Fyzika
pro
mystiky
ROBERT
P.
CREASE
CHARLES
C.
MANN
Michael
Talbot:
Beyond
the
Quantum
Macmillan
Publ.
Comp.,
240
str.,
18,95
$
Alastair
I.
M.
Rae:
Quantum
Physics
-
Illusion
or
Reality
Cambridge
Univ.
Arthur
Fine:
The
Shaky
Game
/Einstein,
Realism,
and
the
Quantum
Theory/
The
University
of
Chicago
Press,
186
str.,
25
$
Před
57
lety
vynalezl
k
ilustraci
nepochopitelných
důsledků
kvantové
mechaniky
rakouský
fyzik
Erwin
Schrödinger
rafinované
zařízení
známé
jako
"Schrödingerova
kočka".
Představte
si
kočku
uzavřenou
v
ocelové
krabici
spolu
s
Geigerovým
čítačem,
malým
množstvím
radioaktivního
materiálu,
kladívkem
a
ampulí
s
kyanovodíkem.
Zařízení
je
uspořádáno
tak,
že
po
rozpadu
atomu
elektrický
puls
Geigerova
čítače
spustí
mechanismus,
kladívko
rozbije
ampulku
a
uvolní
jed.
Problém
je,
jak
popsat
stav
kočky
po
uplynutí
hodiny,
aniž
bychom
se
podívali
do
krabice.
Na
první
pohled
se
řešení
zdá
zřejmé.
Zdravý
rozum
říká,
že
kočka
je
buď
mrtvá,
nebo
živá.
Atom
se
buď
rozpadl,
anebo
nerozpadl.
Ale
radioaktivní
rozpady
se
rozhodně
dějí
v
"nepřirozené"
říši
kvantové
mechaniky,
v
níž
jsou
věci
odlišné.
Podle
standardní
interpretace
teorie
nejsou
tyto
rozpady
jednoznačně
determinované,
dokud
někdo
neprovede
měření,
což
v
daném
případě
znamená
otevřít
krabici
a
zjistit,
jak
na
tom
kočka
je.
Do
té
doby
"(s
odpuštěním)
živá
kočka
a
mrtvá
kočka
jsou
smíchány
nebo
rozmazány",
psal
Schrödinger.
Jinými
slovy,
dokud
krabici
neotevřeme,
je
Schrödingerova
kočka
i
živá,
i
mrtvá.
Schrödinger
se
domníval,
že
tento
absurdní
závěr
implikuje,
že
s
kvantovou
mechanikou
je
cosi
velmi
špatného.
A
co
horšího,
že
tato
absurdita
pramení
v
jeho
vlastním
příspěvku
k
teorii:
z
vlnové
funkce,
kterou
objevil
r.
1926.
Vlnová
funkce,
základní
pojem
kvantové
fyziky,
určuje
chování
základních
komponent
hmoty
-
elektronů,
protonů
-
ve
výborné
shodě
s
experimentem.
Do
objevu
vlnové
funkce
byly
tyto
komponenty
chápány
jako
svého
druhu
částečky
-
nepatrné
kuličky,
i
když
kuličky
se
zvláštními
vlastnostmi.
Schrödingerova
rovnice
však
popisuje
všechno
uvnitř
atomu
jakýmisi
vlnami.
Jak
je
možné
z
"nehmotných"
vln
stvořit
základní
prvky
a
základní
struktury
světa?
Jestliže
jsou
obyvateli
subatomového
světa
vlny,
z
čeho
jsou
tyto
vlny?
To
byly
otázky,
které
trápily
fyziky
bezprostředně
po
vzniku
kvantové
teorie.
Interpretace
tohoto
zamotaného
stavu
věcí
je
obecně
připisována
teoretikovi
Maxovi
Bornovi,
který
ukázal,
že
řešení
Schrödingerovy
rovnice
nepředstavují
"reálné"
vlny,
nýbrž
určují
pravděpodobnosti,
s
jakými
nalezneme
určité
hodnoty
při
měření
různých
fyzikálních
charakteristik
částic
-
např.
pravděpodobnosti,
že
daný
elektron
může
být
nalezen
v
bodě
A
v
čase
B.
Takže
vlnová
funkce
částice
je
svého
druhu
katalog
všech
jejích
možných
stavů
existence,
resp.
výsledků
všech
možných
měření
na
ní
provedených.
Když
fyzik
provádí
měření,
vlnová
funkce
"kolabuje":
všechny
možné
stavy
až
na
jeden
jsou
vyloučeny
a
experimentátor
skončí
u
aktuálních
hodnot
pro
A
a
B.
V
případě
Schrödingerova
ďábelského
zařízení
je
situace
trochu
komplikovanější.
