PML View

wsj0526.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj0526.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj0526.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj0526.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj0526.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj0526.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj0526.cz.treex.gz

s-1 Jako u tolika jiných trendů v zábavním průmyslu se zdá, že současnou záplavu násilných dramat v televizi charakterizuje spojení idealismu a snahy o sebeprosazení.

s-2 To první přichází s nejnovější vlnou politického aktivizmu v Hollywoodu, zvláště kolem feministických problémů, například potratu.

s-3 To druhé vychází z představy, kterou mnoho lidí v televizní síti, že jejich jedinou nadějí, aby od nich divák nepřeběhl ke kabelovému vysílání, je plnit vysílání stále více a více naturalistickými scénami.

s-4 Dejte to dohromady a dostanete programy o násilí.

s-5 Nejlepší žeň byla minulý týden v premiéře sezóny "In the Heat of the Night (V žáru noci)", řady stanice NBC, započaté v roce 1967 celovečerním filmem o černém filadelfském policejním detektivovi v malém městě na jihu.

s-6 V této sérii se Virgil Tibbs (Howard Rollins) a jeho žena Althea (Anne-Marie Johnsonová) usadili ve Spartě v Missouri.

s-7 Protože program získal atmosféru místa, jelikož byl natočen v lokalitě v Georgii, tato epizoda - ve které je Althea znásilněna arogantním bílým učitelem - dělá správnou věc tím, že odhaluje sociální dopady zločinu.

s-8 V televizním filmu, který není epizodou ze seriálu, je samozřejmě obtížnější navodit atmosféru místa.

s-9 Ale nabídka pro dnešní večer, "Settle the Score (Zúčtuj s ním)" (ve 21-23 hodin východního standardního času na NBC), se o to ani nepokouší.

s-10 Tento příběh o chicagské policistce vracející se domů, aby nalezla muže, který ji před 20 lety znásilnil, působí, jako by se odehrával na vysočině Ozark.

s-11 Ale je spíše ilustrací k tomu, co Ben Stein popisuje ve své studii společenských postojů v televizním průmyslu: "Strach z násilí a animozity... kvůli rase nebo vyznání, strach a nedostatek pochopení v politice maloměstských lidí... vytváří obrovskou vlnu odporu k malým městům v myslích televizních autorů a producentů."

s-12 Scénárista a vedoucí producent snímku "Settle the Score (Zúčtuj s ním)" Steve Sohmer je absolventem Yale a podílel se na dokumentárním filmu stanice PBS, vysílaném letos v létě, v němž šest studentů Yale z ročníku 1963 rozebíralo své životy po ukončení studia.

s-13 Sohmer, který je žid, v jednu chvíli v dokumentu říká, že se cítil odmítán mnoha protestanty a jižany, s nimiž se na Yale setkal.

s-14 Cituje, co řekl jeden student: "Ty jsi právě ten typ židovského kluka, jaký my jižané nemůžeme vystát.

s-15 " Sohmer přiznává, že to částečně bylo reakcí na takové postoje, že je nyní "obyvatelem jednoho z dvou ostrovů mimo pobřeží Ameriky".

s-16 Ale je exil v Hollywoodu dostatečný?

s-17 Nelze soudit podle "Settle the Score (Zúčtuj s ním)", v němž, jak se zdá, si Sohmer vyřizuje své vlastní účty.

s-18 Ze všech nelichotivých portrétů maloměstské Ameriky, které jsem viděl v televizi, je tento film nejzbytečněji ošklivý.

s-19 Jediná sympatická postava je rozmařilá dcera Kate (Jaclyn Smithová) a tu lze snést jen díky tomu, že nemá nic společného se svým příbuzenstvem, skutečně zaostalou bandou jižanských protestantů, jejichž neradostná existence spočívá nejvíce v pěstování broskví a potlačování sexuality.

s-20 Tito lidé jsou totiž tak prudérní, že krásnou Kate viní z toho, že když byla teenager, někdo svázal ruce za zády, strčil hlavu do jutového pytle, brutálně ji znásilnil a zbil a pak ji nechal umírat v chladírně.

