PML View

wsj0044.cz

mrp-layerPCEDT/mrp/wsj0044.cz.mrp.gz
a-layerPCEDT/pml/wsj0044.cz.a.gz
m-layerPCEDT/pml/wsj0044.cz.m.gz
t-layerPCEDT/pml/wsj0044.cz.t.gz
w-layerPCEDT/pml/wsj0044.cz.w.gz
treex-layerPCEDT/treex/wsj0044.cz.treex.gz

s-1 Cathryn Riceová nemohla uvěřit vlastním očím.

s-2 Když vloni 16. března rozdala žákům devátých tříd z Greenvillské střední školy souhrnný test základních dovedností, spatřila jednoho studenta, jak opisuje z taháků.

s-3 Viděla žáky podvádět dřív, ale tyto poznámky byly zvláštní.

s-4 "Burzovní makléř je příkladem profese v obchodu a finančnictví...

s-5 Na konci druhé světové války se Německo vzdalo dříve než Japonsko...

s-6 Zasedání společného výboru sněmovny a senátu se koná v případě, že sněmovna a senát schválí zákon v odlišné podobě."

s-7 Prakticky slovo od slova se poznámky shodovaly s otázkami a odpověďmi v oddíle testu z občanské výchovy, který student zrovna vyplňoval.

s-8 Žák měl v podstatě zodpovězeno téměř všech čtyřicet otázek v tomto oddílu.

s-9 Žák své poznámky odevzdal, ale neobešlo se to bez protestů.

s-10 "Učitelka mi řekla, že je v pořádku, když použiji své poznámky k tomuto testu," řekl.

s-11 Učitelka, o níž byla řeč, byla Nancy Yearginová - kterou mnoho studentů i rodičů považuje za jednu z nejlepších na škole.

s-12 Při konfrontaci Yearginová připustila, že dva dny před testem dala tyto otázky a odpovědi méně zdatným studentům ve dvou zeměpisných třídách.

s-13 Zašla tak daleko, že promítla třídě otázky na tabuli a podtrhnutím zvýraznila odpovědi.

s-14 Učitelka Yearginová byla propuštěna a soudně stíhána podle mimořádného zákona státu Jižní Karolína, podle něhož je porušení utajení testů trestným činem.

s-15 V září přiznala svou vinu a zaplatila pokutu 500 dolarů.

s-16 Alternativou pro ni bylo strávit 90 dní ve vězení.

s-17 Její příběh je zčásti příběhem osobního pádu.

s-18 Byla velkorysou učitelkou, která získávala různá ocenění a inspirovala studenty, která však pravděpodobně nikdy učit nebude.

s-19 Za sebou zanechala hořkost a zlost ředitelky, která byla její přítelkyní a která ji nyní nazývá zrádkyní, kolegů, kteří říkají, že jim přinesla ostudu, studentů a rodičů, kteří ji hájili a trvají na tom, že trest byl moc tvrdý, a zástupců školského úřadu, kteří se nestačí divit, že i přes nade vše jasnou povahu svých činů se stala něčím jako místní mučednicí.

s-20 Případ učitelky Yearginové rovněž poodhaluje temnou stránku školské reformy, kdy stále roste tlak na učitele a kdy testování, při němž je toho hodně v sázce, zvyšuje pokušení podvádět.

s-21 Zákon z roku 1987, který učitelka Yearginová porušila, byl určen k prosazení ustanovení zákonů státu Jižní Karolína na zkvalitnění školního vzdělávání.

s-22 Žalobci uváděli, že se snažila zlepšit výsledky studentů, aby získala prémii v rámci Zákona na zkvalitnění vzdělávání z roku 1984.

s-23 Získání prémie záviselo na její schopnosti připravit studenty tak, aby měli lepší výsledky testů.

s-24 "Na školy i na učitele je vyvíjen obrovský tlak, aby studenti dosahovali lepších výsledků," říká Walt Haney, profesor vzdělávání a odborník na testování z Boston College.

s-25 "Takže rostou i snahy tyto testy obejít."

s-26 A co je nejvíc znepokojující, je to, že jsou to učitelé, a ne studenti, kteří jsou z větší části viněni ze špatných praktik.

