PML View
wsj0286.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0286.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0286.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0286.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0286.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0286.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0286.cz.treex.gz |
---|
s-1
Na
poradách
v
průmyslovém
centru
společnosti
Nissan
Motor
Co.
na
západním
předměstí
Tokia
vládl
po
léta
přísný
režim.
s-2
Zaměstnanci
nosili
identifikační
odznaky
udávající
nejen
jejich
jméno,
ale
i
datum
nástupu.
s-3
Nikdo
nesměl
vyjádřit
svůj
názor
dříve,
než
domluvili
všichni,
kdo
byli
služebně
starší,
takže
mladší
zaměstnanci
-
často
nejzapálenější
a
nejvynalézavější
-
se
málokdy
dostali
ke
slovu.
s-4
Ale
v
roce
1986
byly
odznaky
a
pravidlo
"nemluv,
nejsi-li
na
řadě"
zrušeny
-
počáteční
kroky
revoluce
v
podnikové
kultuře
stále
připomínající
slona
v
porcelánu.
s-5
V
posledních
letech
zavedla
firma
Nissan
pružnou
pracovní
dobu
a
povolila
zaměstnancům
neformální
oblečení,
dokonce
i
džíny.
s-6
Bylo
také
zrušeno
pravidlo,
které
zaměstnancům
zakazovalo
vlastnit
konkurenční
vozy,
a
mnoho
návrhářů
nyní
získává
užitečné
nápady
při
řízení
zahraničních
vozů.
s-7
Desetiletí
stará
podniková
píseň
firmy
Nissan,
plná
zmínek
o
hoře
Fudži,
byla
nahrazena
živou
melodií
zpívanou
populárním
japonským
zpěvákem.
s-8
A
jako
první
v
japonském
prostředí
otevřela
firma
Nissan
smíšenou
ubytovnu
pro
svobodné
zaměstnance
v
předměstském
tokijském
průmyslovém
centru.
s-9
"Měli
jsme
o
tom
hodně
interních
diskusí,"
přiznává
Tadahiko
Fukuyama,
hlavní
zástupce
pro
styk
s
veřejností.
s-10
"Ale
nakonec
se
nejvyšší
vedení
rozhodlo
vyslyšet
hlas
mladší
generace."
s-11
Tato
podniková
glasnost
významnou
měrou
způsobila,
že
se
firma
Nissan
po
letech,
kdy
vyráběla
nevýrazná
auta
a
měla
jen
mizerné
zisky,
oprostila
od
svých
nepružných
metod
a
že
se
značkou
Nissan
nyní
jezdí
celá
řada
úspěšných
vozů
od
elegantního
sedanu
Maxima
a
Porsche
připomínajícího
300ZX
až
po
rozmarně
nostalgické
Pao,
miniauto,
které
se
prodává
pouze
v
Japonsku.
s-12
Přeměna
společnosti
není
zdaleka
hotová,
mnoho
klíčových
zkoušek
právě
začíná.
s-13
Její
dosavadní
překvapivý
pokrok
ale
může
být
důležitým
ponaučením
pro
společnosti,
které
se
chtějí
vyrovnat
s
problémy.
s-14
To
hlavní:
Podnikovou
kulturu
nelze
radikálně
změnit,
pokud
nejvyšší
vedení
nepřizná,
že
se
ubírá
špatným
směrem,
a
veřejně
nepřevezme
odpovědnost.
s-15
Acuši
Muramacu,
výkonný
viceprezident
firmy
Nissan
pro
finance,
pomohl
zavést
tento
styl
v
prosinci
1986,
kdy
společnost
směřovala
k
první
provozní
ztrátě
mezi
japonskými
výrobci
automobilů
od
poválečné
obnovy
země.
s-16
"Nadešel
čas
na
sebekritický
pohled,
musíme
zjistit,
co
děláme
špatně,"
řekl.
s-17
Jutaka
Kume,
který
v
červnu
1985
převzal
kormidlo
prezidenta
firmy
Nissan,
prostě
dodal:
"Jsem
hluboce
zklamaný."
s-18
Není
divu.
