vesm9211_045

vesm9211_045

ProjectPDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Proč a jak učit přírodní vědy - o smyslu našich gymnázií

...Proč vlastně učíme na gymnáziích přírodovědné předměty? O humanitních předmětech, jako je český jazyk nebo dějepis, nikdo nepochybuje, že především přispívají k všeobecnému vzdělání. O přírodovědných předmětech se spíš mlčky uvažuje jako o přípravě na povolání pro některé studenty; jejich význam jako součásti všeobecného vzdělání se nebere příliš v úvahu.

V současné civilizaci se ovšem každý občan setkává s tolika problémy, ke kterým moderní přírodní vědy mají co říci, že nedostatek přehledu v přírodních vědách může handicapovat kohokoliv z nás. Náplň přírodovědných předmětů musí být ovšem uzpůsobena tak, aby vybavila přírodovědnými poznatky právě toho, kdo s přírodními vědami do styku nepřijde: budoucího ekonoma, právníka, filologa. Musím totiž mít určité minimální tušení o stavbě atmosféry, o ultrafialovém záření a o jeho vlivu na organismy, abych neřekl: " se ozónové díry nebojím, v našem kraji je ovzduší čisté." Mám-li základní vědomosti o rozmanitosti vlastností jedinců v rámci téhož druhu, o rozmanitosti podmíněné dědičností i různými vlivy prostředí, nebudu argumentovat takto: "Winston Churchill kouřil a pil a dožil se čtyřiadevadesáti, a můj strýc abstinent a nekuřák umřel na infarkt v osmapadesáti; tak přeci kouření nemůže škodit." Přírodovědné vzdělání se stává zvlášť akutní nyní, kdy se na nás valí vlna iracionality provázená nákladnou reklamou. Kdo si pamatuje něco o látkové přeměně v organismu, ten pojme podezření nad zázračnými metodami, které slibují rychlé a pohodlné zhubnutí. Kdo aspoň něco o kinetické teorii tepla, ten přinejmenším znejistí nad tvrzením homeopata, že "roztok se musí před použitím protřepat, aby molekuly léčiva získaly dostatečnou energii". Přírodovědné vzdělání by asi snížilo počet těch, kteří dnes vydávají nezanedbatelné sumy za léky zahraničního původu, i když si mohou koupit domácí ekvivalent.

Přírodovědné vzdělání se může zužitkovat nejen v osobním životě, ale i při výkonu povolání: i právník nebo ekonom, nemluvě již o kterémkoliv učiteli, se ve své profesi setkávají s podobnými problémy. Tomuto cíli ovšem neposlouží přírodovědné vzdělání založené na memorování faktů; k tomu je třeba rozumět právě vztahům a příčinným souvislostem. Takto podávané přírodovědné poznatky budou také lépe přijímány i těmi studenty, kteří počítají s povoláním zcela jiného zaměření.

Zvláštní postavení ekologie. Právě - ekologickou problematikou se může z titulu své funkce setkat každý řídící pracovník, je technik, ekonom či právník. Střední škola mu musí poskytnout aspoň takové vzdělání v ekologii, aby viděl, proč je třeba brát připomínky profesionálních ekologů vážně. Takové vzdělání opět nemůže být zaměřeno jen na fakta, ale také na velké souvislosti.... Prof. RNDr. Václav Kubišta, CSc.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View