s-27 Studie zveřejněná v září a prováděná v 50 státech organizací Friends for Education se sídlem v Albuquerque v Novém Mexiku, zabývající se výzkumem ve školství, učinila závěr, že "otevřené podvádění ze strany amerických učitelů" je "běžné".

s-28 Podle této organizace jsou výsledky standardizovaných vědomostních testů většinou zveličovány, protože učitelé často "učí testům", jak to udělala učitelka Yearginová, ale většinou při tom nejsou nikdy přistiženi.

s-29 Za poslední rok byly v několika státech odhaleny důkazy o široce rozšířeném podvádění.

s-30 Kalifornské ministerstvo školství podezírá dospělé na 40 školách, že v jednom celostátním testu změnili špatné odpovědi na správné, a nesou odpovědnost za vymazání výsledků.

s-31 Po častém výskytu případů diskutabilní pomoci učitele studentům přehodnocují v Texasu svůj systém zabezpečení testů.

s-32 A prodej příruček pro přípravu studentů k testům, které jsou určeny pro výuku v hodinách, přímo kvete.

s-33 Podle některých nejnovějších akademických výzkumů nejsou tyto materiály, včetně příruček Jak dosáhnout vysokého skóre a Učební materiály z vydavatelství Macmillan/McGraw-Hill School Publishing Co. ničím jiným, než důmyslně vypracovanými taháky.

s-34 Jejich používáním učitelé - s požehnáním vlády - studentům předem nahlásí oblasti učiva, na které se test zaměří, a někdy jim prozradí i pár přesně formulovaných otázek a odpovědí.

s-35 Použití materiálů Jak dosáhnout vysokého skóre je široce rozšířené v Jižní Karolíně a naprosto běžné v Greenville County, školním obvodu učitelky Yearginové.

s-36 Odborníci tvrdí, že v celé zemi neexistuje jiný stát, v němž by se testům přikládal takový význam, jako v Jižní Karolíně.

s-37 Špatné výsledky v testech mohou podle Zákona o zkvalitnění vzdělávání zablokovat postup studentů do dalších ročníků nebo nutit celé školní obvody ke státem kontrolovanému násilnému zasahování, "intervencím", které mohou znamenat propouštění.

s-38 Na druhou stranu přinášejí dobré výsledky v testech uznání a peníze navíc - novou školní počítačovou učebnu, granty pro speciální projekty, prémie pro ředitele.

s-39 Jižní Karolína tvrdí, že výsledky se dostavily.

s-40 Od doby, co reformy vstoupily v platnost, se například v žádném jiném státě kromě Jižní Karolíny neprojevilo tak markantní zlepšení v testu studijních předpokladů (SAT), ačkoli Jižní Karolína stále vykazuje nejhorší průměrné výsledky z 21 států, které tyto testy používají jako přijímací testy na vysoké školy.

s-41 Kritici říkají, že Jižní Karolína doplácí na to, že stále zdůrazňuje své lepší výsledky v testech.

s-42 Organizace Friends for Education ve své studii o podvádění ve školách hodnotí Jižní Karolínu jako jeden ze sedmi nejhorších států.

s-43 Zakladatel této organizace John Cannell říká o soudním stíhání učitelky Yearginové, že je to "pro úředníky způsob, jak se ochránit a vypadat, že berou podvádění vážně, i když ho ve skutečnosti vůbec vážně neberou".

s-44 Paul Sandifer, ředitel testování na ministerstvu školství Jižní Karolíny říká, že obvinění vznesená Cannellem ohledně podvádění "nejsou vůbec podložená" a jsou založena na nečestných závěrech.

s-45 Částečně kvůli obavám z možného zneužití však začne stát od příštího jara přípravné příručky k vědomostním testům více sledovat.

s-46 Reformy Jižní Karolíny byly určeny pro školy, jako je Greenvillská střední škola.

s-47 Ve škole stojící na stinném kopci ve zchátralé části tohoto starého textilního města se vzdělávalo mnoho nejlepších a nejbystřejších osobností Jižní Karolíny, včetně dvou posledních guvernérů státu, nositele Nobelovy ceny fyzika Charlese Townese a herečky Joanne Woodwardové.