Vlnová
funkce
popisuje
nejen
stav
radioaktivní
látky,
ale
celého
uspořádání:
Geigerova
čítače,
kladívka,
ampule
a
kočky.
Když
pozorovatel
otevře
krabici,
vlnová
funkce,
která
je
superpozicí
dvou
kvantových
stavů
-
jednoho,
v
němž
se
atom
ještě
nerozpadl
a
kyanovodík
je
ještě
v
ampuli,
a
druhého,
v
němž
se
již
rozpadl
a
kyanovodík
se
rozptýlil
v
krabici
-,
kolabuje
a
kočka
je
buď
mrtvá,
anebo
živá.
Může
se
zdát,
že
na
Bornově
interpretaci
anebo
na
neschopnosti
pozorovatele
předpovědět
výsledek
měření
není
nic
tak
zásadně
překvapivého.
Lidé
sázejí
po
staletí
na
to,
jak
padne
mince,
aniž
by
to
narušovalo
pravdy
fyziky.
Zákon,
který
takovou
událost
popisuje,
říká,
že
je
padesátiprocentní
pravděpodobnost,
že
padne
orel
a
padesátiprocentní
pravděpodobnost,
že
padne
panna.
Tato
statistická
neurčitost
znamená
jen
to,
že
neznáme
přesnou
rychlost
a
úhel
vrhu,
směr
proudění
vzduchu
atd.
Kdybychom
je
znali,
mohli
bychom
výsledek
předpovědět.
Naše
spolehnutí
na
pravděpodobnost
pouze
naznačuje
naši
nevědomost
těchto
neznámých
faktorů.
Avšak
pravděpodobnosti
v
kvantové
mechanice
mají
hlubší
význam,
jak
ponejprv
zdůvodňoval
dánský
fyzik
Niels
Bohr.
V
září
1927
na
Voltově
kongresu
v
Como
(v
Itálii)
Bohr
tvrdil,
že
kvantová
mechanika
je
úplná
-
že
principiálně
nemůžeme
vědět
více,
než
co
je
schopna
vypovědět
vlnová
funkce.
Dokud
pozorovatel
neprovede
měření
a
dokud
vlnová
funkce
nezkolabuje,
elektron
nemá
určitou
polohu
(resp.
hybnost
či
energii).
Toto
vyjádření,
které
tvoří
úhelný
kámen
kodaňské
interpretace,
uvrhlo
fyziky
do
ontologické
šlamastiky.
Jestliže
totiž
vlastnosti
objektu
nemají
hodnotu,
dokud
nejsou
měřeny,
objekt
neexistuje
v
žádném
obvyklém
smyslu.
Např.
Einstein
celému
pojetí
oponoval.
Říkal,
že
kvantová
mechanika
není
úplná;
musejí
existovat
neznámé
faktory
-
"skryté
proměnné"
-,
které,
až
budou
objeveny,
dovolí
vědcům
popsat
chování
subatomové
částice
stejně
přesně
jako
kuliček
na
hraní:
nebudou
dále
existovat
kolabující
vlnové
funkce,
nebudou
dále
existovat
paradoxy
typu
Schrödingerovy
kočky.
Bohr
nesouhlasil
a
oba
muži
strávili
léta
argumentováním,
aniž
by
jeden
druhého
přesvědčil.
V
diskusi
vytvořili
několik
zvláštních
protipříkladů,
zejména
když
se
snažili
přenést
své
názory
o
subatomovém
světě
do
příběhů,
které
mohou
být
zviditelněné
ve
světě
našem.
Předpokládejme,
že
máte
kouli
v
jedné
ze
dvou
zavřených
krabic,
psal
Einstein
r.
1935;
jestliže
říkáte,
že
je
stejná
pravděpodobnost,
že
koule
je
v
jedné
či
druhé
krabici,
je
to
neúplný
popis,
protože
koule
je
jasně
v
jedné,
nebo
v
druhé
krabici.
Proč
se
věci
mají
jinak,
když
Schrödingerova
rovnice
říká,
že
elektron
má
stejnou
pravděpodobnost
výskytu
na
dvou
místech?
Není
přece
napůl
na
obou
místech,
anebo
je?
"A
jestliže
věříte
v
kvantovou
mechaniku,
musíte
říkat,
že
kočka
je
jak
živá,
tak
mrtvá?"
ptal
se
o
něco
později
Schrödinger.
Bohr
se
však
nevzdal.
Cítil,
že
potíže
v
obou
příkladech
(kočka
v
krabici,
kulička
v
jedné
z
krabic)
spočívá
v
neschopnosti
vyrovnat
se
s
výzvou,
kterou
kvantová
mechanika
předkládá
konvenčním
ontologickým
pojmům.
