PML View
wsj0044.cz
mrp-layer | PCEDT/mrp/wsj0044.cz.mrp.gz |
---|
a-layer | PCEDT/pml/wsj0044.cz.a.gz |
---|
m-layer | PCEDT/pml/wsj0044.cz.m.gz |
---|
t-layer | PCEDT/pml/wsj0044.cz.t.gz |
---|
w-layer | PCEDT/pml/wsj0044.cz.w.gz |
---|
treex-layer | PCEDT/treex/wsj0044.cz.treex.gz |
---|
s-1
Cathryn
Riceová
nemohla
uvěřit
vlastním
očím.
s-2
Když
vloni
16.
března
rozdala
žákům
devátých
tříd
z
Greenvillské
střední
školy
souhrnný
test
základních
dovedností,
spatřila
jednoho
studenta,
jak
opisuje
z
taháků.
s-3
Viděla
žáky
podvádět
už
dřív,
ale
tyto
poznámky
byly
zvláštní.
s-4
"Burzovní
makléř
je
příkladem
profese
v
obchodu
a
finančnictví...
s-5
Na
konci
druhé
světové
války
se
Německo
vzdalo
dříve
než
Japonsko...
s-6
Zasedání
společného
výboru
sněmovny
a
senátu
se
koná
v
případě,
že
sněmovna
a
senát
schválí
zákon
v
odlišné
podobě."
s-7
Prakticky
slovo
od
slova
se
poznámky
shodovaly
s
otázkami
a
odpověďmi
v
oddíle
testu
z
občanské
výchovy,
který
student
zrovna
vyplňoval.
s-8
Žák
měl
v
podstatě
zodpovězeno
téměř
všech
čtyřicet
otázek
v
tomto
oddílu.
s-9
Žák
své
poznámky
odevzdal,
ale
neobešlo
se
to
bez
protestů.
s-10
"Učitelka
mi
řekla,
že
je
v
pořádku,
když
použiji
své
poznámky
k
tomuto
testu,"
řekl.
s-11
Učitelka,
o
níž
byla
řeč,
byla
Nancy
Yearginová
-
kterou
mnoho
studentů
i
rodičů
považuje
za
jednu
z
nejlepších
na
škole.
s-12
Při
konfrontaci
Yearginová
připustila,
že
dva
dny
před
testem
dala
tyto
otázky
a
odpovědi
méně
zdatným
studentům
ve
dvou
zeměpisných
třídách.
s-13
Zašla
tak
daleko,
že
promítla
třídě
otázky
na
tabuli
a
podtrhnutím
zvýraznila
odpovědi.
s-14
Učitelka
Yearginová
byla
propuštěna
a
soudně
stíhána
podle
mimořádného
zákona
státu
Jižní
Karolína,
podle
něhož
je
porušení
utajení
testů
trestným
činem.
s-15
V
září
přiznala
svou
vinu
a
zaplatila
pokutu
500
dolarů.
s-16
Alternativou
pro
ni
bylo
strávit
90
dní
ve
vězení.
s-17
Její
příběh
je
zčásti
příběhem
osobního
pádu.
s-18
Byla
velkorysou
učitelkou,
která
získávala
různá
ocenění
a
inspirovala
studenty,
která
však
už
pravděpodobně
nikdy
učit
nebude.
s-19
Za
sebou
zanechala
hořkost
a
zlost
ředitelky,
která
byla
její
přítelkyní
a
která
ji
nyní
nazývá
zrádkyní,
kolegů,
kteří
říkají,
že
jim
přinesla
ostudu,
studentů
a
rodičů,
kteří
ji
hájili
a
trvají
na
tom,
že
trest
byl
moc
tvrdý,
a
zástupců
školského
úřadu,
kteří
se
nestačí
divit,
že
i
přes
nade
vše
jasnou
povahu
svých
činů
se
stala
něčím
jako
místní
mučednicí.
s-20
Případ
učitelky
Yearginové
rovněž
poodhaluje
temnou
stránku
školské
reformy,
kdy
stále
roste
tlak
na
učitele
a
kdy
testování,
při
němž
je
toho
hodně
v
sázce,
zvyšuje
pokušení
podvádět.
s-21
Zákon
z
roku
1987,
který
učitelka
Yearginová
porušila,
byl
určen
k
prosazení
ustanovení
zákonů
státu
Jižní
Karolína
na
zkvalitnění
školního
vzdělávání.
