PML View

wsj0286.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj0286.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj0286.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj0286.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj0286.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj0286.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj0286.cz.treex.gz

s-1 Na poradách v průmyslovém centru společnosti Nissan Motor Co. na západním předměstí Tokia vládl po léta přísný režim.

s-2 Zaměstnanci nosili identifikační odznaky udávající nejen jejich jméno, ale i datum nástupu.

s-3 Nikdo nesměl vyjádřit svůj názor dříve, než domluvili všichni, kdo byli služebně starší, takže mladší zaměstnanci - často nejzapálenější a nejvynalézavější - se málokdy dostali ke slovu.

s-4 Ale v roce 1986 byly odznaky a pravidlo "nemluv, nejsi-li na řadě" zrušeny - počáteční kroky revoluce v podnikové kultuře stále připomínající slona v porcelánu.

s-5 V posledních letech zavedla firma Nissan pružnou pracovní dobu a povolila zaměstnancům neformální oblečení, dokonce i džíny.

s-6 Bylo také zrušeno pravidlo, které zaměstnancům zakazovalo vlastnit konkurenční vozy, a mnoho návrhářů nyní získává užitečné nápady při řízení zahraničních vozů.

s-7 Desetiletí stará podniková píseň firmy Nissan, plná zmínek o hoře Fudži, byla nahrazena živou melodií zpívanou populárním japonským zpěvákem.

s-8 A jako první v japonském prostředí otevřela firma Nissan smíšenou ubytovnu pro svobodné zaměstnance v předměstském tokijském průmyslovém centru.

s-9 "Měli jsme o tom hodně interních diskusí," přiznává Tadahiko Fukuyama, hlavní zástupce pro styk s veřejností.

s-10 "Ale nakonec se nejvyšší vedení rozhodlo vyslyšet hlas mladší generace."

s-11 Tato podniková glasnost významnou měrou způsobila, že se firma Nissan po letech, kdy vyráběla nevýrazná auta a měla jen mizerné zisky, oprostila od svých nepružných metod a že se značkou Nissan nyní jezdí celá řada úspěšných vozů od elegantního sedanu Maxima a Porsche připomínajícího 300ZX po rozmarně nostalgické Pao, miniauto, které se prodává pouze v Japonsku.

s-12 Přeměna společnosti není zdaleka hotová, mnoho klíčových zkoušek právě začíná.

s-13 Její dosavadní překvapivý pokrok ale může být důležitým ponaučením pro společnosti, které se chtějí vyrovnat s problémy.

s-14 To hlavní: Podnikovou kulturu nelze radikálně změnit, pokud nejvyšší vedení nepřizná, že se ubírá špatným směrem, a veřejně nepřevezme odpovědnost.

s-15 Acuši Muramacu, výkonný viceprezident firmy Nissan pro finance, pomohl zavést tento styl v prosinci 1986, kdy společnost směřovala k první provozní ztrátě mezi japonskými výrobci automobilů od poválečné obnovy země.

s-16 "Nadešel čas na sebekritický pohled, musíme zjistit, co děláme špatně," řekl.

s-17 Jutaka Kume, který v červnu 1985 převzal kormidlo prezidenta firmy Nissan, prostě dodal: "Jsem hluboce zklamaný."

s-18 Není divu.

s-19 Firma Nissan, druhý největší výrobce automobilů v Japonsku a čtvrtý největší na světě, byla poražena nejen svým větším rivalem, firmou Toyota Motor Corp., ale také firmou Honda Motor Co., nejúspěšnější japonskou automobilovou společností v USA, ale relativně bezvýznamnou v Japonsku.

s-20 Podíl firmy Nissan na japonském trhu se od začátku desetiletí rok od roku zmenšoval.

s-21 Pokles její odbytu v USA byl částečně způsoben zvyšováním cen kvůli posilování jenu.

s-22 Nejhorší ale bylo, že firma Nissan byla prostoupena rivalitou mezi členy managementu, preferováním "kamarádů" na vyšších pozicích a nedostatkem flexibility podniku.