s-48 Ale na počátku osmdesátých let její sláva vyprchala stejně jako žlutá barva cihel na jejím širokém průčelí.

s-49 "Škola byla plná násilí a gangů a dětí chodících za školu," říká Linda Wardová, ředitelka školy.

s-50 "Kriminalita byla vysoká, výsledky v testech chabé a nikdo se nehlásil do soutěží."

s-51 Wardová se stala ředitelkou školy v roce 1986 a byla sedmou ředitelkou během patnácti let.

s-52 Její přímý předchůdce se nervově zhroutil.

s-53 Před jeho nástupem vykrvácel na chodbě učitel pobodaný žákem.

s-54 Po akademické stránce, říká ředitelka Wardová, měla škola problémy vzdělávat dvě různorodé, ale stejně početné skupiny studentů: privilegovanou bílou elitu ze starých zámožných čtvrtí a černochy, často chudé a pocházející ze zchátralých čtvrtí vnitřního města.

s-55 Ředitelka Wardová se rozhodla zbavit se "balastu" v učitelském sboru a obnovit bezpečnost a také tu byly další nové faktory, které pracovaly v její prospěch.

s-56 Jedním z nich byla celostátní školská reforma, která zvýšila celkové financování vzdělávání a podnítila ve veřejnosti zájem o zlepšení školství.

s-57 Dalším byla Nancy Yearginová, která nastoupila na greenvillskou školu v roce 1985 a byla plná energie a ambicí, jež hodlali reformátoři příslušně odměňovat.

s-58 "Být učitelkou se prostě stalo náplní mého života," říká 37letá Yearginová, která před propuštěním učila 12 let.

s-59 "Milovala jsem tu školu, její historii.

s-60 Dokonce se mi o škole a o nových věcech, které bych mohla se studenty vyzkoušet, i zdálo."

s-61 Zatímco ředitelka Wardová propouštěla z učitelského sboru a měnila jeho složení, učitelka Yearginová pracovala 14 hodin denně a brzy se stala mezi studenty oblíbenou.

s-62 V letech 1986-87 a 1987-88 v rámci reformního zákona zažádala o prémie a získala je.

s-63 Yearginová, povzbuzovaná ředitelkou Wardovou, učila vyznamenané studenty v rámci státního "učitelského kadetního" programu, což byl výtvor reformy určený k povzbuzení studentů, aby uvažovali o učitelské kariéře.

s-64 Získala pro školu subvence, radila roztleskávačům, provozovala klub pro předškolní děti, navrhla a učila nový předmět "Kulturní gramotnost" západních civilizací a školní asociací PTA byla zvolena "Učitelkou roku".

s-65 "Byla to dáma plná inspirace, která měla vše pohromadě," říká Laura Dobsonová, která studuje prvním rokem na Univerzitě Jižní Karolíny a vloni navštěvovala třídu Yearginové "učitel-kadet".

s-66 Říká, že se právě kvůli učitelce Yearginové vzdala svých ambicí vystudovat architekturu a teď studuje učitelství.

s-67 Mary Beth Marchandová, žákyně 11. ročníku na Greenvillské střední škole, také říká, že ji učitelka Yearginová inspirovala, aby se dala na studium vzdělávání.

s-68 "V hodinách západních civilizací nás toho naučila mnohem víc, než jsem se kdy naučila v jiných předmětech," říká Kelli Greenová, studentka posledního ročníku Greenvillské střední.

s-69 Studenti říkají, že při vyučování se učitelka Yearginová odlišovala tak, že obměňovala výukové metody - nutila děti, aby úkoly vypracovávaly ve dvojicích nebo pro připravovala soutěže typu pohárových soutěží na vysoké škole.

s-70 O víkendech chodila do práce, aby si připravila učební plány nebo někdy jen proto, aby ve své učebně naleštila nábytek.

s-71 "Prostě to nikdy nevzdávala," říká Mary Marchandová, matka Mary Bethové.

s-72 "Mohli jste ji vidět, jak při fotbalu opravuje na tribuně domácí úkoly."

