PML View
wsj0415.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0415.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0415.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0415.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0415.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0415.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0415.cz.treex.gz |
---|
s-1
Do
nejlidnatější
a
vysoce
zadlužené
země
v
Latinské
Americe
se
velmi
energicky
navrací
demokracie.
s-2
15.
listopadu,
kdy
Brazilci
poprvé
po
29
letech
volí
prezidenta,
bude
mít
82
milionů
voličů
v
zemi
na
výběr
z
22
kandidátů.
s-3
Kandidáti
křížem
krážem
projíždějí
tuto
obrovskou
zemi
se
145
miliony
lidí
a
účastní
se
mítinků
a
televizních
debat
v
naději,
že
budou
zvoleni
pro
jednu
z
určitě
nejméně
vděčných
politických
prací
na
světě:
snahu
o
vytažení
Brazílie
z
jejích
ekonomických
a
sociálních
potíží.
s-4
"Lituji
toho,
kdo
zvítězí,"
říká
brazilský
diplomat.
s-5
Kdo
tím
vítězem
bude,
je
značně
nejisté.
s-6
Šance
na
vítězství
jsou
dávány
půl
tuctu
kandidátů,
kteří
sázejí
na
politické
linie
od
thatcherismu
až
po
rozředěný
marxismus.
s-7
"Když
někdo
tvrdí,
že
ví,
který
z
těchto
šesti
zvítězí,
není
při
smyslech,"
říká
Antonio
Britto,
centristický
člen
parlamentu.
s-8
Favoritem
zůstává
Fernando
Collor
de
Mello,
čtyřicetiletý
bývalý
guvernér
státu
Alagoas.
s-9
Vynořil
se
odnikud
a
dostal
se
do
čela
v
průzkumech
veřejného
mínění,
pravděpodobně
ani
ne
tak
kvůli
svému
mlhavému
programu
na
"vybudování
nové
Brazílie",
jako
kvůli
svému
pěknému
vzhledu,
otevřené
podpoře
vlivné
televizní
sítě
Rede
Globo
a
své
pověsti
lovce
"mahárádžů,"
čili
přeplacených
a
málo
pracujících
státních
zaměstnanců.
s-10
Ale
po
tom,
co
si
vybudoval
impozantní
náskok,
sklouzl
umírněný
až
konzervativní
Collor
v
průzkumu
veřejného
mínění
z
výšky
asi
43
%,
která
měl
jen
před
několika
týdny,
na
přibližně
30
%.
s-11
Aby
se
nemuselo
volit
v
druhém
kole,
musel
by
jeden
kandidát
získat
50
%
hlasů
-
výsledek,
který
většina
analytiků
pokládá
za
nemožný,
vzhledem
k
tolika
kandidátům
ve
hře.
s-12
Dva
levicově
orientovaní
politici,
socialista
Leonel
Brizola,
bývalý
guvernér
státu
Rio
de
Janeiro,
a
k
marxismu
se
přiklánějící
Luis
Inacio
da
Silva,
jsou
v
současné
době
na
stejné
úrovni
asi
15
%
a
třem
dalším
kandidátům
jsou
dávány
šance
na
to,
že
se
17.
prosince
dostanou
do
závěrečné
volby
mezi
dvěma
největšími
příjemci
hlasů:
jsou
to
sociální
demokrat
Mario
Covas
a
dva
konzervativci,
Paulo
Salim
Maluf,
bývalý
guvernér
státu
Sao
Paulo,
a
Guilherme
Afif
Domingos.
s-13
Z
nejistoty
běhá
na
brazilských
finančních
trzích
všem
po
zádech
mráz.
s-14
Dolar,
nejlepší
indikátor
nálady
v
zemi,
na
šedém
trhu
prudce
stoupl,
stejně
jako
zlato.
s-15
Únik
kapitálu
je
podle
zpráv
výrazný.
s-16
Důležitá
otázka
je,
zda
nový
prezident
bude
mít
sílu
a
politickou
podporu
v
kongresu,
aby
podnikl
kroky
k
vyléčení
ekonomických
neduhů
Brazílie.
s-17
Zdá
se,
že
prezident
José
Sarney,
který
převzal
úřad
v
roce
1985,
když
muž
vybraný
sborem
volitelů
těžce
onemocněl,
se
prostě
snaží
vyhnout
hyperinflaci.
s-18
Neoblíbený
Sarney,
jehož
úkolem
bylo
dosáhnout
po
21
letech
vojenského
řádu
hladkého
přechodu
k
demokracii,
o
znovuzvolení
neusiluje.
s-19
Z
volební
urny
by
mohlo
vypadnout
rozhodnutí
o
tom,
zda
se
Brazílie
konečně
bude
chovat
podle
potenciálu
osmé
největší
ekonomiky
na
světě,
nebo
se
bude
i
nadále
chovat
podle
méně
záviděníhodných
přízvisek:
jako
největší
dlužník
rozvojového
světa,
vrávorající
na
pokraji
hyperinflace,
potýkající
se
s
deficity
a
stagnací,
s
obrovskou
ekonomickou
nerovností
a
sociální
nespokojeností
vřící
pod
povrchem.