Schrödingerovo
zařízení
na
trávení
koček
se
zásadně
liší
od
přístroje,
který
např.
automaticky
hází
mincí
a
aktivuje
smrtelnou
dávku
jedu,
když
padne
orel.
V
teorii
výsledek
takového
klasického
procesu
může
být
předpovězen
na
základě
přesné
specifikace
mechanismu
-
úhlu
hodu,
výšky,
do
níž
vrhne
minci,
její
citlivosti
na
takové
vnější
faktory,
jakými
jsou
atmosférický
tlak
a
gravitace.
Jakákoli
neurčitost
je
způsobena
výhradně
neznalostí.
Avšak
v
kvantových
procesech,
podle
kodaňské
interpretace,
existuje
pouze
vlnová
funkce.
Atom
je
superpozice
pravděpodobností;
radioaktivní
rozpad
nemůže
být
nikdy
předpovězen
s
určitostí;
a
kočka
je
skutečně
směsí
mrtvé
a
živé...
Kodaňská
interpretace
tyto
názory
formuluje
v
termínech
"pozorovatele",
jehož
intervence
-
např.
otevření
Schrödingerovy
bedny
-
způsobuje
kolaps
vlnové
funkce
a
činí
kvantovou
situaci
určitou,
činí
z
elektronu
opět
kuličku.
Naneštěstí
když
se
Bohr
se
svými
kolegy
pokusil
přesně
rozhodnout,
kdo
či
co
je
to
"pozorovatel",
jejich
filosofická
diskuse
byla
méně
rigorózní
než
jejich
fyzika.
Pouhé
použití
slova
"pozorovatel"
mělo
zavést
do
fyziky
subjektivitu.
Po
určité
diskusi
se
kodaňská
skupina
rozhodla,
že
to
je
v
pořádku.
Vědomí
pozorovatele,
který
otvírá
bednu,
způsobuje
kolaps
vlnové
funkce,
a
tudíž
rozhoduje
o
životě
nebo
smrti
kočky.
Od
tohoto
postoje
byl
jen
malý
krůček
k
závěru,
že
existence
světa
závisí
na
vědomí,
že
ve
skutečnosti
realita
je
mentální
konstrukce.
Málokdo
by
se
domníval,
že
teorie
s
takovou
praktickou
hodnotou
(kvantově
mechanické
predikce
jsou
výjimečně
přesné)
by
mohla
otevřít
Pandořinu
skříňku
tak
mlhavých
spekulací.
V
průběhu
let
ontologické
důsledky
kodaňské
interpretace
inspirovaly
komentáře
filosoficky
založených
fyziků
a
v
poslední
době
zejména
filosoficky
založených
nadšenců,
kteří
vyjmuli
kvantovou
mechaniku
z
subatomické
oblasti
a
obdařili
ji
významem
pro
lidskou
činnost
a
osud.
Toto
překvapivě
populární
hnutí
zplodilo
celý
žánr
knih,
které
mezi
jinými
věcmi
tvrdí,
že
fyzika
20.
století
dokazuje
telepatii,
kolektivní
nevědomí,
komunikaci
nadsvětelnými
rychlostmi.
Věří
se,
že
Bohr
a
jeho
spolubratři
stejně
jako
mnozí
jiní
moderní
sv.
Anselmové
vytvořili
důkaz
existence
Boží.
Speciálně
zavádějící
jsou
přesvědčení,
že
existují
paralely
mezi
kvantovou
mechanikou
a
starým
asijským
myšlením,
vývoj,
který
dosáhl
vrcholu
ve
spisech
Shirley
MacLaineové,
herečky,
jejíž
autobiografie
tvrdí,
že
"pochopení
spirituálních
principů
je
identické
pochopení
vědeckých
principů",
že
kvantová
mechanika
je
způsob
vesmíru,
jak
říci,
že
jsme
Bůh.
Skutečně,
diskuse
dostala
přídech
teologického
šílenství
spojeného
s
argumentem
ze
14.
století,
zda
svatý
Duch
je
totožné
substance
(homousios)
anebo
podobné
substance
(homoiusios)
jako
Otec.
Zdá
se,
že
osud
křesťanství
pak
závisel
na
dvojhlásce;
nyní
se
zase
zdá,
že
význam
reality
visí
na
položivé
kočce.
Capra
říká,
že
obojí
-
fyzika
i
tyto
duchovní
tradice
-
postulují
souvislost,
a
tudíž
jednotu
všech
věcí.
Gary
Zukav,
který
není
vědcem,
pak
napsal
knihu
The
Dancing
Wu
Li
Masters,
jež
získala
cenu
"Americké
knihy"
r.
1980
pro
svěží
prohlášení
že,
"důsledky
kvantové
mechaniky
jsou
psychedelické.