s-73 Avšak některým kolegům připadala učitelka Yearginová domýšlivá a vůči studentům podlézavá.

s-74 Ředitelka Wardová říká, že ji často obhajovala před kolegy, kteří o říkali, že se pouze snaží zviditelnit.

s-75 Začaly se vytvářet různé tlaky.

s-76 Přátelé říkali, že moc tlačí na pilu.

s-77 Kvůli zhoršujícímu se sluchu řekla kolegům, že strach, že možná nebude schopna dále učit.

s-78 Práce navíc také učitelce Yearginové pomáhala získávat body ve státním pobídkovém prémiovém programu.

s-79 Avšak nejvýznamnějším zdrojem bodů bylo zlepšení výsledků studentů v testech.

s-80 Obrovské zlepšení jejích studentů v letech 1987 a 1988 pro ni znamenalo prémie v celkové výši 5 000 dolarů během dvou let - významný přídavek k jejímu ročnímu platu ve výši 23 000 dolarů.

s-81 Yearginová trvá na tom, že získat prémie v třetím roce po sobě pro ni nebylo tak důležité.

s-82 Ale ostatní z Greenvillské střední říkají, že toužila po tom vyhrát - když ne pro peníze, tak kvůli sebeuspokojení a uznání.

s-83 Mary Elizabeth Ariailová, další učitelka občanské výchovy, říká, že se domnívala, že si kolegyně Yearginová chtěla udržet dobrou pozici, aby mohla získat novou práci, která nevyžadovala tak dobrý sluch.

s-84 Yearginová se skutečně zajímala o případné zaměstnání v souvislosti se státním učitelským kadetním programem.

s-85 Vloni v březnu, po účasti na učitelském semináři ve Washingtonu, se Yearginová podle svých slov vrátila na greenvillskou školu dva dny před každoročním testováním s pocitem, že dostatečně nepřipravila své slabší žáky ze zeměpisné třídy.

s-86 Říká, že poté co byly ve 48hodinovém předstihu vydány příručky k testům, okopírovala z nich otázky z oddílu občanské výchovy a odpovědi na sdělila studentům.

s-87 Yearginová přiznává, že udělala velkou chybu, ale trvá na tom, že její úmysly byly korektní.

s-88 "Snažila jsem se pomoci dětem v nespravedlivé situaci při testování," říká.

s-89 "Jenom 5 otázek ze 40 se týkalo zeměpisu.

s-90 Zbytek byly otázky z dějepisu, sociologie a financí - tedy z předmětů, které nikdy neměly."

s-91 Yearginová říká, že také chtěla pomoci zlepšit celkové výsledky Greenvillské střední školy, které byly v hodnocení publikovaném každoročně v místním tisku většinou jedny z nejhorších ze všech čtrnácti středních škol v obvodu.

s-92 Říká, že hlavně chtěla zabránit snížení sebevědomí svých slabších studentů, kteří by se trápili špatnými výsledky v testech.

s-93 "Ty děti mi zlomily srdce," říká.

s-94 "Uplyne celý den a nikdo pomalu ani neví, že jsou naživu.

s-95 Zoufale potřebovaly někoho, kdo by jim dal najevo, že mu na nich záleží a že je rád.

s-96 Poslední věcí, kterou potřebovaly, byla další rána, která by je srazila."

s-97 Školští úředníci a žalobci o Yearingové tvrdí, že lže.

s-98 Našli studenty z pokročilé třídy z loňského ročníku, kteří jim řekli, že jim Yearginová poskytla obdobnou pomoc, protože však případ nebyl projednáván před soudem, tento důkaz nebyl nikdy veřejně předložen.

s-99 "Tento důkaz popírá jakékoliv zdání, že jejím posláním bylo pomoci sociálně slabým dětem," říká Joe Watson, žalobce v případu, který je také prezidentem asociace absolventů Greenvillské střední školy.

s-100 Yearginová připouští, že otázky probrala i se svou minulou třídou, a dodává: "Chtěla jsem pomoci všem" studentům.

s-101 Watson říká, že Yearginová si nikdy na školském úřadu nestěžovala na nespravedlnost standardizovaných testů.

s-102 "Je mi skutečně líto?" ptá se Watson.