s-23 Posuďte zkušenosti Satoka Kitady, třicetiletého návrháře interiérů vozů, který nastoupil do firmy Nissan v roce 1982.

s-24 V době byly úkoly přidělovány striktně podle služebního věku.

s-25 "Nejstarší návrhář dostal práci na palubní desce," vzpomíná.

s-26 "Návrhář na nižší úrovni dělal dveře.

s-27 Jestliže nový člověk dostal práci na tachometru, měl velké štěstí."

s-28 Tento systém vyráběl nudné, krabicovité vozy, které spotřebitelé prostě nekupovali.

s-29 V zoufalé naději na oživení prodeje převedla firma Nissan 5000 středních manažerů a pracovníků z provozu do obchodního oddělení.

s-30 Mezitím prezident Kume přikázal všem pracovníkům, od nejvyšších manažerů po návrhářské nováčky, aby se vydali na "obhlídku města", navštívili elegantní části Tokia a pokusili se získat představu o vývoji aut pro ty, kteří určují trendy.

s-31 Některé tyto obhlídky města byly vysloveně komické.

s-32 Jedna skupina mužů středního věku z výroby ze závodu Zama mimo Tokio měla prověřit módní restauraci ve městě.

s-33 Ale když přišli ke dveřím, všichni se báli vstoupit, protože se báli, že budou působit trapně.

s-34 Jiné výpravy byly produktivnější.

s-35 Sám Kume navštívil ústředí firmy Honda v tokijské elegantní čtvrti Aoyama.

s-36 Dobře osvětlená výstava osobních a nákladních vozů firmy Honda ve vstupní hale se mu líbila tak, že nechal renovovat ponurou expozici ve vstupní hale firmy Nissan.

s-37 Později firma Nissan převzala od firmy Honda i jiné praktiky, včetně technické "soutěže nápadů", která podporovat tvořivost.

s-38 Jeden technik vyvinul "krabí auto", které se pohybuje bočně.

s-39 Takové náhlé změny podnikové kultury mohou působit poněkud nuceně, ale zdálo se, že jsou míněny upřímně - vlastně natolik, že někteří starší zaměstnanci se jim bránili.

s-40 Firma Nissan si se zatvrzelými zaměstnanci poradila typicky japonským způsobem: nebyli propuštěni, ale místo toho "byli přehlíženi", říká Kouji Hori, personální manažer v technickém centru firmy Nissan.

s-41 Navzdory bolestivému přizpůsobování začala revoluce v podnikové kultuře přinášet výsledky: auta, která upoutávala pozornost.

s-42 Před rokem společnost kompletně zmodernizovala svůj téměř luxusní sedan Maxima za 17 699 dolarů, který konkuruje široké škále sedanů nejvyšší kvality, a nahradila jeho krabicovitou tuponosou karosérii elegantními aerodynamickými liniemi.

s-43 Od doby uvedla firma Nissan na trh také nové verze sportovních dvoudveřových vozů 240SX za 13 249 dolarů a sportovních vozů 300ZX.

s-44 Upravený vůz 300ZX stojí 33 000 dolarů a konkurovat vozu Porsche 944, který začíná na 41 900 dolarech.

s-45 Kromě nového tvaru karoserie mají vozy Nissan silnější motory a důmyslnější závěsné systémy.

s-46 Prodej všech tří nových modelů výrazně předstihuje prodej jejich předchůdců.

s-47 Na domácím trhu upoutala firma Nissan pozornost limitovanou výrobou minivozů vyznačujících se natolik zvláštním tvarem, že je lze považovat za roztomilé.

s-48 Jedním z nich je Pao, malinký dvoudveřový vůz se stahovací plátěnou střechou a nakloněnými předními světly, které mu dodávají psí pohled.

s-49 Firma Nissan zpočátku plánovala prodat jen 10 000 vozů Pao, ale prodej překročil 50 000 a na tento vůz je roční čekací lhůta.

s-50 Dalším je S-Cargo, svérázná dodávka s karosérií připomínající hlemýždě (anglicky snail), který byl inspirací pro její název.

s-51 Firma Nissan pomáhala vybudovat tokijskou restauraci, přičemž námětem návrhu byly oba tyto vozy.

