ln94207_103
ln94207_103
Project | PDT |
---|
Genre | invitation |
---|
View options
Tags:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
Jak
projektovat
pro
děti?
Rostislav
Švácha
Autor
(nar.
1952)
je
historik
umění,
působí
v
Ústavu
dějin
umění
Akademie
věd
Přehlídka
mateřských
školek
postavených
během
posledních
let
ve
velikém
německém
městě
se
zdá
být
téma
přitažlivé
spíše
pro
pedagogy,
sociology
a
psychology
než
pro
milovníky
architektury.
Na
výstavě
Mateřské
školky:
Moderní
architektura
z
Frankfurtu
nad
Mohanem
v
Národním
technickém
muzeu
v
Praze
si
však
nejvíce
přijdou
na
své
ti
posledně
jmenovaní.
Přitáhnou
je
sem
díla
Rakušana
Friedensreicha
Hundertwassera,
Japonce
Toya
Ita
nebo
Angličana
Petera
Wilsona.
S
hostitelským
muzeem
a
německým
Werkbundem
výstavu
připravila
Projektová
skupina
mateřských
škol
při
frankfurtském
magistrátu.
Od
roku
1985
postavil
Frankfurt
asi
třicet
školek,
jejichž
projekty
vypracovali
podle
směrnic
uvedené
skupiny
výborní
architekti
z
Německa
i
ze
světa.
Daný
byl
počet
dětí
(sto)
a
plošná
výměra
(650
metrů
čtverečních).
Otázka
formy
a
stylu
zůstala
na
architektech.
Zda
by
si
děti
více
přály
lákavé
metafory
dětského
světa
(cirkus,
zámek,
parník),
zda
by
si
spíše
nezasloužily
nejkvalitnější
soudobou
architekturu
bez
ohledu
na
její
prvoplánovou
přitažlivost,
anebo
zda
by
je
architektura
jejich
školek
neměla
hlavně
vychovávat
ke
skromnosti,
pravdymilovnosti
a
k
ekologickému
myšlení,
na
to
se
zatím
nenašla
jednoznačná
odpověď.
V
doprovodných
textech
a
ve
speciálním
německo-anglickém
čísle
revue
Archigrad
(prodává
se
za
sto
korun)
se
o
tom
píše
leccos
zajímavého.
Osmnáct
projektů
se
na
výstavě
představuje
axonometrickými
kresbami,
sedm
pak
podrobnější
dokumentací
včetně
fotografií
a
trojrozměrných
modelů.
Zaujme
Hundertwasserova
ekologická
variace
na
jeho
známý
vídeňský
dům:
terasovitý
zámek
s
humornými
věžičkami
a
sloupy
a
se
střechami
porostlými
trávníkem.
Obloukový
útvar
školky
napolo
zapustil
do
země
také
Toyo
Ito.
Klikaté
pásmo
stanovitých
přístřešků
se
u
něj
točí
kolem
osmiboké
dřevěné
věže.
Julia
Bollesová
a
dnes
velmi
ceněný
Peter
Wilson
si
pro
volně
tvarované
tělo
své
školky
vybrali
pozdní
Le
Corbusierův
styl
z
údobí
kaple
v
Ronchamp.
V
detailech
jsou
jejich
citáty
z
Le
Corbusiera
snad
až
příliš
doslovné,
ale
v
celkovém
tvaru
jim
spíše
než
kaple
vyšla
z
rukou
ponorka
U
2.
V
týchž
padesátých
letech
jako
tým
Bollesová-Wilson
hledal
inspiraci
pro
svou
školu
Němec
Andreas
Keller.
Příznivcům
střídmějších
směrů
v
dnešní
architektuře
doporučuji
dílo
německých
architektů
Hanse
Kollhoffa
a
Helgy
Timmermannové.
Jejich
neomítnutá
cihlová
školka
ve
tvaru
schodů
výborně
evokuje,
ale
v
ničem
neimituje
klasickou
modernu
z
první
poloviny
století.
Mateřské
školky:
Moderní
architektura
z
Frankfurtu
nad
Mohanem.
Národní
technické
muzeum
v
Praze,
16.
srpna
-
18.
září.
Download Source Data • Download text
• Dependencies • PML View • PML-TQ Tree View