s-21 Její tatínek (Howard Duff) je typ chlápka, který, když se modlí u stolu s večeří, odmlčí se u slova "hřích" a významně se podívá na dceru, kterou neviděl dvě desetiletí, protože ve svém nitru , že si to, co se stalo v chladírně, užívala a dopřává si to samé potěšení neustále od doby, co vymetá noční kluby v Chicagu.

s-22 Lidé jako tenhle tatínek samozřejmě existují.

s-23 Ale v Sohmerově vysočině Ozark je to jen špička patriarchálního ledovce.

s-24 Setkání Kate s každým mužem je buď chichotavě puritánské, zlomyslně blahosklonné, odporně chlípné, nebo všechno dohromady.

s-25 Přidejte skutečnost, že každý z nich, včetně tatínka, by mohl být oním útočníkem, a máte dějiště, které se nepodobá maloměstské Americe, dokonce ani hollywoodské noční můře o maloměstské Americe, ale spíše paranoidní, feministické dystopii připomínající "The Handmaid's Tale (Příběh služky)" od Margaret Atwoodové, který sám brzy bude (jak jste uhádli) hollywoodským filmem.

s-26 Ve filmu existují dvě výjimky: Josh (Jeffrey DeMunn), místní lékař, který Kate vždy miloval, a Lincoln (Richard Masur), prostomyslný, ale laskavý bratr Kate.

s-27 Josh se o Kate nemotorně pokouší, zatímco ta je plná zlosti a strachu, ale my od začátku víme, že on není členem toho odporného patriarchálního zřízení.

s-28 Jak by mohl být?

s-29 Je ředitelem místní organizace plánovaného rodičovství.

s-30 Pokud jde o Lincolna, tak jestli nedokážete uhodnout, proč je ke své sestře, kterou jinak každý nenávidí, tak milý, vám to nepovím.

s-31 Pokud jde o ženy, ty jsou dojemné.

s-32 Maminka Kate (Louise Lathamová) je morální zbabělec.

s-33 Její švagrová (Amy Wrightová) je fňukající puritánka plná strachu, že Kate svede všechny ženaté muže ve městě, včetně zvláště ohavného chlápka jménem Tucker, jehož představa zábavy je nechat svou ženu doma, aby si léčila modřiny a popáleniny od cigaret, zatímco on přinutí Kate k tanci a pak se blahem celý bez sebe pokusí zlámat žebra.

s-34 Přinejmenším se zdá, že švagrová je ubohou znalkyní mužského šarmu.

s-35 Nicméně ani tyto urážlivé karikatury nejsou tak špatné jako morální pokrytectví v jádru filmu "Settle the Score (Zúčtuj s ním)".

s-36 Ve shora zmíněné epizodě "V žáru noci" jsme viděli, jak je Althea napadena, ale nebyli jsme přizváni, abychom se tou podívanou potěšili.

s-37 V Sohmerově filmu jsme naopak nuceni podílet se na perverzním vzrušení násilníka, když se plíží za svou obětí, protože kamera chtivě sleduje Kate v různých fázích svlékání a setrvává pohledem na jejím svázaném těle během opakovaných zpětných záběrů znásilnění.

s-38 V tomto ohledu je příměří mezi feminismem a senzacechtivostí značně znepokojivé.

s-39 Uveďme např. scénu, ve které Kate stojí nahá v osvětleném okně a šeptá ke svému skrytému útočníkovi: "Prohlédni si všechno, co chceš.

s-40 Od zítřka budu sledovat.

s-41 " Nebo tu, ve které ona a Josh zůstanou trčet ve městě a poté, co si Kate vyžádá oddělené pokoje v motelu, zaklepe na jeho dveře, aby ze sebe vychrlila své pocity po znásilnění - oblečená jen v minikalhotkách a push-up podprsence.

s-42 Jistě, otázka je jasná.

s-43 Když mají přátele typu pana Sohmera, potřebují feministky z Hollywoodu ještě nepřátele?


dependency treetext view