s-22
Žalobci
uváděli,
že
se
snažila
zlepšit
výsledky
studentů,
aby
získala
prémii
v
rámci
Zákona
na
zkvalitnění
vzdělávání
z
roku
1984.
s-23
Získání
prémie
záviselo
na
její
schopnosti
připravit
studenty
tak,
aby
měli
lepší
výsledky
testů.
s-24
"Na
školy
i
na
učitele
je
vyvíjen
obrovský
tlak,
aby
studenti
dosahovali
lepších
výsledků,"
říká
Walt
Haney,
profesor
vzdělávání
a
odborník
na
testování
z
Boston
College.
s-25
"Takže
rostou
i
snahy
tyto
testy
obejít."
s-26
A
co
je
nejvíc
znepokojující,
je
to,
že
jsou
to
učitelé,
a
ne
studenti,
kteří
jsou
z
větší
části
viněni
ze
špatných
praktik.
s-27
Studie
zveřejněná
v
září
a
prováděná
v
50
státech
organizací
Friends
for
Education
se
sídlem
v
Albuquerque
v
Novém
Mexiku,
zabývající
se
výzkumem
ve
školství,
učinila
závěr,
že
"otevřené
podvádění
ze
strany
amerických
učitelů"
je
"běžné".
s-28
Podle
této
organizace
jsou
výsledky
standardizovaných
vědomostních
testů
většinou
zveličovány,
protože
učitelé
často
"učí
testům",
jak
to
udělala
učitelka
Yearginová,
ale
většinou
při
tom
nejsou
nikdy
přistiženi.
s-29
Za
poslední
rok
byly
v
několika
státech
odhaleny
důkazy
o
široce
rozšířeném
podvádění.
s-30
Kalifornské
ministerstvo
školství
podezírá
dospělé
na
40
školách,
že
v
jednom
celostátním
testu
změnili
špatné
odpovědi
na
správné,
a
nesou
odpovědnost
za
vymazání
výsledků.
s-31
Po
častém
výskytu
případů
diskutabilní
pomoci
učitele
studentům
přehodnocují
v
Texasu
svůj
systém
zabezpečení
testů.
s-32
A
prodej
příruček
pro
přípravu
studentů
k
testům,
které
jsou
určeny
pro
výuku
v
hodinách,
přímo
kvete.
s-33
Podle
některých
nejnovějších
akademických
výzkumů
nejsou
tyto
materiály,
včetně
příruček
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
a
Učební
materiály
z
vydavatelství
Macmillan/McGraw-Hill
School
Publishing
Co.
ničím
jiným,
než
důmyslně
vypracovanými
taháky.
s-34
Jejich
používáním
učitelé
-
s
požehnáním
vlády
-
studentům
předem
nahlásí
oblasti
učiva,
na
které
se
test
zaměří,
a
někdy
jim
prozradí
i
pár
přesně
formulovaných
otázek
a
odpovědí.
s-35
Použití
materiálů
Jak
dosáhnout
vysokého
skóre
je
široce
rozšířené
v
Jižní
Karolíně
a
naprosto
běžné
v
Greenville
County,
školním
obvodu
učitelky
Yearginové.
s-36
Odborníci
tvrdí,
že
v
celé
zemi
neexistuje
jiný
stát,
v
němž
by
se
testům
přikládal
takový
význam,
jako
v
Jižní
Karolíně.
s-37
Špatné
výsledky
v
testech
mohou
podle
Zákona
o
zkvalitnění
vzdělávání
zablokovat
postup
studentů
do
dalších
ročníků
nebo
nutit
celé
školní
obvody
ke
státem
kontrolovanému
násilnému
zasahování,
"intervencím",
které
mohou
znamenat
propouštění.
s-38
Na
druhou
stranu
přinášejí
dobré
výsledky
v
testech
uznání
a
peníze
navíc
-
novou
školní
počítačovou
učebnu,
granty
pro
speciální
projekty,
prémie
pro
ředitele.
s-39
Jižní
Karolína
tvrdí,
že
výsledky
už
se
dostavily.
s-40
Od
té
doby,
co
reformy
vstoupily
v
platnost,
se
například
v
žádném
jiném
státě
kromě
Jižní
Karolíny
neprojevilo
tak
markantní
zlepšení
v
testu
studijních
předpokladů
(SAT),
ačkoli
Jižní
Karolína
stále
vykazuje
nejhorší
průměrné
výsledky
z
21
států,
které
tyto
testy
používají
jako
přijímací
testy
na
vysoké
školy.
