PML View
wsj0609.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0609.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0609.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0609.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0609.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0609.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0609.cz.treex.gz |
---|
s-1
Prezident
Bush
trvá
na
tom,
že
to
bude
skvělý
nástroj
na
omezení
rozpočtového
schodku
a
odstranění
tuku
z
vládních
programů.
s-2
Chce
to
hned
teď.
s-3
Ne
tak
rychle,
říká
oklahomský
poslanec
Mickey
Edwards,
také
jeden
z
republikánů.
s-4
"Považuji
to
za
jednu
z
nejhloupějších
myšlenek
20.
století,"
říká.
s-5
Je
to
právo
vetovat
rozpočtové
položky,
postup,
který
prezidentovi
umožní
z
nějakého
velkého
návrhu
zákona
o
výdajích,
který
již
prošel
Kongresem,
odstranit
jednotlivé
položky,
aniž
by
vetoval
celý
zákon.
s-6
Ať
si
o
té
myšlence
myslí
kdokoli
cokoli,
je
to
mnohem
více
než
rozpočtový
trik,
kterým
se
zdá
být
na
první
pohled.
s-7
Je
to
spíše
nástroj,
který
může
otřást
celým
vztahem
prezidenta
k
demokratům
i
republikánům
v
Kongresu,
podstatně
zvýšit
pravomoc
prezidenta,
a
tudíž
i
změnit
způsob
jednání
vlády.
s-8
Prezident
Bush
má
o
právo
vetovat
rozpočtové
položky
velký
zájem
a
dlouho
usiloval
o
zákon,
který
by
něco
takového
prezidentovi
umožňoval.
s-9
Nyní
Bílý
dům
prohlašuje,
že
se
nemusí
spoléhat
na
to,
že
Kongres
-
který
neprojevil
žádnou
ochotu
autoritě
prezidenta
ustoupit
-
právo
veta
rozpočtových
položek,
o
které
usiluje,
schválí.
s-10
Mluvčí
Bílého
domu
minulý
týden
uvedli,
že
Bush
zvažuje,
že
prostě
prohlásí,
že
Ústava
mu
takovou
moc
dává,
a
právo
vetovat
rozpočtové
položky
uplatní,
čímž
spustí
soudní
proces,
který
rozhodne,
zda
toto
právo
má.
s-11
Ačkoli
by
to
mohlo
znít
jako
tajný
manévr,
který
nikoho
kromě
Washingtonu
nezajímá,
vyvolalo
by
to
politické
zemětřesení.
s-12
"Dopady
jsou
obrovské,"
říká
poslanec
Don
Edwards,
kalifornský
demokrat,
který
je
vysoce
postaveným
členem
sněmovního
Justičního
výboru.
s-13
"Je
to
skutečná
zbraň
vyzývající
Kongres
k
osobnímu
souboji."
s-14
Poradci
Bílého
domu
vědí,
že
je
to
krok,
který
nelze
udělat
snadno
-
a
z
tohoto
důvodu
si
prezident
letos
možná
zahájení
testovacího
případu
rozmyslí.
s-15
Někteří
hlavní
poradci
tvrdí,
že
společně
s
dalšími
boji
o
omezení
daně
z
kapitálového
zisku
a
s
nejasně
se
rýsujícím
návrhem
na
snížení
rozpočtu
má
Bush
s
Kongresem
rozehraných
sporů
až
dost.
s-16
Raději
by
právo
veta
rozpočtových
položek
odložili
alespoň
na
příští
rok.
s-17
Bushe
a
některé
další
poradce
to
však
stále
silně
táhne
k
myšlence
právo
veta
rozpočtových
položek
vyzkoušet.
s-18
Tato
myšlenka
se
objevila
minulý
týden,
když
viceprezident
Dan
Quayle
veřejně
v
Chicagu
řekl,
že
Bush
hledá
nějaký
testovací
případ.
s-19
Tiskový
tajemník
Bílého
domu
Marlin
Fitzwater
potvrdil,
že
se
Bush
o
tuto
myšlenku
zajímá,
ale
upozornil,
že
ještě
není
pevné
rozhodnut,
že
to
zkusí.
