PML View
wsj0112.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0112.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0112.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0112.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0112.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0112.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0112.cz.treex.gz |
---|
s-1
Kongres
se
během
Reaganovy
vlády
naučil,
že
může
výkonnou
moc
zastrašit
neustálým
opakováním
těchto
sedmi
slov:
"Za
předpokladu,
že
žádné
prostředky
nebudou
vynaloženy..."
s-2
Tato
věta
se
nachází
v
řadě
návrhů
zákonů
o
dotacích,
které
nyní
procházejí
kongresem.
s-3
Poukazuje
na
snahu
kongresu
pod
záminkou
spravování
peněženky
veřejnosti
upírat
prezidentovi
finance
nezbytné
na
vykonávání
některých
jeho
povinností
a
privilegií
uvedených
ve
druhém
článku
ústavy.
s-4
Takovéto
jednání
kongresu
pramení
z
interpretace
klauzule
o
dotacích,
která
je
mylná
a
protiústavní.
s-5
V
klauzuli
o
dotacích
se
uvádí:
"Ze
státní
pokladny
nesmějí
být
vybrány
žádné
peníze
s
výjimkou
zákonem
vyhrazených
částek..."
s-6
Převládající
interpretace
této
klauzule
na
Capitol
Hill
je,
že
Kongresu
dává
všudypřítomné
právo
vetovat
jakoukoli
možnou
prezidentovu
činnost,
protože
má
možnost
odmítnout
její
financování.
s-7
Tato
interpretace
byla
oficiálně
uvedena
kongresem
v
roce
1987
ve
zprávě
o
Iránu.
s-8
Jak
totiž
soudí
zastánci
větší
moci
kongresu,
široce
vykládaná
"moc
peněženky"
oslabí
prezidentskou
moc
a
spolkne
princip
rozdělení
moci.
s-9
Nepodporují
ji
ani
text
ani
dějiny
ústavy.
s-10
Tvůrci
na
ústavodárném
shromáždění
v
roce
1787
podle
Madisonových
poznámek
neprodiskutovávali
klauzuli
o
dotacích.
s-11
Při
jejich
jednání
bylo
hlavní,
aby
zajistili
účetní
zodpovědnost.
s-12
Tvůrci
se
navíc
domnívali,
že
národ
potřebuje
jednotnou
výkonnou
moc,
která
bude
nezávislá
a
bude
mít
prostředky,
aby
realizovala
to,
co
konfederační
kongres
na
základě
Konfederačních
článků
zvládal
nepříliš
dobře.
s-13
Tento
záměr
byl
nebyl
naplňován,
pokud
by
klauzule
o
dotacích
(technicky
se
jedná
o
omezení
zákonodárné
moci)
byla
vysvětlována
tak,
že
kongres
bude
mít
prezidenta
na
krátkém
vodítku,
což
by
znamenalo,
že
by
výkonná
moc
sestávala
z
prezidenta
a
každého
člena
kongresu.
s-14
Když
návrh
dotací
pro
výkonnou
moc
prezidenta
na
fiskální
rok
1990
dorazil
k
poradnímu
sboru,
který
nyní
jedná,
obsahoval
několik
neuvěřitelných
pokusů
kongresu
o
přepsání
ústavy
pod
záminkou,
že
chrání
peníze
veřejnosti.
s-15
V
příštích
týdnech
se
prezident
Bush
musí
rozhodnout,
zda
bude
vetovat
návrh
zákona
obsahující
dané
klauzule
-
případně
zda
je
podepíše,
aby
se
staly
zákonem,
ovšem
s
prohlášením,
že
zasahují
do
výkonné
moci,
čímž
porušují
druhý
článek,
tudíž
jsou
neplatné
a
existují
jen
samostatně.
s-16
Zákonodárné
pokusy
z
roku
1990
týkající
se
dotací
zkoušely
připravit
prezidenta
o
jeho
moc
realizovat
určitá
setkání,
jak
mu
umožňuje
druhý
článek.
s-17
Druhý
článek
totiž
ukládá
prezidentovi
povinnost
nominovat
"a
na
doporučení
a
se
souhlasem
senátu"
jmenovat
velvyslance,
soudce
a
další
úředníky
Spojených
států.
s-18
Rovněž
zplnomocňuje
prezidenta,
aby
odvolal
jmenování,
a
to
bez
souhlasu
senátu:
"V
době,
kdy
senát
nezasedá,
může
prezident
sám
používat
svého
jmenovacího
práva
s
tou
výhradou,
že
jeho
opatření
pozbývají
platnosti,
nebudou-li
na
příštím
zasedání
senátu
schválena."