Nejenomže
ovlivňujeme
naši
realitu,
ale
do
určité
míry
ji
i
vytváříme."
Zukav
psal,
když
oznamoval
svůj
objev,
že
fyzika
není
sterilní
a
nudná
disciplína,
jak
se
domníval.
Spíše
než
mít
pocit
znechucení
vědeckým
naladěním,
říká,
měli
bychom
je
velebit
za
to,
že
nás
fyzika
vede
do
přátelštější
budoucnosti:
"na
nejneuvěřitelnějších
místech,
mezi
urychlovači
částic
a
počítači,
se
vynořuje
naše
vlastní
Cesta
bez
Tvaru.
"
Jinými
slovy,
přijetí
vědeckého
vhledu
vede
lidstvo
k
duchovnímu
osvícení.
Kritický
úspěch
knihy
"The
Dancing
Wu
Li
Masters"
inspiroval
jiné
popularizátory
včetně
fyzika
Freda
Alana
Wolfa,
jehož
kniha
"Taking
the
Quantum
Leap"
rovněž
získala
cenu
"Americké
knihy";
Paula
Daviese,
dalšího
vědce
a
autora
knihy
"God
and
the
New
Physics";
a
MacLaineovou,
která
cituje
Zukava
v
epigrafu
knihy
"Dancing
in
the
Light".
Její
krédo
je
typickým
kvantovým
mysticismem:
Metafyzické
zkušenosti
ji
vedly
"k
hlubšímu
porozumění,
co
se
noví
fyzici
a
staří
mystici
pokoušeli
sladit
ve
svých
myslích:
realitu
vědomí...
Zdá
se,
že
se
ocitli
na
pokraji
souhlasu,
že
ani
vesmír
není
nic
jiného
než
vědomí.
Že
vesmír
a
Bůh
sám
mohou
být
jedno
gigantické
kolektivní
'myšlení'."
Příliv
takovýchto
knih
neustává.
Mezi
posledními
je
kniha
Michala
Talbota
"Beyond
the
Quantum".
Talbot,
autor
dvou
hororů,
vztahuje
subatomovou
fyziku
k
poltergeistům,
přenosům
na
dálku,
"M-polím",
termitím
hnízdům,
mořským
sasankám,
protozoím
a
lidem,
kteří
žijí
normální
život,
přestože
nemají
ve
skutečnosti
žádný
mozek.
Jeho
předpokladem
je
více
méně
přesvědčení,
že
my
všichni
jsme
spojeni
se
všemi
a
se
vším.
Talbot
říká,
vyplývá
to
z
kvantové
mechaniky,
z
toho,
jak
ukazuje,
jak
nerozuzlitelně
jsou
spojeni
pozorovatel
s
pozorovaným.
Způsobujeme
kolaps
vlnové
funkce,
když
provádíme
pozorování.
Tak
dává
mysl
tvar
hmotě.
Nevyhnutelně
cituje
Talbot
Schrödingerovu
kočku
ve
spojeni
s
paradoxem
Schrödingerova
přítele.
R.
1961
maďarský
fyzik
Eugen
Wigner
upozornil,
že
jestliže
Geigerův
čítač
a
kočka
(obé
v
nějakém
smyslu
registruje
události)
jsou
části
vlnové
funkce,
pak
není
žádný
důvod
vylučovat
Schrödingerova
pozorovatele
z
experimentálního
zařízení.
Ke
skutečnému
měření
může
dojít,
pouze
když
další
osoba
(Wigner)
se
zeptá
té
první
(svého
přítele),
zda
je
kočka
živá,
nebo
mrtvá.
Podle
kodaňské
interpretace
je
pak
celý
systém
pozorovatel
plus
kočka
rozmazán.
A
co
navíc:
jestliže
se
zeptá
další
přítel
na
kočku,
pak
první
dva
lidé
mohou
být
rovněž
nazíráni
v
mlze
potenciality.
Jak
napsali
astrofyzici
John
Barrow
a
Frank
Tipler,
takové
uvažování
má
mimořádné
důsledky:
řetěz
pozorování
může
pokračovat
s
tím,
že
nic
není
definitivně
reálné,
"dokud
všechny
řady
pozorování
všech
pozorovatelů,
kteří
kdy
existovali
a
budou
existovat,
všech
událostí,
které
kdy
nastaly
a
které
nastanou,
nejsou
nakonec
spojeny
v
jedno
konečné
pozorování
Posledního
Pozorovatele."
Protože
"poslední
pozorovatel"
je
nějaké
božstvo,
je
tímto
způsobem
Schrödingerova
kočka
důkazem
existence
Boží.
Ačkoli
Wigner
nakonec
paradox
odmítl,
neboť
implikuje,
že
jeho
přítel
neexistuje,
dokud
jej
Wigner
neuzná,
Talbot
jej
přijímá
v
jeho
plném
důsledku.
