PML View

wsj0314.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj0314.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj0314.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj0314.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj0314.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj0314.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj0314.cz.treex.gz

s-1 Po 20 letech prosazování návrhů pracujících, aby se předělal systém zdravotní péče v zemi, se Bert Seidman ze společnosti AFL-CIO setkává se zájmem z málo pravděpodobné strany: ze strany velkých podniků.

s-2 Lídři společností, frustrovaní dvouciferným nárůstem nákladů na zdravotní péči, se začínají ozývat jak liberální demokraté.

s-3 To, že není pod kontrolou zvyšování lékařských nákladů, by nakonec mohlo "vést některé z nás, kteří dnes jsme zastánci volného trhu, k přehodnocení našeho myšlení a postojů ohledně národního zdravotního pojištění sponzorovaného vládou," varoval na začátku tohoto roku Arthur Puccini, viceprezident firmy General Electric Co.

s-4 Dopad na finanční zdroje zdravotních dávek dovedl podniky i pracující k překvapivé shodě.

s-5 Společnost AFL-CIO i Národní asociace výrobců volají po opatřeních, která by zastavila rostoucí náklady, zlepšila kvalitu a poskytla péči 31 milionům Američanů, kteří v současné době nemají zdravotní pojištění.

s-6 Shoda na těchto bodech je daleko od konkrétního programu a nikdo neočekává, že USA se pohrne k radikální restrukturalizaci systému zdravotní péče.

s-7 Ale existují známky toho, že spolupráce pracujících a vedení by mohla změnit politiku vydávání zákonů o zdravotní péči a ekonomiku lékařství.

s-8 "Nemohu si vzpomenout na dobu, kdy se prakticky všichni shodli, o čem ten problém je," říká pan Seidman, který stojí v čele oddělení společnosti AFL-CIO, které se zabývá záležitostmi kolem zdravotnictví.

s-9 Protože Bushova vláda nepřebírá iniciativu v záležitostech zdraví, obchodní činitelé jednají s demokraty z kongresu, kteří podporují přepracování zdravotní péče.

s-10 "Podniky v celé zemi tráví víc času vypořádáváním se s tímto problémem," říká senátor Edward Kennedy (D., Mass.).

s-11 "Je to zásadní problém."

s-12 Podniky si na začátku tohoto roku stěžovaly, když senátor Kennedy předložil návrh zákona, který by zaměstnavatelům nařizoval, aby pracovníkům zajistili minimální stupeň zdravotního pojištění, ale neobsahoval ustanovení kontrolující náklady.

s-13 Částečně jako odpověď vypracovává dvoupartijní skupina senátorů z finančních a pracovních komisí plán na získání široké podpory.

s-14 To bude náklady omezující ustanovení, navržené tak, aby zabránilo využití zvětšených příspěvků ke zvýšení cen za péči.

s-15 S 11,1 % hrubého národního produktu jsou výdaje na zdraví v USA nejvyšší na světě.

s-16 Naproti tomu v Japonsku to je 6,7 % HNP, celkové produkce zboží a služeb v zemi.

s-17 Vedení a zaměstnanci se obávají, že tento rozdíl učiní americké společnosti méně konkurenceschopné.

s-18 Firma Chrysler Corp. odhaduje, že náklady na zdraví přidají k ceně každého vozu 700 dolarů, asi o 300 500 dolarů na auto víc než na zdraví platí zahraniční konkurenti.

s-19 "Cena zdravotní péče narušuje kvalitu žití a oslabuje pracovní sílu," stěžuje si Walter Maher, odborník na zdraví a dávky.

s-20 Pracující jsou znepokojeni, protože mnoho společností používá vyšší zaměstnanecké pojistné, odpočitatelné položky a platby společnosti, aby odklonily rostoucí náklady na léčbu pracovníků.

s-21 Zdravotní příspěvky jsou spornými otázkami ve stávkách proti firmám Pittston Co. a Nynex Corp.