s-20
Pokud
Brazílie
najde
ekonomickou
strategii,
která
jí
umožní
návrat
k
růstu
a
splacení
dluhu,
mohlo
by
ji
to
dovést
k
otevření
a
uvolnění
její
chráněné
ekonomiky,
říkají
analytici,
právě
jako
se
to
povedlo
argentinskému
prezidentovi
Carlosu
Saulu
Menemovi,
i
když
byl
zvolen
na
základě
populistického
programu.
s-21
"Tím,
že
se
spoléháme
na
prezidenta,
bychom
mohli
na
konci
století
být
buď
ekonomikou
v
řádu
bilionů
dolarů,
nebo
zůstat
tam,
kde
jsme,"
říká
politický
vědec
Amaury
de
Souza.
s-22
"A
to,
kde
jsme,
je
zlé."
s-23
Přes
hrdinské
úsilí
ministra
financí
Mailsona
Ferreiry
da
Nobregy
se
jenom
v
září
inflace
dostala
na
36
%
a
očekává
se,
že
za
rok
překročí
1000
%.
s-24
To
mohlo
být
ještě
donedávna
pokládáno
za
hyperinflaci,
ale
Argentina
v
červenci
přestála
cenová
navýšení
o
téměř
200
%
před
tím,
než
v
srpnu
a
září
tuto
míru
prudce
srazila.
s-25
Nicméně
obrovský
vnitřní
dluh
donutil
vládu
masivně
si
půjčovat
na
domácím
trhu
a
nabízet
míry
návratnosti
přizpůsobené
inflaci
jen
ve
výši
2
až
3
procent
měsíčně,
aby
přesvědčila
investory
nevzdávat
se
svých
papírů.
s-26
Odhaduje
se,
že
kolem
70
miliard
dolarů
bude
vázáno
na
krátkodobém
peněžním
trhu,
který
se
chová
i
jako
ochrana
proti
inflaci
pro
spotřebitele
i
jako
akcelerátor
inflace
a
deficitů
pro
vládu.
s-27
Podle
některých
odhadů
by
vnitřní
dluh
Brazílie,
čili
celkový
veřejný
deficit,
mohl
dosáhnout
6,5
%
z
jejího
hrubého
domácího
produktu,
který
činí
351
miliard
dolarů.
s-28
Mnoho
peněz
jde
na
subvence
či
na
udržení
provozu
nevýkonných
státem
kontrolovaných
společností.
s-29
Mezi
následky
je
časté
zhroucení
veřejných
služeb.
s-30
Není
neobvyklé
čekat
po
zvednutí
telefonního
sluchátka
tři
minuty
na
oznamovací
tón,
a
pak
být
přerušen
obsazovacím
tónem
před
dokončením
vytáčení
čísla.
s-31
Činitelé
také
tvrdí,
že
možná
není
daleko
celonárodní
nedostatek
elektřiny.
s-32
Ekonomové,
obchodníci
a
někteří
politici
se
shodují,
že
odpovědí
je
ortodoxní
ekonomický
úsporný
program
zahrnující
omezené
státní
výdaje,
zaměření
výdajů
na
podstatné
oblasti,
jako
je
vzdělání,
zdraví
a
sociální
péče,
privatizace
státních
společností,
reforma
daňového
systému,
pozvednutí
sazeb
veřejných
služeb,
aby
odpovídaly
nákladům,
a
možná
dočasné
zmrazení
mezd
a
cen
a
devalvace
cruzada.
s-33
Analytici
také
říkají,
že
se
Brazílie
nevyhne
opakovanému
jednání
o
svém
zahraničním
dluhu
ve
výši
115
miliard
dolarů,
zaplacení
jehož
úroků
minulý
měsíc
odložila.
s-34
Nicméně
analytici
tvrdí,
že
pevný
ekonomický
program
by
musel
být
doprovázen
opatřeními
na
ochranu
chudých
před
svými
dopady
týkajícími
se
recese,
například
dotováním
základních
potravin.
s-35
Má
se
za
to,
že
kolem
80
%
brazilských
voličů
žije
na
hranici
chudoby.
s-36
Ze
tří
kandidátů
s
vážnými
šancemi
na
vítězství
obhajuje
taková
opatření,
jaká
jsou
podle
slov
ekonomů
potřebná,
nejvíce
Collor.
s-37
Ale
jeho
nezkušenost
budí
pochybnosti,
zda
bude
mít
politickou
sílu
je
uskutečnit.
s-38
Sedmašedesátiletý
Brizola
se
o
svých
úmyslech
vyjadřuje
mlhavě
a
často
používá
ohnivou
rétoriku,
ale
analytici
říkají,
že
pravděpodobně
bude
pragmatický.
s-39
Da
Silva,
třiačtyřicetiletý
bývalý
tovární
dělník
a
odborový
předák,
je
nejradikálnější,
přísahá,
že
neposkytne
platby
na
zahraniční
dluh
a
říká,
že
"nebude
přihlížet
snahám
prodat
zemi
tomu,
kdo
nabídne
nejvíc".
s-40
Ale
i
přes
rozdíly
v
tom,
co
kandidáti
říkají,
ekonomické
tlaky
podle
některých
zdejších
analytiků
zapříčiní,
že
příští
prezident
nebude
mít
příliš
na
výběr
v
tom,
co
udělá.
dependency tree
•
text view