Tvrdí,
že
"aktuální
osud
kočky,
zdá
se,
existuje
pouze
v
neustále
expandujícím
řetězci
komunikujících
pozorovatelů.
Řečeno
jinak,
osud
kočky
má
co
do
činění
méně
s
tím,
co
existuje
'vně'
a
více
s
tím,
co
existuje
čistě
v
království
informace"
-
což
je
Talbotův
termín
pro
Boha.
V
tomto
tónu
přechází
Beyond
the
Quantum
od
jednoho
podivného
předmětu
k
jinému
se
závratnou
rychlostí
připomínající
Ripleyovu
knihu
Believe
It
or
Not!
Talbot
píše
stejně
entuziasticky
o
tendenci
molekul
organizovat
se
do
větších
struktur
jako
píše
o
poltergeistech:
"Tento
nekončící
tanec
hmoty
naznačuje,
že
vesmír
sám
je
zahrnut
do
hrozného
a
úžasného
chvění
a
že
malé
víry
vědomí,
jako
jsou
poltergeistři,
nejsou
ničím
jiným
než
nekonečnou
explozí
sebeorganizujícího
se
softwaru,
který
se
stále
vytváří
a
větví
donekonečna
využívajíc
sebe
sama
v
informačním
horizontu
vesmíru."
Tato
záplava
vyvolalala
reakci
fyziků
snažících
se
vysvětlit
význam
kvantové
mechaniky
bez
rekursů
k
mystice
a
k
okultismu.
Rovněž
filosofové
se
pokusili
přiživit.
Obdivuhodný,
i
když
nakonec
neúspěšný
pokus
fyzika
vyřešit
paradox
předložený
fyzikou
20.
století,
je
krátká
a
jasná
kniha
Alastaira
Raea
-
"Kvantová
fyzika:
Iluze
nebo
realita?"
Po
diskusi
Schrödingerovy
kočky
se
Rae
vrací
k
otázce
"Je
to
všechno
ve
vědomí?"
Dochází
k
závěru,
že
nikoli,
a
jako
důkaz
uvádí
práci
chemika
Ilji
Prigogina,
nositele
Nobelovy
ceny,
jehož
ideje
ovlivnily
studimum
chaotických
procesů
-
takových
jevů,
jako
je
pohyb
částice
v
plynu
nebo
turbulence
rychle
proudícího
toku.
Prigogin
byl
mezi
objeviteli
toho,
co
se
nazývá
"silné
míšení"
-
vytváření
velkých
změn
v
komplexním
systému
drobnými
obměnami
počátečních
podmínek.
(Uvažte
dráhu
kuličky
v
hracím
automatu;
nepatrný
rozdíl
v
počátečním
štulci
je
odpovědný
za
výhru
anebo
za
prohru.)
Jednoduše
řečeno,
Prigogin
vyvozuje,
že
každý
makroskopický
systém
v
Newtonovském
světě,
od
molekuly
po
stroj,
je
podřízen
silnému
míšení
a
že
i
něco
tak
nepatrného,
jako
je
měření,
silné
míšení
indukuje.
Kvantová
mechnika
na
druhé
straně
popisuje
pouze
systémy
bez
silného
míšení,
takové
jako
samotné
částice
letící
prostorem
nebo
malé
agregáty
těchto
částic
izolovaných
od
interakcí
s
ostatními
částicemi.
Změna
počátečních
podmínek
v
takových
systémech
nevytváří
drastické
účinky,
protože
jsou
tak
jednoduché.
To
má
za
následek,
že
elektron
se
pohybuje
podle
zákonů
kvantové
mechaniky,
jenom
pokud
je
izolován
od
zbytku
vesmíru,
včetně
zkoumajícího
fyzika.
Takže
kvantověmechanické
efekty
jsou
v
principu
nepozorovatelné,
což,
jak
Rae
připouští,
vede
k
pohledu,
který
silně
připomíná
kodaňskou
intepretaci.
Podle
obou
názorů
měření
mění
kvantověmechanický
systém
v
klasický.
Když
se
radioaktivní
atom
v
Schrödingerově
ďábelském
zařízení
rozpadne,
spustí
Geigerův
čítač.
Měřící
přístroj
-
Geigerův
čítač
zavádí
silné
míšení,
a
tudíž
Schrödingerova
rovnice,
která
popisuje
pouze
kvantové
situace,
není
dále
použitelná.
Kočka
existuje
pouze
v
jednom
stavu;
je
mrtvá,
ať
už
ji
někdo
pozoruje,
či
nikoli.