s-22 Ve své nové letošní smlouvě se společnosti American Telephone & Telegraph Co. a Communications Workers of America dohodly, že budou hledat "okamžitá a trvalá celonárodní řešení" ohledně zvyšování nákladů na zdravotní péči.

s-23 Někteří analytici jsou cyničtí, co se týče nového zájmu společností o reorganizaci zdravotní péče.

s-24 Carl Schramm, prezident Asociace zdravotního pojištění v Americe, se vysmívá "kapitalistům, kteří chtějí zestátnit celý systém financování" zdraví.

s-25 "Doufají, že si budou moci koupit cenovou kázeň vlády," ale to je falešná naděje, říká pan Schramm.

s-26 Tvrdí, že vláda při vedení svých zdravotních účtů dělá ještě horší práci než podniky.

s-27 Zatím ani Bushova vláda ani kongres nejsou připraveni ukázat cestu k přepracování zdravotní péče.

s-28 Vláda postrádá komplexní politiku zdravotní péče.

s-29 Kongres se snaží odstranit nepopulární tragický zákon o péči z roku 1988, který zvýšil dávky pro starší osoby a zdanil je, aby se financovalo nové krytí.

s-30 Komise se členy ze dvou politických stran, zřízená Kongresem a vedená senátorem Johnem Rockefellerem (demokratem za Západní Virginii), za úkol do 1. března představit nové plány pro řešení nepojištěné a dlouhodobé péče o starší osoby.

s-31 Komise stanovená na čtyři roky ministrem zdraví a péče o člověka Louisem Sullivanem široce zkoumá ekonomii zdravotního programu pro starší osoby, bezplatnou lékařskou péči pro chudé a zdravotní systém obecně.

s-32 Očekává se, že zprávu podá příští léto.

s-33 "Žádná kouzelná střela nebude v příštím, volebním roce, vypálena," říká republikán Fortny Stark (D., Kalifornie).

s-34 Ale rok 1991 by mohl být vhodnou dobou pro akci.

s-35 Tlak ke změně poroste s náklady.

s-36 "Myslím, že zaměstnavatelé skutečně budou jedni z těch, kteří budou požadovat zásadní změnu," říká Sharon Canner, zdravotní expertka z NAM.

s-37 Jakýkoli významný pokus o vylepšení systému zdravotní péče pravděpodobně vzbudí odpor politicky silných zájmových skupin, zejména Americké lékařské asociace, a možná i veřejnosti, jestliže kongres podnikne kroky, které v pacientech vzbudí strach, že omezí dostupnost péče.

s-38 NAM vítá snahy, se kterými začala vláda i lékařský cech, o změření účinnosti lékařských ošetření a následné navrhnutí směrnic do lékařské praxe.

s-39 Zastánci doufají, že tyto normy zlepší léčbu, když omezí zbytečné testy a lékařské procedury.

s-40 Ministr zdravotnictví Sullivan odhaduje, že každý rok je asi 25 % provedených lékařských procedur nevhodných nebo zbytečných.

s-41 Omezování péče nebude lehké ani populární.

s-42 "Aby se zpomalil nárůst celkového utrácení, bude nutné snížit využívání služeb na jednoho obyvatele," varuje NAM v politickém prohlášení.

s-43 To si "od nás vyžádá, abychom definovali - a redefinovali - co je 'nutná' či 'přiměřená' péče.

s-44 To se týká výměnných obchodů a škrtů, které se příčí stávajícímu zákazníkovi, a dokonce i tvůrci koncepce toho, co je 'nutné'."

s-45 Společnost AFL-CIO také vítá léčebné směrnice.

s-46 Kromě toho to je pohrávání si s pojetím, které by vládě jako celku i jednotlivým státům předepsalo hranice utrácení za zdraví nebo omezené finanční prostředky, coby způsob snížení výdajů na zdravotní péči.

s-47 Na setkání 15. listopadu federace pracujících plánuje věnovat značné úsilí budování základní podpory restrukturalizace zdravotní péče.


dependency treetext view