PML View
wsj0314.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0314.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0314.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0314.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0314.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0314.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0314.cz.treex.gz |
---|
s-1
Po
20
letech
prosazování
návrhů
pracujících,
aby
se
předělal
systém
zdravotní
péče
v
zemi,
se
Bert
Seidman
ze
společnosti
AFL-CIO
setkává
se
zájmem
z
málo
pravděpodobné
strany:
ze
strany
velkých
podniků.
s-2
Lídři
společností,
frustrovaní
dvouciferným
nárůstem
nákladů
na
zdravotní
péči,
se
začínají
ozývat
jak
liberální
demokraté.
s-3
To,
že
není
pod
kontrolou
zvyšování
lékařských
nákladů,
by
nakonec
mohlo
"vést
některé
z
nás,
kteří
dnes
jsme
zastánci
volného
trhu,
k
přehodnocení
našeho
myšlení
a
postojů
ohledně
národního
zdravotního
pojištění
sponzorovaného
vládou,"
varoval
na
začátku
tohoto
roku
Arthur
Puccini,
viceprezident
firmy
General
Electric
Co.
s-4
Dopad
na
finanční
zdroje
zdravotních
dávek
dovedl
podniky
i
pracující
k
překvapivé
shodě.
s-5
Společnost
AFL-CIO
i
Národní
asociace
výrobců
volají
po
opatřeních,
která
by
zastavila
rostoucí
náklady,
zlepšila
kvalitu
a
poskytla
péči
31
milionům
Američanů,
kteří
v
současné
době
nemají
zdravotní
pojištění.
s-6
Shoda
na
těchto
bodech
je
daleko
od
konkrétního
programu
a
nikdo
neočekává,
že
USA
se
pohrne
k
radikální
restrukturalizaci
systému
zdravotní
péče.
s-7
Ale
existují
známky
toho,
že
spolupráce
pracujících
a
vedení
by
mohla
změnit
politiku
vydávání
zákonů
o
zdravotní
péči
a
ekonomiku
lékařství.
s-8
"Nemohu
si
vzpomenout
na
dobu,
kdy
se
prakticky
všichni
shodli,
o
čem
ten
problém
je,"
říká
pan
Seidman,
který
stojí
v
čele
oddělení
společnosti
AFL-CIO,
které
se
zabývá
záležitostmi
kolem
zdravotnictví.
s-9
Protože
Bushova
vláda
nepřebírá
iniciativu
v
záležitostech
zdraví,
obchodní
činitelé
jednají
s
demokraty
z
kongresu,
kteří
podporují
přepracování
zdravotní
péče.
s-10
"Podniky
v
celé
zemi
tráví
víc
času
vypořádáváním
se
s
tímto
problémem,"
říká
senátor
Edward
Kennedy
(D.,
Mass.).
s-11
"Je
to
zásadní
problém."
s-12
Podniky
si
na
začátku
tohoto
roku
stěžovaly,
když
senátor
Kennedy
předložil
návrh
zákona,
který
by
zaměstnavatelům
nařizoval,
aby
pracovníkům
zajistili
minimální
stupeň
zdravotního
pojištění,
ale
neobsahoval
ustanovení
kontrolující
náklady.
s-13
Částečně
jako
odpověď
vypracovává
dvoupartijní
skupina
senátorů
z
finančních
a
pracovních
komisí
plán
na
získání
široké
podpory.
s-14
To
bude
náklady
omezující
ustanovení,
navržené
tak,
aby
zabránilo
využití
zvětšených
příspěvků
ke
zvýšení
cen
za
péči.
s-15
S
11,1
%
hrubého
národního
produktu
jsou
výdaje
na
zdraví
v
USA
už
nejvyšší
na
světě.
s-16
Naproti
tomu
v
Japonsku
to
je
6,7
%
HNP,
celkové
produkce
zboží
a
služeb
v
zemi.
s-17
Vedení
a
zaměstnanci
se
obávají,
že
tento
rozdíl
učiní
americké
společnosti
méně
konkurenceschopné.
s-18
Firma
Chrysler
Corp.
odhaduje,
že
náklady
na
zdraví
přidají
k
ceně
každého
vozu
700
dolarů,
asi
o
300
až
500
dolarů
na
auto
víc
než
na
zdraví
platí
zahraniční
konkurenti.
s-19
"Cena
zdravotní
péče
narušuje
kvalitu
žití
a
oslabuje
pracovní
sílu,"
stěžuje
si
Walter
Maher,
odborník
na
zdraví
a
dávky.
s-20
Pracující
jsou
znepokojeni,
protože
mnoho
společností
používá
vyšší
zaměstnanecké
pojistné,
odpočitatelné
položky
a
platby
společnosti,
aby
odklonily
rostoucí
náklady
na
léčbu
pracovníků.
s-21
Zdravotní
příspěvky
jsou
spornými
otázkami
ve
stávkách
proti
firmám
Pittston
Co.
a
Nynex
Corp.
s-22
Ve
své
nové
letošní
smlouvě
se
společnosti
American
Telephone
&
Telegraph
Co.