Ale
tím,
že
se
systémy
se
silným
míšením
prohlásí
za
klasické
a
systémy
bez
silného
míšení
za
kvantové,
nechávají
Rae
a
Prigogine
neřešeny
dvě
ústřední
pochybnosti
ilustrované
paradoxem
kočky.
Za
prvé,
kde
je
hranice
mezi
kvantovým
a
klasickým
světem?
Jedna
částice
není
podrobena
silnému
míšení,
ale
jak
je
tomu
s
pěti,
devíti,
sedmnácti
částicemi?
Za
druhé,
je
vlnová
funkce
popisem
něčeho,
anebo
je
to
věc
sama?
Když
částice
jsou
v
tomto
čistém,
nepozorovatelném
kvantovém
stavu,
jsou
reálné?
Jestliže
ne,
co
jsou?
Filosofové
se
zdáli
být
těmi
správnými
lidmi
k
objasnění
těchto
pojmových
východisek;
naneštěstí
jen
málokteří
mají
požadované
znalosti
fyziky.
Výjimkou
je
Arthur
Fine,
autor
souboru
esejů
The
Shaky
Game:
Einstein,
Realism,
and
the
Quantum
Theory.
Velká
část
Fineovy
knihy
se
zabývá
definováním
filosofické
pozice
zastávané
jednotlivými
stranami
kvantové
kontroverze.
Einsteinův
postoj
je
např.
znám
jako
realismus:
kvantový
svět
se
skládá
z
reálných
objektů,
velice
podobných
objektům
našeho
světa;
popis
takovýchto
objektů
je
pravdivý,
jestliže
přesně
vystihuje
jejich
charakteristiku.
Kodaňský
postoj
naproti
tomu
je
nazýván
antirealismem;
tvrdí,
že
složky
kvantového
světa
ve
skutečnosti
neodpovídají
ničemu,
co
si
můžeme
představit.
Kvantová
mechanika
je
pouze
systémem
matematických
konstrukcí;
popis
kvantových
objektů
je
pravdivý,
jestliže
přesně
předpovídá
výsledek
experimentů.
Fine
zamítá
obě
tato
filosofická
stanoviska
a
navrhuje
třetí
přístup,
přirozené
ontologické
chování,
podle
něhož
se
musíme
zdržet
hledání
významu
ve
vědeckých
teoriích.
Jeho
rada
je
pragmatická:
"Jestliže
to
funguje,
nepochybujte
o
tom!"
Ale
Fine
rovněž
škobrtl
o
Schrödingerovu
nešťastnou
kočku.
Vzal
si
za
cíl
objevit
přijatelný
realistický
model
a
skončil
u
zvláště
komplikované
varianty
teorie
skrytých
parametrů,
v
níž
jsou
dosud
neznámé
rysy
kvantového
systému
zahrnuty
tak,
aby
se
autor
vyhnul
paradoxům
vlnové
funkce
a
aby
předpověděl,
kdy
se
atom
v
krabici
rozpadne.
Teorie,
jak
si
ji
Fine
konstruuje,
je
překomplikovaná...
Skutečně,
navrhuje
ne
několik
skrytých
parametrů,
ale
celé
soubory
skrytých
parametrů,
aniž
by
kdy
specifikoval
jejich
podstatu.
Některé
z
těchto
souborů
skrytých
parametrů
jsou
vnitřně
"defektní",
v
tom,
že
z
neznámých
důvodů
se
s
nimi
některé
typy
měření
nedají
provést.
Tudíž
při
měření
je
to,
co
se
měří,
nanejvýš
omezená
podmnožina
všech
souborů
proměnných.
Když
se
pozorovatel
dívá
dovnitř
Schrödingerovy
krabice,
redukuje
se
soubor
proměnných
na
podmnožinu
a
vlnová
funkce
kolabuje.
Nakonec
Fineova
teorie
zní
právě
tak
podezřele
jako
kodaňská
interpretace,
jíž
měla
nahradit.
Jak
je
kvantová
mechanika
dosud
matoucí
pro
fyziky
a
filosofy,
tak
je
přímo
záhadná
pro
nevědce.
A
v
tom
spočívá
mnoho
z
její
přitažlivosti.
Někteří
lidé
na
Západě
si
myslí,
že
kvantová
mechanika
a
některé
proudy
asijského
myšlení
jsou
zaměnitelné
jednoduše
proto,
že
jsou
záhadné.
Toto
pojetí
je
"odstřeleno"
v
knize
Sal
Restiva
"Sociální
vztahy
fyziky,
mysticismus
a
matematika",
v
níž
autor
analyzuje
analogie
činěné
mezi
paradoxy
kvantové
mechaniky
a
paradoxy
východního
mysticismu
(zvukem
tlesknutí
jednou
rukou).