s-103 "Ani ne.

s-104 Věřím systému.

s-105 Domnívám se, že abyste něco změnili, musíte využít systém.

s-106 To, co udělala, bylo jako vzít zákon do vlastních rukou."

s-107 Ředitelka Wardová říká, že když bylo podvádění odhaleno, chtěla se vyhnout soudnímu projednávání, které by s sebou přineslo veřejná odhalení kazící morálku.

s-108 Říká, že učitelce Yearginové nabídla tichou rezignaci a domnívala se, že by mohla pomoci zachránit její učitelský diplom.

s-109 Yearginová to odmítla.

s-110 "Řekla něco ve smyslu: "Jen to chceš škole usnadnit."

s-111 "Byla jsem ohromená," vzpomíná ředitelka Wardová.

s-112 "Bylo to jako by mi někdo vrazil nůž do zad."

s-113 K překvapení a úleku jejích nadřízených a úřadů - a možná jako důkaz neoblíbenosti standardizovaných testů - získala Yearginová širokou podporu od místních lidí.

s-114 Slyšení školní rady, na kterém byla propuštěna, bylo nabito studenty, učiteli a rodiči, kteří přišli svědčit v její prospěch.

s-115 Její zastánci, kteří volali do talk show v místním rádiu, neodsoudili Yearginovou, ale nespravedlivé testy.

s-116 V pořadu se nemluvilo o podrobnostech přečinu spáchaného Yearginovou, pouze bylo řečeno, že pomáhala studentům k lepším výsledkům v testech.

s-117 "Z toho všeho vyplývá pro ministerstvo školství, že bychom se měli vážně zabývat tím, jak v tomto státě přistupujeme ke školním osnovám a k testování," řekl moderátor této talk show.

s-118 Úvodníky greenvillských novin připustily, že Yearginová udělala chybu, ale zároveň uvedly, že tento případ ukázal, jak je testování nadměrně používáno.

s-119 Ředitelka Wardová říká, že je pořad v rozhlase "rozzuřil".

s-120 Částečně kvůli tomuto pořadu, jak říká Watson, se obvod rozhodl nedoporučit Yearginovou k účasti v programu pro poprvé odsouzené pachatele, který by býval mohl vymazat trest a odsouzení z jejího trestního rejstříku.

s-121 Úřady naplno rozjely vyšetřování hodné případu vraždy.

s-122 Bylo vyslýcháno přes 50 svědků, většinou studentů.

s-123 Někteří studenti Greenvillské střední školy - hlavně členové týmu roztleskávaček - z toho byli zdrcení.

s-124 "Je obtížné vysvětlit sedmnáctiletému člověku, proč někdo, koho rád, musel odejít," říká ředitelka Wardová.

s-125 Zanedlouho se to na chodbách začalo hemžit tričky s povědomým červenobílým logem školy a nápisem GHS na přední straně.

s-126 Zezadu bylo na tričkách napsáno "Známe všechny odpovědi".

s-127 Mnozí kolegové jsou na Yearginovou naštvaní.

s-128 "Nadělala mnoho škody," říká Cathryn Riceová, která odhalila taháky.

s-129 "Pracujeme zatraceně tvrdě na tom, co děláme za zatraceně málo peněz, a to co udělala, očernilo nespravedlivě nás všechny."

s-130 Několik učitelů však také říká, že tento případ zpochybňuje úsudek hodnotících učitelů nebo škol, když používají standardizované testy.

s-131 Učitelka matematiky Gale Keyová říká: "Celá ta věc s platovými pobídkami otevřela konzervu se zkaženým masem.

s-132 Mohou existovat i další, kteří dělají to, co udělala ona."

s-133 Yearginová říká, že přiznala svou vinu, protože si uvědomila, že pro ni není možné získat místo zpět, a protože se obávala dalších trestů.

s-134 Pokud jde o ředitelku Wardovou, se ulevilo.

s-135 I přes přesvědčivé důkazy proti Yearginové bylo této učitelce veřejné mínění tak silně nakloněno, že ředitelka Wardová říká: "Obávám se, že by ji porota neodsoudila.


dependency treetext view