s-19
Firma
Nissan,
druhý
největší
výrobce
automobilů
v
Japonsku
a
čtvrtý
největší
na
světě,
byla
poražena
nejen
svým
větším
rivalem,
firmou
Toyota
Motor
Corp.,
ale
také
firmou
Honda
Motor
Co.,
nejúspěšnější
japonskou
automobilovou
společností
v
USA,
ale
relativně
bezvýznamnou
v
Japonsku.
s-20
Podíl
firmy
Nissan
na
japonském
trhu
se
od
začátku
desetiletí
rok
od
roku
zmenšoval.
s-21
Pokles
její
odbytu
v
USA
byl
částečně
způsoben
zvyšováním
cen
kvůli
posilování
jenu.
s-22
Nejhorší
ale
bylo,
že
firma
Nissan
byla
prostoupena
rivalitou
mezi
členy
managementu,
preferováním
"kamarádů"
na
vyšších
pozicích
a
nedostatkem
flexibility
podniku.
s-23
Posuďte
zkušenosti
Satoka
Kitady,
třicetiletého
návrháře
interiérů
vozů,
který
nastoupil
do
firmy
Nissan
v
roce
1982.
s-24
V
té
době
byly
úkoly
přidělovány
striktně
podle
služebního
věku.
s-25
"Nejstarší
návrhář
dostal
práci
na
palubní
desce,"
vzpomíná.
s-26
"Návrhář
na
nižší
úrovni
dělal
dveře.
s-27
Jestliže
nový
člověk
dostal
práci
na
tachometru,
měl
velké
štěstí."
s-28
Tento
systém
vyráběl
nudné,
krabicovité
vozy,
které
spotřebitelé
prostě
nekupovali.
s-29
V
zoufalé
naději
na
oživení
prodeje
převedla
firma
Nissan
5000
středních
manažerů
a
pracovníků
z
provozu
do
obchodního
oddělení.
s-30
Mezitím
prezident
Kume
přikázal
všem
pracovníkům,
od
nejvyšších
manažerů
po
návrhářské
nováčky,
aby
se
vydali
na
"obhlídku
města",
navštívili
elegantní
části
Tokia
a
pokusili
se
získat
představu
o
vývoji
aut
pro
ty,
kteří
určují
trendy.
s-31
Některé
tyto
obhlídky
města
byly
vysloveně
komické.
s-32
Jedna
skupina
mužů
středního
věku
z
výroby
ze
závodu
Zama
mimo
Tokio
měla
prověřit
módní
restauraci
ve
městě.
s-33
Ale
když
přišli
ke
dveřím,
všichni
se
báli
vstoupit,
protože
se
báli,
že
budou
působit
trapně.
s-34
Jiné
výpravy
byly
produktivnější.
s-35
Sám
Kume
navštívil
ústředí
firmy
Honda
v
tokijské
elegantní
čtvrti
Aoyama.
s-36
Dobře
osvětlená
výstava
osobních
a
nákladních
vozů
firmy
Honda
ve
vstupní
hale
se
mu
líbila
tak,
že
nechal
renovovat
ponurou
expozici
ve
vstupní
hale
firmy
Nissan.
s-37
Později
firma
Nissan
převzala
od
firmy
Honda
i
jiné
praktiky,
včetně
technické
"soutěže
nápadů",
která
má
podporovat
tvořivost.
s-38
Jeden
technik
vyvinul
"krabí
auto",
které
se
pohybuje
bočně.
s-39
Takové
náhlé
změny
podnikové
kultury
mohou
působit
poněkud
nuceně,
ale
zdálo
se,
že
jsou
míněny
upřímně
-
vlastně
natolik,
že
někteří
starší
zaměstnanci
se
jim
bránili.
s-40
Firma
Nissan
si
se
zatvrzelými
zaměstnanci
poradila
typicky
japonským
způsobem:
nebyli
propuštěni,
ale
místo
toho
"byli
přehlíženi",
říká
Kouji
Hori,
personální
manažer
v
technickém
centru
firmy
Nissan.
s-41
Navzdory
bolestivému
přizpůsobování
začala
revoluce
v
podnikové
kultuře
přinášet
výsledky:
auta,
která
upoutávala
pozornost.
