznila konkrétní projekty, které chce financovat.

s-63 Analytikové říkají, že i když jsou v podnikatelském záměru popsány konkrétní projekty, peníze se často použijí jinde.

s-64 "Někdo musí sledovat, jak se tyto finance rozdělují," uvádí Dave.

s-65 Patel souhlasí: "Nikdo pořádně nesleduje a nechrání využití těchto financí.

s-66 Snaží se zacelit všelijaké díry, ale na tohle nejsou vůbec připravení."

s-67 V důsledku půjčování velkých finančních obnosů, uvolněných požadavků na zveřejňování informací a nedbalého sledování využití peněz se někteří analytikové bojí případných megakrachů, které by mohly důvěru v trh zranit mnohem více než malé bankroty, které následovaly po rozkvětu v roce 1986.

s-68 Vláda trvá na tom, že pravděpodobnost tohoto je nízká.

s-69 Říká, že navzdory volné regulaci samotného trhu její dlouhodobá regulace průmyslu takovým krachům předejde.

s-70 Do tohoto článku přispěl T. T. Ram Mohan.


dependency treetext view