Zukav
se
např.
táže:
"Je
to
jen
shoda
okolností,
že
budhismus
zkoumá
'vnitřní'
realitu
před
tisíci
lety
a
fyzikové
zkoumají
'vnější'
realitu
o
tisíc
let
později
a
obě
strany
přijdou
na
to,
že
'porozumět'
zahrnuje
překročit
bariéru
paradoxu?".
Restivo
odpovídá
ano.
Mystické
paradoxy
nemohou
být
rozřešeny
rozumem,
a
tak
vedou
mysl
k
překročení
obvyklých
kategorií
myšlení
a
ke
zcela
neracionálním
pravdám;
takové
paradoxy
jsou
užitečným
cvičením
-
pomáhají
duchovnímu
rozvoji
-
a
proto
se
pěstují.
Paradoxy
ve
fyzice
na
druhé
straně
ukazují,
kde
se
nedostává
racionálního
pochopení,
jehož
má
být
dosaženo.
Jsou
překážkami,
které
musí
být
eliminovány,
jestliže
má
poznání
pokročit.
Restivův
útok
zničuje
zejména
poukazem,
jak
pokusy
vést
takové
paralely
pokřivují
východní
mysticismus
i
fyziku.
Zenoví
buddhisté
věří,
že
individuální
vnímání
je
vnitřně
fragmentární
a
prozatímní
ne
proto,
že
-
jak
si
mnozí
západní
obdivovatelé
myslí
-
pozorovatel
vytváří
realitu,
ale
proto,
že
vytváří
iluze
-
od
osobních
přesvědčení,
přes
kulturní
předsudky
až
po
vědecká
vyjádření
-
které,
nemůže
si
pomoci,
musí
interpetovat
jako
realitu.
Dnešní
kvantový
zen
ignoruje
náboženské
víry
Východu
právě
tak
jako
kalifornský
zen,
neškodná
utopie
hipíků
předchozí
generace.
Restivo
vyvozuje,
že
okolnost,
zda
západní
lidé
rozumějí
východnímu
mysticismu,
může
být
věcí
vedlejší,
neboť
úsilí
nalézt
paralely
s
kvantovou
mechanikou
není
nakonec
dáno
duchovním
zápalem,
nýbrž
je
motivováno
ideologicky.
Pro
školu
tvrdící,
že
"fyzika
je
mystika",
činí
vědu
lidštější
spojení
s
náboženstvím,
a
náboženská
víra
se
stává
svou
vazbou
s
vědou
důvěryhodnější.
Ve
skutečnosti
jdou
kořeny
tohoto
nepřirozeného
spojení
hluběji,
než
si
Restivo
představuje.
Jdou
až
do
doby
Koperníkovy,
kdy
věda
vypudila
člověka
ze
středu
vesmíru.
Od
té
doby
se
svět
již
neotáčí
kolem
nás
a
věda
nás
neustále
zmenšuje.
Podle
evoluční
teorie
jsme
pouze
jedním
druhem
mezi
milióny,
jejichž
existence
je
náhodná
a
jejichž
zánik
bezprostředně
hrozí.
Při
nejlepším,
naše
nejvznešenější
myšlenky,
díla
a
instituce
jsou
adaptivní
mechanismy,
jejichž
jediným
účelem
je
zajistit
přenos
genetického
materiálu
z
jedné
generace
na
další.
Přinejhorším
jsou
to
neužitečné
přívěsky
k
životu.
Jak
říkal
Pascal,
jsme
pouhé
myslící
rákosiny,
které
může
kapka
vody
nebo
smítko
prachu
vymazat
z
existence.
Talbot
a
další
hlasatelé
paralelismu
se
zoufale
snaží
nalézt
nějaký
důkaz,
aby
tuto
tendenci
obrátili.
A
domnívají
se,
že
tento
zvrat
je
zvěstován
takovými
kvantovými
záhadami,
jakou
je
Schrödingerova
kočka,
která
(jak
se
zdá)
ukazuje,
že
existenci
vesmíru
vytváříme
svým
myšlením.
Chtějí,
aby
bylo
řečeno,
že
po
stoletích
vědeckého
pokořování
lidstvo
(humanity)
bylo
nakonec
znovupostaveno
na
své
oprávněné
místo
pod
sluncem.
Talbot
vyjadřuje
tuto
touhu
pronikavě
jasně:
"Přes
všechny
své
pozitivní
atributy
čistě
redukcionistický
a
mechanistický
přístup
sklouzává
k
tomu,
že
nahlíží
na
vesmír
jako
na
gigantický
náhodný
stroj,
v
němž
my
lidé
jsme
pouhou
náhodnou
"poruchou".
Ale
my
jsme
více
než
jen
stroje.