s-42
Před
rokem
společnost
kompletně
zmodernizovala
svůj
téměř
luxusní
sedan
Maxima
za
17 699
dolarů,
který
konkuruje
široké
škále
sedanů
nejvyšší
kvality,
a
nahradila
jeho
krabicovitou
tuponosou
karosérii
elegantními
aerodynamickými
liniemi.
s-43
Od
té
doby
uvedla
firma
Nissan
na
trh
také
nové
verze
sportovních
dvoudveřových
vozů
240SX
za
13 249
dolarů
a
sportovních
vozů
300ZX.
s-44
Upravený
vůz
300ZX
stojí
33 000
dolarů
a
má
konkurovat
vozu
Porsche
944,
který
začíná
na
41 900
dolarech.
s-45
Kromě
nového
tvaru
karoserie
mají
vozy
Nissan
silnější
motory
a
důmyslnější
závěsné
systémy.
s-46
Prodej
všech
tří
nových
modelů
výrazně
předstihuje
prodej
jejich
předchůdců.
s-47
Na
domácím
trhu
upoutala
firma
Nissan
pozornost
limitovanou
výrobou
minivozů
vyznačujících
se
natolik
zvláštním
tvarem,
že
je
lze
považovat
za
roztomilé.
s-48
Jedním
z
nich
je
Pao,
malinký
dvoudveřový
vůz
se
stahovací
plátěnou
střechou
a
nakloněnými
předními
světly,
které
mu
dodávají
psí
pohled.
s-49
Firma
Nissan
zpočátku
plánovala
prodat
jen
10 000
vozů
Pao,
ale
prodej
překročil
50 000
a
na
tento
vůz
je
roční
čekací
lhůta.
s-50
Dalším
je
S-Cargo,
svérázná
dodávka
s
karosérií
připomínající
hlemýždě
(anglicky
snail),
který
byl
inspirací
pro
její
název.
s-51
Firma
Nissan
pomáhala
vybudovat
tokijskou
restauraci,
přičemž
námětem
návrhu
byly
oba
tyto
vozy.
s-52
Židle
jsou
sedadla
z
vozu
S-Cargo
a
obchod
se
suvenýry
prodává
takový
sortiment,
jako
jsou
budíky
ve
stylu
tachometrů
vozu
Pao.
s-53
Všechny
tyto
vozy
výrazně
zlepšily
morálku
a
image
firmy
Nissan
-
ale
pro
její
podíl
na
trhu
toho
mnoho
neudělaly.
s-54
Firma
Nissan
měla
v
roce
1980
29%
podíl
na
japonském
automobilovém
trhu,
než
začal
osmiletý
pokles,
který
pokračoval
i
minulý
rok.
s-55
Dosavadní
silný
prodej
v
tomto
roce
jistě
představuje
obrat
k
lepšímu,
ale
dokonce
i
s
25%
podílem
na
trhu,
který
firma
Nissan
očekává
v
roce
1989,
bude
hluboko
pod
její
pozicí
na
trhu
na
začátku
desetiletí.
s-56
Firma
Nissan
připouští,
že
všechny
své
ztráty
na
podílu
na
japonském
trhu
nevyrovná
dříve
než
v
roce
1995
a
že
i
tento
časový
plán
může
být
příliš
optimistický.
s-57
"Všichni
ostatní
se
snaží
dohnat"
inovativní
návrhy
firmy
Nissan,
říká
A.
Rama
Krishna,
automobilový
analytik
z
japonské
pobočky
společnosti
First
Boston
Ltd.
s-58
Tempo,
jakým
firma
Nissan
vytváří
nové
úspěšné
modely,
se
zpomalí,
dodává,
jakmile
její
hlavní
soupeř
Toyota
vypustí
na
trh
svoji
vlastní
řadu
nových
vozů.
s-59
Podobně
i
v
USA
získala
letos
firma
Nissan
zatím
5,2
%
trhu
s
automobily,
což
představuje
nárůst
oproti
loňským
4,5
%.
s-60
Dokonce
i
tento
nárůst
přivede
firmu
Nissan
pouze
k
podílu
na
trhu,
který
měla
v
roce
1987,
a
zanechá
ji
za
jejím
maximem
5,5
%
v
letech
1980
a
1982.