s-52 Židle jsou sedadla z vozu S-Cargo a obchod se suvenýry prodává takový sortiment, jako jsou budíky ve stylu tachometrů vozu Pao.

s-53 Všechny tyto vozy výrazně zlepšily morálku a image firmy Nissan - ale pro její podíl na trhu toho mnoho neudělaly.

s-54 Firma Nissan měla v roce 1980 29% podíl na japonském automobilovém trhu, než začal osmiletý pokles, který pokračoval i minulý rok.

s-55 Dosavadní silný prodej v tomto roce jistě představuje obrat k lepšímu, ale dokonce i s 25% podílem na trhu, který firma Nissan očekává v roce 1989, bude hluboko pod její pozicí na trhu na začátku desetiletí.

s-56 Firma Nissan připouští, že všechny své ztráty na podílu na japonském trhu nevyrovná dříve než v roce 1995 a že i tento časový plán může být příliš optimistický.

s-57 "Všichni ostatní se snaží dohnat" inovativní návrhy firmy Nissan, říká A. Rama Krishna, automobilový analytik z japonské pobočky společnosti First Boston Ltd.

s-58 Tempo, jakým firma Nissan vytváří nové úspěšné modely, se zpomalí, dodává, jakmile její hlavní soupeř Toyota vypustí na trh svoji vlastní řadu nových vozů.

s-59 Podobně i v USA získala letos firma Nissan zatím 5,2 % trhu s automobily, což představuje nárůst oproti loňským 4,5 %.

s-60 Dokonce i tento nárůst přivede firmu Nissan pouze k podílu na trhu, který měla v roce 1987, a zanechá ji za jejím maximem 5,5 % v letech 1980 a 1982.

s-61 Proč?

s-62 Úspěšné nové modely firmy Nissan jsou většinou specializované vozy s omezeným prodejním potenciálem.

s-63 V oblasti kompaktních a subkompaktních vozů, které tvoří základ prodeje japonských výrobců automobilů, zaostává Nissan stále za Toyotou a Hondou.

s-64 Firma Nissan doufá, že nová verze kompaktního sedanu Stanza tento pokles změní.

s-65 Model Stanza je bezvýznamný ve srovnání s obrovským úspěchem modelu Accord firmy Honda a modelem Camry firmy Toyota.

s-66 Ale firma Honda letos model Accord zrenovovala a udělala z něj vůz střední velikosti.

s-67 Firma Nissan naopak svoji novou Stanzu poněkud zmenšila a snížila základní cenu o 6 % na 11 450 dolarů, cena modelu Stanza začíná o 749 dolarů níž než cena jeho předchůdce, i když silnější motor.

s-68 Cena modelu Accord začíná na 12 345 dolarech.

s-69 Firma Nissan riskuje, že by se její strategie nízké základní ceny mohla ztratit mezi hojně zveřejňovanými slevami, které nabízí detroitská velká trojka.

s-70 Ale "slevy u nových vozů nefungují", protože znehodnocují jejich image, tvrdí Thomas D. Mignanelli, výkonný viceprezident prodejní sekce firmy Nissan v USA.

s-71 Dokonce i když nová Stanza uspěje, zůstane firma Nissan pozadu v sektoru subkompaktních vozů, ve kterém se její model Sentra nevyrovná vozům Honda Civic a Toyota Corolla.

s-72 Příští podzim představí firma Nissan úplně změněný model Sentra.

s-73 Na opačném konci trhu uvádí 8. listopadu firma Nissan na trh luxusní kategorii Infiniti - tři roky po tom, co firma Honda prorazila s japonskými luxusními vozy, a dva měsíce po uvedení modelu Lexus firmy Toyota do prodeje.

s-74 Firma Nissan začala vozy Infiniti propagovat více než osm měsíců před tím, než se auta dostala do amerických předváděcích síní.

s-75 V reklamách jsou zobrazeny ploty, skály a větve s pupeny kočiček - téměř cokoli, jen ne samotná auta.

