PML View

wsj0083.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj0083.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj0083.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj0083.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj0083.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj0083.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj0083.cz.treex.gz

s-1 Zatímco znepokojení nad velkými japonskými investicemi v USA roste, velké japonské obchodní společnosti rychle zvyšují svůj kapitálový podíl v menších amerických společnostech.

s-2 Pro Japonsko zlepšuje tento kontroverzní trend přístup k americkým trhům i technologiím.

s-3 Menším americkým firmám to však rovněž poskytuje rostoucí zdroj kapitálu, a dokonce marketingovou pomoc.

s-4 Vezměme si případ společnosti Candela Laser Corp. se sídlem ve Waylandu v Massachusetts, jež vyrábí nejmodernější lékařské přístroje a která se před třemi roky zaměřila na Japonsko jakožto exportní trh.

s-5 Částečně proto, aby dokázala překonat nesčetné překážky, jimž čelí všechny zámořské firmy snažící se proniknout do Japonska, obrátila se malá Candela na společnost Mitsui & Co., jednu z největších japonských obchodních společností, s žádostí o investici.

s-6 Ve společném podniku provedla společnost Mitsui společnost Candela bludištěm japonské byrokracie.

s-7 Nakonec získala od Ministerstva zdravotnictví souhlas k dovozu dvou laserových výrobků společnosti Candela - jednoho, který rozbíjí ledvinové kameny, a druhého, kterým se ošetřují poranění kůže.

s-8 Celkem prodala společnost Candela v Japonsku lékařské přístroje za 4 miliony dolarů.

s-9 Tento obchod zároveň umožnil společnosti Mitsui přístup ke špičkovým lékařským výrobkům.

s-10 "Vidí to jako oblast rozvoje, a tak k zvolili systematický přístup," říká Richard Olsen, viceprezident společnosti Candela.

s-11 Skutečně, pro mnoho japonských obchodních společností jsou oblíbené menší americké podniky těmi, jejichž výzkum a rozvoj může být zdrojem budoucího využití v Japonsku.

s-12 Japonské společnosti finančně podporují mnoho malých amerických firem se slibnými produkty nebo nápady a často dávají své peníze do projektů, s nimiž nechtějí mít obchodní banky nic společného.

s-13 Japonské společnosti financují malé a střední americké firmy léta, tempo však v posledních měsících ještě vzrostlo.

s-14 Jen v první polovině roku 1989 investovaly japonské korporace 214 milionů dolarů do menšinových podílů v amerických společnostech, což je nárůst o 61 % oproti částce za celý rok 1987, jak uvádí společnost Venture Economics Inc.

s-15 Tento koncern z Needhamu v Massachusetts sleduje investice v nových podnicích.

s-16 Kromě toho samozřejmě některé japonské investice zahrnovaly přímý nákup malých amerických společností.

s-17 Zvýšený japonský zájem o malé americké podniky jde ruku v ruce se zrychlením investic, jež dávají japonským společnostem kontrolu nad velkými a viditelnými americkými společnostmi, jako je například společnost Columbia Pictures Entertainment Inc.

s-18 Jen v tomto týdnu získala společnost Mitsubishi Estate Co. podle oznámení 51% podíl ve skupině Rockefeller Group, která vlastní prestižní newyorské Rockefellerovo centrum.

s-19 Ačkoli malé obchody jsou mnohem méně nápadné, přispívají k pronikání Japonců na americký trh.

s-20 Jelikož obchody rovněž zlepšují japonský přístup k americkým technologiím a ke znalosti trhu, vzbuzují obavy Američanů také v této oblasti.

s-21 I technologicky nenáročné výrobky, jako je tabulové sklo, dokážou upoutat pozornost obchodní společnosti, pokud existuje dobrá strategie.

s-22 Společnost Free State Glass Industries z Warrentonu ve Virginii, malý výrobce architektonického skla, klesal pod svým původním vedením ke dnu.

s-23 Minulý rok koupila společnost Mitsubishi International Corp., newyorská pobočka společnosti Mitsubishi Corp., většinový podíl v tomto sklářském podniku prostřednictvím společného podniku s Ronaldem Bodnerem, vedoucím představitelem sklářského průmyslu a poradcem společnosti Mitsubishi.

s-24 Tento obchod je určen hlavně k tomu, aby společnost Mitsubishi získala vhled do amerického sklářského průmyslu, říká Ichiro Wakui, vedoucí pracovník oddělení pro nespecifikované zboží u společnosti Mitsubishi v New Yorku.

s-25 "Není to jen jednoduchá investice do malé společnosti," říká Wakui.

s-26 "Chceme vidět sklářský trh zevnitř, ne zvenčí."

s-27 Investice společnosti Mitsubishi do společnosti Free State je "velmi malá... méně než 4 miliony dolarů," říká Wakui.

s-28 Bodner odmítá dohodu komentovat.

s-29 Obchodní společnosti, jako je Mitsubishi, Mitsui, C. Itoh & Co. a Nissho-Iwai Corp., které realizují mnoho japonských investic do malých amerických podniků, nemají žádný americký protějšek.

s-30 Tyto vertikálně integrované koncerny, z nichž některé vznikly již v období japonského feudalismu, se celosvětově zabývají komoditami, stavebnictvím a výrobou.

s-31 Provozují lodě a banky.

s-32 "Všechny tyto "sogo-šoša" hledají nové obchody," říká Arthur Klauser, poradce prezidenta společnosti Mitsui v USA, a užívá japonský pojem pro největší globální obchodní domy.

s-33 Takeshi Kondo, hlavní viceprezident společnosti C. Itoh America Inc., dodává: "Máme velký zájem o investování, zejména do nových podniků."

s-34 Velké množství společností zabývající se elektronikou v kalifornském Silicon Valley bylo financováno kapitálem ze společných podniků s obchodními společnostmi.

s-35 Zisk je obvykle, alespoň z krátkodobého hlediska, druhořadým cílem.

s-36 "Mnoho obchodů se řídí strategickými cíli, nikoli návratností financí," říká mluvčí společnosti Venture Economics.

s-37 Při investicích na základě budoucích transakcí, což je role, kterou často hrají obchodní banky, mohou obchodní společnosti prorazit přehradu překážek, kterým často čelí majitelé malých firem u svých místních komerčních bank.

s-38 "Je to klasický problém malého obchodníka," říká Malcolm Davies, vrchní ředitel společnosti Trading Alliance Corp. z New Yorku.

s-39 "Lidé stojí ve frontě, aby mohli koupit jeho výrobek, ale on nemá provozní kapitál na výrobu a komerční banky nemají pražádné pochopení.

s-40 Požadují aktiva, požadují obchodní rozvahu, jež nemají co dělat s podnikáním, kterému se chce firma věnovat."

s-41 Klauser ze společnosti Mitsui dodává: "Na rozdíl od společností v této zemi nemají obchodní společnosti takový zájem o vysokou návratnost investic, jako o rostoucí obchodní toky.

s-42 Pokud toho docílí, jsou celkem spokojené s návratností svých investic ve výši 1 2 %."

s-43 Klauser uvádí, že společnost Mitsui 75 amerických přidružených společností, ve kterých vlastní 35% podíl nebo více, a že tato obchodní společnost doufá, že počet svých amerických filiálek v roce 1990 zdvojnásobí.

s-44 Tržby těchto přidružených společností přesáhly ve fiskálním roce končícím loni v březnu 17 miliard dolarů.

s-45 1% 2% návratnost ze 17 miliard dolarů "není pakatel," říká Klauser.


dependency treetext view