a
Communications
Workers
of
America
dohodly,
že
budou
hledat
"okamžitá
a
trvalá
celonárodní
řešení"
ohledně
zvyšování
nákladů
na
zdravotní
péči.
s-23
Někteří
analytici
jsou
cyničtí,
co
se
týče
nového
zájmu
společností
o
reorganizaci
zdravotní
péče.
s-24
Carl
Schramm,
prezident
Asociace
zdravotního
pojištění
v
Americe,
se
vysmívá
"kapitalistům,
kteří
chtějí
zestátnit
celý
systém
financování"
zdraví.
s-25
"Doufají,
že
si
budou
moci
koupit
cenovou
kázeň
vlády,"
ale
to
je
falešná
naděje,
říká
pan
Schramm.
s-26
Tvrdí,
že
vláda
při
vedení
svých
zdravotních
účtů
dělá
ještě
horší
práci
než
podniky.
s-27
Zatím
ani
Bushova
vláda
ani
kongres
nejsou
připraveni
ukázat
cestu
k
přepracování
zdravotní
péče.
s-28
Vláda
postrádá
komplexní
politiku
zdravotní
péče.
s-29
Kongres
se
snaží
odstranit
nepopulární
tragický
zákon
o
péči
z
roku
1988,
který
zvýšil
dávky
pro
starší
osoby
a
zdanil
je,
aby
se
financovalo
nové
krytí.
s-30
Komise
se
členy
ze
dvou
politických
stran,
zřízená
Kongresem
a
vedená
senátorem
Johnem
Rockefellerem
(demokratem
za
Západní
Virginii),
má
za
úkol
do
1.
března
představit
nové
plány
pro
řešení
nepojištěné
a
dlouhodobé
péče
o
starší
osoby.
s-31
Komise
stanovená
na
čtyři
roky
ministrem
zdraví
a
péče
o
člověka
Louisem
Sullivanem
široce
zkoumá
ekonomii
zdravotního
programu
pro
starší
osoby,
bezplatnou
lékařskou
péči
pro
chudé
a
zdravotní
systém
obecně.
s-32
Očekává
se,
že
zprávu
podá
příští
léto.
s-33
"Žádná
kouzelná
střela
nebude
v
příštím,
volebním
roce,
vypálena,"
říká
republikán
Fortny
Stark
(D.,
Kalifornie).
s-34
Ale
rok
1991
by
mohl
být
vhodnou
dobou
pro
akci.
s-35
Tlak
ke
změně
poroste
s
náklady.
s-36
"Myslím,
že
zaměstnavatelé
skutečně
budou
jedni
z
těch,
kteří
budou
požadovat
zásadní
změnu,"
říká
Sharon
Canner,
zdravotní
expertka
z
NAM.
s-37
Jakýkoli
významný
pokus
o
vylepšení
systému
zdravotní
péče
pravděpodobně
vzbudí
odpor
politicky
silných
zájmových
skupin,
zejména
Americké
lékařské
asociace,
a
možná
i
veřejnosti,
jestliže
kongres
podnikne
kroky,
které
v
pacientech
vzbudí
strach,
že
omezí
dostupnost
péče.
s-38
NAM
vítá
snahy,
se
kterými
začala
vláda
i
lékařský
cech,
o
změření
účinnosti
lékařských
ošetření
a
následné
navrhnutí
směrnic
do
lékařské
praxe.
s-39
Zastánci
doufají,
že
tyto
normy
zlepší
léčbu,
když
omezí
zbytečné
testy
a
lékařské
procedury.
s-40
Ministr
zdravotnictví
Sullivan
odhaduje,
že
každý
rok
je
asi
25
%
provedených
lékařských
procedur
nevhodných
nebo
zbytečných.
s-41
Omezování
péče
nebude
lehké
ani
populární.
s-42
"Aby
se
zpomalil
nárůst
celkového
utrácení,
bude
nutné
snížit
využívání
služeb
na
jednoho
obyvatele,"
varuje
NAM
v
politickém
prohlášení.
s-43
To
si
"od
nás
vyžádá,
abychom
definovali
-
a
redefinovali
-
co
je
'nutná'
či
'přiměřená'
péče.
s-44
To
se
týká
výměnných
obchodů
a
škrtů,
které
se
příčí
stávajícímu
zákazníkovi,
a
dokonce
i
tvůrci
koncepce
toho,
co
je
'nutné'."
s-45
Společnost
AFL-CIO
také
vítá
léčebné
směrnice.
s-46
Kromě
toho
to
je
pohrávání
si
s
pojetím,
které
by
vládě
jako
celku
i
jednotlivým
státům
předepsalo
hranice
utrácení
za
zdraví
nebo
omezené
finanční
prostředky,
coby
způsob
snížení
výdajů
na
zdravotní
péči.
s-47
Na
setkání
15.
listopadu
federace
pracujících
plánuje
věnovat
značné
úsilí
budování
základní
podpory
restrukturalizace
zdravotní
péče.
dependency tree
•
text view