PML View

wsj0207.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj0207.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj0207.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj0207.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj0207.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj0207.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj0207.cz.treex.gz

s-1 Sóloví hráči na dřevěné dechové nástroje musejí být nápadití, pokud chtějí mít dostatek práce, protože jejich repertoár a přitažlivost pro obecenstvo jsou omezené.

s-2 Hobojista Heinz Holliger zvolil k problému tvrdý přístup: objednává a výtečně interpretuje obávané současné skladby a trochu diriguje, takže nemusí hrát stále dokola stejné Mozartovy a Straussovy koncerty.

s-3 Richard Stoltzman zvolil jemnější a k obecenstvu přívětivější přístup.

s-4 Před lety spolupracoval s novým hudebním guru Peterem Serkinem a Fredem Sherrym ve velmi netradičním komorním souboru Tashi, který přitáhl obecenstvo k obávaným současným kusům, jako je Messiaenův "Kvartet pro konec času".

s-5 V současnosti tento skřítku podobný klarinetista již téměř zanechal své misionářské činnosti (i když vliv starých Tashi stále přetrvává) a nyní cestuje s klavírem, basou, promítáním diapozitivů a repertoárem od lehké klasiky přes lehký jazz k lehkému popu, s jen málo výraznějšími výjimkami.

s-6 Přesně to pravé pro partu posluchačů Vivaldiho při pozdní snídani kombinované s obědem, obecenstvo mladých zbohatlíků, které si oblíbilo styl New Age jako sobě vlastní lehkou poslechovou hudbu.

s-7 Stoltzmanovu hudbu nebo jeho pohnutky však nemůžete považovat za čistě obchodní a povrchní.

s-8 Věří v to, co hraje, a hraje skvěle.

s-9 Jeho nedávné vystoupení v Metropolitním muzeu, nazvané "Hudební odysea," je toho příkladem.

s-10 Byl to spíš večírek nebo velmi vytříbená improvizace s několika přáteli, než klasický koncert.

s-11 Klarinetista oděný ve svém značkovém černém sametovém obleku jemným hlasem ohlásil, že bylo právě vydáno jeho nové album "Inner Voices (Vnitřní hlasy)", že jeho rodina sedí v první řadě a jeho matka právě narozeniny, a tak zahraje její oblíbenou skladbu z této desky.

s-12 Zahájil Saint-Saensovou skladbou "Labuť" z "Karnevalu zvířat", oblíbeným přídavkem violoncellistů, s roztomilým hladkým zvukem bez jakékoli palčivosti.

s-13 Potom, jako by chtěl ukázat, že umí hrát také rychle, nabídl druhou větu ze Saint-Saensovy Sonáty pro klarinet, rozmarné šibalské chuťovky, která odráží druhou půlku Stoltzmanovy osobnosti.

s-14 A tak to šlo celou první polovinu: důmyslně zvolená směsice skladeb ne delších pěti minut, žádná, která by posluchače zneklidnila nebo k něčemu vyzývala.

s-15 Stoltzman představil své spoluhráče: Billa Douglase, pianistu, hráče na fagot, skladatele a starého přítele z Yale, a jazzového basistu Eddieho Gomeze.

s-16 Improvizační část byla postavena na Douglasových skladbách, začala "Zlatým deštěm", rytmicky, bezstarostně přecházejícím do rychlejšího "Nebe", které poskytlo Stoltzmanovi příležitost lkát ve vysokém rejstříku a ukázat své bleskově hrající prsty.

s-17 Následovala Bachova "Árie".

s-18 Stoltzman navázal na skladatele tím, že jej prohlásil za "velkého improvizátora 18. století", a na tomto obrazu dále stavěl, když se spojil s Douglasem v některých Bachových dvouhlasých invencích, chytře Douglasem upravených pro klarinet a fagot.

s-19 Zachovávajíce lehkou náladu se ti dva pak prozpívali a prosmáli přes některé vražedné polyrytmy, navržené Douglasem jako alternativa k Hindemithovým suchým technikám výuky teorie, a pak se spolu s Gomezem vznášeli a improvizovali při skladatelových vybroušených "Bebopových etudách".

s-20 Konec první části ovšem přinesl to, na co zřejmě čekal dav posluchačů v prostoru určeném k stání: popovou zpěvačku Judy Collinsovou, která se objevila na desce "Inner Voices".

s-21 Jako vždy půvabná a hlasově čistá Collinsová zazpívala píseň Joni Mitchellové "Zdarma" - o setkání s pouličním klarinetistou, k níž Stoltzman přispěl doprovodným klarinetem - a Douglasovu svěží úpravu galské modlitby "Hluboký mír".

s-22 Skladba "Hluboký mír" také zahrnovala promítání rozkošných, i když předvídatelných obrázků mraků, pláží, pouští, západů slunce atd.

s-23 Bylo to vše příliš lahodné a něžné, než aby se tomu dalo uvěřit, ale asi by to nevadilo, kdyby umělci nepocítili potřebu přidat Collinsové vyhlášenou píseň "Úžasná nádhera" a nepožádali obecenstvo o spolupráci.

s-24 Tím překročili povolenou hranici vřelých a načechraných citů.

s-25 Že by kvůli tomu část publika odešla před začátkem druhé poloviny koncertu nebo během ?

s-26 Nebo to bylo proto, že odešla Collinsová?

s-27 Každopádně to byla škoda, protože Stoltzman nabídl nejpodstatnější hudbu večera právě po přestávce: "Kontrapunkt New York" Steva Reicha, jedno z řady Reichových děl, která vedle sebe kladou živého hráče s nahrávkami jeho hraní.

s-28 (Reichova nová skladba "Jiné vlaky" pro smyčcový kvartet využívá tuto techniku kategoricky.)

s-29 Stoltzman musel mít obavy, že by to jeho publikum nemuselo přijmout: předem nás varoval, že skladba "Kontrapunkt New York" trvá 11 a 1/2 minuty.

s-30 Také nešťastně ilustroval tuto složitou jazzovou tapisérii Pearsonovými obrázky, tentokrát s geometrickými nebo opakujícími se tvary v kýčovitém zrcadlení hudební struktury, které značně odváděly pozornost od Reichovy skladby a Stoltzmanova elegantního přednesu.

s-31 Zbytek koncertu tvořily více jazzové a něžnější kusy od Charlieho Parkera, Ornette Colemanové, Billa Douglase a Eddieho Gomeze, s obrázky k Douglasovým skladbám.

s-32 Bylo příjemné poslouchat výtečný jazz, aniž byste museli sedět v zakouřeném klubu, ale stejně jako v první polovině byla většina skladeb snadno přijatelná a nakonec stěží zapamatovatelná.

s-33 Je toto budoucnost komorní hudby?

s-34 Manažeři a organizátoři trvají na tom, že koncerty komorní hudby se těžko prodávají, ale může si je publikum skutečně užít jen tehdy, když je hudba zbavena nebezpečných prvků, podávána v malých soustech a doplněna zrakovými vjemy?

s-35 Co dál?

s-36 Promítání diapozitivů k podbarvení Šostakovičových kvartetů?

s-37 Jistě, nebyl to nepříjemný večer, díky vysoké úrovni výkonů, Douglasovu skladatelskému umění a zjevné upřímnosti, se kterou Stoltzman vybírá své skladby.

s-38 Ale nebyl to hluboký ani trvalý zážitek: lehká zábava, která nemůže nahradit večer s Brahmsem.

s-39 Paní Walesonová je spisovatelka na volné noze působící v New Yorku.


dependency treetext view