Poučení
nové
fyziky
je,
že
ve
všech
věcech
úžasně
zurčí
inteligence
a...
uznáním,
že
jsme
částí
živého
dění
kosmu,
je
možné,
že
se
přiblížíme
k
znovunastolení
významu,
který
tak
hořce
postrádáme...
Je
jasné,
že
mnohé
z
dnešních
světových
problémů
je
dáno
rozbíječstvím,
sobeckostí
a
rozkouskováním.
Skutečnost,
že
nová
fyzika
obsahuje
velice
silné
metafory
sebetransformace
a
sociální
transformace
...,
může
být
dobrým
prvním
krokem
k
léčení
těchto
chorob."
S
těmito
nadějemi
můžeme
sympatizovat,
přestože
nebudeme
souhlasit
s
nepochopením
kvantové
mechaniky,
které
je
inspirovalo
(kdyby
pro
nic
jiného,
tak
proto,
že
podklad
pro
tento
paralelismus
-
kodaňská
interpretace
-
je
tak
mlhavý).
Věda
neustále
přepracovává
své
základy
a
ani
kvantová
mechanika
není
imunní
ke
změnám.
Jestliže
nový
experiment
ukáže,
že
kodaňská
interpretace
je
nesprávná,
co
se
stane
s
Talbotovým
přátelským
vesmírem?
Tato
otázka
není
planá.
R.
1986
tři
italští
fyzikové
-
Giancarlo
Ghirardi,
Alberto
Rimini
a
Tulio
Weber
-
navrhli
modifikaci
Schrödingerovy
rovnice,
která
jasně
ilustruje
rychlost,
s
níž
se
může
změnit
"vědecká
krajina".
Stručně
řečeno,
jejich
modifikace
představuje
hypotetickou
konstantu
přírody,
která
řídí
pravděpodobnost,
že
vlnová
funkce
kolabuje
spontánně,
aniž
by
intervenoval
pozorovatel.
Jelikož
však
hodnota
konstanty
je
velmi
malá,
je
pravděpodobnost,
že
se
to
stane
jakékoli
dané
částici
v
daném
čase,
také
velmi
malá;
může
kolabovat
jednou
za
sto
miliónů
let.
To
znamená,
že
možnost
vidět
libovolnou
jednotlivou
částici
v
kolabovaném
stavu
v
laboratoři
je
nepravděpodobná,
takže
jednotlivá
částice
vykazuje
plné
spektrum
podivného
kvantového
chování
-
vlnové
efekty,
superpozici
stavů
atd.
Avšak
velký
objekt
-
kočka
nebo
Geigerův
čítač
-
obsahuje
trilióny
triliónů
částic,
což
má
za
následek
nespočet
kolapsů
v
libovolný
okamžik.
Souhrn
těchto
kolapsů
je
to,
co
v
libovolný
okamžik
vidíme,
a
tak
objekty
našeho
světa
se
zdají
být
vždy
v
určitém,
nevlnovém
stavu.
Jestliže
je
hypotéza
těchto
fyziků
správná,
předvádí,
jak
může
obyčejná
praxe
fyziky
vědu
vymanit
z
dilematu
kodaňské
interpretace.
Teorie
definuje
logickým
způsobem
hranici
mezi
klasickými
a
kvantovými
jevy;
navrhuje,
že
tvoří
kontinuum,
kde
kvantové
jevy
přecházejí
v
klasické
na
škále
mnohem
pod
lidským
vnímáním.
Teorie
se
vyhne
i
paradoxům:
kočka
je
vždy
buď
živá,
anebo
mrtvá.
A
konečně,
na
rozdíl
od
Prigoginova
silného
míšení
a
Fineových
defektních
proměnných,
má
tato
hypotéza
testovatelné
důsledky.
Potvrzení
hypotézy
může
být
pro
obtížnost
experimentů
vzdálené.
Navíc
teorie
neřeší
podstatu
vlnové
rovnice
-
zda
kvantové
objekty
existují
nezávisle
na
rovnici.
Zdá
se
tedy,
že
Schrödingerova
spektrální
kočka
bude
pronásledovat
kvantovou
mechaniku
ještě
v
dalších
letech.
A
vezmeme-li
v
úvahu
lidskou
touhu
po
konečné
realitě,
jistě
je
nevyhnutelné,
že
pokud
fyzici
neučiní
význam
kvantové
mechaniky
jasný,
chopí
se
výzvy
někdo
jiný.
Skutečně,
rozsah
hledání
mystického
vhledu,
který
fyzika
podnítila
svou
vlastní
pojmovou
konfúzností,
může
ukazovat,
kolik
práce
fyzikové
a
filosofové
ještě
mají
před
sebou.
/Přeložil
Ivan
Boháček/
LITERATURA
J.
Niederle:
Diskuse
k
článku:
The
Sciences
January/February
1988,
p.
13-14