s-20
Bush,
bývalý
prezident
Reagan
a
mnoho
konzervativních
aktivistů
tvrdí,
že
právo
vetovat
rozpočtové
položky
by
udělalo
mnoho
pro
obnovení
kázně
v
rozpočtovém
procesu.
s-21
Tvrdí,
že
prezident
potřebuje
mít
možnost
chirurgicky
odstranit
nákladné
projekty
volebních
kampaní,
které
jsou
spojeny
s
velkými
souhrnnými
výdajovými
návrhy.
s-22
Tyto
zákony
nelze
snadno
vetovat
celé,
protože
jsou
často
nutné,
aby
udržely
vládu
v
provozu.
s-23
Konzervativci
poznamenávají,
že
43
guvernérů
může
právo
veta
rozpočtových
položek
použít
pro
státní
rozpočty.
s-24
A
aby
se
to
ještě
vyostřilo,
začínají
někteří
konzervativní
právní
teoretikové
tvrdit,
že
Bush
nepotřebuje
čekat
na
zákon,
který
mu
toto
veto
dá,
protože
toto
právo
je
už
součástí
Ústavy.
s-25
Svůj
argument
zakládají
na
větě
zakotvené
v
Ústavě
v
článku
I
v
odstavci
7,
která
říká:
Každá
směrnice,
usnesení
nebo
hlasování,
kde
je
nutná
shoda
Senátu
a
Sněmovny
reprezentantů
(s
výjimkou
otázky
odročení),
musí
být
předložena
prezidentovi
Spojených
Států
a
nabýt
právní
moci
může,
až
když
ji
schválí...
nebo
neschválí..."
s-26
Tato
věta,
jak
tvrdí,
má
rozšiřovat
větu
předchozí,
která
stanovuje,
že
prezident
může
vetovat
"návrh
zákona",
a
je
dost
obecná
na
to,
aby
mu
umožnila
vyškrtnout
položky
a
dodatky
uvnitř
zákona.
s-27
Vůdce
senátní
menšiny
Robert
Dole
(republikán
za
Kansas)
tento
argument
za
sebe
přijímá
a
na
počátku
tohoto
roku
veřejně
tlačil
na
Bushe,
"aby
použil
právo
vetovat
rozpočtové
položky
a
umožnil
soudům
rozhodnout,
zda
to
je,
či
není
ústavní".
s-28
Není
téměř
pochybnosti,
že
tento
krok
by
soudy
ihned
odmítly
a
rychle
by
ho
poslaly
k
Nejvyššímu
soudu,
aby
jej
definitivně
vyřešil.
s-29
"Je
to
důležitá
otázka
a
nebudou
to
chtít
nechat
na
nižších
soudech,"
uvádí
Stephen
Glazier,
newyorský
státní
zástupce,
jehož
spisy
byly
nápomocny
při
protlačování
myšlenky,
že
prezident
již
má
právo
vetovat
rozpočtové
položky.
s-30
Poslanec
Edwards,
kalifornský
demokrat,
je
jeden
z
těch,
kdo
slibuje,
že
bude
Bushe
ihned
hnát
před
soud
se
slovy,
že
právo
veta
rozpočtových
položek
by
rozšířilo
prezidentské
pravomoci
daleko
více,
než
měli
tvůrci
Ústavy
na
mysli.
s-31
"Staví
to
prezidenta
do
oblasti
zákonodárství,"
prohlašuje.
s-32
"To
není
to,
co
měli
naši
předci
na
mysli."
s-33
Poslanec
Edwards
tvrdí,
že
kromě
toho,
že
právo
vetovat
rozpočtové
položky
poskytne
prezidentovi
pravomoc
měnit
návrhy
výdajů,
které
se
mají
tvořit
v
Kongresu,
umožní
hlavě
státu
také
vydírat
zákonodárce.
s-34
Poznamenává,
že
jako
zákonodárce
z
oblasti
San
Francisca
bojuje
každý
rok
o
zachování
federálních
dotací
pro
systém
Bay
Area
Rapid
Transit.