s-76 Reklamy vyvolaly trochu smíchu, ale také spoustu pozornosti, protože jsou tak nepodobné ostatním americkým reklamám na auta.

s-77 Na druhou stranu jsou prodejní cíle firmy Nissan pro vozy Infiniti skromné v porovnání s cíli firmy Toyota pro vozy Lexus.

s-78 Firma Nissan vyrobí každý měsíc jen asi 3500 sedanů Infiniti Q45 za 38 000 dolarů, z nichž 2000 pošle do USA a zbytek nechává v Japonsku.

s-79 Firma Toyota chce příští rok prodat asi 49 000 sedanů Lexus LS400 jen v USA.

s-80 "Když jsem viděl prodejní plány firmy Lexus, začal jsem si dělat starosti," přiznává Takaši Oka, který vedl vývojový tým Infiniti.

s-81 Ale po zralé úvaze došel Oka k závěru, že firma Nissan je prozíravá, když dodržuje svou strategii pomalého začátku a nesnaží se jen kopírovat Lexus.

s-82 "Infiniti je obrovský obchodní tah firmy Nissan v 21. století a my s vytvářením velkých zisků nijak nespěcháme," říká Oka.

s-83 Přestože máme v plánu přidat příští rok dva nové modely Infiniti a doplnit tak jejich celkový počet na čtyři, Infiniti ještě alespoň pět let nevykáže zisky, dodává.

s-84 V současné době si firma Nissan může tuto strategii dovolit, třebaže zisky nejsou zrovna velké.

s-85 Firma Nissan měla ve fiskálním roce končícím 31. března rekordní čistý zisk 114,63 miliardy jenů (868 milionů dolarů), což je pozoruhodné zotavení z 20,39 miliardy jenů před dvěma roky, kdy tato společnost utrpěla provozní ztráty.

s-86 Firma Nissan zvýšila spíše příjmy než podíl na trhu, a to snížením nákladů a využitím všeobecného nárůstu prodeje japonských vozů.

s-87 Ale firma Nissan očekává, že v tomto fiskálním roce vydělá jen 120 miliard jenů, což je mírné zvýšení o 4,7 %.

s-88 Hlavní důvod: Přes veškeré snižování nákladů zůstává Nissan méně efektivní než Toyota.

s-89 V předchozím fiskálním roce představoval zisk firmy Nissan jen 2,3 % prodeje, kdežto zisk firmy Toyota 4,3 %.

s-90 Ve snaze odstranit tento rozdíl zřídila firma Nissan nedávno výbor pro snižování nákladů na nejvyšší úrovni.

s-91 Firma Nissan je nyní jediným výrobcem automobilů na světě, který vyrábí vozy ve všech třech klíčových ekonomických oblastech, tedy v USA, Japonsku a Evropě.

s-92 To poskytuje záviděníhodnou strategickou výhodu, alespoň dokud její rivalové nedostihnou, ale také spoustu manažerských problémů.

s-93 Například americké provozy společnosti Nissan zahrnují 10 samostatných poboček (výrobu, prodej, design, výzkum atd.), které jsou jednotlivě podřízeny japonskému ústředí.

s-94 A v červenci odrazil výrobní závod firmy Nissan v Tennessee organizační snahy svazu UAW agresivní taktikou, která některé pracovníky rozhořčila.

s-95 "Jsme ve stádiu přechodu od japonské společnosti k mezinárodní společnosti sídlící v Japonsku," říká Muramacu, výkonný viceprezident.

s-96 Slibuje, že firma Nissan brzy založí holdingovou společnost, která bude dozírat na všechny americké provozy, stejně jako to dělá v Evropě.

s-97 Snad největším úkolem ale bude zabránit návratu k nedostatečné flexibilitě při pokračujícím ozdravování společnosti.

s-98 Personalisté již hovoří o potřebě "fáze dvě" v úsilí o reformu podnikové kultury.

s-99 "Jsme teprve na půl cesty k přeměně této společnosti a ještě je potřeba udělat mnoho věcí," říká prezident Kume.

s-100 Nicméně dodává, že "události, které jsme dali do pohybu, nelze zastavit.


dependency treetext view