Text view

ln95043_037

ProjectPDT

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

Šarm Delona a propadáky slavných

Dramaturgie letošního Berlinale jako by znala zákony dramatu: po slabší expozici, nevydařené zápletce s Robertem Redfordem (slíbil a nepřijel) a před dnešním rozuzlením v podobě rozdělování cen, zahustila závěrečné dějství přehlídky hned několika vrcholnými čísly.

K "ostře sledovaným" společenským událostem patřila především návštěva Alaina Delona, který ozářil festival v doprovodu své o třicet let mladší životní družky van Dremmen a odvezl si Zlatého medvěda za celoživotní dílo. Na tiskové konferenci vystoupil navzdory blížící se šedesátce jako muž dobré kondice a neformálního chování: v úvodu vylezl na stůl a s rukama zdviženýma nad hlavou pózoval před fotografy a poté si i svlékl sako.

Snad ještě větší zájem vzbudila hvězdná delegace v čele s režisérem Waynem Wangem, herci Harveyem Keitelem a Wiliamem Hurtem, jejichž snímek Kouření (Smoke) se stal nadšeně aplaudovaným festivalovým hitem. Tato skvostně vyvedená hádanka se odehrává v Brooklynu roku 1990, jehož středobodem je prodejna tabáku a cigaret, v níž se scházejí a míjejí různé svérázné lidské typy a figurky. Na pozadí mistrně vykresleného "genia loci" spletá režisér Wayne Wang (původem z Hongkongu, u nás známe jeho Klub šťastných žen) bizarní osudy pětice antihrdinů, které traktuje s vtipným nadhledem a laskavou ironií. Epizodickou strukturou, lehkým veristickým stylem, pohodovou atmosférou a třeba i písněmi Toma Waitse připomíná Kouření filmy Jima Jarmusche.

Jarmusch se ostatně osobně objevil v jiném Wangově snímku Modrá ve tváři (Blue in the Face), uvedeném mimo soutěž. Sám tvůrce označil toto volné pokračování Kouření za historicky první "okamžitý film" (instant movie); natočil jej totiž ani ne za týden na témže místě se stejnou hlavní postavou majitele trafiky (Harvey Keitel). Vedle Jarmusche, který hraje kuřáka poslední cigarety, a pár dalších zvučných jmén se tu mihne i Madonna v roli doručovatelky telegramu.

Letošní Berlinare se může pyšnit i jedním doslova senzačním objevem debutujícího britského režiséra Michaela Winterbottoma. Jeho šokující road movie Motýlí polibek (Buterrfly Kiss) vypráví podivný příběh patologické lesbické dvojice, která při bezcílné pouti severní Anglií páchá brutální vraždy. Čistá filmová práce fascinuje nejen morbidním námětem, ale i zvláštní melancholickou atmosférou dotvářenou neosobním prostředím motelů a benzínových pump, strohou krajinou, vylidněnými plážemi a temně šedivým mořem.

Zcela naopak propadly soutěžní filmy slavných tvůrců - příslušníka francouzské nové vlny Alaina Robbe-Grilleta (Modrá vila) či italského skandalisty Abela Ferrary (Dodatek). Australan Bruce Beresford (mj. autor oscarového Řidiče slečny Daisy) dokonce sklidil za svůj Tichý pád (Silent Fall) hlasité bučení publika. Jde o směšně překomplikovaný thriller, v němž se v souvislosti s krvavou vraždou rodičů řeší problém autistického syna, nymfomanické dcery a odpovědnosti psychiatra za své pacienty.

V sobotu večer se v programu soutěže krátkých filmů objevil i jediný český zástupce. Animovaný snímek Repete režisérky Michaely Pavlátové provázel potlesk více než zdvořilostní. Snad se na něj nezapomene ani dnes večer při závěrečném udílení berlínských Medvědů.


Download Source DataDownload textDependenciesPML ViewPML-TQ Tree View