s-19
Jenže
odstavec
605
dodatku
zákona
o
dotacích
nařizuje
výkonné
moci:
"Žádný
díl
částky
vyhrazené
na
stávající
fiskální
rok
obsažený
v
tomto
či
jiném
zákonu
nesmí
být
vyplacen
žádné
osobě
za
účelem
obsazení
jakékoli
pozice,
na
niž
byl
daný
jedinec
jmenován
poté,
co
senát
hlasoval
proti
jmenování
daného
jedince."
s-20
A
tak
jedna
krátká
pasáž
v
dodatku
k
zákonu
o
dotacích
ruší
prezidentovo
právo,
aby
podle
druhého
článku
jmenoval
jedince
na
nové
pozice,
když
senát
nezasedá.
s-21
Odstavec
dále
svaluje
neústavní
podmínky
na
prezidentovu
schopnost
jmenovat
kandidáty
podle
vlastního
výběru.
s-22
Jazyk
dodatku
zákona
o
dotacích
naznačuje,
že
jmenování
odmítnutého
kandidáta
na
jakoukoli
pozici
způsobí,
že
prezidentovi
budou
odepřeny
dotace,
aby
mohla
být
danému
jedinci
vyplácena
mzda.
s-23
Prezident
by
se
tomuto
omezení
patrně
nevyhnul
tak,
že
by
volil
jedince
ochotné
pracovat
bez
mzdy,
jelikož
Zákon
na
ochranu
proti
deficitu
zakazuje
dobrovolnou
službu
vládě.
s-24
Návrh
zákona
o
dotacích
z
roku
1990
rovněž
obsahuje
řadu
"škobrtavých"
opatření,
která
porušují
doporučující
klauzuli
ve
druhém
článku
ústavy.
s-25
Škobrtavá
opatření,
jež
lze
nazvat
i
"slepé
zákony",
brání
výkonné
moci
v
tom,
aby
byť
jen
zvážila
určité
politické
možnosti,
o
jejich
doporučení
kongresu
ani
nemluvě.
s-26
Takové
zákony
porušují
opatření
druhého
článku,
na
jehož
základě
má
prezident
činit
doporučení
kongresu,
ale
který
prezidentovi
zároveň
dává
právo
zvolil
si
podle
vlastního
uvážení
předmět
těchto
doporučení.
s-27
Tyto
zákony
v
typických
případech
zamezují
tomu,
aby
zástupci
výkonné
moci
zjišťovali,
zda
určité
federální
programy
dávají
z
ekonomického
hlediska
smysl,
či
aby
navrhovali
ekonomicky
výhodnější
alternativy
k
navrženým
postupům.
s-28
Patrně
nejproslulejší
příklad
je
podmínka
pro
výkonnou
moc
uvedená
v
zákonu
o
dotacích,
která
zakazuje
prezidentovu
Úřadu
pro
správu
a
rozpočet,
aby
z
ekonomického
hlediska
prošetřoval
objednávky
v
zemědělské
sféře.
s-29
Na
tom,
že
kongres
zakazuje
zástupcům
výkonné
moci,
aby
jen
zkoumali,
zda
jsou
veřejné
fondy
promrhávány
ve
prospěch
toho
či
onoho
protěžovaného
programu,
je
již
v
samotné
podstatě
něco
podezřelého.
s-30
Možná
ani
jedna
z
neústavních
podmínek
uvedených
v
návrzích
zákonů
o
dotacích
na
fiskální
rok
1990
nedokládá
pokus
kongresu
zmocnit
se
výkonné
pravomoci
lépe
než
oddíl
609
zákona
o
výkonné
moci:
"Žádná
dotace,
která
je
k
dispozici
v
souladu
s
nařízeními
tohoto
zákona,
nesmí
být
použita
za
účelem
realizování,
uplatňování
či
uvedení
v
platnost
jakýchkoli
směrnic,
jež
byly
odmítnuty
na
základě
rozhodnutí
o
nesouhlasu,
který
byl
řádně
přijat
v
souladu
s
příslušným
zákonem
Spojených
států."
s-31
Toto
nařízení
obnáší
zákonodárné
veto
realizace
zákona
ze
strany
prezidenta,
protože
o
usnesení
jedné
sněmovny
by
mohlo
být
uvedeno,
že
bylo
"právoplatně"
přijato",
byť
by
nevyžadovalo
ani
dvoukomorové
rozhodnutí
v
kongresu
ani
jeho
předložení
prezidentovi,
aby
je
podepsal,
či
vetoval.
s-32
Rozhodnutí
nejvyššího
soudu
v
procesu
INS
versus
Chadha
znamená,
že
zákonodárná
veta
jsou
protiústavní.
s-33
Prezident
Bush
by
měl
vetovat
zásahy
do
dotací,
které
vycházejí
z
uvedených
protiústavních
podmínek
znemožňujících
mu,
aby
vykonával
své
povinnosti
a
realizoval
svá
privilegia.