s-41
Kritici
říkají,
že
Jižní
Karolína
doplácí
na
to,
že
stále
zdůrazňuje
své
lepší
výsledky
v
testech.
s-42
Organizace
Friends
for
Education
ve
své
studii
o
podvádění
ve
školách
hodnotí
Jižní
Karolínu
jako
jeden
ze
sedmi
nejhorších
států.
s-43
Zakladatel
této
organizace
John
Cannell
říká
o
soudním
stíhání
učitelky
Yearginové,
že
je
to
"pro
úředníky
způsob,
jak
se
ochránit
a
vypadat,
že
berou
podvádění
vážně,
i
když
ho
ve
skutečnosti
vůbec
vážně
neberou".
s-44
Paul
Sandifer,
ředitel
testování
na
ministerstvu
školství
Jižní
Karolíny
říká,
že
obvinění
vznesená
Cannellem
ohledně
podvádění
"nejsou
vůbec
podložená"
a
jsou
založena
na
nečestných
závěrech.
s-45
Částečně
kvůli
obavám
z
možného
zneužití
však
začne
stát
od
příštího
jara
přípravné
příručky
k
vědomostním
testům
více
sledovat.
s-46
Reformy
Jižní
Karolíny
byly
určeny
pro
školy,
jako
je
Greenvillská
střední
škola.
s-47
Ve
škole
stojící
na
stinném
kopci
ve
zchátralé
části
tohoto
starého
textilního
města
se
vzdělávalo
mnoho
nejlepších
a
nejbystřejších
osobností
Jižní
Karolíny,
včetně
dvou
posledních
guvernérů
státu,
nositele
Nobelovy
ceny
fyzika
Charlese
Townese
a
herečky
Joanne
Woodwardové.
s-48
Ale
na
počátku
osmdesátých
let
její
sláva
vyprchala
stejně
jako
žlutá
barva
cihel
na
jejím
širokém
průčelí.
s-49
"Škola
byla
plná
násilí
a
gangů
a
dětí
chodících
za
školu,"
říká
Linda
Wardová,
ředitelka
školy.
s-50
"Kriminalita
byla
vysoká,
výsledky
v
testech
chabé
a
nikdo
se
nehlásil
do
soutěží."
s-51
Wardová
se
stala
ředitelkou
školy
v
roce
1986
a
byla
sedmou
ředitelkou
během
patnácti
let.
s-52
Její
přímý
předchůdce
se
nervově
zhroutil.
s-53
Před
jeho
nástupem
vykrvácel
na
chodbě
učitel
pobodaný
žákem.
s-54
Po
akademické
stránce,
říká
ředitelka
Wardová,
měla
škola
problémy
vzdělávat
dvě
různorodé,
ale
stejně
početné
skupiny
studentů:
privilegovanou
bílou
elitu
ze
starých
zámožných
čtvrtí
a
černochy,
často
chudé
a
pocházející
ze
zchátralých
čtvrtí
vnitřního
města.
s-55
Ředitelka
Wardová
se
rozhodla
zbavit
se
"balastu"
v
učitelském
sboru
a
obnovit
bezpečnost
a
také
tu
byly
další
nové
faktory,
které
pracovaly
v
její
prospěch.
s-56
Jedním
z
nich
byla
celostátní
školská
reforma,
která
zvýšila
celkové
financování
vzdělávání
a
podnítila
ve
veřejnosti
zájem
o
zlepšení
školství.
s-57
Dalším
byla
Nancy
Yearginová,
která
nastoupila
na
greenvillskou
školu
v
roce
1985
a
byla
plná
energie
a
ambicí,
jež
hodlali
reformátoři
příslušně
odměňovat.
s-58
"Být
učitelkou
se
prostě
stalo
náplní
mého
života,"
říká
37letá
Yearginová,
která
před
propuštěním
učila
12
let.
s-59
"Milovala
jsem
tu
školu,
její
historii.
s-60
Dokonce
se
mi
o
škole
a
o
nových
věcech,
které
bych
mohla
se
studenty
vyzkoušet,
i
zdálo."
s-61
Zatímco
ředitelka
Wardová
propouštěla
z
učitelského
sboru
a
měnila
jeho
složení,
učitelka
Yearginová
pracovala
14
hodin
denně
a
brzy
se
stala
mezi
studenty
oblíbenou.