s-35
Pokud
by
prezident
měl
právo
vetovat
rozpočtové
položky
a
chtěl
ho
přinutit
podpořit
nějakou
spornou
aktivitu
v
zahraniční
politice,
říká
poslanec
Edwards,
může
zavolat
a
prohlásit,
že
sám
zruší
dotace
pro
BART,
jestliže
se
poslanec
"nepřizpůsobí"
této
zahraničně-politické
záležitosti.
s-36
Obhájci
tvrdí,
že
prezident
by
využil
práva
veta
rozpočtových
položek
spravedlivěji
než
takto.
s-37
Avšak
s
tímto
nástrojem
může
být
i
jiný
problém:
navzdory
všemu
tomu
politickému
strachu,
který
způsobí,
nemusí
být
pro
snižování
deficitu
účinný.
s-38
Velkých
soust
vládního
rozpočtu,
jako
jsou
nárokové
programy
sociálního
a
zdravotního
pojištění,
by
se
netýkalo.
s-39
Guvernéři
zjistili,
že
aby
si
udrželi
politický
respekt,
musí
tohoto
nástroje
používat
zřídka.
s-40
A
není
ani
jisté,
že
by
právo
vetovat
rozpočtové
položky
ohrozilo
některé
projekty
volební
kampaně,
protože
takové
programy
bývají
spíše
než
v
samotných
oficiálních
návrzích
na
seznamu
neformálních
hlášení
z
konferencí,
které
doprovázejí
návrhy
výdajů.
s-41
Obhájci
ale
stále
tvrdí,
že
právo
veta
by
mělo
na
všechny
návrhy
úprav
rozpočtu
"chladící
účinek",
jak
to
nazývá
Glazier.
s-42
Říkají,
že
zákonodárci
by
se
měli
v
první
řadě
vyhnout
tomu,
aby
do
zákonů
zahrnovali
mnoho
výdajových
projektů,
protože
hrozí
zmatky,
až
tyto
návrhy
budou
později
vetem
rozpočtových
položek
vyňaty.
s-43
Ať
už
bude
mít
testovací
případ
jakýkoli
výsledek,
prezident
Bush
se
bude
muset
pohybovat
opatrně,
protože
pouhý
pokus
mu
může
"znepřátelit
nejen
demokraty,
ale
i
republikány",
říká
Louis
Fisher,
vědecký
pracovník
z
Výzkumné
služby
Kongresu,
který
se
specializuje
na
vztahy
mezi
výkonnými
a
zákonodárnými
složkami.
s-44
Republikáni
i
demokraté
mají
stejný
zájem
"na
tom,
jak
systém
funguje,"
poznamenává.
s-45
Opravdu,
ačkoli
většina
republikánů
právo
veta
rozpočtových
položek
podporuje,
někteří,
od
liberálního
oregonského
senátora
Marka
Hatfielda
ke
konzervativnímu
poslanci
Edwardsovi,
jsou
proti.
s-46
Poslanec
Edwards
je
ztělesněním
tradičního
konzervativního
pohledu,
že
je
chybou
dát
do
rukou
jediné
osoby
tolik
pravomocí.
s-47
Jak
poznamenává,
konzervativci,
kteří
dnes
podporují
právo
vetovat
rozpočtové
položky,
by
toho
mohli
později
litovat:
"Jednou
budete
mít
zase
demokratického
prezidenta",
který
bude
těchto
rozšířených
pravomocí
využívat
proti
těm
samým
konzervativcům.
s-48
Každá
směrnice,
usnesení
nebo
hlasování,
kde
je
nutná
shoda
Senátu
a
Sněmovny
reprezentantů
(s
výjimkou
otázky
odročení),
musí
být
podle
předpisů
a
omezení
předepsaných
pro
případy
návrhů
zákona
předložena
prezidentovi
Spojených
Států,
a
když
ji
schválí,
teprve
pak
může
nabýt
právní
moci,
když
ji
neschválí,
musí
ji
v
Senátu
a
Sněmovně
reprezentantů
schválit
dvě
třetiny.
dependency tree
•
text view