s-61
Proč?
s-62
Úspěšné
nové
modely
firmy
Nissan
jsou
většinou
specializované
vozy
s
omezeným
prodejním
potenciálem.
s-63
V
oblasti
kompaktních
a
subkompaktních
vozů,
které
tvoří
základ
prodeje
japonských
výrobců
automobilů,
zaostává
Nissan
stále
za
Toyotou
a
Hondou.
s-64
Firma
Nissan
doufá,
že
nová
verze
kompaktního
sedanu
Stanza
tento
pokles
změní.
s-65
Model
Stanza
je
bezvýznamný
ve
srovnání
s
obrovským
úspěchem
modelu
Accord
firmy
Honda
a
modelem
Camry
firmy
Toyota.
s-66
Ale
firma
Honda
letos
model
Accord
zrenovovala
a
udělala
z
něj
vůz
střední
velikosti.
s-67
Firma
Nissan
naopak
svoji
novou
Stanzu
poněkud
zmenšila
a
snížila
základní
cenu
o
6
%
na
11 450
dolarů,
cena
modelu
Stanza
začíná
o
749
dolarů
níž
než
cena
jeho
předchůdce,
i
když
má
silnější
motor.
s-68
Cena
modelu
Accord
začíná
na
12 345
dolarech.
s-69
Firma
Nissan
riskuje,
že
by
se
její
strategie
nízké
základní
ceny
mohla
ztratit
mezi
hojně
zveřejňovanými
slevami,
které
nabízí
detroitská
velká
trojka.
s-70
Ale
"slevy
u
nových
vozů
nefungují",
protože
znehodnocují
jejich
image,
tvrdí
Thomas
D.
Mignanelli,
výkonný
viceprezident
prodejní
sekce
firmy
Nissan
v
USA.
s-71
Dokonce
i
když
nová
Stanza
uspěje,
zůstane
firma
Nissan
pozadu
v
sektoru
subkompaktních
vozů,
ve
kterém
se
její
model
Sentra
nevyrovná
vozům
Honda
Civic
a
Toyota
Corolla.
s-72
Příští
podzim
představí
firma
Nissan
úplně
změněný
model
Sentra.
s-73
Na
opačném
konci
trhu
uvádí
8.
listopadu
firma
Nissan
na
trh
luxusní
kategorii
Infiniti
-
tři
roky
po
tom,
co
firma
Honda
prorazila
s
japonskými
luxusními
vozy,
a
dva
měsíce
po
uvedení
modelu
Lexus
firmy
Toyota
do
prodeje.
s-74
Firma
Nissan
začala
vozy
Infiniti
propagovat
více
než
osm
měsíců
před
tím,
než
se
auta
dostala
do
amerických
předváděcích
síní.
s-75
V
reklamách
jsou
zobrazeny
ploty,
skály
a
větve
s
pupeny
kočiček
-
téměř
cokoli,
jen
ne
samotná
auta.
s-76
Reklamy
vyvolaly
trochu
smíchu,
ale
také
spoustu
pozornosti,
protože
jsou
tak
nepodobné
ostatním
americkým
reklamám
na
auta.
s-77
Na
druhou
stranu
jsou
prodejní
cíle
firmy
Nissan
pro
vozy
Infiniti
skromné
v
porovnání
s
cíli
firmy
Toyota
pro
vozy
Lexus.
s-78
Firma
Nissan
vyrobí
každý
měsíc
jen
asi
3500
sedanů
Infiniti
Q45
za
38 000
dolarů,
z
nichž
2000
pošle
do
USA
a
zbytek
nechává
v
Japonsku.
s-79
Firma
Toyota
chce
příští
rok
prodat
asi
49 000
sedanů
Lexus
LS400
jen
v
USA.
s-80
"Když
jsem
viděl
prodejní
plány
firmy
Lexus,
začal
jsem
si
dělat
starosti,"
přiznává
Takaši
Oka,
který
vedl
vývojový
tým
Infiniti.