s-62
V
letech
1986-87
a
1987-88
v
rámci
reformního
zákona
zažádala
o
prémie
a
získala
je.
s-63
Yearginová,
povzbuzovaná
ředitelkou
Wardovou,
učila
vyznamenané
studenty
v
rámci
státního
"učitelského
kadetního"
programu,
což
byl
výtvor
reformy
určený
k
povzbuzení
studentů,
aby
uvažovali
o
učitelské
kariéře.
s-64
Získala
pro
školu
subvence,
radila
roztleskávačům,
provozovala
klub
pro
předškolní
děti,
navrhla
a
učila
nový
předmět
"Kulturní
gramotnost"
západních
civilizací
a
školní
asociací
PTA
byla
zvolena
"Učitelkou
roku".
s-65
"Byla
to
dáma
plná
inspirace,
která
měla
vše
pohromadě,"
říká
Laura
Dobsonová,
která
studuje
prvním
rokem
na
Univerzitě
Jižní
Karolíny
a
vloni
navštěvovala
třídu
Yearginové
"učitel-kadet".
s-66
Říká,
že
se
právě
kvůli
učitelce
Yearginové
vzdala
svých
ambicí
vystudovat
architekturu
a
teď
studuje
učitelství.
s-67
Mary
Beth
Marchandová,
žákyně
11.
ročníku
na
Greenvillské
střední
škole,
také
říká,
že
ji
učitelka
Yearginová
inspirovala,
aby
se
dala
na
studium
vzdělávání.
s-68
"V
hodinách
západních
civilizací
nás
toho
naučila
mnohem
víc,
než
jsem
se
kdy
naučila
v
jiných
předmětech,"
říká
Kelli
Greenová,
studentka
posledního
ročníku
Greenvillské
střední.
s-69
Studenti
říkají,
že
při
vyučování
se
učitelka
Yearginová
odlišovala
tak,
že
obměňovala
výukové
metody
-
nutila
děti,
aby
úkoly
vypracovávaly
ve
dvojicích
nebo
pro
ně
připravovala
soutěže
typu
pohárových
soutěží
na
vysoké
škole.
s-70
O
víkendech
chodila
do
práce,
aby
si
připravila
učební
plány
nebo
někdy
jen
proto,
aby
ve
své
učebně
naleštila
nábytek.
s-71
"Prostě
to
nikdy
nevzdávala,"
říká
Mary
Marchandová,
matka
Mary
Bethové.
s-72
"Mohli
jste
ji
vidět,
jak
při
fotbalu
opravuje
na
tribuně
domácí
úkoly."
s-73
Avšak
některým
kolegům
připadala
učitelka
Yearginová
domýšlivá
a
vůči
studentům
až
podlézavá.
s-74
Ředitelka
Wardová
říká,
že
ji
často
obhajovala
před
kolegy,
kteří
o
ní
říkali,
že
se
pouze
snaží
zviditelnit.
s-75
Začaly
se
vytvářet
různé
tlaky.
s-76
Přátelé
jí
říkali,
že
moc
tlačí
na
pilu.
s-77
Kvůli
zhoršujícímu
se
sluchu
řekla
kolegům,
že
má
strach,
že
už
možná
nebude
schopna
dále
učit.
s-78
Práce
navíc
také
učitelce
Yearginové
pomáhala
získávat
body
ve
státním
pobídkovém
prémiovém
programu.
s-79
Avšak
nejvýznamnějším
zdrojem
bodů
bylo
zlepšení
výsledků
studentů
v
testech.
s-80
Obrovské
zlepšení
jejích
studentů
v
letech
1987
a
1988
pro
ni
znamenalo
prémie
v
celkové
výši
5 000
dolarů
během
dvou
let
-
významný
přídavek
k
jejímu
ročnímu
platu
ve
výši
23 000
dolarů.
s-81
Yearginová
trvá
na
tom,
že
získat
prémie
v
třetím
roce
po
sobě
pro
ni
nebylo
až
tak
důležité.
s-82
Ale
ostatní
z
Greenvillské
střední
říkají,
že
toužila
po
tom
vyhrát
-
když
ne
pro
peníze,
tak
kvůli
sebeuspokojení
a
uznání.
s-83
Mary
Elizabeth
Ariailová,
další
učitelka
občanské
výchovy,
říká,
že
se
domnívala,
že
si
kolegyně
Yearginová
chtěla
udržet
dobrou
pozici,
aby
mohla
získat
novou
práci,
která
nevyžadovala
tak
dobrý
sluch.
