Text view

vesm9303_049

ProjectPDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Hypertrofie samce

STANISLAV KOMÁREK

F. Capra a další autoři se zamýšlejí nad výrazným "přebujením" a nadhodnocením mužských forem chování a uvažování v prostředí industriální civilizace. Patří k nim zejména zvýšená agresivita a obhajoba teritorií, soutěživost, zřetel na výkon a přednostní provozování tzv. kumulativních činností na rozdíl od "ženských" činností cyklických, nezanechávajících trvalé stopy (vaření, úklid). Zcela neoddělitelným průvodním jevem zvýšené agresivity je snížení tolerance pro přítomnost jiných v bezprostředním okolí, tedy osamělost. Ne nadarmo se proto tento modus existence odvozuje od slovního kořene pro samotu a slovanský termín pro dospělé jedince mužského pokolení u vyšších zvířat - samec; srbochorvatské "samac" označuje i osaměle žijícího člověka, zhruba ekvivalent anglického "single". Zajímavější a komplikovanější otázkou než konstatování tohoto stavu věcí, který v sociologických statistikách vyspělých zemí zvolna nabývá hrozivých podob, je otázka, proč k tomuto posunu, při němž všichni příslušníci populace napodobují adultní maskulinní chování, vlastně dochází. Tyto touhy a tendence se vznášejí jako mrak nad společností, kde vlastně žádná "ekologická nika" plné prožití funkce "vedoucího samce", tak jak ho zná etologie primátů, neumožňuje. Ještě před dvěma stoletími byl každý sedlák či chalupník na svém gruntě či řemeslnický mistr ve svém veřtatu neomezeným pánem se zhruba tím vzorcem chování, jaký odpovídá typickému primátnímu vůdci. Industriální společnost pak tuto automonii podvázala a propojila dříve atomizovanou společnost v jediný celek složený prakticky jen z podřízených. Jako tradičně typicky mužské society lze jmenovat jednak armádu, jednak tzv. "ekleziomorfní struktury" (tj. mající charakter církví) spravující nějakou myšlenku, nějaké paradigma (blíže viz autorův článek "Ekleziomorfní struktury v přírodních vědách v Scientia & Philosophia 2:78-79). Armáda svou strukturou agresivitu netlumí, pouze přenáší z vyšších na nižší a z těch na nepřítele či nepřátelské civilní obyvatelstvo. Proto se také v dlouhých periodách míru, kdy boj a drancování nepřicházejí v úvahu, prestiž armády ztrácí a ta se stává zdrojem utrpení pro vlastní příslušníky, zejména nižšího rangu, místo aby jím byla pro nepřítele, vojenského i civilního.

Ekleziomorfní struktury se naopak výběrem a výchovou vhodných jedinců snaží agresivitu pokud možno tlumit, aby se stala zdrojem jistého trvalého napětí, kanalizovatelného v různé tvůrčí či správní činnosti, nikoli ale do náhlého ničivého výbuchu. Protože v moderní industriální společnosti (alespoň zatím) převládá téměř všeobjímající rozrůstání a zřetězování ekleziomorfních struktur a jejich analogií a typicky mužské vzroce chování jsou vytlačeny z reálného světa tak nanejvýš do filmových seriálů (bojující armáda jako jejich pokleslá realizace je záležitostí příliš riskantní), vznáší se nezrealizovaná část těchto etologických úkonů nad celou společností jako hustá mlha a vede celou společnost k jejich napodobování. Rozšiřování maskulinní soutěživosti a agresivity zase účinně podporuje technický rozvoj a celý cyklus se uzavírá, aby vyrazil do další otočky evoluční spirály. Skončí celá záležitost všeobecnou nivelizací, kdy pouze pohled do matriky poučí, who is who? Pravděpodobnější se bohužel zdá druhá alternativa, která se v malém začíná materializovat na evropských bojištích dnešních dnů - kdy maskulinita znovuožívá ve své nejobskurnější formě přímé agrese a její další aspekty, jako zodpovědnost a ochrana slabších, se vytrácejí kdesi v hloubi dějinné mašinérie.

Pozn. redakce:

Je ale divné, že název samice je odvozen od slova samec.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View