s-34
Pokud
to
prezident
během
prvního
roku
ve
funkci
nezvládne,
umožní
kongresu,
aby
po
zbytek
jeho
prezidentství
přepisoval
druhý
článek
ústavy
a
šel
si
tak
za
svými
cíli.
s-35
To,
co
se
v
Bushově
administrativě
stane
zvykem,
bude
pro
budoucí
prezidenty,
včetně
demokratických,
velmi
těžké
změnit.
s-36
Prezident
Reagan
se
poučil.
s-37
Bývalý
mluvčí
Jim
Wright
v
roce
1987
v
Moskvě
s
Michailem
Gorbačovem
projednával
kontrolu
zbraní
a
poté
se
na
základě
klauzule
o
dotacích
pokusil
přimět
prezidenta
k
tomu,
aby
se
Sověty
jednal
tak,
jako
by
senát
ratifikoval
SALT
II.
s-38
Je-li
veto
neproveditelné,
protože
by
část
výkonné
moci
zůstala
bez
dotací,
může
prezident
podepsat
návrh
zákona
o
dotacích,
takže
ho
promění
v
zákon,
a
doplnit
ho
o
excizi,
v
níž
uvede,
že
klauzule
omezuje
jeho
práva
podle
druhého
článku
a
je
tedy
protiústavní
a
samostatně
stojící.
s-39
Ústava
prezidentovi
takovou
výsadu
výslovně
neuděluje.
s-40
Jeho
povinností
však
je
neporušovat
ústavu.
s-41
Otázka
je,
zda
jeho
jediný
prostředek
je
veto.
s-42
Excize
klauzulí
o
dotacích,
které
porušují
jeho
pravomoci
a
výsady
na
základě
druhého
článku
se
totiž
od
běžného
veta
liší.
s-43
V
kontextu
kontroly
federálních
výdajů
je
veto
jedné
položky
návrhu
zákona
o
dotacích
vymezeno
jako
možnost,
aby
prezident
vydělil
ústavní
nařízení
v
zákonu
o
dotacích,
které
nejsou
v
pořádku
už
jen
proto,
že
se
dostávají
do
sporu
s
cíly
jeho
jednání.
s-44
Excize
protiústavních
nařízení
v
návrhu
zákona
o
dotacích
by
představovala
moc
s
mnohem
omezenější
uplatnitelností.
s-45
Někdo
by
možná
mohl
tvrdit,
že
právo
vykonat
excizi
za
účelem
zabránění
vzniku
protiústavních
podmínek
v
legislativě,
které
porušují
rozdělení
moci,
z
prezidentova
hlediska
vůbec
neznamená
uplatnění
veta
na
jednu
položku
návrhu
zákona
o
dotacích.
s-46
Pokud
prezident
uplatní
právo
excize
na
protiústavní
podmínky
v
návrhu
zákona
o
dotacích
ve
fiskálním
roce
1990,
krok
zpět
ale
nenastane.
s-47
Pokud
kongres
nic
neudělá,
prezident
Bush
vyhraje.
s-48
Pokud
kongres
jejich
rozepři
předloží
nejvyššímu
soudu
(za
předpokladu,
že
se
mu
podaří
zahájit
proces),
prezident
Bush
by
mohl
vyhrát.
s-49
V
takovém
případě
by
soud
mohl
vyslovit
názor,
který
by
obhájil
jeho
právo
vykonávat
prezidentovy
povinnosti
a
požívat
privilegia,
o
nichž
tvůrci
uváděli,
že
by
měla
příslušet
výkonné
moci.
s-50
Kdyby
prezident
Bush
soud
prohrál,
mohlo
by
to
být
zklamání
stejně
jako
Morrison
versus
Olson
pro
Reaganovu
administrativu.
s-51
Jenže
prezidentství
by
na
tom
nebylo
o
nic
hůř
než
teď.
s-52
Voliči
by
naopak
obdrželi
cennou
lekci
občanské
výchovy
o
tom,
jak
rozdělení
moci
funguje
v
praxi.
s-53
Kongres
nyní
po
Reaganově
administrativě
předpokládá,
že
Bílý
dům
při
řešení
návrhů
zákona
o
dotacích
přistoupí
k
protiústavním
nařízením.
s-54
Prezident
Bush
by
měl
zjednat
pořádek.
s-55
Když
to
neudělá,
pomůže
zhmotnit
ve
48.
Listu
federalistů
Madisonem
sepsané
obavy
z
legislativy,
která
"ve
všech
směrech
rozšiřuje
své
pole
působnosti
a
strhuje
všechny
druhy
moci
do
svého
dravého
víru".
s-56
Pan
Sidak
pracoval
jako
právník
v
Reaganově
vládě.
s-57
Jeho
podrobnější
analýza
výkonné
moci
a
klauzule
o
dotacích
by
měla
být
v
letošním
roce
publikována
v
Duke
Law
Journal.
dependency tree
•
text view