s-81
Ale
po
zralé
úvaze
došel
Oka
k
závěru,
že
firma
Nissan
je
prozíravá,
když
dodržuje
svou
strategii
pomalého
začátku
a
nesnaží
se
jen
kopírovat
Lexus.
s-82
"Infiniti
je
obrovský
obchodní
tah
firmy
Nissan
v
21.
století
a
my
s
vytvářením
velkých
zisků
nijak
nespěcháme,"
říká
Oka.
s-83
Přestože
máme
v
plánu
přidat
příští
rok
dva
nové
modely
Infiniti
a
doplnit
tak
jejich
celkový
počet
na
čtyři,
Infiniti
ještě
alespoň
pět
let
nevykáže
zisky,
dodává.
s-84
V
současné
době
si
firma
Nissan
může
tuto
strategii
dovolit,
třebaže
zisky
nejsou
zrovna
velké.
s-85
Firma
Nissan
měla
ve
fiskálním
roce
končícím
31.
března
rekordní
čistý
zisk
114,63
miliardy
jenů
(868
milionů
dolarů),
což
je
pozoruhodné
zotavení
z
20,39
miliardy
jenů
před
dvěma
roky,
kdy
tato
společnost
utrpěla
provozní
ztráty.
s-86
Firma
Nissan
zvýšila
spíše
příjmy
než
podíl
na
trhu,
a
to
snížením
nákladů
a
využitím
všeobecného
nárůstu
prodeje
japonských
vozů.
s-87
Ale
firma
Nissan
očekává,
že
v
tomto
fiskálním
roce
vydělá
jen
120
miliard
jenů,
což
je
mírné
zvýšení
o
4,7
%.
s-88
Hlavní
důvod:
Přes
veškeré
snižování
nákladů
zůstává
Nissan
méně
efektivní
než
Toyota.
s-89
V
předchozím
fiskálním
roce
představoval
zisk
firmy
Nissan
jen
2,3
%
prodeje,
kdežto
zisk
firmy
Toyota
4,3
%.
s-90
Ve
snaze
odstranit
tento
rozdíl
zřídila
firma
Nissan
nedávno
výbor
pro
snižování
nákladů
na
nejvyšší
úrovni.
s-91
Firma
Nissan
je
nyní
jediným
výrobcem
automobilů
na
světě,
který
vyrábí
vozy
ve
všech
třech
klíčových
ekonomických
oblastech,
tedy
v
USA,
Japonsku
a
Evropě.
s-92
To
jí
poskytuje
záviděníhodnou
strategickou
výhodu,
alespoň
dokud
jí
její
rivalové
nedostihnou,
ale
také
spoustu
manažerských
problémů.
s-93
Například
americké
provozy
společnosti
Nissan
zahrnují
10
samostatných
poboček
(výrobu,
prodej,
design,
výzkum
atd.),
které
jsou
jednotlivě
podřízeny
japonskému
ústředí.
s-94
A
v
červenci
odrazil
výrobní
závod
firmy
Nissan
v
Tennessee
organizační
snahy
svazu
UAW
agresivní
taktikou,
která
některé
pracovníky
rozhořčila.
s-95
"Jsme
ve
stádiu
přechodu
od
japonské
společnosti
k
mezinárodní
společnosti
sídlící
v
Japonsku,"
říká
Muramacu,
výkonný
viceprezident.
s-96
Slibuje,
že
firma
Nissan
brzy
založí
holdingovou
společnost,
která
bude
dozírat
na
všechny
americké
provozy,
stejně
jako
to
dělá
v
Evropě.
s-97
Snad
největším
úkolem
ale
bude
zabránit
návratu
k
nedostatečné
flexibilitě
při
pokračujícím
ozdravování
společnosti.
s-98
Personalisté
již
hovoří
o
potřebě
"fáze
dvě"
v
úsilí
o
reformu
podnikové
kultury.
s-99
"Jsme
teprve
na
půl
cesty
k
přeměně
této
společnosti
a
ještě
je
potřeba
udělat
mnoho
věcí,"
říká
prezident
Kume.
s-100
Nicméně
dodává,
že
"události,
které
jsme
dali
do
pohybu,
nelze
zastavit.
dependency tree
•
text view