PML View

wsj0045.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj0045.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj0045.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj0045.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj0045.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj0045.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj0045.cz.treex.gz

s-1 od dob psaní na břidlicové tabulky toužily děti školou povinné vědět: co je v testu?

s-2 V současnosti mohou studenti často najít odpověď v přípravných příručkách a v pracovních sešitech k testům, které jim učitelé rozdají několik týdnů před psaním standardizovaných vědomostních testů.

s-3 Otázka pro žáky pátých ročníků v matematické části hojně používaného kalifornského testu vědomostí (CAT) zní: "Jaký je jiný název pro římskou číslici IX?"

s-4 Dalším úkolem v testu je sečíst dvě sedminy a tři sedminy.

s-5 Stejné otázky obsahují i pracovní sešity z příručky přípravných testů s názvem Učební materiály, které školám po celé zemi prodává vydavatelství Macmillan/McGraw-Hill School Publishing Co.

s-6 I v mnoha dalších případech není mezi skutečným testem a Učebními materiály téměř žádný rozdíl.

s-7 A co víc, testy i Učební materiály vydává stejná společnost, vydavatelství Macmillan/McGraw-Hill, což je společný podnik založený společnostmi McGraw-Hill Inc. a britskou Maxwell Communication Corp., mateřskou společností společnosti MacMillan.

s-8 Podle některých pedagogů a výzkumníků jsou těsné paralely mezi zadávanými testy a přípravnými testy běžné.

s-9 Vydávání příruček, softwaru a pracovních sešitů s přípravnými testy je kvetoucím odvětvím vydavatelského průmyslu.

s-10 Některé cvičné publikace jsou však natolik podobné vlastním testům, že je kritikové označili za formu podvádění podporovaného školou.

s-11 "Kdybych vzal (tyto přípravné příručky) s sebou do hodiny, stěží bych zdůvodnil před svými studenty a rodiči, že to nebylo podvádění," říká učitel John Kaminski z Traverse City v Michiganu, který studoval přípravu k testům.

s-12 On a další kritici tvrdí, že takováto pomoc studentům může znehodnotit účel standardizovaných testů, kterým je měřit pokrok v učení.

s-13 "Je to jako kdyby se Francie rozhodla klást studentům specializujícím se na evropskou historii otázky pouze z francouzské historie, a kdyby každý z nich test úspěšně zvládl, říkala by, jak jsou jejich děti dobré v evropské historii," říká John Cannell z Albuquerque z Nového Mexika, psychiatr a zakladatel výzkumné organizace Přátelé vzdělávání, která se zabývá standardizovaným testováním.

s-14 Standardizované vědomostní testy jsou zadávány asi 10milionkrát za rok studentům po celé zemi, všeobecně již od školky po osmou třídu.

s-15 Nejrozšířenější z těchto testů jsou testy společnosti Macmillan/McGraw's, a to CAT a Všeobecný test základních znalostí (CTBS), dále Iowský test základních znalostí (ITBS) společnosti Houghton Mifflin Co., Metropolitní test vědomostí (MAT) společnosti Harcourt Brace Jovanovich Inc. a Stanfordský test vědomostí (SAT).

s-16 Výše tržeb z prodeje přípravných materiálů k testům nejsou známy, ale školy tyto materiály používají ve značné míře.

s-17 Učitelé říkají, že v Arizoně, Kalifornii, na Floridě, v Louisianě, Marylandu, New Jersey, Jižní Karolíně a v Texasu jsou běžnými učebními pomůckami.

s-18 Společnost Macmillan/McGraw uvedla, že od uvedení přípravných příruček k testům Jak dosáhnout vysokého skóre na trh před deseti lety se jich prodalo "dobře přes 10 milionů výtisků", přičemž nejvíc se jich prodalo v uplynulých pěti letech.

s-19 V uplynulých čtyřech letech bylo rovněž prodáno asi 20 000 souborů přípravných testů Učebních materiálů pro učitele.

s-20 Materiály z každého souboru se dostanou asi k 90 studentům.

s-21 Nejprodávanějšími přípravnými testy jsou příručky Jak dosáhnout vysokého skóre a Učební materiály.

s-22 Michael Kean, vedoucí marketingového oddělení společnosti CTB Macmillan/McGraw, divize společnosti Macmillan/McGraw, která Učební materiály vydává, říká, že jejich cílem není zlepšit výsledky testů.

s-23 Dále prohlásil, že jejich materiály neobsahují přesně okopírované otázky.

s-24 Při odkazu na otázky, které se shodovaly, uvedl, že to byla náhoda.

s-25 Učitel Kaminski a profesor pedagogiky na Michiganské státní univerzitě William Mehrens vyvodili z výzkumu provedeného minulý červen, že by se verze testů CAT z příruček Jak dosáhnout vysokého skóre a Učební materiály neměly kvůli podobnosti se skutečnými testy používat jako učební pomůcky ve třídě.

s-26 Navrhli stupnici o 69 bodech - jeden bod za každou vědomost posuzovanou při testu CAT - aby ohodnotili podobnost přípravných testů s testem CAT pro páté třídy.

s-27 Učitel Kaminski říká, že jelikož mnoho těchto vědomostí - například symetrie geometrických útvarů, metrické měření objemu nebo kruhové či sloupcové diagramy - tvoří jen malou část osnov pro páté ročníky, neměly by se otázky z přípravných testů příliš shodovat, pokud jejich pravým záměrem byly všeobecné instrukce nebo dokonce všeobecné seznámení s procesem testování.

s-28 Příručka Učební materiály se však shodovala v 66,5 z 69 případů.

s-29 Příručka Jak dosáhnout vysokého skóre se shodovala v 64,5 případu.

s-30 V oddílech testu CAT, kde jsou testovány znalosti studentů o souhláskách složených ze dvou písmen, si autoři všimli, že příručka Jak dosáhnout vysokého skóre se soustředí na stejné hlásky jako test - na úkor jiných hlásek, které by žáci pátých tříd měli znát.

s-31 Příručka Učební materiály pro pátou třídu obsahuje nejméně 12 příkladů naprosto shodných nebo podobných otázek, jaké jsou v testech.

s-32 Rick Brownell, vydavatel příručky Jak dosáhnout vysokého skóre, říká, že pánové Kaminski a Mehrens neberou na vědomí "potřebu studentů seznámit se s testy a s jejich formátem".

s-33 Řekl, že autoři příručky Jak dosáhnout vysokého skóre se "pečlivě vyhýbají" tomu, aby se otázky přesně shodovaly, ale nepopřel podobnost některých otázek.

s-34 Když příručka Jak dosáhnout vysokého skóre vyšla v roce 1979 poprvé, byla publikací nakladatelství Random House.

s-35 Společnost McGraw-Hill byla pobouřena.

s-36 V roce 1985 radila společnost McGraw-Hill učitelům, že by se příručka Jak dosáhnout vysokého skóre neměla používat, protože představuje "obdobu" testů CAT a CTBS.

s-37 Ale v roce 1988 koupila společnost McGraw-Hill jednotku nakladatelství Random House, která vydává příručku Jak dosáhnout vysokého skóre a jež se později stala součástí společnosti Macmillan/McGraw.

s-38 Pánové Brownell a Kean říkají, že si nejsou vědomi žádných snah vydavatelství McGraw-Hill změnit či zastavit vydávání příručky Jak dosáhnout vysokého skóre.


dependency treetext view