s-84
Yearginová
se
skutečně
zajímala
o
případné
zaměstnání
v
souvislosti
se
státním
učitelským
kadetním
programem.
s-85
Vloni
v
březnu,
po
účasti
na
učitelském
semináři
ve
Washingtonu,
se
Yearginová
podle
svých
slov
vrátila
na
greenvillskou
školu
dva
dny
před
každoročním
testováním
s
pocitem,
že
dostatečně
nepřipravila
své
slabší
žáky
ze
zeměpisné
třídy.
s-86
Říká,
že
poté
co
byly
ve
48hodinovém
předstihu
vydány
příručky
k
testům,
okopírovala
z
nich
otázky
z
oddílu
občanské
výchovy
a
odpovědi
na
ně
sdělila
studentům.
s-87
Yearginová
přiznává,
že
udělala
velkou
chybu,
ale
trvá
na
tom,
že
její
úmysly
byly
korektní.
s-88
"Snažila
jsem
se
pomoci
dětem
v
nespravedlivé
situaci
při
testování,"
říká.
s-89
"Jenom
5
otázek
ze
40
se
týkalo
zeměpisu.
s-90
Zbytek
byly
otázky
z
dějepisu,
sociologie
a
financí
-
tedy
z
předmětů,
které
nikdy
neměly."
s-91
Yearginová
říká,
že
také
chtěla
pomoci
zlepšit
celkové
výsledky
Greenvillské
střední
školy,
které
byly
v
hodnocení
publikovaném
každoročně
v
místním
tisku
většinou
jedny
z
nejhorších
ze
všech
čtrnácti
středních
škol
v
obvodu.
s-92
Říká,
že
hlavně
chtěla
zabránit
snížení
sebevědomí
svých
slabších
studentů,
kteří
by
se
trápili
špatnými
výsledky
v
testech.
s-93
"Ty
děti
mi
zlomily
srdce,"
říká.
s-94
"Uplyne
celý
den
a
nikdo
pomalu
ani
neví,
že
jsou
naživu.
s-95
Zoufale
potřebovaly
někoho,
kdo
by
jim
dal
najevo,
že
mu
na
nich
záleží
a
že
je
má
rád.
s-96
Poslední
věcí,
kterou
potřebovaly,
byla
další
rána,
která
by
je
srazila."
s-97
Školští
úředníci
a
žalobci
o
Yearingové
tvrdí,
že
lže.
s-98
Našli
studenty
z
pokročilé
třídy
z
loňského
ročníku,
kteří
jim
řekli,
že
jim
Yearginová
poskytla
obdobnou
pomoc,
protože
však
případ
nebyl
projednáván
před
soudem,
tento
důkaz
nebyl
nikdy
veřejně
předložen.
s-99
"Tento
důkaz
popírá
jakékoliv
zdání,
že
jejím
posláním
bylo
pomoci
sociálně
slabým
dětem,"
říká
Joe
Watson,
žalobce
v
případu,
který
je
také
prezidentem
asociace
absolventů
Greenvillské
střední
školy.
s-100
Yearginová
připouští,
že
otázky
probrala
i
se
svou
minulou
třídou,
a
dodává:
"Chtěla
jsem
pomoci
všem"
studentům.
s-101
Watson
říká,
že
Yearginová
si
nikdy
na
školském
úřadu
nestěžovala
na
nespravedlnost
standardizovaných
testů.
s-102
"Je
mi
jí
skutečně
líto?"
ptá
se
Watson.
s-103
"Ani
ne.
s-104
Věřím
systému.
s-105
Domnívám
se,
že
abyste
něco
změnili,
musíte
využít
systém.
s-106
To,
co
udělala,
bylo
jako
vzít
zákon
do
vlastních
rukou."
s-107
Ředitelka
Wardová
říká,
že
když
bylo
podvádění
odhaleno,
chtěla
se
vyhnout
soudnímu
projednávání,
které
by
s
sebou
přineslo
veřejná
odhalení
kazící
morálku.
s-108
Říká,
že
učitelce
Yearginové
nabídla
tichou
rezignaci
a
domnívala
se,
že
by
jí
mohla
pomoci
zachránit
její
učitelský
diplom.
s-109
Yearginová
to
odmítla.
s-110
"Řekla
něco
ve
smyslu:
"Jen
to
chceš
škole
usnadnit."
s-111
"Byla
jsem
ohromená,"
vzpomíná
ředitelka
Wardová.
s-112
"Bylo
to
jako
by
mi
někdo
vrazil
nůž
do
zad."
s-113
K
překvapení
a
úleku
jejích
nadřízených
a
úřadů
-
a
možná
jako
důkaz
neoblíbenosti
standardizovaných
testů
-
získala
Yearginová
širokou
podporu
od
místních
lidí.
s-114
Slyšení
školní
rady,
na
kterém
byla
propuštěna,
bylo
nabito
studenty,
učiteli
a
rodiči,
kteří
přišli
svědčit
v
její
prospěch.
s-115
Její
zastánci,
kteří
volali
do
talk
show
v
místním
rádiu,
neodsoudili
Yearginovou,
ale
nespravedlivé
testy.
s-116
V
pořadu
se
nemluvilo
o
podrobnostech
přečinu
spáchaného
Yearginovou,
pouze
bylo
řečeno,
že
pomáhala
studentům
k
lepším
výsledkům
v
testech.
s-117
"Z
toho
všeho
vyplývá
pro
ministerstvo
školství,
že
bychom
se
měli
vážně
zabývat
tím,
jak
v
tomto
státě
přistupujeme
ke
školním
osnovám
a
k
testování,"
řekl
moderátor
této
talk
show.
s-118
Úvodníky
greenvillských
novin
připustily,
že
Yearginová
udělala
chybu,
ale
zároveň
uvedly,
že
tento
případ
ukázal,
jak
je
testování
nadměrně
používáno.
s-119
Ředitelka
Wardová
říká,
že
je
pořad
v
rozhlase
"rozzuřil".
s-120
Částečně
kvůli
tomuto
pořadu,
jak
říká
Watson,
se
obvod
rozhodl
nedoporučit
Yearginovou
k
účasti
v
programu
pro
poprvé
odsouzené
pachatele,
který
by
býval
mohl
vymazat
trest
a
odsouzení
z
jejího
trestního
rejstříku.
s-121
Úřady
naplno
rozjely
vyšetřování
hodné
případu
vraždy.
s-122
Bylo
vyslýcháno
přes
50
svědků,
většinou
studentů.
s-123
Někteří
studenti
Greenvillské
střední
školy
-
hlavně
členové
týmu
roztleskávaček
-
z
toho
byli
zdrcení.
s-124
"Je
obtížné
vysvětlit
sedmnáctiletému
člověku,
proč
někdo,
koho
má
rád,
musel
odejít,"
říká
ředitelka
Wardová.
s-125
Zanedlouho
se
to
na
chodbách
začalo
hemžit
tričky
s
povědomým
červenobílým
logem
školy
a
nápisem
GHS
na
přední
straně.
s-126
Zezadu
bylo
na
tričkách
napsáno
"Známe
všechny
odpovědi".
s-127
Mnozí
kolegové
jsou
na
Yearginovou
naštvaní.
s-128
"Nadělala
mnoho
škody,"
říká
Cathryn
Riceová,
která
odhalila
taháky.
s-129
"Pracujeme
zatraceně
tvrdě
na
tom,
co
děláme
za
zatraceně
málo
peněz,
a
to
co
udělala,
očernilo
nespravedlivě
nás
všechny."
s-130
Několik
učitelů
však
také
říká,
že
tento
případ
zpochybňuje
úsudek
hodnotících
učitelů
nebo
škol,
když
používají
standardizované
testy.
s-131
Učitelka
matematiky
Gale
Keyová
říká:
"Celá
ta
věc
s
platovými
pobídkami
otevřela
konzervu
se
zkaženým
masem.
s-132
Mohou
existovat
i
další,
kteří
dělají
to,
co
udělala
ona."
s-133
Yearginová
říká,
že
přiznala
svou
vinu,
protože
si
uvědomila,
že
už
pro
ni
není
možné
získat
místo
zpět,
a
protože
se
obávala
dalších
trestů.
s-134
Pokud
jde
o
ředitelku
Wardovou,
té
se
ulevilo.
s-135
I
přes
přesvědčivé
důkazy
proti
Yearginové
bylo
této
učitelce
veřejné
mínění
tak
silně
nakloněno,
že
ředitelka
Wardová
říká:
"Obávám
se,
že
by
ji
porota
neodsoudila.
dependency tree
•
text view